علمی و پزشکی

هشدار وزارت بهداشت درخصوص انجام فصد، حجامت و زالو درمانی

هشدار وزارت بهداشت درخصوص انجام فصد، حجامت و زالو درمانی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در واکنش به انتشار فیلم‌ها و اخبار غیرعلمی که روش‌های خونگیری و اعمال یداوی غلط را به نام طب‌سنتی ترویج کرده که موجب نگرانی دغدغه‌مندان حوزه سلامت شده، نکاتی را بیان کرد.

به گزارش ایواره، دکتر حسینی یکتا با اشاره به اینکه اعمال یداوی در طب ایرانی از جمله فصد، حجامت، زالو درمانی و … به عنوان روش‌های درمانی سنتی محسوب می‌شود، گفت: اعمال یداوی معمولاً در طب ایرانی آکادمیک و دانشگاهی به عنوان خط اول درمان محسوب نمی‌شود و بسته به مورد و تصمیم پزشک متخصص طب ایرانی تجویز می‌شود.

وی افزود: در منابع طب ایرانی در خصوص انجام این اعمال در سنین مختلف، زمان‌های اقدام‌، نوع بیماری و به طور کلی شرایطی که اجازه انجام اینگونه اعمال را داریم مطالب گسترده‌ای وجود دارد که برخی افراد در سطح جامعه بدون اطلاع از حداقل دانستنی‌ها ‌با سوء استفاده از جهل مردم به جهت کسب درآمد و شهرت اقدام به مداخله گری در امر درمان می‌کنند.

به گفته وی از این رو برخی اوقات بیماران به جهت مراجعه به این افراد، زمان طلایی درمان را از دست می‌دهند و دچار عوارض جبران ناشدنی می‌شوند.

وی ادامه داد : اینگونه افراد معمولاً مداخله‌گر درمان هستند نه پزشک متخصص یا دوره دیده در حوزه طب ایرانی و بدون در نظر گرفتن شرایط بیمار، اقدام به درمانگری و انجام اعمال یداوی می‌کنند.

حسینی یکتا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود نیروی تخصصی آموزش دیده در این حوزه، تاکید کرد: مردم‌ باید با مراجعه به مراکز و افراد متخصص از خدمات ایمن‌ و تایید شده طب سنتی بهره‌مند شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت وی در پایان با بیان اینکه پیگیری و برخورد با این افراد در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: مردم برای حفظ سلامت خود باید در مراجعه به پزشک دقت کافی داشته باشند و تنها به مراکز مجاز و تحت نظارت وزارت بهداشت مراجعه کنند. همچنین، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه طب ایرانی، مراتب را به مراجع ذیربط گزارش دهند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا