فرهنگ و هنر

در کشور ما هنر مثل لاستیک زاپاس خودرو است

در کشور ما هنر مثل لاستیک زاپاس خودرو است

مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران اظهار داشت: “4 هزار و 411 اثر از هزار و 904 هنرمند با 75 درصد از آثار دریافت شده توسط بانوان هنرمند به بخش پان سینما ارسال شده است.”

به گزارش ایواره و به نقل از دبیرخانه نهمین دوسالانه نقاشی ایران ، نشست خبری نهمین دوسالانه نقاشی ایران ظهر سه شنبه (اول تیر) با حضور امیر راد (مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایرانی) برگزار شد ، محمدرضا فیروزه ای ، علی ندایی ، هلنا شین دشتگل ، مژگان قدوسی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این جلسه امیر راد – مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران – در سخنانی گفت: ششمین دوسالانه نقاشی ایران آخرین دوسالانه ای است که در سال 2003 توسط انجمن نقاشان ایران برگزار شده است. قرار بود دوسالانه فعلی در سال 1999 برگزار شود ، اما شرایط اپیدمی ویروس کرونا و تأخیر در برگزاری دوسالانه مجسمه سازی باعث شد تا تاریخ امسال برگزار شود ، در حالی که اکنون 18 سال با دوسالانه فاصله داریم.

وی با اشاره به حذف تمرکز رسانه ها در دوسالانه های معتبر دنیا گفت: ساختار انجمن ها به سمت رسانه ها معطوف است ، در حالی که چشم انداز نقاشی دوسالانه ها در آینده از رسانه ها فاصله گرفته و ما به دنبال برای برگزاری دوسالانه هنر. ” در حالی که این انجمن ها به دلیل ساختار رسانه محورشان باعث شده اند که این فعالیت ها را در رسانه های تخصصی خود انجام دهند.

راد افزود: وقتی نوبت به دوسالانه هنر می رسد ، مسئله عنوان ساختار رسانه های هنری توسط انجمن ها است و حتی بیشتر از این در این رویدادها ، شاهد حرکت آثاری به سمت رسانه های میانی هستیم که بیشتر به رسانه های هنری می پردازند. ” بنابراین ما تصمیم گرفتیم که چشم انداز این دوسالانه رسانه محور نباشد ، بلکه چشم انداز نقاشی داشته باشد.

وی در تشریح فضای نهمین دوسالانه نقاشی ایران گفت: این رویداد در سه بخش پانوراما ، سرپرستی و همایش برگزار می شود. بخش پانوراما رویکردی سنتی دارد که کشف استعدادهای جدید یکی از وظایف آن است.

مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران با اشاره به استقبال 20 درصدی شرکت کنندگان از این رویداد اظهار داشت: 4411 اثر از هزار و 904 هنرمند به بخش “سارناسنما” ارسال شد که 75 درصد آن مربوط به بانوان هنرمند بود. همچنین در تاریخ 11 آگوست ، آثار منتخب این مرحله به خانه هنرمندان ارسال می شود تا انتخاب نهایی به صورت حضوری انجام شود.

رئیس انجمن نقاشان ایران با بیان اینکه 26 سپتامبر ، همزمان با آغاز بخش کیوریتور ، تاریخ افتتاح رسمی دوسالانه نهم است ، گفت: در این بخش سه متصدی وجود دارد.

مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران از حضور پروژه های مستقل در بخش گفتگو خبر داد و گفت: اساس این بخش بر اساس پروژه های تحقیقاتی است و مهلتی برای آن وجود ندارد. این می تواند قبل از شروع رسمی دوسالانه شروع شود و پس از آن ادامه یابد

راد با اشاره به قدردانی از هنرمندان در این مراسم گفت: ما در نزدیكی قسمت “پانوراما” بخشی برای نمایش آثار مهمانان خواهیم داشت ، زیرا وقتی یك مراسم سالها برگزار نشود ، جای خود را از دست می دهد و می تواند هنرمندان مستقر در بخش “در پخش شرکت نکنید.

این نقاش در تشریح دلایل به تعویق انداختن دوسالانه در سالهای اخیر گفت: این دوسالانه فقط درخواست نهادها نیست بلکه باید همکاری و همدلی بین برگزارکنندگان وجود داشته باشد. عدم هماهنگی بین این نهادها بخشی از دلیل تأخیر بود.

