ایا رتبه برتر ها مشاور داشتن؟

برخی از دانش آموزان نمی توانند به تنهایی دروس را سازماندهی کنند. در این صورت مشاوره تحصیلی الزامی است اما وضعیت زیر 1401 در کنکور می گوید از مشاوره تحصیلی استفاده کنید یا خیر؟ نظر برخی از رتبه برترهای کنکور را با هم میخوانیم.

اگر کسی از سال 10 شروع کند، در آغاز سال 12 خیلی راحت راه خود را در درس ها پیدا می کند. از آنجایی که روش خواندن متن برای افراد مختلف ثابت نیست، باز هم متفاوت است، هرکس باید آن را برای خود پیدا کند. ولی واقعا نمی دونم با کی مشورت کنم یا نه چون هنوز جواب نگرفتم ولی شخصا روش یادگیری و برنامه روزانه ام رو داشتم. اما در جهات دیگر هدف کلی باید چه باشد، در این سه ماه چه چیزی یاد بگیریم، بله، مشاوره داشتم و در این زمینه به من کمک کرد.

دو نوع دانش آموز وجود دارد. برخی از افراد از کلاس دهم شروع به آماده شدن برای کنکور می کنند و به همین دلیل مدت ها آزمون و خطا را پشت سر گذاشتند. بالاخره راهشان را پیدا می کنند و ادامه می دهند. بعضی ها سال آخر را شروع می کنند، مثلاً فرض کنید بعضی ها از شهریور ماه شروع به آماده سازی برای کنکور می کنند. 8-9 ماه فرصت دارند تا برای کنکور آماده شوند. اگر آنها فردی پرتنش و بی قرار بودند، پس من خودم استرس داشتم. نفرات اول اما بعد از عید قربان تغییر کردند. من فکر می کنم یک مشاور می تواند کمک زیادی به آنها کند. برای مثال می توانید راه را به آنها نشان دهید. اما من می گویم کسانی که از دهم شروع می کنند راهشان را پیدا می کنند چون سه سال آزمون و خطا دارند. من خودم از کلاس دهم شروع کردم اما استاد راهنما داشتم. سال یازدهم و نیمه اول سال دوازدهم متعلق به آقای کامران و نیمه دوم سال دوازدهم متعلق به آقای کاشانی بوده و ما از آنها خوشحالیم.

من خودم یک مشاور داشتم اما خیلی به من کمک نکرد چون خودم برنامه ریزی می کنم و با کمک خانواده ام. خودم برنامه ریزی کردم بعد اگر برنامه ام مشکلی داشت یکی دو تست مردود میشدم. من خودم بعد از تست های بد پروژه را اصلاح کردم، فکر نمی کنم اگر برنامه ریزی کنند و مشکلاتشان را پیدا کنند و حل کنند نیازی به مشاور ندارند. مشاوران می گویند اغلب فشار سال کنکور است که بچه ها را به این سمت سوق می دهد. البته مشاوره های خوبی مانند انتخاب رشته کنکور سراسری توسط پوردستمالچی ارائه شده است.

ابتدا اجازه دهید به شما بگویم مشاوری که با او کار کردم ممکن است برای شما مناسب نباشد. مثلا اسمت رو از قبل بهت میگم. مشاوری که با او کار کردم برای دانش آموزان قوی عالی بود، اما شاید برای دانش آموزان ضعیف چندان عالی نبود. از آنجایی که من بی تجربه هستم، من تنها کسی نیستم که می توانم بگویم یک بار ضعیف بودم، آن طور شد، یک بار قوی بودم، آن طور شد. نمی توانم بگویم برای افراد ضعیف چگونه است. فقط میتونم اسمشو بگم یک ماه باهاش ​​مشورت کن آیا واقعا برای شما مفید است؟ چیزی که نمی توانم بگویم این است که برای قبولی در کنکور حتما باید مشاوره داشته باشید. شاید چند سال پیش هیچ کارگردانی وجود نداشت، حالا هستند. من تا سال 12 مشاوره نداشتم، از اواسط سال 11 داشتم، پیشنهاد را نام ببرم. من 2-3 سال با نیما در ارتباط بودم چون بالاتر از همه خدمتم بود، هر وقت مشکلی داشتم دوستم بود. مثل اینکه بگم فلان درس رو قلم به هم زدم، میگه چرا گند زدی کجا اشتباه کردی؟ حالا برو یه کاری کن حالا اگر سوالی از ایشان داشتید یا می گفتید از چه منبعی برای درس خاصی استفاده می کنید؟ بله، به آنها کمک کرد.

من معتقدم مراجعه به مشاور بسیار فردی است. مثلاً وقتی در مورد انتخاب معلم صحبت می کنیم، مثلاً در مورد نحوه امتحانات، نحوه برگزاری، کلاس ها و نحوه صحبت کردن صحبت می کنیم. اما نکته ای که در مورد استفاده از مشاور وجود دارد این است که مشاور برنامه می دهد، اگر آن را رعایت کنید نتیجه خوبی می گیرید، اگر نداشته باشید مهم نیست مشاور دارید یا نه. مثلا وقتی کلامچی آنلاین بود وقتی به مشاور مراجعه می کردیم خیلی مهم بود که حضوری در آزمون شرکت کنیم تا بتوانیم شرایط آزمون را تجربه کنیم. به نظر من، آنها باید خودشان تصمیم بگیرند. مثلاً بعضی از ما که با دوستانمان صحبت می کردیم، بعضی ها می گفتند باید یکی به من بگوید این را در این زمان بخوانم، باید یک نفر بالای سر من باشد که این را به من بگوید. یک نفر هم هست که از این موضوع آزارش می دهد و دوست ندارد این حرف را به او بزنند. آنها باید خودشان انتخاب کنند. من خودم تو فینال با یک مشاور مشورت کردم چون نمیدونستم برای فینال چطور باید بخونم، مثلا چه تست هایی بزنم، مثلا چقدر باید در کدوم درس شرکت کنم. من مشاوره در دوره پایانی را مفید می دانم.

در واقع یازدهم و به خصوص دهم سال آزمون و خطا برای دانش آموزان است، یعنی بهتر است به جای اینکه برای خودشان برنامه ریزی کنند، ببینند که آیا می توانند از برنامه های خود به عنوان یک فرد نتیجه خوبی بگیرند یا خیر. سال 10 که این کار را می کنند و می بینند که آیا بعد از برنامه ریزی می توانند خودشان را بیان کنند. آنها به تدریج متوجه خواهند شد که آیا به مشاوره نیاز دارند یا خیر. یعنی اینطور نیست که مثلا دوستم پیش مشاور رفته باشد من باید بروم. اصلا اینطور نیست. آنها باید سعی کنند ابتدا آزمون و خطا را برای خودشان انجام دهند. اگر متوجه شدند که وضعیتشان خوب است، می توانند با روش مطالعه در سایت کلامچی و سایر سایت ها، قالیچه خود را بچرخانند. واقعاً نیازی به استفاده از مشاور ندارید، اما اگر مشکل خاصی احساس کردند، بله، می توانند از مشاور استفاده کنند.

منبع: مرکز مشاوره کنکور پوردستمالچی

خروج از نسخه موبایل