فرهنگ و هنر

چرا امام حسین(ع) در کربلا با هر فردی رفتاری متفاوت داشت؟

چرا امام حسین(ع) در کربلا با هر فردی رفتاری متفاوت داشت؟

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین(ع) یک حرکتی را در تاریخ ثبت کردند که حادثه نیست، گفت: به عبارتی دیگر، حرکت امام در کربلا یک حرکت دفعی و انفعالی نیست بلکه یک حرکت فکر شده، دارای برنامه و فرهنگ‌ساز است. حتی امام با کسانی که در مقابل ایشان ایستاده‌اند به یک شکل صحبت نمی‌کنند، هرکدام را به نحوی متفاوت مورد خطاب قرار می‌دهند زیرا به دنبال فرهنگ‌سازی در تمام موقعیت‌ها هستند.

به گزارش ایواره، حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه علمیه- در سلسله ‌جلسات عوامل مانائی قیام حسینی با بیان اینکه دوستان، موالیان و فدائیان امام حسین(ع) یکبار سخنان امام را نخواندند تا ببینند سیدالشهدا(ع) در کربلا چه چیزی گفته است، اظهار کرد: امام حسین(ع) یک حرکتی را در تاریخ ثبت کردند که حادثه نیست، به عبارتی دیگر یک حرکت دفعی و انفعالی نیست بلکه یک حرکت فکر شده، دارای برنامه و فرهنگ‌ساز است.

وی ادامه داد: برای مثال فرض کنید یک نفر در کوچه یا خیابان جلوی شما را می‌گیرد و یک سیلی به گوش شما می‌زند، در این شرایط شما هم حرکت انفعالی از خودتان نشان می‌دهید و جواب سیلی او را خواهید داد اما امام حسین(ع) در واقعه کربلا با هیچ‌کسی انفعالی برخورد نکرد بلکه با تک‌تک شهدا فرهنگ‌ ساخت.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در واقعه کربلا امام حسین(ع) حتی با کسانی که در مقابل ایشان ایستاده‌اند به یک شکل صحبت نمی‌کنند، هرکدام را به نحوی متفاوت مورد خطاب قرار می‌دهند. یعنی دشمن را سطح بندی می‌کنند. نامه یکی را جواب نمی‌دهد، یکی را با تندی و دیگری را دعوت می‌کنند و این مصداق بارز فرهنگ است. وقتی هم که مخاطب بخواهد این فلسفه امام را بفهمد برایش سوال پیش می‌آید که چرا امام برای عمر سعد و شمر خیرخواهی می‌کنند (اگرچه آنان از خیرخواهی امام استفاده نکردند) ولی برای ابن زیاد و یزید نه!. در پاسخ باید گفت این حرکت امام نشان ‌می‌دهد که واقعه کربلا یک فرهنگ است که از زمان و مکان خارج می‌شود.

حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی تاکید کرد: پس وقتی یک اتفاق انفعالی و حادثه باشد به این شکل است که آنگاه یک نفر بزند تو گوش شما؛ جواب او را می‌دهید، در خصوصیات حادثه می‌توان گفت یک انفاق غیرعادی و غیرقابل پیش‌بینی است که زمان و مکان آن هم محدود است اما در فرهنگ‌سازی اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی نیست، یعنی امام حسین(ع) می‌دانند که باید به کجا رفته(کربلا)، چه کاری انجام دهند و چه نتایجی بگیرند.

وی در پایان توصیه کرد دوستان اهل بیت علیهم السلام برای فهم صحیح حرکت امام حسین علیه السلام،  لااقل یک دور سخنان حضرت را در نهضت عاشورا مطالعه کنند.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا