علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

لاغری و طب سوزنی

استفاده گسترده از طب سوزنی برای کاهش‌وزن، نتیجه پیشرفت تحقیقات اخیر است که نشان می‌دهد طب سوزنی برای لاغری می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. البته مطالعات نشان داده است که وقتی طب سوزنی با رژیم غذایی و ورزش ترکیب شود، تاثیر بیشتری روی لاغری دارد. در این موارد، یک تا سه جلسه کاهش‌وزن طب سوزنی می‌تواند در کمک به افراد برای دستیابی به اهداف کاهش‌وزن معقول، ایمن و موثر باشد.

لاغری و طب سوزنی

سوزن‌ها در طب سوزنی برای تحریک اعصاب کلیدی در بدن که انرژی و متابولیسم را تنظیم می‌کنند و همچنین عوامل متعدد دیگری که می‌توانند بر سلامت تأثیر بگذارند، استفاده می‌شوند. این مقاله به بررسی تاثیرات طب سوزنی بر لاغری، فواید و روش‌های آن، زمان موردنیاز، عوارض جانبی، روش کار و مجاز یا غیرمجاز‌بودن این روش برای افراد مختلف و نحوه خرید گن شکم و پهلو خواهد پرداخت.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یکی از اجزای طب سنتی چینی‌هاست که در آن سوزن‌های بسیار نازکی در نقاط مشخصی از بدن قرار می‌گیرند. به صورت کلی از طب سوزنی برای التیام درد استفاده می‌کنند، اما در دیگر موارد نیز کاربرد دارد. بیش از سه میلیون آمریکایی از طب سوزنی استفاده می‌کنند، در کشور های دیگر نیز بسیار متداول است، برای مثال در فرانسه از هر پنج نفر یک نفر طب سوزنی را امتحان کرده است. صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد طب سوزنی: طب سوزنی عمدتاً برای تسکین علائم بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

  • تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و پس از عمل
  • درد دندان
  • فیبرومیالژیا
  • سردرد (ازجمله سردردهای تنشی و میگرن)
  • درد زایمان
  • درد پایین کمر
  • گردن درد
  • آرتروز
  • گرفتگی‌های قاعدگی
  • اختلالات تنفسی مانند رینیت آلرژیک
  • بیماری آرنج تنیس‌بازان

بااین‌حال، علی‌رغم خطرات کم این روش، همه افراد کاندیدای مناسبی برای طب سوزنی نیستند. درطول درمان طب سوزنی، پزشک سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کند. قرار‌دادن سوزن‌ها معمولاً کمی باعث ناراحتی می‌شود. هر فردی که طب سوزنی را انجام می‌دهد، سبک منحصر‌به فرد خود را در ترکیب جنبه‌های شرقی و غربی این روش دارد. برخی از افراد پس از درمان طب سوزنی، احساس آرامش و برخی دیگر احساس انرژی می‌کنند، اما همه به طب سوزنی پاسخ نمی‌دهند. اگر در فردی علائم در عرض چند هفته شروع به بهبود نکردند، ممکن است طب سوزنی برای وی مناسب نباشد. درطول درمان طب سوزنی، پزشک سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کند.

آیا طب سوزنی روی لاغری تاثیر دارد؟

طب سوزنی موضوع بسیاری از مطالعات برای مدیریت درد – به‌ویژه در ناحیه سر، گردن، کمر، زانو و آرتروز – بوده، اما هنوز مطالعات زیادی روی موضوع طب سوزنی برای لاغری انجام نشده است. گن ساعت شنی انچری کلمبیا با کیفیت برتر خود، یکی از انتخاب‌های عالی برای طراحی زیبا و کارآمد در لباس زیر زنانه است . یک بررسی و متاآنالیز در سال 2009 روی 31 مطالعه مختلف نشان داد که اصول روش‌شناسی در بسیاری از مطالعات در این زمینه نسبتا ضعیف بوده و قابل اعتماد‌بودن نتایج آن مطالعات به سختی قابل اثبات است.

بااین‌حال، این مطالعات نشان می‌دهد در مقایسه با سایر تغییرات سبک زندگی، طب سوزنی با کاهش قابل توجه وزن بدن و کاهش خطر چاقی ارتباط دارد. طرفداران طب سوزنی برای لاغری و معتقدند این روش می‌تواند جریان انرژی بدن (چی) را تحریک نموده و بر عواملی مانند موارد زیر تأثیر بگذارد که می‌توانند روند چاقی را معکوس کنند:

  • افزایش متابولیسم
  • کاهش استرس
  • بخشی از مغز که احساس گرسنگی می‌کند

طبق باورهای طب سنتی چینی، افزایش وزن می‌تواند ناشی از عدم تعادل بدن و نقص در اندام‌های زیر باشد:

  • کبد
  • طحال
  • کلیه
  • غده تیروئید
  • سیستم غدد درون‌ریز

اگرچه پزشکان مختلف، سطوح و طول درمان متفاوتی را برای طب سوزنی برای لاغری توصیه می‌کنند، اما برای5 الی 8 کیلوگرم کاهش‌وزن، انجام چندین جلسه درمانی در هفته به مدت شش تا هشت هفته متداول است که اغلب به متغیرهای زیر بستگی دارد:

  • تکنیک
  • تعداد نقاط طب سوزنی
  • تعداد جلسات
  • طول جلسات
  • استفاده از دارونما
  • مداخله ساختگی

البته نتایج لاغری با طب سوزنی به‌شدت تحت‌تاثیر باورها، انتظارات و تعاملات شخصی هر فرد با پزشک است. نتایج طب سوزنی برای لاغری به‌شدت تحت‌تاثیر باورها، انتظارات و تعاملات شخصی هر فرد با پزشک است.

فواید طب سوزنی

سوزن‌های طب سوزنی بسته به شیوه و تاثیرات موردنظر در عمق حدود نیم‌سانتی متر یا کمتر پوست فرومی‌روند. طبق اصل TCM، این عمل به بهبود جریان انرژی حیاتی در بدن کمک می‌کند. قیمت گن لیفت باسن با کیفیت برتر، یکی از مهمترین عوامل در انتخاب لباس زیر زنانه برای افزایش جلوه فیزیکی است. سایر برتری‌های این طب نسبت به دیگر روش‌های لاغری، عبارتند از:

با استفاده از نقاط طب سوزنی معده و کلیه می‌توان عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشید و حتی میزان موادمغذی دریافتی بدن را افزایش داد. با جلوگیری از کندی هضم و بهبود سلامت روده، مشکلاتی مانند ، نفخ و سایر مسائل گوارشی از بین می‌روند. کاهش التهاب التهاب یا تنش در روده، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن می‌تواند متابولیسم را کاهش دهد، بر سیستم ایمنی فشار وارد کند و حتی بر سلامت قلب و هضم تأثیر بگذارد. با کاهش تنش و تنظیم پاسخ ایمنی بدن، سطح استرس اکسیداتیو کاهش یافته و بدن آماده از دست‌دادن چربی اضافه می‌شود.

توقف احتباس آب تحریک اعصاب کلیه و سیستم غدد درون‌ریز با کمک طب سوزنی از احتباس آب در بدن جلوگیری می‌کند. تولید هورمون اگر سطح هورمون بدن از تعادل خارج شود، می‌تواند بر بسیاری از فرآیندها (از هضم و شناخت گرفته تا بهبود و عملکرد سیستم ایمنی) تأثیر منفی بگذارد. طب سوزنی طحال و نقطه شن‌من در گوش در متعادل‌کردن سطح هورمون موثر هستند. طب سوزنی طحال و نقطه شن‌من در گوش در متعادل‌کردن سطح هورمون موثر هستند.

سوزن‌هایی که ناحیه تیروئید را تحریک می‌کنند، می‌توانند عملکرد غده هیپوفیز در رابطه با متابولیسم را تقویت کنند. این امر می‌تواند سرعت چربی‌سوزی را افزایش دهد. بهبود خلق‌وخو طب سوزنی می‌تواند باعث ترشح اندورفین در بدن شود. اندورفین‌ها می‌توانند خیلی سریع، استرس و اضطراب را از بین ببرند. بسیاری از افراد زمانی که سطح استرس بالایی دارند یا احساس خستگی می‌کنند، دچار پرخوری می‌شوند. طب سوزنی می‌تواند به از بین‌بردن این تمایلات کمک کند.

نقاط حساس در طب سوزنی برای لاغری

طبق آموزه‌های طب سوزنی، انرژی حیاتی یا «چی» در بدن جریان دارد. هنگامی که این انرژی در بدن جریان داشته باشد، یعنی فرد از سلامتی خوبی برخوردار است، اما اگر مسدود شود، طب سوزنی یا فشاری می‌توانند تعادل بدن را بازگردانند. برخی از مشکلاتی که طب فشاری می‌تواند به‌طور موثر برطرف کند، آرتریت، فیبرومیالژیا، سیاتیک، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی، بی‌نظمی‌های قاعدگی، اختلالات جنسی و بی‌خوابی است. برای طب سوزنی برای لاغری نیز معمولاً این نواحی از بدن را هدف قرار می‌دهند: گوش در سال‌های اخیر، گوش‌درمانی با طب سوزنی برای کاهش‌وزن، مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

اعتقاد بر این است که میل به غذا را می‌توان با دستکاری نقاط روی گوش کنترل کرد. این روش درمانی مشابه روشی است که توسط پزشکان طب سوزنی برای کمک به ترک اعتیاد سیگار و موادمخدر استفاده می‌شود. طب سوزنی گوش کنار رژیم غذایی، برای کاهش‌وزن و واکنش‌های التهابی موثر است و می‌تواند به‌عنوان یک گزینه درمانی هم‌افزایی برای کنترل چاقی استفاده شود. سایر نقاط حساس در طب سوزنی برای لاغری برخی دیگر از نقاطی که در دسته روش‌های لاغری با طب سوزنی قرارمی‌گیرند، عبارتند از:

