علمی و پزشکی

طی کردن راه چند میلیون ساله در چند دقیقه/ انقلاب تراشه کوانتومی

غول فناوری رایانه و هوش مصنوعی، «IBM» روز دوشنبه از تراشه و ماشین محاسباتی کوانتومی جدیدی رونمایی کرد که به گفته این شرکت می‌تواند به عنوان بلوک‌های سازنده سیستم‌های بسیار بزرگ‌تر و سریع‌تر از رایانه‌های سنتی مبتنی بر سیلیکون باشد.

عرضه سیستم کوانتومی دو، توسط IBM که از سه تراشه خنک‌شونده «Heron» استفاده می‌کند، در حالی انجام می‌شود که رقبای فناوری از جمله مایکروسافت، گوگل آلفابت، بایدو چین و… در حال رقابت برای توسعه ماشین‌هایی هستند که از بیت‌های کوانتومی، ذرات زیراتمی که بر خلاف آن‌ها هستند، استفاده می‌کنند. صفرهای محاسبات سنتی می‌توانند همزمان در «superposition-برهم‌نهی»، هم یک و هم صفر باشند.

«IBM» می‌گوید روش جدیدی برای اتصال تراشه‌ها به یکدیگر در داخل ماشین‌ها و سپس اتصال ماشین‌ها به یکدیگر ایجاد کرده است که در صورت ترکیب با کد تصحیح خطای جدید، می‌تواند ماشین‌های کوانتومی را تا سال 2033 تولید کند. گفته می‌شود این شرکت قصد دارد از تراشه جدید در پلتفرم هوش مصنوعی سازمانی خود یعنی «watsonx» استفاده کند.

طی کردن راه چند میلیون ساله در چند دقیقه/ انقلاب تراشه کوانتومی

داریو گیل، مدیر تحقیقات «IBM»، در بیانیه‌ای گفت: «ما کاملاً در دوره‌ای هستیم که در آن رایانه‌های کوانتومی به عنوان ابزاری برای کشف مرزهای جدید علم استفاده می‌شوند.» او توضیح داد که محاسبات کوانتومی می‌تواند به حل مشکلات فیزیک، شیمی، مهندسی و پزشکی در چند دقیقه کمک کند این در حالی است که برای ابررایانه‌های امروزی میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا چنین مشکلاتی حل شود.

او گفت: «زیبایی آن در این است که حتی یک میلیون یا یک میلیارد از آن ابررایانه‌های متصل به هم نمی‌توانند محاسبات این ماشین‌ها را انجام دهند». ظاهرا IBM، یکی از ماشین‌های جدید را در کلینیکی در اوهایو نصب کرده است، جایی که به گفته مدیر ارشد تحقیقات، این فناوری می‌تواند روزی برای مدل سازی رفتار پروتئین‌ها و شکل‌هایی که بسته به عملکرد آنها می‌گیرند استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

مدیر ارشد تحقیقات می‌گوید:«ما کاملاً توسط توانایی محاسباتی برای مشاهده ساختار در زمان واقعی برای هر مولکول، حتی یک مولکول، محدود شده‌ایم. من باید این را درک کنم که وقتی این فناوری وقتی در حال انجام یک تعامل یا عملکردی است که من نمی‌خواهم انجام دهد، چه حالتی پیش‌می‌آید.»

منبع: theguardian

۵۸۳۲۳

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا