هوش مصنوعی عصای دست طراحان وبسایت

چند ماه پیش بود که chatgpt  با معرفی توسط شرکت openAI  سرو صدای زیادی به پا کرد. هرجا که پا می گذاشتی امکان نداشت خبری از این موجود جدید نبینید. بسیاری از افراد نگران کسب و کار و شغل خود بودند. این ترس در بین افرادی که در فضای اینترنت فعالیت می کردند بیشتر به چشم می خورد. رفته رفته این ترس جای خود را به امیدواری داد و بسیاری از افراد از داشتن یک دستیار در کنار خود خوشحال بودند.

تیترهای محتوای این خبر نمایش تیترها

هر روز خبر جدیدی از کاربردهای زیاد chatgpt به گوش می خورد. اما این همه ی این اتفاقات نبود. هر روز ما ابزار جدیدی از هوش مصنوعی را می دیدیم که آمده تا کار را برای عده ای راحت تر کند. این ابزار برای دیجیتال مارکتر ها به مراتب بیشتر بود. در این مقاله از ریراکو قصد داریم به شما ابزاری را معرفی کنیم تا در طراحی سایت شما را یاری کند.

طراحی سایت از گذشته تا ظهور هوش مصنوعی

به عقیده ی تیم ما در کاروو وبز، اگر پیشینه ی حرفه ی طراحی سایت را به طور دقیق بررسی کنیم، متوجه میشویم که فرآیند طراحی وبسایت به مرور راحت تر شده است. قطعا در ادامه نیز این فرآیند ساده تر خواهد شد و هوش مصنوعی ابزاریست که این کار را انجام می دهد.

این ابزار آنقدر می تواند به ما کمک کند که شاید اکثر افراد بتوانند وبسایت کسب و کارخودشان را در کوتاهترین زمان انجام دهند. شاید در آینده ای نزدیک این فرآیند به راحتی ساختن یک ایمیل شود. البته فراموش نکنیم که این ابزار ها نمیتوانند جای خلاقیت انسان را بگیرند. طبیعتا شما باید یک سری اصول را در مورد طراحی سایت بدانید تا اجرای آن را از هوش مصنوعی و ابزار های آن درخواست کنید.

هوش مصنوعی چطور می تواند در طراحی سایت به ما کمک کند؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید بدانیم قصد داریم با چه تکنولوژی وبسایت را راه اندازی کنیم. همانطور که میدانی، به دو روش کلی می توان یک وبسایت را طراحی و توسعه داد. روش اول راه اندازی وبسایت های اختصاصی است. در این نوع توسعه ی وب، از صفر تا صد طراحی و توسعه وبسایت با استفاده از کد نویسی انجام می شود. بنابراین در این زمینه می توانید از chatgpt  و یا دیگر ابزار هوش مصنوعی برای کد نوبسی و دیباگ کد ها استفاده کنید. در حال حاضر chatgpt  با دقت بالایی این کار را برای شما انجام می دهد.

اما روش دوم، طراحی سایت با استفاده از سامانه های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس است. شما برای طراحی سایت با استفاده از وردپرس می توانید از پلاگین ها ی هوش مصنوعی برای طراحی سایت کمک بگیرید. در ادامه به معرفی چند افزونه ی وردپرسی اشاره خواهیم کرد.

همچنین شما می توانید از مرحله ی اول کار از chatgpt  برای راه اندازی وبسایت کمک بگیرید. چت جی پی تی میتواند مانند یک راهنمای کاربلد در کنار شما باشد تا وبسایت خود را از صفر راه اندازی کنید. برای مثال فرض کنید شما قصد دارید یک وبسایت شرکتی را برای کسب و کار خود راه اندازی کنید. در این مرحله می توانید صفحات مورد نیازی برای وبسایت خود را از او سوال کنید. محتوای هر صفحه را با استفاده از چت جی پی تی بخواهید تا برای شما بنویسد. در حالت کلی بسیاری از مراحل تحقیق و تحلیل را برای شما کوتاه می کند.

پلاگین های کاربردی هوش مصنوعی برای وردپرس :

همانطور که گفته شد پلاگین (افزونه) های زیادی برای وردپرس وجود دارند که می توانند در طراحی سایت به شما کمک کنند. همچنین افزونه هایی نیز وجود دارند که می توانید با استفاده از آن در وبسایتتان، کاررا برای خود و مخاطبانتان راحت کنید.

آیوماتیک

افزونه AIomatic  یک افزونه نویسنده محتوا با استفاده از هوش مصنوعی است. این افزونه به صورت خودکار پست های وبلاگ شما را ایجاد می کند. شما میتوانید با استفاده از این افزونه در نظرات محصول، به روز رسانی محتوا ها و نوشتن محتوای استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از ابزار هوش مصنوعی حتما محتوای تولید شده را بررسی کنید و اشتباهات احتمالی آن را تصحیح و به لحن برند خود نزدیک کنید.

ای آی اینجین :

AIEngine  یک افزونه است که به شما کمک می کند تا یک چت بات مانند chatgpt  در وبسایت خود ایجاد کنید و رفتارهایی را برای آ« تنظیم کنید. این افزونه برای شما تولید محتوای متنی و تصویری نیز انجام می دهد و همچنین می توانید از آن برای پر کردن فیلدهای محصول در ووکامرس نیز استفاده کنید.

افزونه ی لایو چت :

شاید وبسایت شما روزانه کاربران زیادی را داشته باشد که هرکدام سوالی از تیم پشتیبانی شما داشته باشند. در ابتدای کار برای کاهش هزینه ها شما می توانید یک ابزار چت آنلاین داشته باشید که به سوالات احتمالی کاربران شما پاسخ دهد. افزونه ی Live Chat  در وردپرس همین کار را برای شما انجام می دهد. این افزونه به طور هوشمند سوالات کاربران شما را درک کرده و پاسخ مناسب را به آن ها می دهد.

افزونه ی المنتور به هوش مصنوعی مجهز خواهد شد:

المنتور یک افزونه برای طراحی صفحات وبسایت با استفاده از drag and drop  می باشد. در دوره ی آموزش طراحی سایت با وردپرس در کاروو وبز، طراحی سایت با استفاده از این افزونه را به طور کامل آموزش داده ایم. المنتور اعلام کرده که به زودی به صورت یکپارچه این افزونه را به هوش مصنوعی مجهز خواهد کرد. در این آپدیت قرار است شما طرح و نقشه ای که برای هریک از قسمت های وبسایت دارید را به او بگویید تا این افزونه با تولید کد css  مربوط به آن خواسته ی شما را برطرف کند.

نقش هوش مصنوعی در ۵ مرحله‌ی طراحی محصول

امروزه طراحان برای طراحی و تحویل طرح وبسایت یا اپلیکیشن به یک کسب‌وکار  ۵ مرحله را طی می‌کنند: تعریف پروژه، برنامه‌‌ریزی برای پروژه، ایده‌پردازی، ارائه ایده‌ها، اجرای پروژه.  برای درک بهتر تمام مراحل فرآیند دیزاین در ادامه همه‌ی مراحل را ریزبینانه بررسی، ویژگی و کارهای قابل انجام هر مرحله را معرفی می‌کنیم و با مقایسه‌ی نقش انسان و هوش مصنوعی طبق آخرین دستاوردهای این صنعت توان هر کدام را می‌سنجیم. در آخر خواهیم دید که سهم هوش مصنوعی در طراحی یک محصول چقدر خواهد بود و می‌‌شود به کلی انسان را از این فرآیند حذف کرد یا نه.

اولین مرحله. تعریف پروژه با AI

در مرحله اول، طراح دو هدف زیر را دنبال می‌کند:

۱. یافتن مناسب‌ترین راه‌حل برای مشتری

معمولا وقتی مشتری سراغ طراح می‌رود اولین قدم این است که توضیحاتی درمورد کسب‌وکارش بگوید. اینکه این کار چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند. طراح اولین کاری که می‌کند این است که پاسخ این سوال را بیابد: آیا یک وبسایت مشکل کسب‌وکار را حل می‌کند؟

این درحالی است که مدل‌های هوش مصنوعی فعال فعلی، اغلب از پاسخگویی یا تصمیم‌گیری درباره چیزی جز اطلاعات ذخیره‌شده در دیتابیس، ناتوان‌اند. جمع‌آوری اطلاعات درمورد کسب‌وکاری که هنوز فعال نیست، عملیاتی سخت و پیچیده است. پس، هوش مصنوعی توان کمک در این مورد را ندارد. در این مورد این طراح (انسان) است که باید با غریزه، تجربه‌ و جلسات مکرر با صاحبان کسب‌وکار  تصمیم بگیرد.

۲. تشخیص ابهامات پروژه و تشویق ذی‌نفعان برای ادامه

طراح برای شناختن کامل پروژه و محصول باید کاربران را (یعنی پرسونای مشتری) کاملا بشناسد. چون محصول برای انسان طراحی می‌شود، طراحی آن باید انسان‌محور باشد. دیزاینرها باید احساسات و نیازهای کاربران را بشناسند، درک کنند و براساس آن تصمیم بگیرند. به همین دلیل، تیم طراحی محصول کار را با دیزاین بریف یا تفهیم‌نامه‌ی طراحی شروع می‌کنند. مدل‌های هوش مصنوعی فعال فعلی از موسساتی مثل MIT یا مایکروسافت توانایی اولیه‌ای برای درک احساسات و مفاهیم انتزاعی را  دارند. اما اصلا توان درک کامل این مفاهیم و تصمیم‌گیری براساس آن‌ها را ندارند.

همچنین، برای ادامه‌ی یک پروژه موفق هم طراح هم مشتری باید مشتاق و متعهد باشند. هوش مصنوعی توانایی تولید محصول اولیه یا ایده‌پردازی‌ برای انجام کار را دارد، اما هرگز نمی‌تواند با دوراندیشی ایده‌هایی برای ادامه‌ی کار خود به مشتری بدهد که هم به توسعه محصول کمک کرده باشد هم اشتیاق مجموعه را به انجام درست و متعهدانه‌ی کار، نمایش دهد.

دومین مرحله. برنامه‌ریزی برای پروژه

 در این مرحله طراح باید با راهنمایی مشتری جزئیات کار را مشخص و برنامه اجرایی پروژه را تنظیم کند.

۱. جمع‌آوری اطلاعات و هماهنگی برای شروع

 برای تدوین برنامه اجرایی پروژه (Project Plan) باید به سوالات زیادی پاسخ داد و داده‌های مختلفی را تهیه کرد. سوالاتی مانند اینکه پروژه از نظر مشخصات فنی چه شرایطی دارد؟ یا تاریخ لانچ چه زمانی تعیین شده است؟. مدل‌های هوش مصنوعی تقریبا توانایی جمع‌آوری اطلاعات این چنینی را دارند.

همچنین، قبل از شروع هر پروژه تیم طراحی باید با تعامل با مشتری به قوانین ارتباطی و اجرایی در پروژه برسد. هوش مصنوعی این توانایی را دارد که همراه تعامل با مشتری مذاکرات را برای رسیدن به قرادادی شفاف برای اجرای پروژه دست بگیرد. شرکت‌هایی مثل پکتوم با پلتفرمی اختصاصی برای تدوین قرارداد به‌صورت اتوماتیک به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا کل فرآیند مذاکره و ثبت قرارداد را اتوماتیک انجام دهند.

۲. تدوین برنامه اجرایی

سال ۲۰۱۷ محققان به کمک ماشین لرنینگ یک سیستم هوش مصنوعی به نام ‌ Support Vector Machine طراحی کردند که قادر به پیش‌بینی دقیق روند کار و تعیین ضرب‌العجل برای اجرای تسک‌ها بود. این مسئله نشان می‌دهد هوش مصنوعی حالا توانایی تدوین برنامه اجرایی یا همان project plan را هم دارد.

سومین مرحله. ایده‌پردازی با هوش مصنوعی

 در انتخاب ایده‌ها در مرحله ایده‌پردازی دو فاکتور کاربردی بودن ایده و ایجاد تمایز در محصول نسبت‌به نمونه‌های موجود بسیار مهم است.

۱. ایده‌پردازی براساس ویژگی‌های پروژه

مهمترین اصل در ایده‌پردازی، هم‌راستایی با دیگر عناصر طرح است. یعنی طراحان نمی‌توانند عناصری ناهمخوان به طرح اضافه کنند. این امر در ابزارهای هوش مصنوعی مثل DALL-E رعایت شده است. آن‌ها خروجی‌هایی مشابه با عناصری که برایش تعریف می‌کنید، می‌سازند.

۲. خلق ایده‌های جدید و ایده‌هایی که برای محصول و مشتری ارزش افزوده ایجاد می‌کند

 یکی از ویژگی‌های بارز ابزارهای فعال هوش مصنوعی ساخت محتوا و طرح‌های گرافیکی جدید است که با تغییر اطلاعاتی که از گذشته دارند یا شما در اختیارشان قرار می‌دهید، تولید می‌شود. ابزارهای مختلفی هستند که توانایی خلق طرح‌های گرافیکی جدید را دارند و با حضور آن‌ها عملا نیازی به طراح یا ادیتور گرافیکی نیست. پلتفرم‌هایی مثل Imagen  از گوگل، Make-a-Video از متا و MidJourney همگی گزینه‌هایی هستند که به شما نشان می‌دهند، چگونه هوش مصنوعی می‌تواند محتوایی جدید خلق کند.

ایده‌هایی که از طرف طراح به مشتری داده می‌شود حتما باید ارزش افزوده‌ای به پروژه اضافه کند. باتوجه به قدرت آنالیز و استخراج اطلاعات هوش مصنوعی، AI به رقیبی سرسخت برای انسان‌ها در زمینه‌ی ایده‌پردازی تبدیل شده است. گاهی ایده‌هایی که مدل‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهند از ایده‌های انسان‌ها بسیار بهتر و قوی‌تر است. دلیل آن چیزی جز قدرت پردازش بالا و شناخت الگوهای هوش مصنوعی نیست.

چهارمین مرحله.  ارائه ایده‌ها به مشتری

وقتی نوبت به ارائه ایده و طرح ابتدایی به مشتری می‌رسد طراح باید سه مرحله را طی کند:

۱. ایجاد نمونه اولیه طرح

حالا نوبت ساخت ایده‌های ذهنی و فرضیه‌هایی است که برای پروژه در نظر گرفته شده است. هر طراح در این مرحله براساس اولویتی که در نظر می‌گیرد وایر فریم‌هایی از طرح اصلی می‌سازد. تقریبا می‌توان گفت مدل‌های هوش مصنوعی توان انجام این‌ کار را دارند.  البته هنوز  پلتفرم و ابزاری با هوش مصنوعی برای این کار توسعه داده نشده است.

۲. ارائه ایده‌ها

طراحی محصول باید متقاعد‌کننده (Persuasive design) باشد. در این مرحله تیم طراحی روایت‌هایی متقاعد‌کننده درباره‌ی ایده‌هایی که برای پروژه به ذهنشان رسیده است، ارائه می‌دهند. مدل‌های توسعه داده شده با هوش مصنوعی نشان داده‌اند که در این زمینه از قدرت مناسبی برخوردار هستند. درواقع AI  توانایی مکالمه مثل انسان با رویکرد متقاعدکنندگی و کمک به تصمیم‌گیری دارند. مثلا محققان شرکت IBM ابزاری به نام Project Debater برای کمک به مناظره و متقاعدسازی طرفین در هر بحثی ساخته‌اند.

۳. تغییر ایده‌ها براساس بازخوردهای مشتری

هر طراح براساس بازخورد‌هایی که از ارائه ایده‌ها دریافت کرده است باید بتواند نمونه طرح‌های خود را تغییر دهد. ابزارهایی مثل DALL-E  و ChatGPT به‌خوبی از پس این‌ کار برمی‌آیند. درواقع این ابزارها با توجه به مدل زبانی که دارند می‌توانند بازخورد‌های کار را درک و خروجی‌هایی شبیه به آنچه که مشتری نیاز دارد تولید کنند.

پنجمین مرحله. اجرا و برنامه‌نویسی پروژه

برای دسترسی به محصولی باکیفیت، طرح‌های خلاقانه باید اجرا و ساخته شوند. مدل‌های هوش مصنوعی امروزی قادر به تکمیل طرح‌ها بر اساس اطلاعات متنی یا تصویری هستند. این مدل‌ها از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای شناسایی ارتباطات بین مشخصه‌های ورودی و خروجی استفاده می‌کنند و بر اساس  ورودی، خروجی طرح را تکمیل می‌کنند.  پس، هوش مصنوعی می‌تواند طر‌‌ح‌های رابط کاربر را با استفاده از ابزارهای طراحی UI اجرا کند؟ مدل‌هایی وجود دارند که می‌توانند عناصر رابط کاربر را بهبود دهند. اما هنوز طراحی و اجرای رابط کاربر با ابزارهای هوش مصنوعی قابل انجام نیست.

آخرین مرحله، پیاده‌سازی طرح با کدنویسی است. مدل‌های هوش مصنوعی امروزی نشان داده‌اند که قابلیت‌های اولیه را برای تولید کد با توجه به توضیحاتی که به آن‌ها داده می‌شود، دارند. این قابلیت به این دلیل امکان‌پذیر شده است که مدل‌های هوش مصنوعی با مقادیر بزرگی از داده‌ها آموزش دیده‌اند. اما هنوز زمان آن نرسیده است که برنامه‌نویسی وبسایت یا اپلیکیشن را کاملا به هوش مصنوعی سپرد.

خروج از نسخه موبایل