  • نقطه چربی‌سوزی 4 سانتی‌متر زیر ناف
  • نقطه ۲ سانت زیر ناف و ۲ سانت در دو طرف خط وسط برای رفع یبوست در دوران لاغری
  • نقطه 2.5 سانتی‌متر بالاتر از خط دریایی در امتداد خط وسط برای تسکین تورم و سم‌زدایی
  • نقطه 10 سانتی‌متر بالاتر از ناف در امتداد خط وسط برای افزایش متابولیسم
  • نقطه‌ای در فضای چهار انگشتی زیر کلاهک زانو در فرورفتگی کنار استخوان خارجی ساق پا برای تسکین ناراحتی و خستگی دستگاه گوارش

برخی از نقاط بدن بیشتر از سایر نقاط، در دسته لاغری با طب سوزنی قرار می‌گیرند. کمردرد اگر درمان های استاندارد درد مزمن پایین کمرتان را التیام نبخشید، ممکن است طب سوزنی بتواند این کار را انجام دهد. دو گروه درمانی قابل اعتماد توصیه می کنند کسانی که چنین شرایطی دارند این کار را امتحان کنند.

یک تحقیق جامع نشان داد هر دو نوع درمان طب سوزنی چه واقعی چه غیر واقعی تاثیر بیشتری از درمان های معمولی برای کمر درد هایی که بیش از سه ماه ادامه داشته دارند. درد آرتروز موسسه ملی آرتریت و بیماری های عضلانی – اسکلتی و پوستی می گوید: طب سوزنی می تواند در کنار درمان های عادی آرتروز مفید واقع شود. و برخی از تحقیقات کاملا مورد اعتماد اخیرا نشان داده اند که طب سوزنی می تواند درد آرتروز زانو را التیام ببخشد. با این حال تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان کاملا تاثیر طب سوزنی بر آرتروز را ثابت کرد.

تحقیقاتی که تاثیر طب سوزنی روی درد فیبرومیالژیا را مورد آزمایش قرار داده اند نتایج مختلفی را شاهد بودند. در بعضی نشان داد طب سوزنی می تواند به شکل موقت درد را التیام دهد، اما در بعضی نیز چنین چیزی دیده نشد. در یک تحقیق کوچک که توسط کلینیک مایو انجام گرفت گفته شد طب سوزنی ممکن است بتواند دو مشکل دیگر را کاهش دهد: خستگی و اضطراب. مایوکلینیک یک مرکز پزشکی غیرانتفاعی در آمریکاست که بر مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی تمرکز دارد. این مرکز دارای الگوهای سبک زندگی سالم است و بر همین اساس نوشته است.

روی هم رفته، هنوز به اندازه کافی مدرک وجود ندارد که بتوان ثابت کرد طب سوزنی برای التیام فیبرومیالژیا موثر است. طب سوزنی ممکن است بتواند دو مشکل دیگر فیبرومیالژیا را کاهش دهد: خستگی و اضطراب. سردرد طب سوزنی ممکن است بتواند سردرد های میگرنی یا حاصل از تنش را التیام ببخشد. دو تحقیق جامع در این زمینه نشان داده اند که افرادی که طب سوزنی دریافت می کردند در مقایسه با کسانی که درمان های معمول را استفاده می کردند روزهای کمتری دچار سردرد های حاصل از تنش شده اند.

سندروم تونل کارپ طب سوزنی آزمایش شده و با قرص‌های استروئید برای درد دست و بازو حاصل از سندروم تونل کارپ مقایسه شده است. محققان تایوانی به یک گروه از افراد مورد آزمایش در بیش از یک ماه هشت مرتبه طب سوزنی دادند و این گروه در مقایسه با گروهی که فقط قرص استفاده می کردند برای مدت طولانی تری درد را اساس نکردند. با اینکه تحقیقاتی مانند این امید بخش است، اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان به صورت قطع گفت طب سوزنی روی سندروم تونل کارپ تاثیر گذار است.

کلام آخر

وقتی صحبت از طب سوزنی برای لاغری می‌شود، تعدادی از مناطق کلیدی در بدن وجود دارد که باید روی آن‌ها تمرکز شود. در این میان، نواحی مربوط به هضم و مصرف غذا (مانند معده، کلیه و دهان) از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. طب سوزنی همچنین می‌تواند به تنظیم سطح هورمون‌ها (تیروئید و غدد درون‌ریز)، اطمینان از جریان مناسب انرژی در بدن، اشتها و سرعت متابولیسم نیز کمک کند. ریه‌ها و طحال نیز نواحی حیاتی برای طب سوزنی لاغری هستند، اما مهم‌ترین و غیرمنتظره‌ترین نقطه حساس برای کاهش‌وزن گوش است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا