اجتماعیمدیریت کسب و کار

بازار کار مهندسی کامپیوتر برای زنان چگونه است؟

آیا رشته کامپیوتر برای دختران مناسبت است؟

آمارها حاکی از آن است که زنان به سرعت در حال پیشرفت در علوم کامپیوتر و گرفتن شغل­‌های تخصصی و حساس هستند. در نتیجه لازم دانستیم تا در این مقاله نقش خانم‌ها را در رشته کامپیوتر بررسی و به طور کامل تحلیل کنیم. برخلاف باور عموم که فکر می­‌کنند رشته مهندس کامپیوتر کاملاً مردانه است و برای آن تبعیض‌­های جنسیتی قائل می­‌شوند، زنان زیادی از گذشته تا بحال در این عرصه فعالیت داشته‌­اند و به موفقیت‌­های بزرگی دست پیدا کرده‌­اند. اما برای دریافت پاسخ این سوال لطفاً تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم که رشته کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر چطور زندگی شما را متحول می­‌کند.

بازار کار مهندسی کامپیوتر برای زنان چگونه است؟

تاریخچه حضور خانم­ ها در علوم کامپیوتر

در دهه 1940 و در طول جنگ جهانی دوم، ارتش ایالات متحده آمریکا انجام محاسبات پیچیده و طاقت فرسای مهندسی را به زنان واگذار کرد تا جایی‌ که یکی از اعضای هیئت ریاضیات کاربردی، از اصطلاح «کیلو دختر» در مورد آنان استفاده می‌کرد و آن را این‌ گونه معنا کرد که هر کیلودختر معادل هزار ساعت کار محاسباتی است.

در حالی‌که مشارکت زنان آمریکائی در جنگ جهانی دوم همواره توسط رسانه‌ها مورد حمایت قرار می‌گرفت، اما هرگز از مهارت و دانش آنان در انجام محاسبات و بکارگیری آن‌ها بعنوان رایانه‌های انسانی، سخنی گفته نشد.

ناسا (NACA) مجموعه رایانه‌های انسانی زنانه خود را در دهه 1940 گسترش داد چرا که مهندسین ناسا بر این باور بودند که محاسبه‌گران دختر، کار را سریع‌تر و دقیق‌تر از مورد انتظار آنان انجام می‌دادند و تا سال 1943، تقریباً تمام افرادی که به عنوان رایانه کار می‌کردند زن بودند.

    در این خصوص گزارشی در روزنامه رسمی آمریکا به چاپ رسید که در آن نوشته بود: «برنامه نویسی کامپیوتر نیازمند صبر، پشتکار، دقت و تمرکز بر جزئیات است و این‌ها صفاتی هستند که بسیاری از دختران دارند»

در سال 1944، برنامه نویسان ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer)، اولین کامپیوتر الکترونیکی و دیجیتال قابل برنامه‌ریزی، شش ریاضیدان زن به اسامی مارلین ملتزر، بتی هولبرتون، کاتلین آنتونلی، روث تیتلبام، ژان بارتیک و فرانسیس اسپنس بودند. در آن سال‌ها، با اینکه کار طراحی سخت‌افزار «کار مردان» و برنامه‌نویسی نرم‌افزار «کار زنان» بود، باز مانع از آن نشد که زنان در کارهای تعمیراتی رایانه و رفع اشکالات موجود در دستگاه نیز مشارکت نداشته باشند.

در واقعیت، آن‌ها این کار را برای درک کامل ساختار سخت افزاری کامپیوتر ENIAC انجام می‌دادند تا کار با آن برای‌شان راحت‌تر شود. باز خبر بد اینکه، در سال 1946 هنگامی که ENIAC به عموم مردم معرفی شد، نامی از زنانی که بر روی نرم افزار و برنامه‌های نمایشی آن کار می‌کردند، برده نشد. حتی در شام ضیافتی که به همین مناسبت در دانشگاه مور برگزار شد هیچ یک از آن شش نفر دعوت نشدند.

در آن دوران، خانم گریس هاپر (Grace Hopper) اولین کسی بود که یک کامپایلر برای یک زبان برنامه نویسی ایجاد کرد و یکی از اولین برنامه نویسان رایانه‌های هاروارد (Harward Mark I) بود، همچنین خانم آدا لاولیس (Ada Lovelace) به عنوان یک زن پیشگام در رشته کامپیوتر، اولین الگوریتم اجرایی توسط  کامپیوتر را طراحی کرد.

