قیمت بازی های استیم چقدر است ؟

چگونه بازی ارزان از استیم بخریم؟

از روزی که قیمت ارز در کشور بالا رفت، گیمرها هر روز دارند سعی می‌کنند راهی برای خرید بازی ارزان استیم پیدا کنند. در حال حاضر، خرید یک بازی به صورت فیزیکی روی پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان چیزی در حدود ۱ تا ۲ میلیون تومان برای کسی که هنوز مشتاق تجربه بازی‌های ویدیویی است، آب می‌خورد. روی پی‌سی هم قضیه خیلی فرق نمی‌کند. قیمت بازی استیم متفاوت است و استیم مثل هر فروشگاه آنلاین دیگری بازی‌های دیجیتالی بزرگ را به قیمت ۶۰ دلار می‌فروشد و بازی‌های مستقل را کمی ارزان‌تر.

با این حال، همانطور که امکان تجربه ارزان‌تر بازی‌ها روی کنسول‌های خانگی وجود دارد، می‌توان روی استیم هم با هزینه کمتری بازی خرید و از آن‌ها لذت برد. اتفاقا اگر خرید از استیم را بلد باشید، ممکن است تجربه بازی‌های روز برایتان خیلی به صرفه‌تر از خرید ظرفیت‌های قانونی بازی‌ها روی پلی استیشن باشد. اما چطور؟

قیمت متفاوت بازی‌های استیم برای هر منطقه جغرافیایی

بله درست خواندید، بازی‌ها با قیمت‌های متفاوتی در مناطق جغرافیایی مختلف روی استیم عرضه می‌شوند. برای مثال، بگذارید به مقایسه قیمت Red Dead Redemption 2 در استورهای آمریکا و روسیه استیم بپردازیم. قیمت Red Dead Redemption 2 در فروشگاه آمریکای استیم، همانطور که انتظار می‌رود ۶۰ دلار است.

با این حال، به خاطر شرایط اقتصادی و ارزش پایین‌تر واحد پول آرژانتین نسبت به دلار ایالات متحده، جدیدترین ساخته راک‌استار با قیمت ۲۵۰۰ پزو معادل ۲۱ دلار در فروشگاه استیم این کشور به فروش می‌رسد. این قیمت در ریجن ترکیه معادل ۳۰۰ لیر یا تقریبا ۲۰ دلار است.

حالا کافیست از گوگل کمک بگیرید و پزو یا لیر را به دلار تبدیل کنید. هر پزو آرژانتین معادل ۰.۰۰۸۵ دلار است. پس با یک حساب سر انگشتی به این می‌رسیم که ۲۵۰۰ پزو آرژانتین به طور تقریبی می‌شود ۳۰ دلار آمریکا. نمی‌دانم متوجه شدید یا نه اما همه این حساب و کتاب‌ها دارد نشان می‌دهد که Red Dead Redemption 2 در ریجن آرژانتین استیم، نزدیک به ۴۰ دلار یا به عبارتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (اگر دلار را ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم) ارزان‌تر است. اصلا بگذارید ساده‌تر بگویم؛ می‌توانید به جای پرداخت ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان Red Dead Redemption 2 را با ۶۰۰ هزار تومان خریداری کنید، آن هم بدون تخفیف!

البته اشتباه هم برداشت نکنید. همیشه آرژانتین ارزان‌ترین نرخ‌ها را در استیم ندارد و برخی بازی‌ها در مناطق جغرافیایی دیگر حتی ارزان‌تر هم عرضه می‌شوند. برای مثال در حال حاضر استور ترکیه، یکی از مقرون به صرفه‌ترین استورهای استیم است و خیلی از بازی‌ها در ترکیه ارزان‌تر هستند.

اما چطور بفهمیم یک بازی در کدام استور ارزان‌تر است؟

طبیعتا حالا که فهمیدید اوضاع از چه قرار است، احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده که از کجا بفهمیم یک بازی در کدام منطقه ارزان‌تر است. خب خوشبختانه رسیدن به پاسخ این سوال اصلا سخت نیست. وبسایتی وجود دارد به نام SteamDB؛ یک دیتابیس بزرگ که اطلاعاتی مثل قیمت بازی‌های استیم در مناطق مختلف، تعداد گیمرهای آنلاین و حتی پر امتیازترین بازی‌ها را در خود جای داده و همه آن‌ها را به صورت رایگان در اختیار کاربر می‌گذارد.

پس برای اینکه بفهمید بازی مورد نظرتان در استورهای روسیه یا آرژانتین استیم چقدر تفاوت قیمت دارد، به سراغ SteamDB بروید و در نوار جستجوی آن، نام اثری که قصد خریدش را دارید، سرچ کنید. با این کار صفحه‌ای مثل تصویری که در زیر می‌بینید در مقابلتان باز می‌شود.

در این صفحه، اطلاعاتی مثل میزان رضایت کاربران در مورد یک بازی، میانگین نمره آن و تعداد کاربرانی که همین حالا مشغول تجربه‌اش هستند، در اختیارتان قرار می‌گیرد. با این حال، اگر کمی به پایین اسکرول کنید، تب Prices را خواهید دید و کافیست روی آن کلیک کنید تا قیمت بازی مورد نظر در تمام استورهای استیم برایتان نمایش داده شود.

جالب اینکه SteamDB تفاوت قیمتی که استور یک کشور به خصوص با استور معیار (یعنی فروشگاه آمریکا) دارد را هم با درصد و رقم نمایش می‌دهد و شما با بررسی این اطلاعات متوجه می‌شوید که با تغییر ریجن اکانت خود چقدر می‌توانید ارزان‌تر یک بازی را خریداری کنید. برای مثال بیایید به صفحه SteamDB بازی Red Dead Redemption 2 نگاه بیندازیم.

همانطور که می‌بینید، Red Dead Redemption 2 در ترکیه ارزان‌ترین قیمت ممکن را در تخفیفات اخیر دارد. در این بازه زمانی، قیمت Red Dead Redemption 2 در استور آمریکا به ۳۰ دلار کاهش قیمت پیدا کرده بود و اگر می‌خواستید از همین طریق بازی را خریداری کنید، با قیمت‌های الان باید چیزی در حدود ۹۰۰ هزار تومان پول می‌پرداختید. اما همانطور که در تصویر فوق می‌بینید، استور ترکیه در همین بازه زمانی Red Dead Redemption 2 را با قیمت ۱۴۹ پزو یا به عبارتی ۹.۶۵ دلار می‌فروخته. این یعنی تقریبا یک سوم استور آمریکا.

روش‌های ثانویه خرید به جای استفاده از گیفت کارت استیم

روش‌های مختلفی برای شارژ کردن یا خرید بازی‌ها وجود دارد که همگی قانونی هستند و در بسیاری از موارد، برای کشورهایی مثل ایران که ریجن خاص خود را ندارد ارزان‌تر تمام می‌شوند.

خرید و فروش آیتم‌های TF2

تعدادی از سایت‌های ایرانی اقدام به فروش آیتم‌هایی به اسم کلید Team Fortress 2 می‌کنند که با خرید آن با ریال و فروختن آیتم در استیم، می‌توانید پول کمتری را نسبت به خرید گیفت کارت پرداخت کنید. می‌پرسید چرا؟ این آیتم‌ها نسبت به ارزش دلاری خود بعضا با قیمت‌های پایین‌تری خرید و فروش می‌شوند و ارزش بیشتری نسبت به هزینه‌های خرید گیفت کارت دارند چرا که خرید گیفت کارت، مخصوصا در حال حاضر که ریجن‌هایی مثل آرژانتین یا ترکیه گیفت کارت مخصوص خودشان را دارند، گاهی بیشتر از ارزش دلاری آن گیفت کارت هزینه ریالی بر می‌دارد.

استفاده از سایت‌های واسطه و خرید سی‌دی کی استیم

سی‌دی کی استیم یا همان کدی که بعضا برای بعضی بازی‌ها فعال می‌شود، روش دوم خرید بازی است. در این روش معمولا بعضی از سایت‌های شخص ثالث خارجی با ناشر هر بازی همکاری می‌کنند و سی‌دی کی آن بازی را خارج از استیم به کاربران می‌فروشند. نتیجه این است که گاهی اوقات خرید این سی‌دی کی‌ها مخصوصا با تخفیف خاص این فروشگاه‌ها منطقی‌تر از منتظر ماندن برای تخفیف‌های استیم است.

استیم؛ پلتفرمی برای بهبود تجربه بازی‌های کامپیوتری

استیم، با ارائه بهترین و جدیدترین بازی‌ها، ایجاد جامعه حرفه‌ای از گیمرها و فروش‌های منحصر به فرد، تجربه‌ای فوق‌العاده برای گیمرها فراهم می‌کند. محیط کاربری ساده که ایجاد حساب کاربری و خرید بازی تا دانلود و نصب آن را در چند مرحله کوتاه ممکن می‌سازد، این پلتفرم را به نرم افزاری محبوب تبدیل کرده است. بنابراین، اگر به دنبال تجربه عناوین جذاب و تخفیف‌های ویژه بازی FIFA 21 استیم هستید، Steam بهترین مکان برای شروع است.

خروج از نسخه موبایل