اقتصادیمدیریت کسب و کار

مزایای چکش پنوماتیک چیست؟

در صنایع مختلف  از انواع چکش ها استفاده میشود که هر یک از آن‌ها کاربرد به خصوصی دارد. به این ترتیب قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با تفاوت با چکش های برقی و شارژی آشنا کنیم.

مزایای چکش پنوماتیک چیست؟

چکش برقی چیست؟

چکش برقی اینگونه عمل می کند که بتوانید میخ و انواع اتصال دهنده های دیگر را به راحتی داخل موادی مانند چوب و گچ فرو ببرید. چکش برقی مانند سایر چکش های دیگر به صورت استاندارد عمل می کند، اما تفاوت آن با چکش های دیگر این است که عملکرد چکش های ساده با دست می باشد. چکش برقی تعداد ضربات وارده را برحسب دقیقه (BPM) محاسبه می کند؛ و وزن نسبتا سبکی دارند.

کاربرد چکش های برقی

از چکش های برقی بیشتر برای تراشیدن سنگ ها و سوراخ کردن چوب ها و برخی از کارهای دیگر استفاده می شود. چکش برقی به عنوان دریل چکشی نیز شناخته می شود. از اصطلاح دریل چکشی می توان برای توصیف ابزارهایی مانند چکش های برقی، چکش های برقی مخصوص تراشیدن و مخصوص شکستن هم استفاده کرد. هر یک از این ابزارهای نام برده شده دارای کاربردهای مختلفی می باشند.چکش های برقی که استاندارد هستند بیشتر در کارهای کوچک تر به کار می روند که برای استفاده از آن‌ها لازم است در آن از چکش یا مته سنتی استفاده شود.

برخی از مدل های چکش های برقی از یک دستگاه خلا کوچک برخوردار هستند که می توانند گردوغبار را جمع آوری کنند. این دستگاه این امکان را به شما می دهد تا بتوانید محیط کارتان را پاک سازی کنید و در پروژه هایی که به دقت بالایی نیاز است بسیار پرکاربرد باشد. دستگاه خلا باعث می شود تا گردوغبار در یک ظرف کوچک ذخیره سازی جمع شود تا فرد بتواند کارهای سنگ تراشی را با کیفیت بیشتری انجام دهد.

بررسی چکش های شارژی

برخی از چکش های برقی بی سیم می باشند و به وسیله باتری کار می‌کنند. این نوع چکش های برقی شارژی به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند به راحتی در هر منطقه ای که بخواهد کار کند و محدودیت مکانی نداشته باشد. باتری ها در یک بسته باتری ذخیره می شوند که به چکش برقی متصل می باشند.

چکش برقی تخریبی چیست؟

چکش های برقی انواع مختلفی دارند. یک نوع آن، چکش های برقی تخریبی هستند که بیشتر در پروژه هایی که کارهای تخریب را انجام می دهند مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از انواع آن، چکش های تخریب هیتاچی هستند که عملکرد آنها با استفاده از تکنولوژی IDI می باشد و برای کار برش و تخریب مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از انواع آن، چکش های برقی خردکن می باشند که از یک قسمت تخت و وسیع تشکیل شده اند که باعث جلوگیری از پاشیدن مواد می شوند. نوع دیگر آن، چکش های برقی چرخشی می باشند که برای کار حفاری بسیار مناسب هستند. این نوع از چکش های برقی می توانند بتن کن باشند، زیرا برای ضربه زدن به بتن نیز مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند با سرعت بسیاری بتن ها را بشکنند. به همین دلیل به عنوان چکش های بتن کن نیز شناخته می شوند.

چکش تخریب بادی چیست؟

از آنجا که هر چکش برای هرکاری استفاده می شود، چکش بادی نیز برای کارهای به خصوصی استفاده می شود مانند تخریب سنگ، تخریب آسفالت، تخریب بتن و … یکی از موارد بسیار درباره ی چکش های این است که چكش هاي بادي با توجه به وزن هايشان و ظاهرشان دسته بندی مي شوند و بر اساس وزن آن‌ها، انواع مختلفی از چکش بادی در بازار وجود دارد. پيكور بادي يا چكش بادي از نیروی باد کمک گرفته و كار مي كند كه اين نيروي باد نيز بايد با دبي 7 بار باشد يعني سيلندر درون چكش بادي میتواند با داشتن فشار هوا، 7 بار به حركت افتد. در غير اين صورت چكش بادي با تمام توان كار نكرده و ممکن است بازدهي مناسبی نداشته باشد.

چکش تخریب بادی انواع و اقسام مختلفی دارد که همان‌طور که گفته شد بر اساس وزن دسته بندی می شوند. چکش تخریب بادی 7 کیلویی، چکش تخریب بادی 9 کیلویی، چکش تخریب بادی 10 کیلویی، چکش تخریب بادی 32 کیلویی، چکش تخریب بادی 40 کیلویی از انواع چکش های بادی هستند که هرکدام برای مصارف خاصی استفاده می شوند. هر چه چکش سنگین تر باشد، قدرت بیشتری نیز دارد و برای تخریب سطوح بسیار قدرتمند به کار گرفته می شود.

یکی دیگر از تقسیم بندی های چکش بادی، دسته بندی آن‌ها بر اساس ظاهرشان است که به سه دسته تقسیم می شوند.

 چکش بادی دو دسته: چكش بادي دو دسته براي تخريب زمين مثل آسفالت و بتن كاربرد دارد.

 چکش بادی تک دسته: چکش بادي تك دسته بيشتر براي تخريب سطوح افقی مانند دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

 چکش بادی دسته عصایی: چكش بادي دسته عصايي یکی از انواع چکش ها با وزن کم هست.

این چکش های بادی به صورت کلی نیز به دو دسته تقسیم می شوند: پیکور بادی ضربه ای، چکش بادی گردون

تفاوت چکش بادی با چکش برقی و شارژی

همان‌طور که گفته شد هرکدام در عین شباهت دارای خصوصیات متفاوت بودند.

چکش های برقی یا شارژی از الکتریسیته یا باتری استفاده می‌کنند در صورتی که چکش های بادی از انرژی باد برای به حرکت درآمدن استفاده می‌کنند که البته برای عملکرد مناسب آن‌ها محدودیت موجود بیان شد. چکش های برقی و شارژی برای کار نیازمند مته هستند که چکش های بادی از این ابزار بی نیاز هستند. همچنین انواع زیادی از هر دو نوع نام برده شد که هرکدام برای کار خاصی تعریف شده اند و مسئولیت خاصی را برعهده دارند.

چکش های برقی و شارژی از لحاظ کاربردشان دسته بندی می شوند و دربازار فروخته می شوند اما چکش های بادی از لحاظ شکل ظاهری و وزنشان دسته بندی شده و در بازار موجود هستند. همچنین چکش های برقی و شارژی نسبت به چکش های بادی دارای قطعات متفاوتی هستند و معیارهای مهم شان متفاوت هستند. اندازه چکش های برقی و شارژی کوچکتر، سبک تر هستند و گونه شارژی آن‌ها محدودیت مکانی نیز ندارد در صورتی که چکش های بادی نسبت به وزنشان استفاده می شوند و کارایی آن‌ها نسبت به وزنشان مقایسه می شود و معمولا کامروزه با گسترش صنعت و ساخت و ساز ها تجهیزات و ابزارهای زیادی به وجود آمده است که کار را برای شاغلین در این حوزه ها راحت تر و سریع تر می کند و نیاز آنها را در صنعت ساخت و ساز تامین می کند. یکی از ابزارهای بسیار مهم  در زمینه تخریب و ساخت و ساز چکش بادی است.

به طور کلی چکش ها در مدل ها و انواع مختلفی ساخته می شوند که هر کدام از این چکش ها عملکردی متفاوت دارند و بسته به نیاز هر حوزه مورد استفاده قرار می گیرند. چکش ها بر اساس وزن و منبع تغذیه به 3 دسته: چکش بادی، برقی و بنزینی تقسیم می شوند که ما در این مقاله سعی داریم به معرفی چکش بادی و چکش برقی و بیان تفاوت آنها که از پر کاربردترین چکش ها هستند بپردازیم:

یکی از پرکاربردترین ابزارهای بادی است که در عملیات و صنایع مختلفی کاربرد دارد و موجب سریع تر و آسان تر شدن عملیات می شود. چکش های بادی نیروی خود را از طریق نیروی باد تامین می کنند و در صنایع مختلفی مانند کارگاه های صنعتی، ساختمان سازی، راه و شهرسازی و در فعالیت های استخراج معدن، راه سازی، تخریب سنگ و بتن و آسفالت و …. کاربرد دارد.

چکش برقی ابزاری است که به جای این که دستی کار کند؛ با نیروی برقی کار می کند و معیار سنجش قدرت این ابزارآلات تعداد ضربات در دقیقه است. هدف چکش های برقی کار ها و پروژه های کوچک است و از آنها بیشتر برای تراشیدن سنگ ها و برخی از کارهای دیگر استفاده می شود. چکش های برقی انواع مختلفی دارند که بسته به نیاز و حوزه کاری می توانید از آنها استفاده کنید.

چکش بادی نسبت به چکش برقی چه مزایایی دارد؟

چکش های بادی مزایای زیادی نسبت به چکش های برقی دارند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • چکش های برقی برای کار همواره وابسته به نیروی الکتریکی و برق هستند اما چکش های بادی هوا را در مخزن خود ذخیره می کنند و وابستگی ندارند
  • کابل برق چکش های برقی مانند شیلنگ های چکش های بادی نبوده و قابل تعویض نیستند و دائم باید مراقب آسیب ندیدن سیم ها بود
  • قدرت چکش بادی در مقایسه با چکش برقی با وزن برابر بسیار بیشتر است و این موضوع باعث شده است کاربرانی که به صورت تمام وقت یا در مدت زمان های طولانی با انواع چکش ها کار میکنند، به کار با چکش های بادی تمایل و علاقه بیشتری داشته باشند چرا که  میتوانند در عین قدرت بسیار بیشتر از خستگی کمتری بهره مند شوند.
  • از دیگر موارد مهم قیمت چکش بادی است که بسیار به صرفه و اقتصادی است و نسبت به مدل های مشابه برقی قیمت ارزان تری دارد. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری چکش های بادی بسیار پایین تر از چکش های برقی است.
  • استهلاک چکش های بادی به دلیل نعداد قطعات متحرک کمتر بسیار پایین تر از چکش های برقی است و این موضوع باعث دوام بیشتر چکش های بادی می شود و این چکش ها به سرعت نوع برقی خراب نمی شوند
  • حرکت چکش های برقی بسیار محدود تر از چکش های بادی است چراکه چکش های برقی وابسته به جریان برق هستند
  • گشتاور چکش های بادی نسبت به چکش های برقی بیشتر است و این موضوع باعث می شود کارها با چکش بادی سریع تر و آسان تر انجام شود.

www.e-pneumatic.comمنبع:

 

دکمه بازگشت به بالا