مهریه و سوالات پیرامون آن

بهترین نحوه دفاع، از جانب، زوج، زمانی که است یا عند المطالبه بوده ولی، مرد، توان مالی، بر پرداخت آن، را ندارد، این است که با ارائه فیش حقوقی، استشهادیه کتبی دو نفر که از وضعیت مالی او، مطلع هستند و حاضر به شهادت در دادگاه نیز می باشند و ارائه لیست اموال، دادگاه را متقاعد کند که توان مالی کافی، بر پرداخت مهریه ندارد. پس از پاسخ به این پرسش که در دادگاه مهریه چه بگوییم، همچنین، بررسی نحوه دفاع در برابر سوالات قاضی در این دادگاه، در ادامه ی این مقاله از سایت تهران وکیل ، قصد داریم، نکات مهم مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه مهریه را توضیح دهیم.

قوانین جدید امکان ثبت و وصول مهریه

مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است؟ جمله‌ای که همیشه در هنگام تعیین مهریه می‌­شنویم اما این جمله در واقعیت تا چه اندازه نمود دارد؟ در واقع شرایط مهریه چگونه باید تعیین شود؟ چنانچه مهریه تعیین نشود آیا عقد ازدواج نیز باطل است؟ آیا با توجه به قوانین جدید امکان ثبت و وصول مهریه بیش از ۱۱۰ عدد وجود ندارد؟ چگونه مهریه‌ای تعیین کنیم که به صورت واقع بینانه قابل وصول باشد؟ وصول مهریه از چه طرقی امکان‌پذیر است؟ همه­‌ی این سؤالات و بسیاری دیگر حاکی از وسعت مباحث و قوانین و دغدغه‌های مربوط به مهریه است که در این مقاله به تعدادی از آنها پاسخ خواهیم داد.

موضوع، زمانی مساله ساز می شود که زن، در گذشته، مهریه خود را نسبت به همسرش بذل نموده باشد و قبل از جلسه رسیدگی، اعلام کند، از بذل خود رجوع کرده یا مرد، مهر زن را پرداخته، اما، مدرکی بر این موضوع، در دست وی، موجود نباشد. به همین جهت، اطلاع از سوالات قاضی در دادگاه مهریه، نحوه دفاع در این دادگاه و اینکه بدانند، باید در دادگاه مهریه چه بگویند، از مهم ترین مواردی است که جهت احقاق حق زوج و زوجه، باید از آن، اطلاع داشته باشند. از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص سوالات قاضی در دادگاه مهریه صحبت کرده و نحوه دفاع در جلسه رسیدگی و نکات مهم مربوط این امر را بررسی کنیم؛ سپس، به این پرسش که در دادگاه مهریه چه بگوییم؟ پاسخ دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما همراه باشید.

نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در دادگاه مهریه

اطلاع از نحوه دفاع صحیح، در برابر سوالات قاضی در دادگاه مهریه، نقشی مهم، در تعیین سرنوشت پرونده مهریه، خواهد داشت. از این رو، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در دادگاه مهریه و به عبارتی، نحوه دفاع در برابر این سوالات را بررسی کرده و به این پرسش که در برابر سوالات قاضی در دادگاه مهریه چه بگوییم؟ پاسخ دهیم. با توجه به اینکه سوالات قاضی در دادگاه مهریه، کاملا، وابسته به شرایط پرونده است، پاسخ به این پرسش ها که در دادگاه مهریه چه بگوییم و نحوه دفاع در دادگاه مهریه چگونه باشد نیز بستگی به این دارد که فرد، در خصوص آن شرایط تا چه میزان، از  یا امارات کافی برخوردار است و می تواند، با ارائه آن ها، قاضی را در صدور رای به نفع خود، مجاب کند.

در زیر، به این پرسش که در شرایط مختلف در دادگاه مهریه چه بگوییم، پاسخ خواهیم داد. بهترین نحوه دفاع، از جانب زوجه، زمانی که مرد، بدون ارائه ادله اثبات خاصی، مدعی بذل و ابرا مهریه، از جانب زوجه، همچنین، مدعی پرداخت مهریه به او می باشد، این است که این ادعا ها را انکار کرده و نپذیرد و چنانچه مرد، به اموال منقول یا غیر منقولی که در طول زندگی مشترک، به نام او زده، اشاره کرد و مدعی شد که توافق فی مابین، این بوده که این موارد، جایگزین مهریه باشند، بدین موضوع، اقرار نکند و بار اثبات ادعای پرداخت مهریه و بذل و ابرا آن از جانب زوجه را بر دوش مرد بگذارد.

سوال: با سلام خدمت تمام وکلای عزیز بنده در مورد مهر یه اقدام کردم که 600 سکه هست ولی شوهرم اعتراض زدن که اعسار از پرداخت ابطال تمبر هست حالا برای من یک دادخواست علیه من آمده آیا برای اعتراض اینطور پیامی میاد یا شکایت کرده علیه من مگه ایشون هم باید ابطال تمبر کنند منکه ابطال تمبر کردم 200 شد آیا میشه ایشون ازم شکایت کنند لطفا راهنماییم کنید ممنونم از شما پاسخ: بله .سوالتان نا مفهوم است تماس بگیرید. سوال: 114 تا سکه برای مهریه و یک باب منزل مسکونی به متراژ 85 متر در منطقه پیروزی از پسرم خواستند وقتی منزلی وجود نداره چطور درخواست منزل میکنن در صحبتهای آنها شنیدم که میتونن قیمت منزل را محاسبه کنند و درخواست پول منزل را خواهان شوند آیا این کار شدنی است. بجز 114 تا سکه. گفتن بخاطر مسائل قضایی و کیفری راحت تر از سکه میشه بهش رسید. پاسخ: بله

سوال: باسلام عرض خسته نباشید من خودروی خود را 2 سال پیش به پدرم فروختم ولی فقط بینمون قولنامس و الان خانومم خودرو رو برا مهریه توقیف کرده. من الان میتونم با قولنامه رفع توقیف کنم ؟ پاسخ:خیر . البته به آن شعبه مراجعه کنی شاید قبول کنند. سوال: باسلام، بنده 6ساله ازدواج کردم و همسرم با شکایت مهریه و گرفتن بخشی از آن درخواست وکالت طلاق را دارد در مقابل دادن سند محضری برای بخشش مهریه و حق و حقوق وی، چگونه وکالتی بهش بدم که وکیلش نتونه دردسری برام درست کنه، حکم عدم تمکینش رو هم گرفتم، آیا میتونم وکالتی بدم که به راحتی نتونه طلاق بگیره و برای مهریه هم نتونه رجوع کنه، باتشکر پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

سوال: سلام و خسته نباشید. من تاریخ سیزده آذر نودوهفت حسابمو خالی کردم و به حساب برادرم واریز کردم. تاریخ 14/9/97 برگه لازم الاجرا از ثبت اسناد برایم امد و ثبت اسناد در تاریخ 17/09/97 جواب استعلام را به دادگاه داده که چیزی بنامم نبوده. و شکایت مهریه 18/09/97 ثبت شده. الان خانمم شکایت فرار از دین کرده. ایا میتونه ادعاشو ثابت کنه و پول را از حساب برادرم بگیره. باتشکر پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است. سوال: میخواستم بپرسم من ساکن تهران هستم و همسرم ساکن استان اردبیل. چطور صدور حکم مهریه به دست من میرسه. من از کجا باید بفهمم تا اعتراض کنم پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

سوال: سلام من که سند یا کپی سند اموال شوهر را ندارم آیا میتوانم فقط با ارائه دادن آدرس برای توقیف انها برای مهریه اقدام کنم سوال دیگرم اینست زوجه هستم شوهرم بسیار عصبی و بددهن است برای طلاق اگر اصلا به دادگاه حاضر نشه چه اتفاقی میفته و اگر حاضر بشه ایا برای اعصاب تحت دکتر روانشناس معاینه میشه برای اینکه ثابت بشه اصلا نمیتونه خودشو کنترل کنه پسرهفت ساله دارم که خیلی با پسرم بدرفتاری میکنه ممنون میشم کامل توضیح دهید. پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

سوال: با سلام من 2 ماه قبل از صدور اجرائیه مهریه از اداره ثبت منزل شخصی ام را بدلیل عدم توانایی در پرداخت اقساط به شخص غریبه ای قولنامه رسمی کردم و حدود دوماه بعد نیز سند زدم و با پول آن وام خود را تسویه نمودم و با مابقی پول نیز یک خانه کوچکتر قولنامه نمودم، سپس حدود یک ماه بعد ابلاغ اجرائیه مهریه بدستم رسید و متوجه شدم زوجه مهریه اش را پس از تاریخ قولنامه خانه، از طریق اداره ثبت اجرا گذاشته است. (حدودا بین زمان قولنامه تا دریافت ابلاغیه مهریه توسط بنده 4 ماه فاصله است) ، حال از من بعنوان فرار از دین شکایت شده است، آیا درخواست قرار و گذاشتن فیش در دادسرا به معنی محکوم شدن می باشد؟ تا چه حد رای بازپرس مهم است؟ چون بدون خواندن و دیدن مدارک و دلایل من، صرفا با دیدن عنوان فرار از دین، سریع گفت محکوم هستی؟ آیا در دادگاه متهم می شوم؟

آیا دلایل و مدارک من مبنی بر عدم توان در پرداخت وام بدلیل از دست دادن شغل ام قابل قبول نیست؟ آیا اینکه زمان ابلاغ مهریه بعد از سند خوردن بوده است، برای قاضی قابل قبول نیست؟ آیا زوجه می تواند مشکلات مالی من را منکر شود (کامل در جریان بیکاری و مشکلات مالی من بوده است) و به دروغ با شهادت خانواده اش ادعا کند ما از قبل با هم مشکل و دعوا داشته ایم؟ چطور می توانم اثبات کنم که من قصد فرار از دین نداشته ام؟ پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

سوال: سلام در سال 87 برای وام مسکن سند خونه ام رو صوری به نام برادرم زدم حالا برادرم پارسال فوت شده و زنش طلب مهریه کرده و شکایت کرد که من خونه رو به شوهرش فروختم و من درخواست ابطال سند دادم با شاهد هم همون مشاور املاکی که قول نامه شده و نزدیکان هم هستنن ایا حل شدنی هست خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید. پاسخ: بله تقاضای ابطال سند رو بدید

سوال: با سلام از کجا بفهمم زنم مهریشو اجرا گذاشته یا نه ؟ از دفتر ازدواج سوال کردم گفتن درخواستی مبنی بر اجرای مهریه نیست ، وضعیت مالی من خوب نیست که اقدام به طلاق کنم و مهریه زنم رو کامل بدم چون ایشون نمیخواد با من زندگی کنه و میگه من مهریه رو اجرا گذاشتم ، یک خونه نسقی و یک ماشین هم دارم که ظاهرا ماشینم توقیف شده ،از طریق ثنا هم نتونستم اطلاعاتی کسب کنم چون خودم یک شهر دیگه هستم و زنم شهری که زندگی میکنه شکایت کرده چیکار باید بکنم ؟ پاسخ: پیگیری کنید ببینید از کجا ماشینتون توقیف شده از همونجا پیگیری کنید و متوجه میشید خانمتون روی مهریه اقدام کرده یا نه

سوال: با سلام پدرم ضامن زندانی مهریه بازنشسته شده است و آن فرد زندانی به زندان برنگشته قابل ذکر است که غیر از پدرم نفر دومی هم ضامن آزادی ایشان شده است چند روز قبل به پدرم از طرف تامین اجتماعی اعلام شد که زن آن زندانی آمده است و خواستار کسر حقوق پدرم شده است می خواستم بدانم آیا امکان این کار وجود دارد و اگر وجود دارد تا چه مقداری قابل کسر است؟ سوال: سلام وقت بخیر ببخشید من یه سوال دارم زنم مهریشو واسم کامل بخشید ایا میتواند دوباره رجوع کند و مهریشو ازم بخواد پاسخ: اگر ثبتی ببخشه نه نمیتونه

خروج از نسخه موبایل