در حالی‌ که علوم محاسبات از ابتدای پیدایش به شدت تحت تسلط زنان بود، کمی بعد از جنگ جهانی دوم در کشورهای غربی دچار تغییر شد. برای مثال در ایالات متحده به دلیل اینکه توسعه نرم افزار هزینه قابل توجهی داشت، شرکت­‌ها به دنبال استخدام یک “برنامه نویس ایده آل” بودند. بنابراین یک آزمون استعدادیابی برای استخدام برنامه نویسان برگزار کردند که بیش از 50 درصد  شرکت­‌کنندگان را خانم‌­ها تشکیل می‌­دادند. بعد از برگزاری آزمون 1400 نفر انتخاب ­شدند و در کمال ناباوری تنها 200 نفر از آنان زن بودند. همچنین در بریتانیا، پس از جنگ جهانی دوم به دلیل محدودیت­‌های اقتصادی، برنامه نویسان زن که به عنوان رهبران علوم کامپیوتر در سال 1974 شناخته می­‌شدند، مجبور به ترک کار و بازنشستگی اجباری شدند.

با این وجود، امروزه زنان فعالیت‌­های مهم و قابل توجهی در صنعت فناوری اطلاعات دارند و دولت­‌ها و شرکت­‌های بزرگ صنعت کامپیوتر، تلاش‌های فراوانی برای مقابله با نابرابری جنسیتی انجام می­‌دهند. در قرن بیست و یکم، از بانوانی همچون خانم  مگ ویتمن (رئیس و مدیر اجرایی شرکت Hewlett Packard) و خانم ماریسا مایر (رئیس و مدیر عامل شرکت یاهو و سخنگوی اصلی شرکت گوگل) بعنوان رهبران و پرچمداران شرکت­‌های غول پیکر صنعت کامپیوتر و فناوری می­توان نام برد.

موقعیت امروزی خانم­ ها در علوم کامپیوتر

مطابق با شاخص‌های علمی و مهندسی مورد قبول هیئت ملی علوم ایالات متحده آمریکا در سال 2012، زنان تنها 26 درصد از جامعه متخصصان علوم کامپیوتر و ریاضی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. از طرفی در حالیکه زنان بسیاری در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات  از دانشگاه‌­ها فارغ التحصیل می­‌شوند اما مشارکت آنان در علوم کامپیوتر از اواسط دهه 1980 تا کنون به میزان 20 درصد کاهش یافته است.

چرا علوم کامپیوتر به خانم­ ها نیاز دارد؟

ساده‌ترین پاسخ برای آن این است که، علاوه بر مسائلی همچون فقدان مشارکت زنان در علوم کامپیوتر، کمبود نیروی کار در صنعت کامپیوتر روز به روز در حال افزایش است. امروزه نیاز به متخصصان علوم کامپیوتر از تعداد فارغ التحصیلانی که وارد نیروی کار می‌شوند به طور چشم‌گیری بیشتر است و یک رویکرد برای مواجهه با این شکاف، تشویق و تقویت حضور زنان در علوم کامپیوتر و به تبع آن افزایش تعداد فارغ التحصیلان در سراسر جهان است.

دلیل دیگر این است که نیروی کار متنوع به سادگی منجر به نوآوری بیشتر و ایده‌های بهتر می‌شود و حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات که به اختصار STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) نامیده میشود، می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی برای زنان فراهم کند.

    همانطور که میشل اوباما در سال 2011 گفت: «اگر می‌خواهیم در سایر نقاط جهان نوآوری ایجاد کنیم و آموزش دهیم، باید درها را به روی همه باز کنیم. به همه دست‌ها نیاز است، و این به معنای رفع موانع برای زنان و دخترانی است که در حرفه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات پیش می‌روند.

اهمیت حضور زنان در صنعت کامپیوتر به میزانی است که در سال­‌های اخیر، شرکت Google برای مقابله با این مشکل و جذب نیروی انسانی بیشتر، مطالعاتی با موضوع شناسایی موانع، مشکلات و عوامل تاثیرگذار در تصمیم‌­گیری زنان برای ادامه تحصیل در علوم کامپیوتر انجام داده که نتایج آن را در ادامه مقاله بیان خواهیم کرد.

عوامل موثر بر تصمیم گیری دختران برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر

شاید در این بخش بهتر است کمی فکر کنیم و از خودمان بپرسیم چرا دختران علوم کامپیوتر را دوست ندارند؟

بر اساس مطالعات انجام شده، بسیاری از زنان معتقدند؛ اکثر شغل‌­های علوم کامپیوتر و محیط­‌های کاری مربوط به آن­‌ها مردانه است و به همین دلیل نمی‌خواهند در مسیری قرار بگیرند که هیچ امنیت شغلی برای آن وجود ندارد. اما برخلاف تصور عموم، مشاغل حوزه STEM نه تنها سودآور است، بلکه می‌­تواند پتانسیل­‌های زیادی در جهت رشد و پیشرفت افراد ایجاد کند و به‌ دلیل تنوع زیادی که در شغل­‌های حوزه فناوری و کامپیوتر وجود دارد، هر فرد می‌­تواند متناسب با روحیه و علاقه­‌اش شغل دلخواه خود را پیدا کند.

یکی دیگر از دلایل کاهش علاقه زنان به علوم کامپیوتر این است که در دوره آموزش متوسطه، در مقایسه با پسران، تأکید کمتری بر توسعه مهارت‌های علوم رایانه در دختران وجود دارد. در نتیجه، زمانی که  وارد محیط دانشگاه و یا کالج می‌­شوند در دروس مرتبط با STEM  اغلب از هم‌تایان مرد خود عقب می‌­مانند. علاوه بر این چون اکثر رهبران حوزه کامپیوتر مرد هستند و نام دانشمندان زن کمتر در تاریخ شنیده شده، از این رو دانش‌آموزان دختر همیشه برای پیدا کردن یک الگو و قهرمان در دوران تحصیل خود دچار مشکل هستند و همین باعث سرخوردگی­‌شان می­ شود.

یک باور عمومی دیگر در میان دختران این است که برنامه نویس‌­ها را آدم‌­های عجیب و غریب و کژرفتار و گوشه‌­گیری می‌­شناسند که با دنیای بیرون خود هیچ­گونه تعاملی ندارند و شغل­‌های مرتبط با علوم کامپیوتر را مناسب روحیه تیمی و اجتماعی خود نمی­‌دانند. اما در واقعیت اینگونه نیست و در حال حاضر مشاغل علوم رایانه به همه جوانب زندگی یک انسان مدرن اهمیت داده و بسیاری از موقعیت‌­های شغلی آن به مهارت­‌های اجتماعی افراد وابسته است. در قسمت بعدی مقاله، مواردی را طرح خواهیم کرد که واقعیت دنیای کامپیوتر را بیشتر نشان می‌­دهد و مطمئن هستیم که خواندن آن دیدگاه‌تان را نسبت به حوزه کامپیوتر تغییر خواهد داد.

چرا خانم ­ها باید انگیزه بیشتری برای مشارکت در علوم کامپیوتر و مشاغل آن داشته باشند؟

استراتژی‌های بازاریابی در سه دهه اخیر نشان می­‌دهد، بسیاری از زنان تصورات نادرستی در مورد علوم کامپیوتر دارند در حالی‌ که از مشاغل و فرصت‌های بی‌شمار موجود در فناوری بی‌اطلاع هستند. طبق گزارش انجمن زنان دانشگاهی آمریکا، علوم کامپیوتر یکی از شغل‌­هایی است که زنان ۹۴ درصد درآمد مردان را دریافت می‌کنند و کوچک‌ترین شکاف‌ دستمزدی میان مردان و زنان متخصص و حرفه‌ای در آن دیده می‌­شود، اما متاسفانه تنها 20 درصد از متخصصان علوم کامپیوتر زن هستند.

همچنین شرکت Deloitte  بعنوان یک شرکت خدماتی در امور حسابرسی و مشاوره­‌های مالی و اقتصادی در شهر لندن، طی یک مطالعه­‌ نشان داد،افزایش مشارکت زنان و ادغام دیدگاه خلاقانه و نوآور آنان به طور طبیعی منجر به داشتن یک استراتژی تجاری صحیح برای داشتن درآمد بالاتر و درک بهتر بازارهای مصرف­‌ کننده می­‌شود. از این‌ رو امروزه شرکت­‌های بزرگ به دنبال جذب کارمندان زن بیشتری در مجموعه خود هستند تا بهترین بازدهی را در ارائه محصولات و خدمات خود داشته باشند.

شغل های رشته کامپیوتر برای خانم ها در ایران و خارج از کشور

چرا خانم ها در دانشگاه رشته کامپیوتر را انتخاب می کنند؟

شغل های مناسب برای خانم ها کدامند؟

بازار کار شغل های رشته کامپیوتر برای دختر ها در ایران و خارج از کشور چگونه است؟

پردرآمدترین مشاغل رشته کامپیوتر برای زنان و دختران در ایران و خارج از کشور کدامند؟

جستجوی شغل های رشته کامپیوتر برای خانم ها  به چه ترتیب است؟

بانوان برای شغل های رشته کامپیوتر چگونه رزومه ثبت کنند؟

چرا خانم ها در دانشگاه رشته کامپیوتر را انتخاب می کنند؟

با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بدانید.

مهندس کامپیوتر از جمله رشته هایی است که متقاضیان دختر زیادی در زمان انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه دارد و جمعیت قابل توجهی از داوطلبان آن را خانم ها تشکیل می دهند، زیرا شغل های بسیاری در رشته کامپیوتر برای خانم ها چه در ایران و چه در خارج از کشور وجود دارد که از این لحاظ سرآمد سایر رشته های تحصیلی دانشگاهی می باشد و فارغ التحصیلان آن تقریباً نگرانی خاصی برای آینده شغلی خود نخواهند داشت.

شغل های مناسب برای خانم ها

یکی از مسائلی که ذهن خانم ها را به خود درگیر می کند یافتن شغل مناسب و پردرآمد است. خانم ها در هر رشته ای که تحصیل می نمایند و در آن مهارت بدست آورند می توانند به موفقیت برسند ولی باید فرصت های شغلی مناسب خودشان را بشناسند. شغل هایی که موجب افزایش استقلال مالی زنان گشته و اعتماد به نفس خانمها را بالا ببرد.

 بازار کار شغل های رشته کامپیوتر برای خانم ها در ایران

به قطعیت می توان بیان داشت که شغل های رشته مهندسی کامپیوتر با داشتن جذابیت های خاص خود یکی از بهترین فرصت های شغلی در بازار کار برای خانم در ایران می باشند.

در رابطه با بازار کار مهندسی کامپیوتر برای بانوان ایرانی باید عرض کنیم که با توجه به کاربردی بودن رشته کامپیوتر در جامعه، زنان تحصیلکرده در آن بیکار نمی مانند و می توانند در انواع شرکت ها و مراکز دیگر به سادگی استخدام شوند. تنها باید مهارت های لازم را کسب نموده و آماده کار در یکی از فرصت های مختلف شغلی مرتبط با کامپیوتر شوند.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر برای دختر ها در خارج از کشور

رشته مهندسی کامپیوتر برای دختر ها در خارج از کشور نیز شرایط ایده آلی در بازار کار دارد و در بیشتر کشورهای اروپایی و همچنین کانادا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا از امنیت شغلی بالایی برخوردار می باشد. همین امر موجب شده تا خیلی از بانوان ایرانی به فکر بررسی شرایط مهاجرت و دریافت کاری در یکی از کشورهای صاحب صنعت دنیا بیفتند.

پردرآمدترین مشاغل رشته کامپیوتر برای زنان و دختران در ایران و خارج از کشور

برنامه نویسی وب و موبایل اپلیکیشن یکی از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل رشته کامپیوتر است که زنان و دختران در در ایران و خارج از کشور می توانند در آن صاحب شغل شوند. مزایای برنامه نویسی برای خانم ها این است که هم درآمد بالایی دارد و هم اینکه امکان دورکاری و انجام پروژه ای کارها برای آنها فراهم است.

علاوه بر برنامه نویسی طراحی وب سایت نیز شغل مناسبی برای بانوان است که تقریباً تمام مزایای برنامه نویسی را دارا می باشد و کارفرمایان حقوق بالایی برای کارشناسان این سمت شغلی درنظر می گیرند. حوزه طراحی گرافیک و مالتی مدیا و شاخه های مرتبط به آن نیز بسیار مناسب خانم ها می باشد به طوریکه با طراحی هر پروژه می توانند دستمزد بالایی دریافت کنند.

 سایر شغل های رشته کامپیوتر برای دختر ها در ایران و خارج از کشور

به غیر از طراحی وبسایت که به آن اشاره شد دیگر زیر مجموعه های حوزه وب سایت و سئو همگی این قابلیت را دارند که دختر های محترم در هرکدام از فرصت های شغلی آن همچون کارشناس تولید محتوا، وبمستر، کارشناس SEO و طراح رابط و تجربه کاربری ux/ui این قابلیت را دارند تا شغلی مناسب برای خانم ها باشند.

خانم ها در ایران توانایی انجام کار در اکثر شغل های حوزه نرم افزار کامپیوتر را دارند و در این بخش عموماً موفق تر از فعالیت در رشته سخت افزار کامپیوتر و شبکه هستند. برخی مشاغل دیگر مانند کارشناس دیجیتال مارکتینگ، منشی آشنا به کامپیوتر، نیروی تایپیست و ادمین شبکه های اجتماعی نیز از حوزه های مرتبط با رشته کامپیوتر هستند که متقاضیان خانم بسیاری برای کار در این مشاغل داوطلب هستند.

برگرفته از : پورتال جامع مهندسین ایران

دکمه بازگشت به بالا