وی با اشاره به تغییرات ساختاری در زمینه فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی بر اساس زمان و مکان فعلی ، گفت: در حال حاضر ، این مرجع دوسالانه را ترک کرده است. در گذشته ، همه هنرمندان در بخش فراخوان حضور داشتند ، اما اکنون ما باید در کنار سایر مقامات حضور درستی داشته باشیم تا هنرمندان را به شرکت در رویدادی 10 ساله تشویق کنیم. ما باید به دنبال ایجاد ساختاری باشیم که بتواند نیازهای هنرمندان را برآورده کند.

راد با اشاره به احتمال شیوع ویروس کرونا در طی دوسالانه گفت: “ما دومین سازمانی در انجمن نقاشان ایران بودیم که یک نمایشگاه تور مجازی برگزار کردیم ، بنابراین اگر نتوانیم از نظر فیزیکی بخش هایی را در ماه سپتامبر برگزار کنیم ،” بخشها بصورت آنلاین. “اما قسمت کیوریتور که بومی سازی شده است ، بطور مجازی قابل برگزاری نیست.

این هنرمند به مشاوره با چندین گالری در منطقه 6 تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور خانه هنرمندان و بخش قابل توجهی از گالری های تهران در منطقه ، در نظر داریم چندین رویداد دوسالانه از این منظر شهری برگزار کنیم. منطقه ای که باید پرداخت شود.

راد از اهدای جایزه نقاشی در این دوره خبر داد و گفت: این جایزه از طریق فراخوانی با حمایت بیمه سامان برگزار می شود که بزرگترین جایزه نقدی نقاشی ایران است.

محمد فیروزهی ، یکی از اعضای شورای سیاستگذاری ، درباره دوسالانه این رویداد در ایران توضیح داد: “همه دوسالانه ها با هدف کشف استعدادهای جوانان برگزار شده و در تکامل هنرهای تجسمی بسیار موفق بوده اند.” نکته مهم آسیب شناسی ، برگزاری دوسالانه در 10 سال گذشته نیست و اکنون باید حدود 20 دوسالانه برگزار می کردیم ، در حالی که اکنون دوره هشتم را تجربه می کنیم.

وی افزود: کمبود چنین فضاهایی در فضای نقاشی ایران آسیب جدی وارد می کند به ویژه هنرمندان این شهر که نسبت به پایتخت به فضای نمایشگاهی آثار خود دسترسی ندارند بیشترین آسیب را دیدند.

فیروزه فاصله برگزاری این رویداد در این سال ها را در کاهش کیفیت نقاشی مهم دانست و گفت: وقتی 10 سال پیش یک رویداد برگزار می شود ، قطعاً شاهد کاهش قدرت آثار خواهیم بود.

یکی از اعضای شورای سیاستگذاری دو ساله گفت: ادامه و برگزاری این رویداد هدف اصلی است تا بتوانیم به مسئولان هشدار دهیم که چنین فضایی نیاز هنر کشور برای گشودن این بن بست است ، و انرژی را هدر نمی دهد. جوانان در سراسر کشور “. دیگر نمی توان یک دوسالانه را به روش سنتی برگزار کرد و باید بر اساس نگاه معاصر به هنر برگزار شود. تلاش های زیادی در این راستا انجام شده است و امیدوارم در آینده شاهد یک دوسالانه هنری باشم.

علی ندایی ، یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری رویداد ، نیز سخنان خود را به نقل از استاد جلیل ضیاپور آغاز کرد: در کشور ما هنر مانند چرخ پنجم ماشین است. یعنی ذخیره ای است که در مواقع اضطراری مورد نیاز است و دوباره کنار گذاشته می شود. فکر می کنم الان گفتن حرف عاقلانه ای است.

ندایی به کمبود بودجه دو ساله اشاره کرد و گفت: “اگر ما برای هنر هزینه نکنیم ، نمی توانیم کارهای جدی انجام دهیم و اکنون با هیچ کاری کار نمی کنیم.” در ورزش ، من به دنبال کسب شخصیت برای کسب اعتبار هستم در حالی که ما در هنر دارای اعتبار هستیم و با آن سر و کار نداریم.

انجمن نقاشان ایران با حمایت اداره كل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و جهت گیری اسلامی و با همکاری م Instituteسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ، نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران را در سپتامبر 1400 برگزار می كند. برای یک ماه.

اعضای کمیته انتخاب این دوسالانه نقاشی عبارتند از: فرح اصولی ، علیرضا آدامباکان ، فریدون امیدی ، بهزاد حاتم ، داریوش حسینی ، رزیتا شرفژوهان ، علی نصیر.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا