اقتصادیمدیریت کسب و کار

مهمترین نکات برای خدمات حسابداری چیست؟

نکات کلیدی حسابداری

برای اکثر صاحبان مشاغل و کسب و کار ها، مدیریت مالی و خدمات حسابداری شرکت جزو حساس ترین و پر دغدغه ترین بخش های تجارت شان است. در صورتی که افراد در خصوص مدیریت و کنترل امور اقتصادی شرکت مطابق با نکات کلیدی حسابداری به درستی عمل نکنند، با مشکلات جدی مالی و اقتصادی رو برو خواهند شد.

خوشبختانه امروزه اطلاعات در زمینه امور مالی و خدمات حسابداری گسترش پیدا کرده و افراد می توانند در زمینه امور حسابداری و مالی اطلاعات و داده های به روز و مفیدی را به دست بیاورند. حتی برای  این نکات حسابداری از جزوه های نرم افزار حسابداری شخصی نیز می توانند استفاده نمایند.در ادامه این مقاله ما سعی داریم تا نکات کلیدی و کاربردی حسابداری را به صورت مختصر ارائه دهیم. این نکته ها و آموزش های حسابداری می تواند به صاحبان مشاغل و کسب و کار ها در مدیریت مالی امورشان کمک شایانی کند.

مهمترین نکات برای خدمات حسابداری چیست؟

انواع حسابداری:

حسابداری مالیاتی _حسابداری صنعتی_حسابداری فروش_حسابداری انبار_حسابداری دولتی_ نرم افزار حسابداری پیمانکاری _حسابداری بازرگانی_حسابداری خدماتی_حسابداری رتیل یا خرده فروشی

نظام مالیاتی در ایران:

۱) مالیات مستقیم:

الف) مالیات بر دارایی و ارث _ مالیات بر نقل و انتقالات _ حق تمبر _ حق سرقفلی

ب) مالیات بر درآمد _ مالیات بر مشاغل _ مالیات بر حقوق _ مالیات بر مستقلات _ مالیات بر شرکتها _ مالیات بر کشاورزی (معاف)

۲) مالیات غیرمستقیم:

الف) مالیات بر مصرف مثل مواد غذایی،سیگار و حق اشتراک تلفن و …. _  فرآورده های نفتی _ درصدی از ارزش خودروهای داخلی و انتقالات آن

ب) مالیات بر واردات _ حقوق گمرکی _ سود بازرگانی _ حق ثبت سفارش و سایر

15 نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک

مدیریت صحیح امور مالی یک کسب و کار، و داشتن فردی که به آن فرآیند اختصاص داده شده است، یکی از اجزای حیاتی موفقیت برای کسب و کارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها است. پیروی از بهترین شیوه‌های حسابداری و استخدام یا برون سپاری شخصی که به این وظیفه اختصاص دارد، می‌تواند به جلوگیری از مسائل مربوط به جریان نقدینگی که مقصر بسیاری از شکست‌های تجاری است، کمک کند. با آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید تا 15 نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک که می‌تواند منجر به رشد کسب‌وکارهای کوچک شود، را با هم مرور کنیم.

1. هزینه‌های تجاری و شخصی را جدا کنید

اولین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک، افتتاح حساب بانکی تجاری است. حساب‌های بانکی تجاری مزایای زیادی نسبت به حساب‌های شخصی دارند، از جمله:

    تسهیل ردیابی و اثبات هزینه‌های تجاری برای استفاده از کسر مالیات.

    ارائه حفاظت از مسئولیت شخصی با جدا نگه داشتن وجوه تجاری از وجوه شخصی.

    ارائه گزینه خط اعتباری که شرکت می‌تواند از آن برای پوشش شکاف‌های نقدی استفاده کند.

کسب و کار‌ها باید یک حساب جاری، حساب پس‌انداز، حساب کارت اعتباری و حساب خدمات بازرگانی باز کنند که به آنها اجازه می‌دهد تراکنش‌های کارت اعتباری و بدهی مشتریان را بپذیرد. شرکت در دوره‌های آموزش حسابداری مدیریتی هم می‌تواند در این زمینه، مفید باشد.

2. از نرم‌افزار حسابداری استفاده کنید

حسابداری فرآیند سازماندهی شده برای ردیابی تمام درآمدها و هزینه‌ها است و یکی از اجزای حیاتی مدیریت مالی است که تضمین می‌کند صاحبان کسب‌وکار اطلاعاتی را که برای تصمیم‌گیری صحیح کسب‌وکار نیاز هست، دارند. برای بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک، حسابداری جزو مهارت‌های آنها نیست. استخدام فردی که برای این کار اختصاص داده شده است یا برای مشاغل کوچک‌تر، برون سپاری این عملکرد اغلب یک سرمایه‌گذاری عاقلانه و دومین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک است.

3. بودجه‌ای را تدوین کنید

سومین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک و یکی از اولین گام‌ها در ایجاد یک طرح تجاری، پیش‌بینی درآمد و فهرستی از هزینه‌های پیش‌بینی‌شده و سپس مقایسه آن بودجه با هزینه‌ها و درآمد واقعی است. بیش از 60% از کسب‌وکارهایی که از سلامت مالی عالی برخوردار هستند، همیشه بودجه‌ای می‌سازند و متعاقباً یک حساب بانکی جداگانه برای حقوق و دستمزد راه‌اندازی می‌کنند. کمتر از 5% از مشاغل با سلامت مالی ضعیف درگیر این دو برنامه‌ریزی مالی و شیوه مدیریت هستند.

4. سوابق تجاری دقیق را نگه دارید

چهارمین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک ثبت سوابق است که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های صاحب یک کسب و کار کوچک است. نرم‌افزار حسابداری می‌تواند بسیاری از فرآیندهای ثبت سوابق را خودکار کرده و سوابق مالی را به صورت دیجیتال ذخیره کند. این باعث می‌شود زمانی که هزینه‌هایی را به عنوان کسر مالیات ادعا می‌کنید، مستند کردن مبلغ، زمان، مکان و هدف تجاری یک معامله آسان شود.

5. روش حسابداری را انتخاب کنید

پنجمین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک انتخاب مجموعه‌ای از قوانین برای تعیین زمان گزارش درآمد و هزینه است. هر کسب و کار کوچک و استارت‌آپی (استارتاپ چیست؟) باید یک روش حسابداری ثابت برای اهداف مالیاتی ارائه داشته باشد. حسابداری بر مبنای نقدی می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک ساده‌تر و آسان‌تر باشد زیرا درآمد هنگام دریافت پرداخت ثبت می‌شود.

6. دفتر حسابداری را به روز نگه دارید

ششمین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک به روز نگه داشتن دفتر حسابداری است. بدون به روز نگه داشتن دفاتر، صاحبان و کارمندان تصویر روشنی از وضعیت مالی شرکت ندارند. ثبت رسید و فاکتور و همچنین پلمپ دفتر حسابداری، یکی از راه‌های اطمینان از به روز بودن دفاتر است. گام مهم دیگر این است که حساب‌های بانکی را با نرم‌افزار حسابداری خود پیوند دهید.

7. مراقب هزینه‌ها باشید

توجه به هزینه‌ها دیگر نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک است. هزینه‌های نیروی کار بزرگ‌ترین هزینه برای اکثر مشاغل کوچک است و موجودی کالا اغلب هزینه دیگری است. نرم‌افزار ردیابی زمان می‌تواند به مدیران کمک کند تا بفهمند که وظایف خاص چقدر برای کسب‌وکار هزینه دارد و کسب‌وکار را قادر می‌سازد بودجه بهتری داشته باشد و راه‌هایی برای کنترل این هزینه‌ها پیدا کند.

8. برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر را می‌توان مهم‌ترین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک دانست. با ردیابی مداوم هزینه‌ها و درآمد، کسب و کار می‌تواند بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را شناسایی کند و اعتباری را که ممکن است برای پوشش هزینه‌ها نیاز داشته باشد، ایجاد کند.

9. از مهلت‌های مالیاتی مطلع باشید

مشاغل باید تقویم مالیاتی را بررسی کنند. تقویم مالیاتی شامل تاریخ سررسید و اقدامات برای هر ماه است. یک کسب‌وکار می‌تواند برای یادآوری‌های ایمیل ثبت‌نام کند یا حتی یادآورها را به Outlook وارد کند.

10. اطمینان حاصل کنید که داده‌های موجودی دقیق هستند

برای تهیه صورت‌های مالی، کسب و کار به داده‌های موجودی دقیق نیاز دارد. باید بهای تمام شده کالای فروخته شده را برای صورت سود و زیان و ارزش موجودی موجود در ترازنامه را محاسبه کند. موجودی فیزیکی یا با شمارش دستی اقلام به طور منظم یا جفت کردن شمارش با یک سیستم مدیریت موجودی ردیابی می‌شود که اگر با سیستم نقطه فروش و نرم‌افزار حسابداری ادغام شود، می‌تواند به طور خودکار اعداد را هنگام فروش تنظیم کند. نرم‌افزار مدیریت موجودی نه تنها ردیابی موجودی را بسیار آسان می‌کند، بلکه اطلاعات دقیق‌تر نیز خواهد بود.

11. از صورت‌های مالی برای ارزیابی عملکرد تجاری استفاده کنید

یازدهمین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک ارزیابی عملکرد تجاری است. صورت‌های درآمد به کسب و کار کمک می‌کند تا سود خود را تعیین کند. همچنین ترازنامه دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام را برای تصویری از وضعیت مالی آن در یک مقطع زمانی مشخص نشان می‌دهد. صورت جریان نقدی می‌تواند نشان دهد که آیا یک شرکت وجه نقد کافی برای انجام تعهدات جاری خود دارد یا خیر.

12. پیش‌بینی‌های مالی ایجاد کنید

دوازدهمین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک پیش‌بینی‌های مالی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند درآمد و هزینه‌های آتی را برآورد کنند تا پیش‌بینی کنند که آیا نیاز به تأمین مالی دارند یا باید هزینه‌های سرمایه‌ای انجام دهند.

13. از یک اپلیکیشن حسابداری برای مشاغل کوچک استفاده کنید

این روزها برنامه‌های حسابداری مختلفی وجود دارند که برای کمک به صاحبان مشاغل کوچک طراحی شده‌اند تا هزینه‌ها، تراکنش‌ها و مالیات‌های خود را در یک مکان پیگیری کنند. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا سوابق مالی خود را مدیریت کنید و همچنین ابزار ارزشمندی برای حسابدار شما هستند زیرا به شما این امکان را می‌دهند که تمام اطلاعات کسب و کار خود را به راحتی با آنها در هر زمان به اشتراک بگذارید.

14. پیگیر فاکتورها باشید

برای افزایش شانس دریافت زودتر پول، فاکتور رسمی خود را بلافاصله پس از اتمام کار ارسال کنید. سپس، با یادآوری دوستانه پیگیری کنید. برخی از برنامه‌های نرم‌افزار حسابداری به شما این امکان را می‌دهند که این یادآوری‌ها را به طور خودکار ارسال کنید.

15. به خودتان حقوق بپردازید

آخرین نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک پرداخت حقوق به خود است. صاحبان کسب و کارها باید حقوق معقولی به خود بپردازند و مانند هر کارمند دیگری آن را از طریق سیستم حسابداری حقوق و دستمزد دریافت کنند. این کار این تصور را تقویت می‌کند که کسب و کار شما یک نهاد مجزا است.

دکمه بازگشت به بالا