درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی بلاگرهای ایرانی از اینستاگرام/ رشد چشمگیر کاربران ایرانی اینستاگرام از ۱۴۰۱ تا به امروز!

تینا مزدکی: بر اساس آنچه یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ روایت کرده است شبکه های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیر زندگی ایرانیان تبدیل شده اند.

درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی بلاگرهای ایرانی از اینستاگرام/ رشد چشمگیر کاربران ایرانی اینستاگرام از ۱۴۰۱ تا به امروز!

تلگرام ۵۰ میلیون کاربر ایرانی دارد

گویا تلگرام با ۵۰ میلیون کاربر ایرانی همچنان یکی از محبوب ترین پیام رسان ها برای ایرانیان است؛ علاوه بر این گفته شده است که بیش از نیمی از ایرانیان در اینستاگرام فعال هستند و باوجود محدودیت ها یوتیوب نیز همچنان پرکاربردترین پلتفرم برای مشاهده ویدئو است.

به نظر می رسد نقطه مشترک همه این پلتفرم ها در محبوبیت فرصت های ارزشمندی است که در اختیار کسب وکارها و کاربران قرار داده اند. این پلتفرم ها فضایی برای کاربران فراهم کرده اند که با راه اندازی فروشگاه های آنلاین و بهره گیری از روش های خلاقانه بتوانند کالا و خدمات خود را برای سایر کاربران به نمایش بگذارند. این روند باعث شده است که اکنون تعداد فروشگاه هایی که در شبکه های اجتماعی فعال هستند به بیش از ۱٫۲ میلیون فروشگاه برسد و دراین بین اینستاگرام با بیش از ۹۶۰ هزار فروشگاه بالاترین رتبه را از آن خودکرده است.

اینستاگرام ۴۵ میلیون کاربر ایرانی دارد

با توجه به این گزارش تعداد کاربران ایرانی فعال در اینستاگرام در سال ۱۴۰۱ ۴۱میلیون کاربر بوده و در سال ۱۴۰۲ به ۴۵میلیون کاربر رسیده است. متوسط تعداد صفحات عمومی که کاربران اینستاگرام دنبال می کنند نیز ۳۲۷ صفحه است که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۹درصدی داشته است.

علی رغم محدودیت هایی که برای ایرانیان در استفاده از پلتفرم های خارجی و به طور مشخص اینستاگرام وجود دارد در سال ۱۴۰۲بیش از ۵۷۰ میلیون پست با رشد ۲۹٫۵ درصدی بیش از ۷٫۲ میلیون صفحه عمومی با رشد ۱۴٫۰درصدی بیش از ۵۴۱ میلیارد لایک با رشد ۸۶ درصدی و درنهایت بیش از ۴۵ میلیون صفحه خصوصی با رشد ۹٫۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ در کارنامه اینستاگرام فارسی ایرانیان به چشم می خورد.

در گزارش یکتانت از سال گذشته به وضوح مشخص است که میزان تعامل کاربران در سال ۱۴۰۲ رو به افزایش بوده و روند متفاوتی نسبت به سال ۱۴۰۱ که پاییز و زمستانی پر اختلال داشت در پیش گرفته است. اکنون هر ایرانی به طور متوسط در سال ۱۲ هزار پست لایک می کند که این آمار۷۱درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ است.

درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی بلاگرهای ایرانی از اینستاگرام/ رشد کاربران ایرانی اینستاگرام از ۱۴۰۱ تا به امروز!

پنج حوزه اول فعالیت صفحات عمومی در اینستاگرام فارسی به مد و پوشاک سبک زندگی اشخاص و افراد تأثیرگذار اخبار زیبایی و مراقبت از پوست تعلق دارد و برندها و کسب وکارها نیز در رتبه دهم قرارگرفته اند. این داده ها که با بررسی بیش از ۱۱هزار کسب وکار فعال در اصناف و اتحادیه های مختلف به دست آمده نشان می دهد که متوسط دنبال کنندگان هر صفحه از کسب وکارها حدود ۱۴۶۰۰ کاربر است.

این آمار همچنین نشان می دهد که کمتر از یک سوم کسب وکارهای فعال در اینستاگرام فروشگاه فیزیکی هم دارند و ۷۱٫۱ صفحات کسب وکارها تنها از طریق اینستاگرام کسب درآمد دارند.

۶هزار میلیارد تومان درآمد بلاگرها از راه تبلیغات

در سال ۱۴۰۲درآمد تقریبی صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسرهای ایرانی در شبکه های اجتماعی  از طریق تبلیغات بیش از ۶هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ این درآمد کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بود. پردرآمدترین اینفلوئنسرها آن هایی بودند که در مورد موضوعات خانواده و سبک زندگی اخبار و سرگرمی و اوقات فراقت تولید محتوا می کردند. جالب است بدانید تعرفه تبلیغات هم نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است و این افزایش قیمت در اینستاگرام بیشتر از تلگرام بوده است.

درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی بلاگرهای ایرانی از اینستاگرام/ رشد کاربران ایرانی اینستاگرام از ۱۴۰۱ تا به امروز!

همان طور که در ابتدای گزارش گفته شد اینستاگرام با ۹۶۰هزار فروشگاه با اختلاف بیشترین سهم فروشگاه های آنلاین ایرانی را از آن خودکرده است این در حالی است که این پلتفرم همچون بسیاری از پلتفرم های بین المللی با اختلالات شدید و فیلترینگ روبه رو بوده است. تلگرام نیز با بیش از ۱۱۰هزار فروشگاه در رتبه دوم قرار دارد و پس ازآن روبیکا با حدود ۱۰۰ هزار فروشگاه روبینو با ۸۰ هزار فروشگاه سروش پلاس با ۲۰ هزار فروشگاه و بله با ۱۵ هزار فروشگاه به ترتیب در جایگاه های‎ بعدی قرار گرفتند.

با توجه به این گزارش آنچه به وضوح مشخص است این است که اختلالات اینترنت و فیلترینگ بااینکه آسیب بسیار زیادی به کسب وکارها وارد کردند نتوانستند مانع رشد آن ها شوند. بسیاری از کاربران با استفاده از محیطی که در فضای مجازی فراهم شد برای خود ایجاد درآمد کردند. درآمدی که اگر درگرو محدودیت‎ ها نبود روند رشد چشمگیرتری طی می کرد. حتی شاید این امکان به وجود می آمد که آمار و ارقام دقیق این درآمدهای مجازی به عنوان بخشی از اقتصاد دیجیتال به شمار رود.

۲۲۷۳۲۳

دکمه بازگشت به بالا