بین المللمدیریت کسب و کار

موفقیت در ویزای استارت آپ کانادا: داستان‌های واقعی از کارآفرینان

در مورد پرونده های موفق استارت آپ ویزا چه می دانید؟

کانادا یکی از کشورهای موفق دنیا، زمینه را برای جذب کارآفرینان برتر مهیا نموده است تا آنها به همراه خانواده شان از مزایای این کشور بهره مند شوند:

–    تحصیل رایگان
–    بیمه سلامت رایگان
–    امکان اخذ پاسپورت کانادا
–    امنیت خوب برای زندگی همراه با خانواده
–    خرید ملک تنها با 10درصد پیش پرداخت و وام 29 ساله
–    زندگی در کنار بزرگترین اقتصاد جهان یعنی ایالات متحده
–    استفاده از منابع آب (کانادا 20% ذخایر آب شیرین جهان را دارد)

موفقیت در ویزای استارت آپ کانادا: داستان‌های واقعی از کارآفرینان

کدام رشته های تحصیلی سابقه قبولی در استارت آپ کانادا دارند

طبق تجربه قبلی ما در حال حاضر مهندسین شانس بالایی برای اقدام از طریق ویزای استارت آپ کانادا خواهند داشت که رشته های زیر در اولویت می باشند و در ادامه داستان موفقیت یکی از آنها را ذکر می کنیم:
–    مهندس برق
–    مهندس کامپیوتر
–    مهندسی پزشکی
–    مهندس شیمی
–    مهندس مواد(با سابقه برنامه نویسی)
–    فیزیک (با سابقه برنامه نویسی)
–    شیمی (با سابقه برنامه نویسی)

افراد با سوابق بالا می توانند از پیشنهاد ویژه موسسه گنجی بهره مند شوند. استارت آپ ویزا برنامه ای برای شروع یک بیزینس های-تک مبتنی بر فناوری است که در ابتدا به متقاضی و خانواده کارت اقامت اعطا می کند. افراد موفق با گرفتن نامه حمایتی –لتر آو ساپورت- از انکوباتور، انجل، ونچر شانس خود را در بخش ویزای فدرال بالا می برند. سازمان ما نامه های حمایتی موفقی را بر پایه سه اصل زیر دریافت کرده است:

لذا نگران ایده موفق در برنامه استارت آپ کانادا نباشید امکان اخذ اقامت با توجه به رزومه شما و با همکاری تیم فناوری ما هست. اگر شرکا معتبر در تیم استارت آپی ندارید و نمی توانید با همکاری دوستان خود در یک پروژه استارت آپ با ما اقامت کانادا را کسب کنید، ما می توانیم گروه مناسبی را به شما پیشنهاد دهیم که به اندازه شما انگیزه و اعتبار آکادمیک برای قبولی در برنامه Start-up Visa Program را دارند. داستان افراد موفق در استارت آپ کانادا  من 10 سال سابقه کاری بعد از پایان تحصیلاتم داشتم و طی 5 سال گذشته یک بخش خدمات نرم افزار و کامپیوتر را ایجاد کردم که فقط برای کارهای خودم و شرکتی که در آن مشغول به کار بودم فعال بود.

بعد از یکسال این بخش رشد کرد و قابلیت های جدیدی به ان افزوده شد. به نظرم رسید که این نرم افزار من به افراد زیادی در شرکت مان که در مورد فراموشی قرار ملاقات ها یا کار داشتند کمک کرد. بنابراین ان را به صورت عمومی در سال 2014 منتشر کردم و طی مدت کوتاهی بیش از 3000 مشتری از سراسر دنیا بدست آوردم. تمام آنها به راحتی نرم افزار من را نصب و در شرکت های خود که مقیاس کوچک داشتند با موفقیت کار می کردند. به مرور طی چند سال رشد مشتریان سیر صعودی پیدا کرد. با این داستان موفقیت و استفاده از خدمات موسسه مهاجرتی گنجی توانستم از یکی از سازمان های حمایتی کانادا نامه لتر او ساپورت بگیرم و انها بنده را قبول کردند تا در تیم شان جای گیرم. بعد از ان پی آر خود را برای خانواده کسب کردم.

بیزینس من در کانادا توسط بسیاری از شرکت ها مانند: شرکت های بیمه، شرکت های پزشکی، کلینک های درمانی، شرکت های خدمات اجاره خودرو و کالج های آموزشی استفاده شد، کار سختی بود ولی موفقیت چشمگیری برای ما  داشت. خلاصه طرح من این بود که شما یک آلارم برای انجام کاری در آینده تنظیم می کردید و در آن زمان برای شما یک ایمیل ارسال می شد. بنابر  این روش ساده، بیزینس موفق شد. من زمینه را برای بسیاری از افراد که ایده راه اندازی بیزینس کوچک را داشتند فراهم کردم به عبارتی pitch deck من مورد قبول بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفت. همیشه به یاد داشته باشید که همه ایده شما را مناسب نمی بینند که این بستگی به ماهیت بیزینس آنها دارد.

به نظر من خیلی مهم است که شما مناسب ترین انکوباتور، انجل، ونچر که به ایده بیزینس شما نزدیک است را انتخاب کنید تا تخصص آنها باعث رشد شما شود. به نحو دیگر اگر بخواهم بیان کنم؛ ایده شما هرچه که هست، شما باید حمایت کننده ای را بیابید که بتواند رزومه شما را در ایده مورد قبول کانادا توصیف کند و بتوانید بیزینس پلن که حتما باید طبق استاندارد کانادایی و چاپ شده باشد را حضورا ارائه دهید و از آن دفاع کنید. طبق تجربه من هرچند آنها مشتاق ایده شما هستند اما بسیاری از انها برنامه آینده شما و تیم تان را نیازمند اند. من با خانواده به کانادا آمدم. کانادا را انتخاب کردم چون با خیلی از دوستان که در اروپا و کانادا ساکن بودند مشورت کردم و کانادا مزایای بهتری برای من داشت.

بیزینس کوچک روزهای اولیه من در کانادا حالا به رشد خوبی رسیده و در مقیاس بزرگی قرار گرفته که آینده خوبی را برای آن پیش بینی می کنم. با کار روی زیرساخت کارم و خرید تجهیزات توانستیم مشتری های بزرگ تری را بدست آوریم که کار مبتنی بر تکنولوژی روز را خواستار بودند. ایده من ارائه خدمات به شرکت های کوچکی بود که نمی توانستند هزینه های زیادی را برای بخش نرم افزاری خود پرداخت کنند. مسیر اولیه ام در سازمان گنجی 6ماه تا اخذ نامه حمایتی زمان برد و طی آن جلسات متعددی با اعضا تیم خودم و سازمان حمایتی و اساتید کانادایی همکار دکتر گنجی داشتم، فرم های زیادی را پر کردم و نمونه اولیه ای را ساختیم و دائم برای موفقیت طرح مان در کانادا برنامه ریزی کردیم. با این تفاسیر الان بسیار خوشنودم.

به زودی باید منتظر شکل‏گیری ده‏ها استارت ‏آپ از سوی جوانان نخبه و کارآفرین ایرانی در کشورهای دیگر، از ترکیه و فنلاند گرفته تا کانادا و آمریکا باشیم.» این جمله یک واقعیت تلخ است اما باید آن را قبول کنیم زیرا با موج بسیار گسترده‏ای از مهاجرت استارتاپ ها و کارآفرین ایرانی (به خصوص برنامه‏نویسان) روبه‏رو هستیم و این جوانان ایرانی که خیلی‌هایشان با ویزای استارت‏آپی و کارآفرینی در حال مهاجرت هستند به زودی استارت‏آپ‌هایی خواهند ساخت که خیلی از آن‌هامی‌تواند جهانی شود. یکی از نمونه‌های موفق این استارت‏آپ‌ها«ترایب» (Tribe) نام دارد که سه جوان کارآفرین و بسیار موفق ایرانی بعد از مهاجرت به کانادا در این کشور راه‏اندازیکرده‌اند

و باوجود اینکه مدت زیادی از تاسیس آن نمی‌گذرد به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است تا جایی که مجله معتبر فوربس گزارشی از آن تهیه کرده است. این استارت‏آپ در واقع حاصل سه ذهن خلاق است که نه در نقطه‏ای از ایران و شهر تهران بلکه در کانادا به همرسیده‌اند و با همکاری یکدیگر و کار تیمی اقدام به تاسیس آن کرده‌اند. محسن ملایری، سیاوش محمودیان و سهیل علوی سه کارآفرین جوان و می‌توان گفت خوره استارت‏آپی ایرانی هستند که حالا در کانادا استارت‏آپ‌ ترایب را راه‏اندازیکرده‌اند و آن را چنان توسعه داده‌اند که مجله بسیار معتبر فوربس هم گزارشی از آن تهیه کرده است. البته هم‏بنیان‏گذاران این استارت‏آپ کارآفرینانی هستند که تجربه‌های بسیار موفقی را پشت سر گذاشته‌اند.

ملایری می‏گوید: «تجربیاتی که منِ محسن ملایری در ارتباط با کارآفرینان موفقی مانند مدیران و موسسان سایت‏های دیجی کالا، تخفیفان، کافه بازار و… در استارت‏آپ ویکندها و جشنواره‌های وب داشته‌ام، منجر به یافتن ۷ راز موفقیت کارآفرینان شد.» او معتقد است که یک کارآفرین باید روحیه جنگجویی داشته باشد و یک جمله از بروسلی را همیشه نقل می‌کند: «بهترین جنگجوها، افراد معمولی ولی با تمرکز بالا هستند.» محسن ملایری در مصاحبه‏ای گفته است: «خیلی‌ها به من می‌گویند که مگر قرار است تمام آدم‌هایی که در دنیا هستند، کارآفرین بشوند؟ این اتفاق شاید هیچ‏وقت نیفتد!اما من اعتقادم این است که کارآفرینی، یک سبک از زندگی و لایف استایل است.

کارآفرینی یک شغل نیست. چه شما یک خانم خانه‏دار باشید، چه یک دانش‏آموز در مدرسه،یا یک دانشجو حتی اگر شاغل در یک دفتری هستید،می‌توانیدسبک زندگی کارآفرینی را تجربه کنید.» سومین هم‏بنیان‏گذار استارت‏آپ ترایب در کانادا سیاوش محمودیان،متولد 1367 است. او برنامه‏نویسی را از نوجوانی آغاز کرد و تا پیش از خروج از ایران، به صورت همزمان در 3 رشته مهندسی عمران، مهندسی صنایع و مهندسی IT در مقطع کارشناسی، تحصیل می‌کرد.سیاوش محمودیان پیش از این به عنوان بنیان‌گذار، مدیر ارشد فناوری (CTO) و مشاور فنی، در شرکت‌های مختلف در آمریکا و ایران مشغول به کار بوده است.

او از کودکی به معنی واقعی یک خوره کامپیوتر بوده و خودش چنین تعریف کرده است: «بعضی وقت‌ها اتفاقات خیلی ساده‏ای به نظر افراد موفقیت می‌آید. مادرم من را وقتی بچه بودم خیلی نمایشگاه می‌برد. همیشه چیزهای خیلی جالب و جدید آن‏جا پیدا می‌کردم. یک بار وقتی نمایشگاه رفتیم، یک کامپیوتر آن‏جا دیدم. روی آن فقط یک بازی فکری نصب بود که باید یک آجر را به یک محل خاص می‌رساندی. هنوز هم آن بازی با تمام جزئیات یادم هست. آن زمان آتاری و سگا داشتم، اما کی‏بورد و مونیتور برایم خیلی جذاب‌تر بود؛ اینکه یک دستگاه این‏همه دکمه داشته باشد برایم خیلی جالب بود. آشنایی اتفاقی‏ام با یک دستگاه ناآشنا را یک موفقیتمی‌دانم.

چند مدت بعد وقتی پسرعمه‌ام از ایتالیا آمد،اولین جمله‏ای که به او گفتم این بود: «سعید، بیا کامپیوترمو ببین!»پسرعمه‌ام که از من ۴ سال بزرگ‌تراست با هیجان گفت: «باریکلا! کامپیوتر خریدی؟» اما چند لحظه بعد وقتی به اتاقم آمد، دید کلی صندلی را کنار هم گذاشته‌ام و با نخ تمام اتاق و صندلی‌ها را به هم چسبانده‌ام طوری که به سختی می‌شد وارد اتاق شد و از کامپیوتر هم خبری نبود. سعید گفت: «پس کامپیوتر کجاست؟» بعد متوجه شد منظورم از کامپیوتر همان نخ و صندلی‌ها بوده است. لحظه‏ای به من خندید، اما یادم هست با هم ساعت‌ها با همان کامپیوتر من بازی کردیم! تا مدت‌ها کسی جردت نداشت به اتاق من وارد شود. چون ممکن بود کامپیوترم خراب بشود!»

 استارت ‏آپ ترایب چیست؟

استارت‏ آپ ترایب (به معنی قبیله یا جامعه)در کشور کانادا راه‌اندازی شده و به تازگی توانسته ۷.۵ میلیون دلار سرمایه برای رشد و توسعه جذب کند. این استارت‏آپ با یک ایده متفاوت در بستر شبکه‌های اجتماعی، می‌خواهد مشتریان کسب وکارها را به یک ارزش قابل اتکا تبدیل کند. مجله فوربس در گزارشی درباره این استارت‏آپ نوشته است: «جالب می‌شد اگر مشتری‌های شما می‌توانستند کارهایتان را برایتان انجام دهند.

پاسخ دادن به سوالات یکدیگر در مورد محصولات شما، ارائه ایده‌هایی برای پیشرفت و تشویق یکدیگر برای استفاده بیشتر از خدمات؛ هیجان‌انگیز، اما کمی غیرقابل باور است. اما به نظر می‌رسد سیاوش محمودیان، هم‏بنیان‏گذار و مدیرعامل شرکت ترایب، راه‏حلی پیدا کرده است که جامعه مشتریان بتوانند در پیشبرد کسب و کار به شرکت‌ها کمک کنند.» در واقع با ترایب مشتریانی که برای حل مشکلات یا همفکری به یکدیگر مراجعه می‌کنندسریع‌تر و بهتر از زمانی که منتظر پاسخ پشتیبانی یک شرکت خاص می‌مانند پاسخ می‌گیرند. همچنین مدیران محصول نیز بازخوردهای بی‌پایانی از آنچه مشتریان در مورد کسب و کار آنها فکر می‌کنند دریافت می‌کنند که به بهبود کسب و کار آنها کمک می‌کند.

علاوه بر این محتوای تولید شده توسط کاربر که در این انجمن‌ها تولید می‌شود، با موتور جست‏وجویگوگل به طور فزاینده‌ای ارزش بالاتری را برای این کسب و کار ایجاد می‌کند.این یک ارزش پیشنهادی است که از زمان راه‏اندازیاستارت‏آپ ترایب در سال ۲۰۱۹ مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. استارت‏آپ ترایب در مدت 3 سال با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است به طوری که تعداد مشتری‌ها با رشد ۴۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‏رو شده است و به نوشته سایت فوریس هر روز حدود ۳۰۰ جامعه جدید در ترایب ایجاد می‌شود و چیزی نزدیک به ۸۰،۰۰۰ شبکه در سراسر جهان در بستر ترایب فعالیت می‌کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا