اقتصادیعمومیمدیریت کسب و کار

نحوه تولید باتری یو پی اس

 

باتری یو پی اس UPS چیست و چه کاربردی دارد؟

 

خرید باتری ups: ممکن است یو پی اس را با چندین عنوان بشناسید. منبع تغذیه بی وقفه، منبع برق اضطراری و بک آپ باتری از جمله این عناوین می‌باشند. به عبارت ساده‌تر یو پی اس یک دستگاه الکتریکی است که به هنگام قطع شدن جریان برق وارد عمل می‌شود و برق اضطراری را به بار می‌رساند.

در بخش فوق نیز به این موضوع اشاره کردیم که دستگاه یو پی اس علاوه بر جبران نبود برق، دارای کاربرد‌های دیگری نیز است. مهمترین کاربرد باتری‌های یو پی اس فراهم کردن نیروی برق در موقعیت‌های اضطراری می‌باشد. همچنین از وجود نویز و نوسانات در جریان برق جلوگیری می‌کند.

نحوه تولید باتری یو پی اس

 طرح توجیهی تولید باتری یو پی اس

دستگاه یو پی اس که با عنوان منبع تغذیه بی‌وقفه معرف حضور شما است، نه تنها در زمان نبود برق استفاده می‌شود، بلکه در هنگام وجود جریان برق نیز کاربرد دارد. هر وسیله الکتریکی اعم از کامپیوتر، تجهیزات امنیتی، تجهیزات پزشکی و… به وجود یک یو پی اس نیاز دارد. نیاز داشتن آنها به دستگاه یو پی اس به این دلیل است که اگر قطعی برقی رخ دهد، یو پی اس‌ها به مدت ۱۵ دقیقه بعد از قطع شدن جریان برق می‌توانند تجهیزات الکتریکی را روشن و فعال نگهدارند. به عبارتی در صورت نبود جریان برق به مدت ۱۵ دقیقه به تجهیزات برق رسانی می‌کنند. پس می‌توان با فعال ماندن تجهیزات الکتریکی داده‌ها، فایل‌ها و… را ذخیره کنند. اگر بخواهیم یو پی اس‌ها را به طور دقیق‌تر بررسی کنیم باید گفت که در ساخت یو پی اس‌ها یک باتری تعبیه شده است که همین باتری نیروی برق را در خود ذخیره می‌کند.

با توضیحاتی که در این مطلب برای شما ارائه دادیم می‌توان به یک نتیجه کلی دست یافت که دستگاه یو پی اس جهت محافظت از تجهیزات الکتریکی ساخته شده است.

در تولید باتری‌های یو پی اس باید عواملی را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال بخش زیادی از باتری‌های یو پی اس از سرب تشکیل شده است. به احتمال زیاد به همین منظور قیمت باتری‌های یو پی اس همواره تغییر می‌کند، چرا که قیمت سرب بر قیمت یو پی اس‌ها تاثیر دارد.

در یک تعریف اجمالی برای نحوه تولید باتری یو پی اس باید اینگونه گفت که در مایع اسیدی (الکترولیت) دو فلز غیر هم نام قرار داده می‌شود. به دو فلز مذکور الکترود گفته می‌شود. پس هنگامی که الکترودها در داخل الکترولیت قرار می‌گیرند، جریان الکتریکی به وجود می‌آید. اگر بخواهیم دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم باید اظهار داشت که یون‌هایی که بار منفی دارند را الکترود مثبت به خود جذب می‌نماید. سپس در بین یون‌های جذب شده با اکسید سرب (الکترون مثبت) واکنشی رخ می‌دهد. در پی این رویداد در دو قطب مثبت و منفی باتری پتانسیل الکتریکی به وجود می‌آید.

اگر قصد دارید که باتری سیلد اسیدی را طراحی کنید، باید به جریان شارژ آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. به عبارتی جریان شارژ را باید به گونه‌ای تنظیم کنید که باتری قادر باشد انرژی را به خوبی جذب نماید.

هنگامی که یک الکترود منفی و یک الکترود مثبت با مایع اسید (الکترولیت) یک مجموعه را تشکیل می‌دهد، اصطلاحاً به آن سلول (cell)  می‌گویند. به نوبه خود هر یک از این سلول‌ها می‌توانند تقریباً ۲ ولت برق را تولید نمایند. به منظور افزایش ولتاژ، این سلول‌ها را به حالت سری به همدیگر اتصال می‌دهند. در سری کردن سلول‌ها نیز باید به این موضوع توجه کنید که سلول‌ها باید به گونه‌ای در مدار قرار گیرند که الکترون مثبت یک سلول به الکترون منفی سلول دیگر اتصال یابد. این امر در نهایت منجر به ساخت باتری می‌شود که دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی است.

 آموزش نحوه تولید باتری یو پی اس

 

قبل از آن که به موضوع نحوه تولید باتری یو پی اس بپردازیم باید به این مسئله آگاه باشید که یو پی اس‌ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که عبارتند از: اینورتر، شارژر و تثبیت کننده ولتاژ (استابلایزر).

در حالت کلی اگر برق شهری حالت نرمال داشته باشد یعنی این که فرکانس ولتاژ آن درگیر نوساناتی نباشد، یو پی اس برق شهری را به سوی خروجی خود هدایت می‌کند. بدین جهت وسایل‌های الکتریکی مانند کامپیوتر، تلویزیون، تجهیزات صنعتی و… از برق ارائه شده توسط یو پی اس استفاده می‌کنند. حال در نقطه مقابل اگر برق شهری دچار نوساناتی باشد یعنی این که در برق شهری افزایش یا کاهش ولتاژی صورت گیرد، یو پی اس‌ها به وسیله استابلایزری که در ساختار آنها تعبیه شده است، برق شهری را تثبیت می‌نمایند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در هنگام عملیات ذکر شده و تصحیح افت ولتاژ توسط یو پی اس در زمان وجود برق شهری، یو پی اس‌ها باتری خود را نیز شارژ می‌کنند و آنها را برای زمآن‌های نبود برق آماده نگه ‌می‌دارند.

برای تولید یو پی اس‌ها باید درباره طراحی باتری‌ها و محاسبه بار ورودی و خروجی باتری‌ها اطلاعات کافی را به دست آوریم. برای طراحی سیستم یکسو کننده باید به مقدار جریان و ولتاژ شبکه توجه داشته باشید. مدارهای نویزگیر و استابلایزر نیز بایستی طبق جریان و ولتاژ ورودی و کیفیت جریان نهایی طراحی شوند. همچنین مدار بای پس نیز باید طراحی شود و در کنار آن باید سنسورها و سوییچ‌های اتوماتیک نیز تعبیه شوند. در مراحل نهایی بایستی مقدار گاز تولید شده در باتری‌ها محاسبه گردد و همچنین باید دمای نهایی باتری را نیز به دست آورد.

بدیهی است که این طراحی‌ها ابتدا باید به صورت مجازی صورت گیرد و پس از ساخت آن، ابتدا باید در آزمایشگاه تمامی جریان‌های کنترل و بازرسی شود.

نحوه ساخت یو پی اس‌ها تخصص ویژه‌ای را می‌طلبد و بهتر است که ساخت و تولید آنها را افرادی بر عهده بگیرند که اولاً دانش لازم را در این زمینه به دست آورده‌اند، دوماً تجهیزات و امکانات مورد نیاز را در اختیار دارند

 

دکمه بازگشت به بالا