اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد

مهریه بر طبق قانون و شرع، از حقوق زن است که به محض وقوع عقد نکاح به تملک او در می آید و می تواند آن را از شوهر مطالبه کند از طرفی طلاق از امتیازاتی است که قانونگذار برای مرد مقرر کرده است و طلاق را در اختیار او قرار داده است. با این توضیح اگر مرد مخالف طلاق زوجه باشد، صرف دادخواست طلاق از طرف زن و گرفتن مهریه بدون دلیل موجه، طلاق منجر به موفقیت نمی شود حتی اگر مهریه را هم بذل نماید.اگر زوجین بر سر جدایی توافق داشته باشند و اختلافی بر سر مهریه، حضانت و امثالهم نباشد بی شک است اما اگر مرد در خصوص طلاق مخالفت کند و زن از طریق یا اثبات یکی از موارد دوازده گانه شروط ضمن عقد نکاح – در صورت امضاء کردن زوج .

به عنوان مثال اگر مردی در دادگاه محکوم به پرداخت نفقه معوقه حداقل ۶ ماه گذشته زن بشود و علی رغم صدور حکم و اجراییه، مرد نفقه را پرداخت ننماید به استناد شرط اول شروط ضمن عقد نکاح – در فرضی که مرد امضاء کرده باشد – زن می تواند دادخواست طلاق به دادگاه تقدیم کند و مثلا اگر مهریه او ۲۰۰ سکه تمام بهار آزادی باشد در قبال طلاق با دلیل مذکور یک سکه را بذل می کند و باقی مانده را بر ذمه زوج باقی می گذارد . جدیدترین خبرهای استان اصفهان نشان‌دهنده پیشرفت‌ها و تحولات مختلف این منطقه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است .

و در نهایت دادگاه پس از رسیدگی به پرونده طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه به مدت شش ماه و به استناد رای محکومیت نفقه، رای طلاق با بذل یک سکه تمام بهار آزادی از مهریه راصادر می کند. توجه داشته باشید که مراحل درخواست طلاق از طرف زن و گرفتن مهریه و به عبارت دیگر دادگاه طلاق از طرف زن و گرفتن مهریه ۳ مرحله ای است بدین معنی که اگر زوج به رای دادگاه بدوی اعتراض کند پرونده به دادگاه تجدید نظر استان تهران فرستاده می شود و در ادامه اگر به رای دادگاه تجدید نظر استان تهران معترض باشد پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده می شود و این مراحل طلاق ممکن است تا یکسال هم به طول بیانجامد.

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه به او تعلق می گیرد؟

اما درخواست طلاق از طرف زوجه در دوران عقد بسیار دشوارتر است زیرا در این ایام علی رغم وقوع عقد نکاح هنوز زندگی مشترک شروع نشده است و دلیل موجه آوردن از سوی زوجه برای طلاق – اگر مرد مخالف باشد – کمی دشوار است خاصه این که زن به حق حبس نیز استناد کرده باشد. ولی به هر حال در دوران عقد نیز زن می تواند با اثبات یکی از موارد ۱۲گانه شروط عقدنامه یا عسر و حرج از دادگاه تقاضای طلاق کند.اگر زنی وکالت در طلاق (وکالت حق طلاق) از شوهر داشته باشد در این که آیا او می تواند به جز طلاق، مهریه را هم وصول نماید بستگی به حدود اختیارات مندرج در وکالتنامه داده شده از سوی شوهر دارد.

توجه داشته باشید اگر به استناد عسر و حرج باشد قبول بذل مهریه و تصمیم نهایی در این خصوص با دادگاه است اگر چه که پیشنهاد و مقدار بذل مهریه را زوجه به دادگاه اعلام می کند ولی اگر درخواست طلاق زن به استناد شروط ضمن عقد نکاح باشد خود زوجه به وکالت از زوج قبول بذل مهریه خواهد کرد. به عبارت ساده تر امکان گرفتن تعداد زیادی از مهریه در استناد شروط دوازده گانه عقدنامه بیشتر و راحت تر است . مهریه از حقوق قانونی زن می باشد که تحت هر شرایطی به او تعلق خواهد گرفت. با توجه به شروطی که در ضمن عقد به امضای زن و شوهر می رسد، هر کدام نسبت به یکدیگر وظایفی بر عهده می‌ گیرند و در صورت ممانعت از انجام آن ها، طرف مقابل حق اقدام برای طلاق دارد.

در چه صورت اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد؟

مهریه از حقوق قانونی زن می باشد و از نظر شرع و احکام اسلامی نیز بلافاصله بعد از عقد مالکیت آن را به عهده زن قرار داده و می تواند آن را طلب کند. ازدواج همیشه به خوشبختی منتج نمی شود و گاهی اختلافات آن ها و مشکلات پیش آمده باعث می شود که یکی از زوجین و یا به صورت توافقی درخواست جدایی داشته باشند. در این مقاله می‌خواهیم بهترین وکیل اصفهان را معرفی کنیم همچنین در مورد این که اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد و یا خیر صحبت کنیم. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

در مقابل آن مرد نیز حق طلاق را در اختیار دارد. با این حساب در هر صورت اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد. همچنین اگر زن در زندگی مشترک با مشکلاتی مواجه شود که او را در شرایط عسر و حرج قرار دهد و ادامه زندگی را برای او با سختی مواجه کند، به ناچار او درخواست طلاق خواهد کرد و دادگاه نیز به او مجوز لازم را خواهد داد. در این شرایط اگر زن درخواست طلاق کند مهریه به او تعلق می گیرد. مهریه بر اساس قانون مدنی و موازین اسلامی یکی از مهم ترین حقوق خانم محسوب می‌شود. بنابراین زن از زمان عقد نکاح مالک مهریه خود بوده و می‌تواند آن را از همسر خود مطالبه کند.

بنابراین در جواب این سوال که اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد، باید بگوییم که بله مهریه در هر صورت به زوجه تعلق می‌گیرد و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند. البته به دلیل اینکه حق طلاق در ایران با آقا است، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد طلاق یک طرفه از طرف زن دارید برای گرفتن مهریه و طلاق حتما با یک وکیل متخصص مشورت کنید. برای راهنمایی بیش‌تر و ارتباط با وکیل مهریه می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. اگر زن و شوهری برای طلاق و مواردی نظیر مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و اجرات المثل با یکدیگر به توافق برسند.

زن با توافق همسر خود می‌تواند مهریه را مطالبه یا آن را به همسر خود بذل و بخشش کند.اما اگر مرد با درخواست طلاق از طرف زن مخالفت کند و زن از طریق مواردی نظیر عدم پرداخت نفقه، حق طلاق، عسر و حرج و شروط ضمن عقد درخواست طلاق خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد، قاضی دادگاه بعد از بررسی دلایل محکمه پسند زن برای طلاق، علاوه بر صدور حکم طلاق زن، مرد را نیز موظف به پرداخت مهریه می‌کند. بنابراین درخواست طلاق از طرف زن و مطالبه مهریه در صورتی امکان پذیر است که زن دلایل محکمه پسند و منطقی به دادگاه خانواده برای طلاق ارائه دهد.

خروج از نسخه موبایل