ویپ برای سلامتی خطرناک تر است یا سیگار

کدامیک ضرر کمتری دارند؟

مصرف الکترو اسموک و سیگار هر دو مضر هستند. بر اساس شواهد موجود، به نظر می رسد که مصرف سیگار مضرتر از مصرف ویپ است. با این حال، این به این معنی نیست که ویپ بی خطر است. با توجه به مطالعات دانشکده پزشکی جان هاپکینز، شاید مصرف الکترو اسموک تا حدی ضرر کمتری نسبت به مصرف سیگار داشته باشد. به گفته آنها فرد سیگاری حدود ۷۰۰۰ ماده شیمیایی استنشاق می‌کند، در حالی که ویپ یکام دو کام احتمالاً حاوی مواد شیمیایی کمتری است.

اثرات بلند مدت مصرف سیگار

سیگار کشیدن در بلند مدت اثرات نامطلوب بسیار متنوعی بر بدن دارد. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها سیگار کشیدن:

تعداد اسپرم را کاهش می‌دهد.

خطر سقط جنین یا ناتوانی های مادرزادی را افزایش می‌دهد.

خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد.

عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند.

التهاب عمومی را افزایش می‌دهد.

می‌تواند تقریباً در هر قسمت از بدن از جمله ریه‌ها، کلیه‌ها و معده باعث سرطان شود.

باعث حملات آسم می‌شود.

خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه را افزایش می دهد.

خطرات حملات قلبی را افزایش می دهد.

باعث انسداد سیاهرگ‌ها و شریان‌ها می‌شود.

خطر سکته را افزایش می‌دهد.

اثرات بلند مدت مصرف الکترو اسموک

در حال حاضر، داده‌های محدودی در مورد اثرات بلند مدت ویپ وجود دارد. با توجه به اعلام دانشگاه آیووا، ایده پشت تولید ویپ این بود که روشی مطمئن‌تر برای دریافت نیکوتین در بین افراد سیگاری باشد. با این حال، اکثر شواهد نشان می‌دهد که اینگونه نیست. مصرف ویپ می‌تواند:

به ریه ها آسیب برساند.

رادیکال‌های آزاد را در بدن آزاد کند که باعث رشد سرطان می‌شود.

سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.

تاخیر در رشد مغز جنین، کودکان و نوجوانان ایجاد کند.

مطالعات آتی اثرات طولانی مدت دیگری را نشان خواهند داد که دانشمندان هنوز آن را کشف نکرده اند

در سال 2019 افزایش زیاد در آسیب های ریوی ناشی از استعمال دخانیات باعث شد که برخی افراد به این فکر کنند که آیا ویپ مضرتر از سیگار کشیدن است یا خیر.

امروزه برخی از متخصصان هنوز مصرف سیگار الکتریکی را بهتر از سیگار کشیدن می دانند.اما این بدان معنا نیست که کلا ضرر نداشته باشد.علاوه بر این سیگارهای الکترونیکی جدید جدید هستند بنابرین اثرات بلند مدت دودهای آنها هنوز نامشخص آست.

هم ویپ و هم سیگار خطرات سلامتی مشترکی دارند. اما تفاوت هایی در شدت خطرات آنها وجود دارد.

شرایط تنفسی

هم سیگار و هم ویپ مجاری تنفسی و ریه ها را تحریک می کنند که میتواند منجر به چند بیماری مرتبط با ریه ها مانند آسم ؛برونشیت؛آمفیزم و… شود.

محققان در مورد اثرات طولانی مدت ویپ مطمين نیستند. اما یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که کاربران فعلی سیگار الکترونیکی نسبت به افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده نمی کنند یا سیگار نمی کشند حدود 40 درصد شانس بیشتر برای ابتلا به بیماری های تنفسی دارند.

بیماری قلبی

سیگار کشیدن با فشار خون بالا ضربان قلب و بدتر شدن عملکرد قلبی عروقی همراه است.

اثرات ویپ بر سلامت قلب کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.اما تحقیقات معتر آن را با افزایش ضربان قلب مرتبط می دانند.

سرطان

احتمال ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سیگار می کشند 30 برابر بیشتر است. همچنین تحقیقات سیگار کشیدن را با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ‍و گلو سینه مرتبط می دانند.

سیگارهای الکترونیکی آنقدر پیشینه ندارند که متخصصان ارتباط بین آنها و خطر ابتلا به سرطان را بررسی کنند. اما دارای برخی مواد سرطان زا هستند.

مضرات ویپ از شایعه تا واقعیت

اغلب در رسانه های ایرانی و خارجی گفته می شود که ویپ 95 درصد ایمن تر از سیگار های سنتی معمولی می باشد و مضرات ویپ کمتر از سیگار است آیا این عدد همانطور که برخی منتقدان ادعا می کنند بدون دلیل و مدرک است؟ یا بر اساس شواهد علمی است و می توان به آن اتکا کرد؟

عدد 95 درصد کم ضرر تر بودن ویپ نسبت به سیگار از کجا آمده است؟

این تخمین بر اساس بررسی جامع و مستقل شواهد علمی توسط بهداشت عمومی انگلیس و کمیته مشورتی دخانیات کالج سلطنتی پزشکان انگلستان است. همانطور که میدانید کشور انگلیس یکس از بزرگترین تولید کنندگان جویس در دنیای ویپینگ است و این کشور همواره مردم خود را تشویق به استفاده از دستگاه ویپ کرده است.

کالج سلطنتی پزشکان انگلیس در مورد مضرات ویپ اینگونه بیان کرده است:

اگر چه کمی سازی دقیق خطرات مربوط به سلامتی در دراز مدت مربوط به مضرات ویپ امکان پذیر نیست زیرا این دستگاه نسبت به سیگار بسیار نوظهورتر است اما شواهد و داده های موجود حاکی از آن است که بعید است که آنها بیش از 5 درصد از موارد مرتبط با مضرات سیگار را در بر گیرند و حتی ممکن است به طور قابل توجهی کمتر از این رقم باشد.

طبق گفته کالج سلطنتی پزشکان انگلیس در مورد مضرات ویپ در بدترین شرایط ممکن به اندازه ی 5 درصد سیگار ضرر دارد و در برخی حالت ها می تواند این ضرر بسیار بسیار کمتر شود اما چگونه؟

افرادی که از جویس های بدون نیکوتین یا جویس های بدون طعم دهنده استفاده می کنند میتوانند از ایمنی 95 درصد نیز فراتر بروند.

عدد 95 درصد پیش از این توسط گروهی از متخصصان بین المللی در سال 2014 به رهبری پرفسور دیوید نات برآورد شده بود.

مرگ و میر ناشی از مضرات ویپ

امروزه پس از 15 سال از ورود دستگاه های ویپ به بازار جهانی هیچگونه مرگی به طور مستقیم رخ نداده و هیچ عوارض جدی بر سلامتی افراد ویپر مشاهده نشده است.

مضرات ویپ در مقابل سیگار

در ایران سالیانه 55 میلیارد نخ سیگار مصرف میشود که علاوه بر هزینه های مستقیم موجب صرف هزینه حدود 30 میلیارد تومان جهت درمان بیماری های ناشی از سیگار کشیدن خواهد شد.

سالانه 11 هزار نفر تنها در ایران به علت مصرف سیگار و قلیان از بین میروند.

مصرف ماری جوانا و جویس های تقلبی در دستگاه پاد شارژی الف بار 5000 به هیچ عنوان توصیه نمی شود و منجر به بیماری های بسیار زیادی در ریه خواهد شد حال این تعداد را در سطح جهانی با مرگ و میر ناشی از سیگار کشیدن تنها در ایران مقایسه نمایید و خودتان در مورد این دستگاه با تحقیق تصمیم بگیرید. 

خروج از نسخه موبایل