علمی و پزشکی

نادرترین رنگ چشم در جهان/ چرا رنگ چشم برخی بنفش است؟ / عکس

مردمک وسط چشم ما تقریبا همیشه سیاه است اما حلقه رنگی اطراف آن که عنبیه نامیده می‌شود، رنگ‌های مختلفی دارد. رایج ترین رنگ عنبیه قهوه‌ای است اما نادرترین رنگ چشم چیست؟

اگر بخواهیم رنگ خاکستری را که به طور سنتی زیرمجموعه رنگ آبی قرار می‌گیرد را در یک دسته جدا قرار دهیم، این رنگ در صدر فهرست نادرترین رنگ‌های چشم قرار می‌گیرد.

شاید بعضی از شما از خود بپرسید پس رنگ مشکی در کجای این فهرست قرار دارد؟ در واقع باید گفت برخلاف شعرها و قصیده‌های گاه عاشقانه‌ای که برای چشم سیاه سروده شده است، چشمی به این رنگ وجود ندارد. بلکه آنها یا فقط قهوه‌ای تیره هستند یا مردمک بزرگی دارند که باعث می‌شود سیاه به نظر برسند.

شاید اگر استانداردهای رنگ چشم انسان را در نظر نگیریم، رنگ چشم افراد دارای بیماری ژنتیکی آلبینیسم در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. از هر ۲۰ هزار نفر یک نفر به بیماری آلبینیسم مبتلاست، گاهی چشم افراد مبتلا به این بیماری قرمز، صورتی یا بنفش به نظر می‌رسد. در افراد مبتلا به آلبینیسم مقادیر ملانین در پوست، مو و چشم بسیار اندک است.

نادرترین رنگ چشم در جهان/ چرا رنگ چشم برخی بنفش است؟ / عکس

در حقیقت عنبیه این افراد رنگدانه قرمز، صورتی یا بنفش ندارد بلکه به دلیل عنبیه شفاف، رگ‌های خونی داخل چشم نمایان می‌شود و بر رنگ آن تاثیر می‌گذارند. این افراد اغلب مشکلات بینایی جدی دارند.

چه چیزی رنگ چشم شما را تعیین می کند؟

رنگ چشم تحت تأثیر تولید ملانین یا رنگدانه‌ها در عنبیه شما است. هرچقدر میزان ملانین در چشم شما بیشتر باشد رنگ چشم شما تیره‌تر خواهد بود.

انواع مختلفی از ملانین رنگ چشم انسان را تعیین می‌کند. یوملانین یک رنگدانه سیاه قهوه‌ای است که مسئول تیره شدن چشم‌ها، مو و پوست است. فئوملانین یک رنگدانه زرد و قرمز است که باعث ایجاد چشم‌های سبز یا کهربایی، موهای قرمز و کک و مک می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که ژنتیک رنگ چشم پیچیده تر از آن چیزی است که در گذشته تصور می‌شد. به عنوان مثال، دو نفر با چشمان قهوه‌ای می‌توانند فرزندی با چشمان روشن داشته باشند.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا