فرهنگ و هنر

اربعین مهمترین سرمایه فرهنگی انقلاب اسلامی برای جذب دل ها شده است

اربعین مهمترین سرمایه فرهنگی انقلاب اسلامی برای جذب دل ها شده است

به گزارش خبرگزاری ایواره از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با حضور در کربلای معلی در گفت و گو با رادیو اربعین در پاسخ به این پرسش که کارهای فرهنگی چقدر می‌تواند صادرکننده فرهنگ عاشورایی باشد، افزود: به عنوان مثال اربعین مهمترین سرمایه فرهنگی مردم ایران محسوب می‌شود و یکی از موضوعاتی است که می تواند صادر کننده فرهنگ عاشورایی باشد.

وی گفت: یکی از کارکردهای مهم نهضت امام راحل و انقلاب اسلامی این بود که خوانش‌های دوباره ‌ای از سنت‌های مهم اسلامی شیعی به عمل آورده است. زیارت در مکتب اهل بیت (ع) یکی از مهمترین معارف و راه‌های وصول به حق و عرض ارادت به انسان‌های کامل بوده و اینها همگی پیش‌برنده هستند.

وزیر فرهنگ در عین حال تصریح کرد: در دو دهه اخیر توانستیم از موضوع اربعین بازخوانی مجددی داشته باشیم. این بازخوانی را رهبر معظم انقلاب انجام دادند. طلایه دار این مسیر حاج قاسم سلیمانی بودند. این مرد بزرگ توانست کار مهمی را به سرانجام برساند و آن حضور ده‌ها میلیونی مردم در این مسیر نورانی و جاده بهشت نجف به کربلا بود که امروز شاهد راهپیمایی چند ده میلیون در این مسیر هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: امروز عراقی‌ها تنها نیستند. میلیون‌ها ایرانی عاشق و میلیون‌ها مسلمان پیرو مکتب اهل بیت (ع) از همه نقاط دنیا به این راهپیمایی می‌آیند. اربعین کانون تربیت انسان‌ها شده است. اربعین مهمترین سرمایه فرهنگی انقلاب اسلامی برای جذب دل‌ها شده است. این خصلت را مکتب حسینی به ما یاده داده است که در این مکتب برای ورود به پیشگاه اباعبدالله الحسین (ع) باید از باب العباس (ع) وارد شد.

وی افزود: در رسیدن به مکان‌ها و زمان‌هایی که با نام حسین بن علی (ع) گره خورده بیشتر از احساس خوشحالی، حس غمی است که در دل عاشقان به این مکتب وجود دارد. ما تا به یک زمان مثل تاسوعا و عاشورا یا به یک مکان مقدس مثل کربلا می‌رسیم، بیش از اینکه از این وصال خوشحال شویم، نگران دوری بعد از آن هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که بهترین راه معرفی و شناساندن مکتب امام حسین (ع) به همه جهانیان چیست، دو جمله و حدیث نبوی «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» و «حسین منی و انا من حسین» را ذکر کرد.

وی گفت: همه وجود پیامبر و دعوت پیامبر در ایثار و شهادت حسین (ع) خلاصه شده است. هر کسی که وارد این کشتی شود، نجات پیدا می‌کند. مثل کشتی نوح است. ما در اربعین تنها کاری که باید انجام دهیم، این است که این مسیر دلدادگی را برای همه عشاق و حضور در آن را فراهم کنیم. امیدواریم که خداوند همیشه ما را در لشگر و کشتی امام حسین (ع) قرار بدهد.

۵۷۵۷

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا