اجتماعیمدیریت کسب و کار

اعتبار مدرک فنی حرفه ای چقدره؟ آیا به درد مهاجرت میخوره؟

مدرک فنی حرفه ای چه مزایایی دارد؟

همانطور که می دانید بخش اعظمی از شاغلان حوزه های ساختمان، صنعت، فرش و صنایع دستی نیازمند دریافت کارت مهارت هستند. کارگران از اهمیت داشتن کارت مهارت آگاهند زیرا کارت مهارت از مهم ترین شروط بیمه کارگران مهارتی به شمار می رود و همچنین می توان گفت با داشتن این کارت می توانند در لیست بیمه کارفرمایان برای معرفی به سازمان تامین اجتماعی و بهره مندی از مزایای بیمه ای قرار بگیرند. احداث بسیاری از سد ها، تونل ها، راه ها و جاده ها، ساخت و ساز واحد مسکونی و حتی تولید صنایع دستی از دقت نظر و توجه بالایی برخوردار است. اهمیت داشتن مهارت و تخصص لازم در این حرفه ها به جهت جلوگیری از بروز حوادث و حوادث ناشی از کار و رعایت اصول ایمنی و نکات فنی امری ضروری است.

اعتبار مدرک فنی حرفه ای چقدره؟ آیا به درد مهاجرت میخوره؟

کارت مهارت چیست؟

سازمان فنی و حرفه ای متولی صدور کارت های مهارت از جمله مدرک بین المللی آرایشگری زنانه در کشور است. این سازمان وابسته به کار و رفاه اجتماعی و وزارت تعاون که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال 1359 تشکیل شده و بر اساس ماده 151 قانون برنامه سوم، متولی آموزش های رسمی و غیر رسمی کوتاه مدت در دو بخش دولتی و غیر دولتی است. به منظور ایجاد و افزایش تخصص، کسب توانایی و مهارت شغلی در احراز شغل رکن اصلی فعالیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، آموزش های علمی، عملی و کاربردی است که منجر به دریافت گواهینامه مهارت می شود.

سازمان فنی و حرفه ای کشور مهم ترین کانون کاربردی و مهارتی کشور و مرتبط با سازمان بین المللی کار است و به عضویت رسمی سازمان جهانی آموزش های مهارتی درآمده است. افراد متقاضی کارت مهارت ابتدا باید در آزمون های سنجش مهارت که به منظور تعیین صلاحیت حرفه ای و فنی افراد در حوزه مورد نظر برگزار می گردد، شرکت کنند و در صورت کسب نمره قبولی موفق به دریافت گواهینامه مهارتی می شوند.

 مزایای استفاده از گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

مدرک فنی و حرفه ای بیانگر مهارت انجام یک شغل یا حرفه بوده است که دارای اعتبار در بیش از 70 کشور را دارا است.

جذب بهتر و سریع تر در بازار کار داخل و خارج
جایگزین مدارک دانشگاهی به عنوان مدرک معادل
امکان جذب سریع تر در شرکت ها و موسسات
امکان تدریس در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای
دریافت مدرک بین المللی میکاپ
امکان ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها
امکان ادامه تحصیل برای دیپلم ردی ها جهت اخذ دیپلم رسمی فنی آموزش و پرورش
جهت بیمه تامین اجتماعی حرفه های شاغلین صنایع قالی بافی ، صنایع دستی و ساختمان
جهت استفاده از تسهیلات وام خود اشتغالی
جهت کسب مدرک بین‌ المللی کاشت مژه
جهت دریافت پروانه کسب در مشاغل مرتبط الزامی است
استفاده از به جهت مهاجرت و اعزام نیرو به خارج از کشور
استفاده از مدرک فنی حرفه ای جهت صدور ویزا

کارت مهارت آموزی و اشتغال

کارت اشتغال و مهارت آموزی کارتی است که به ساماندهی آمارهای اشتغال و بهبود وضعیت اشتغال در کشور کمک می کند. در قالب آیین نامه اجرایی ماده 80 قانون پنجم صدور کارت مهارت آموزی و اشتغال در راستای صدور کارت های مهارت و گواهینامه های مهارتی توزیع کارت اشتغال و مهارت آموزی در دستور کار قرار گرفت. افرادی که به کاریابی ها مراجعه می کنند برای ارزیابی سطح توانمندی خود تحت مشاوره شغلی قرار می گیرند و در صورتی که پس از ارزیابی توانمندی های آن ها مطابق نیاز بازار نباشد به آن ها آموزش داده می شود.

می توان گفت حسن داشتن کارت مهارت این است که جویندگان کار می توانند بدون پرداخت هزینه از خدمات آموزشی استفاده کنند و همچنین لازم به ذکر است این هزینه ها از محل بودجه دولت در برنامه پنجم توسعه تامین می شود . امروزه داشتن کارت مهارت اثبات کننده توانایی افراد در شغلی است که بر آن اشتغال دارند به نحوی که در مشاغل سخت مانند کارهای ساختمانی که نیاز به دقت بالایی دارند و رعایت مقررات ایمنی و حفاظتی در آن تاکید شده است داشتن کارت مهارت الزامی است زیرا از بروز حوادث ناشی از کار جلوگیری کرده و همچنین صدمات و تلفات هنگام کار را به حداقل می رساند .

همچنین اجباری شدن کارت مهارت ضمن تخصصی کردن حرفه ها به عنوان یک ابزار تشویقی برای بهره مندی کارگران از مزایای بیمه مبدل شده است . مفهوم توسعه در جهان فرا صنعتی بدون توجه به نیروی انسانی و مهارت های مفهومی دست نیافتنی است . همچنین نیروی انسانی بدون کسب مهارت موفق نیست و همچنین سازمان فنی و حرفه ای کشور نقش بسزایی در ایجاد اشتغال آموزش محور و محصول محور دارد

 بهترین مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت به استرالیا

 طبق اطلاعات به دست آمده استرالیا از سال 2018 تا سال 2023، تصمیم دارد که میزبان بیش از 100000 مهاجر که از رشته های فنی و حرفه ای فارغ التحصیل شده اند، باشد. جدولی که در ادامه مشاهده می کنید، برخی رشته های پر متقاضی در کشور استرالیا هستند که دارا بودن مدرک فنی و حرفه ای در آن حوزه ها، بهترین مدرک فنی و حرفه ای برای محسوب می شود.

زمینه رشته فنی نام شغلی سقف اشتغال
خدمات حسابداری 2746
کشاورزی کشاورز 1000
کشاورزی مشاور کشاورزی
کشاورزی مهندس کشاورزی
کشاورزی تکنسین کشاورزی
کشاورزی باغبان
صنعت لوله کش
صنعت جوشکار
صنعت نجار 8536
هنر نوازنده 1000
هنر موسیقی دان
خدمات معلم کودکان 2294
خدمات مربی ورزش 4071
صنعت مکانیک بیش از 6000
صنعت الکترونیک 1313
هنر معمار 5060
هنر/ صنعت نقشه بردار 1000
کشاورزی دامپرور 5934

همانطور که مشاهده می کنید، زمینه کشاورزی، صنعت و خدمات بیشترین تقاضا شغلی را دارند، از این رو می توان نتیجه گیری کرد، بهترین مدرک فنی برای مهاجرت به استرالیا مدرکی فنی حرفه ای در یکی از حوزه های کشاورزی، صنعت و خدمات، می باشد. لازم بدانید که برای اینکه بتوانید با استفاده از مدارک فنی و حرفه ای به استرالیا مهاجرت کنید، لازم است که مدارک شما ارزیابی شود و به منظور این ارزیابی شما باید در آزمون عملی شرکت فرمایید.

 کدام کشور برای مهاجرت شما مناسب تر است؟

 مشاوران ما با بررسی شرایط سنی، تحصیلی و کاری شما بهترین پیشنهاد را به شما مشاوره خواهند داد…

  شرایط مهاجرت به استرالیا با استفاده از مدارک فنی و حرفه ای:

 دارا بودن سابقه کار

برای مهاجرت به استرالیا از طریق برنامه های مهاجرتی موجود برای فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای، لازم است که حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبت با مدرکتان داشته باشید. البته این مدت با دارا بودن گواهینامه فنی حرفه ای کشور استرالیا، کاهش پیدا می کند و ممکن است این میزان به 3 سال تبدیل شود.

پشت سر گذاشتن مصاحبه

برای اینکه توانایی و شیوه کار شما ارزیابی شود، مصاحبه ای ترتیب داده می شود که شما باید در آن زمان بتوانید توانایی و شیوه کاری خود را به خوبی توضیح دهید.

عوامل تاثیر گذار در میزان امتیاز شما برای دریافت ویزا های مربوط به دارندگان مدارک فنی و حرفه ای:

  • سن
  • تجربه کاری
  • میزان تسلط به زبان
  • انگلیسی
  • داشتن تحصیلات در استرالیا
  • دارا بودن اسپانسر ایالتی یا
  • فامیلی

بهترین مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت به کانادا

مشاغل فنی در کشور کانادا، در حال رشد و شکوفایی هستند و این موضوع باعث شده است تا مشاغل بسیار خوبی در رشته های فنی برای مهاجرانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، به وجود بیاید و برنامه های مهاجرتی ویژه ای برای فارغ التحصیلان رشته های فنی به کانادا شکل بگیرد.

 بهترین شغل های فنی برای مهاجران در کانادا:

شغل های فنی گروه شغلی در کانادا
شغل های صنعتی چون برق، ساخت و ساز و … کد noc سری  72
شغل های مربوط به تعمیر و نگهداری و بهره برداری کد noc سری 73
شغلی های مربوط به منابع طبیعی چون کشاورزی و … کد noc سری 82
شغل های مربوط به کنترل، تولید و پردازش کد noc سری 92

شرایط مهاجرت به کانادا با استفاده از مدارک فنی و حرفه ای:

 دارا بودن پیشنهاد شغلی

دارا بودن سابقه کار

برای اینکه بتوانید با استفاده از مدارک فنی و حرفه و برنامه های مهاجرتی ویژه این مدارک به کانادا مهاجرت کنید، لازم است که سابقه کار مشخصی داشته باشید. اگر سابقه کار به صورت تمام وقت را دارید، باید این سابقه بین 2 الی 5 سال باشد و شما حداقل 30 ساعت در هفته مشغول به کار بوده باشید.در رابطه با سابقه کار های نیمه وقت این زمان برابر است و توجه داشته باشید که باید حداقل 15 ساعت در هفته مشغول کار بوده باشید.

دارا بودن سطح مشخصی از زبان انگلیسی یا فرانسه

برای اینکه بتوانید با استفاده از مدارک فنی و حرفه ای به کانادا مهاجرت کنید، لازم است که حداقل نمره ذکر شده زیر در بخش های مختلف آزمون آیلتس را داشته باشید:

بخش خواندن: 4

بخش نوشتن: 5/3

بخش مکالمه و شنیدن: 5

اگر به زبان فرانسه تسلط دارید، باید حداقل در مهارت مکالمه و شنیدن سطح clb5 و در مهارت های خواندن و نوشتن در سطح clb4 باشید تا بتوانید از برنامه مهاجرتی ویژه فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا