عمومیمدیریت کسب و کار

تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت چیست؟ (راهنمای کامل)

تفاوت طراح سایت با توسعه دهنده سایت چیست؟

تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت هنوز هم آنقدرها به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ با وجودی که که مهارت‌های لازم برای انجام آنها یکی نیست. یکی گرفتن طراح سایت با توسعه دهنده سایت هرچند قابل درک است، اما از نظر فنی مشکلاتی دارد. این افراد در طراحی و راه‌اندازی موفق یک وب‌سایت دخیل‌اند؛ اما نه اولویت‌هایشان مانند یکدیگر است، نه مسئولیت‌هایشان.

اگر نمی‌دانید برای طراحی سایت شیراز یا شهرهای دیگر باید دقیقا از چه متخصص یا متخصصانی کمک بگیرید، یا در شرف انتخاب مسیر شغلی‌تان در این حوزه هستید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت

تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت

بررسی تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت را با مرور تعریف عمومی این دو موضوع شروع می‌کنیم:

توسعه وب (Web Development) چیست؟

از طرف دیگر، «توسعه وب» فرآیند توسعه وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی برای اینترنت یا اینترانت (شبکه‌های خصوصی) است. به عنوان یک فرآیند، توسعه وب می‌تواند شامل تخصص‌های مختلفی مانند کار روی وب سرور، مهندسی وب، امنیت شبکه و حتی طراحی وب باشد.

با این وجود، معمولا از اصطلاح «توسعه وب» برای اشاره به کدنویسی یا نوشتن نشانه‌گذاری‌ها استفاده شده، و اغلب شامل جنبه‌های طراحی نمی‌شود.

طراحی وب (Web Design) چیست؟

برخلاف تصور عمومی، «طراحی وب» شامل طراحی یک محصول دیجیتالی (شامل وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها) می‌شود؛ و ممکن است چند زمینه از جمله رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX) و حتی بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو شیراز (SEO) را شامل شود.

به طور کلی، وب دیزاین باید “قابل استفاده بودن” یک وبسایت یا برنامه را با در نظر گرفتن چیدمان (مانند ساختار)، زیبایی بصری (مانند رنگ‌ها و فونت‌ها) و گاهی هم محتوا تضمین کند.

با این حساب، آیا طراحی وب بخشی از توسعه وب محسوب می‌شود؟

از نظر فنی بله. چون توسعه وب شامل همه چیزهایی است که برای ساخت یک وبسایت یا برنامه باید روی آنها کار کرد. اما همچنان بهتر است از «توسعه وب» برای اشاره به «طراحی وب» استفاده نکنیم.

توسعه وب اصطلاحی است که متخصصان برای توصیف نوشتن کد، نشانه‌گذاری‌ها و اصولا کارهای مرتبط با توسعه back-end استفاده می‌کنند. بنابراین، Web Design و Web Development را می‌توان به عنوان موضوعات جداگانه تلقی کرد، اما هنوز هم جای بحث و بررسی وجود دارد!

فرق توسعه دهنده فرانت اند و بک اند

تفاوت طراح سایت با توسعه دهنده سایت

شغل توسعه دهنده وب را به طور کلی بررسی کردیم، اما توجه داشته باشید که سه نوع توسعه‌دهنده داریم:

  • توسعه‌دهنده بک‌اند (Back-end): این فرد مسئول سمت سرور و اساسا هرچیزی است که بین پایگاه داده و مرورگر رد و بدل می‌شود.
  • توسعه‌دهنده فرانت‌اند (front-end): این فرد در سمت کلاینت یا همان مشتری توسعه نرم‌افزار کار می‌کند. بنابراین، تمرکز این متخصصان روی این موضوع است که کاربران محصول (وبسایت) را چطور می‌بینند.
  • توسعه‌دهنده فول‌استک (Full-stack): اینها افرادی هستند که هردو مهارت‌های فرانت‌اند و بک‌اند را دارند.

جالب اینجاست که در بحث تفاوت طراح سایت با توسعه دهنده سایت، مرز بین مسئولیت‌های طراح وب و توسعه‌دهنده فرانت‌اند گاهی بسیار باریک می‌شود.

از یک طرف، تحقیق درباره کاربر یکی از مراحل مهم طراحی وب محسوب است؛ چون باید بدانیم کاربرها محصول را چطور تجربه می‌کنند؛ و اینکه هر بخش از محصول چه توجیهی از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی دارد. از طرف دیگر، همان‌طور که گفتیم، توسعه فرانت‌اند روی کدنویسی رابط و توسعه سمت مشتری تمرکز دارد.

بنابراین، به زبان ساده، طراحی سایت شامل وظایف، مهارت‌ها و ابزارهایی می‌شود که بیشتر روی حس‌وحال و ظاهر برنامه تمرکز می‌کنند؛ اما توسعه سایت به پیاده‌سازی طراحی و ارتباط آن با بک‌اند مربوط می‌شود.

با وجود تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت، همان‌طور که حدس می‌زنید، برخی از مسئولیت‌ها و مهارت‌ها ممکن است همپوشانی داشته باشند. مثلا بسیاری از توسعه‌دهندگان فرانت‌اند و طراحان سایت می‌توانند با ابزارهای مشابه کار کنند. به همین دلیل، گاهی یک نفر می‌تواند هردو کار را انجام دهد. البته در موقعیت‌های شغلی مختلف، طراح سایت بعضا باید مسئولیت‌های UX، UI و طراحی گرافیک را هم به عهده بگیرد.

در دنیا ردیف‌های شغلی ترکیبی‌ای هم در این میان وجود دارند؛ مثلا توسعه‌دهنده رابط کاربری، که ترکیبی از مهارت‌های فرانت‌اند و طراحی سایت را دارد. این فرد عملا یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند است که اصول رابط کاربری و مفاهیم طراحی را بلد است. شاید نمودار زیر منظورمان را بهتر برساند:

آیا طراح سایت باید کدنویس باشد؟

در یک دنیای ایده‌آل، اینکه پشت پرده وبسایت چه اتفاقی می‌افتد و سایت چطور کار می‌کند، دغدغه طراح وب نیست. به همین خاطر، معمولا از طراحان وب انتظار نمی‌رود که کدنویس‌های قهاری باشند. چون هسته طراحی سایت (همان‌طور که از نام‌اش مشخص است) طراحی و دیزاین است، نه توسعه front-end.

با این وجود، مخصوصا به خاطر پیچیدگی‌های بازار کار، بسیاری از طراحان وب با HTML، CSS و حتی جاوا آشنا هستند و در روند کارشان از آنها استفاده می‌کنند.

بالاخره پروژه طراحی سایت‌مان را به چه کسی بسپاریم؟

برای اینکه یک سایت همه‌چیز تمام داشته باشید، معمولا استخدام فقط یک طراح وبسایت یا فقط یک توسعه دهنده وب به کارتان نمی‌آید. گزینه هوشمندانه‌تری که وجود دارد، سپردن کارتان به شرکت‌های طراحی سایت یا از آن بهتر، یک آژانس بازاریابی دیجیتال فول سرویس است.

چرا می‌گوییم آژانس‌های تمام سرویس بهترند؟ چنین مجموعه‌هایی، مانند آژانس دیجیتال مارکتینگ «دیجیتالیست»، روند کامل تحول دیجیتال و بازاریابی در دنیای دیجیتال را می‌شناسند، و می‌توانند طوری سایت‌تان را طراحی کنند که برای مراحل دیگر از جمله سئو سایت، افزودن امکانات جدید و … کاملا آماده باشد.

دکمه بازگشت به بالا