عمومی

دور زدن قانون ممنوعیت آیفون با پرداخت ۲ میلیون تومان برای ریجستری

دور زدن قانون ممنوعیت آیفون با پرداخت ۲ میلیون تومان برای ریجستری

به گزارش ایواره، ایواره نوشت:

بازار علاالدین و چهارسو قلب بازار موبایل کشور است و این نقطه از شهر سالانه هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد هر چند این روزها حال خوبی ندارد و رکود را می‌توان با تمام وجود حس کرد. اولین سنگ بنای رکود در این حوزه از زمان ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون گذاشته شد.

هر چند هنوز گوشی‌ها و محصولات این شرکت وارد کشور می‌شود، فقط این وسط دولت از درآمد عوارض واردات محروم شده است. مصرف کنندگان به زحمت افتادند، برنامه نویس‌ها که نرم افزارهای فارسی این برند را تولید می‌کردند بیکار شدند و شرکت‌هایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کردند مجبور شدند تغییر شغل دهند یا کسب و کار خود را تعطیل کنند، پس چند سال از این ممنوعیت هنوز آثار این تصمیم ادامه دارد و حالا اصطلاحا با تمام شدن بازار آیفون ۱۳ دیگر فعالیت در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر با بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم و بحران بیکاری، کارشناسان نگران موج آخر بیکاری فعالان این حوزه هستند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های زیادی از اثرات این ممنوعیت در بخش‌های مختلف اقتصادی و حتی اجتماعی منتشر شده، اما یک موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده آخرین موج بیکاری این حوزه است ان هم در وضعیت فعلی اقتصادی که هر شغل ارزش میلیاردی برای کشور دارد. این در حالیست که با نابود شدن هزاران شغل چند صد شغل غیر قانونی به وجود می‌آید به طوریکه قبح بسیاری از مشاغل و کارهای ممنوع از بین خواهد رفت. 

بنا بر مشاهدات میدانی از بازار موبایل ایفون ۱۴ و ۱۵ با هزینه ۱ تا ۲ میلیون تومان رجیستر می‌شود.

احمدی یک از فعالان قدیمی بازار می‌گوید واردات ایفون با این استدلال که کالای لوکس است ممنوع شد، اما مصرف کننده آیفون قشر خاصی است و دغدغه قیمت ندارد حالا هم که به راحتی رجیستر می‌شود و بازار قاچاقچیان رونق گرفته است.

به طور مثال وقتی امروز به واسطه یک نرم افزار گوشی آیفون ۱۵ رجیستر می‌شود آیا مصرف کنندگان سامسونگ یا شیائومی هم به دنبال این راه نخواهند رفت تا هزینه کمتری برای رجیستری موبایل پرداخت کنند؟ آیا دوباره شرایط مانند سال ۹۵ نخواهد شد که ۹۰ درصد گوشی‌های موجود در بازار قاچاق بود؟

مجموع واحدهای صنفی دو اتحادیه فروشندگان موبایل و لوازم جانبی و دستگاه‌های مخابراتی ۴۸۰۰ واحد است که ۳۵ درصد آنها یعنی ۱۶۸۰ واحد به صورت تخصصی آیفون کار می‌کنند اگر هر واحد ۴ نفر مشغول به کار باشند یعنی ۶ هزار و ۷۲۰ نفر فقط در شهر تهران فقط در لایه آخر در آستانه بیکار شدن خواهند بود البته این آمار فقط برای شهر تهران است که با احتساب سایر شهرها این عدد به صورت تقریبی به ۱۰ هزار نفر در کل کشور خواهد رسید. یعنی موج آخر بیکاری ممنوعیت واردات آیفون برای کشور حداقل ۱۰ هزار بیکار به ارمغان می‌آورد. 

به نظر می‌رسد با گسترش تکنولوژی سیم کارت‌های ماهواره‌ای و تغییر شماره سریال، اخرین روزهای طرح رجیستری را شاهد هستیم و مقصر اصلی این شکست هیچکس نیست به غیر از ممنوع کنندگان واردات گوشی آیفون که بازار را به سمت استفاده از طرح‌ها و نرم افزارهای دور زدن رجیستری سوق دادند.

انتهای پیام/ 

دکمه بازگشت به بالا