فرهنگ و هنر

دوازدهمین کتابخانه بزرگ کشور در قم افتتاح شد

دوازدهمین کتابخانه بزرگ کشور در قم افتتاح شد

ایواره/قم دوازدهمین کتابخانه مرکزی کشور همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم افتتاح شد.

مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم ۱۷ اسفند با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدتقی شاه‌چراغی استاندار قم، مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و برخی مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان‌ها برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه این آیین با تبریک میلاد حضرت حجت (ع) عنوان کرد: خوشحالیم که در چنین روز مبارکی این مجموعه فرهنگی به ظرفیت‌های استان اضافه می‌شود.

وی افزود: طرح کتابخانه مرکزی قم از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به قم بوده است؛ این طرح نواقصی داشت و تلاش کردیم با حمایت استاندار، مشکل‌های آن را حل کنیم و امروز این مجموعه آماده ارائه خدمات به مردم است.

وی ادامه داد: این مجموعه فرهنگی تقریباً به لحاظ ارائه خدمات در بین مجموعه‌های کتابخانه‌های کشور، جزو مجموعه‌های کم‌نظیر است و در آن، امکانات لازم برای همه اقشار اعم از کم‌شنوا، ناشنوا و گروه‌های سنی مختلف کودک، نوجوان و جوان پیش‌بینی شده است. این مجموعه از امکانات کاملا شایسته‌ای برخوردار است و تلاش شده تا فضایی بدون دغدغه و نگرانی و توام با آرامش برای فرزندان در قم فراهم شود.

سرانه مطالعه آزاد کشور بیش از ۳۳ دقیقه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با وضعیت سرانه مطالعه کتاب در کشور گفت: ما آمار کاملا دقیق پژوهشی نداریم، ولی آخرین کاری که در حوزه افکارسنجی انجام شده، با حذف بخش‌هایی مثل کتاب‌های آموزشی و حتی ادعیه که بالاخره بخشی از مطالعه محسوب می‌شوند، سرانه مطالعه آزاد بیش از ۳۳ دقیقه است و این برای کشور ما مطلوب نیست، ولی خیلی بیش از رقم‌هایی است که سابقا ذکر می‌شد.

وی اظهار کرد: اگر ما کتاب‌های آموزشی و ادعیه و موارد نظیر آن را اضافه کنیم، به طور حتم رقم قابل توجهی خواهد شد و فکر می‌کنم، کشور ما به لحاظ مطالعه در ردیف کشورهای سرآمد در دنیا است.

وی در رابطه با تعداد کتابخانه‌های مجهز در کشور عنوان کرد: در کل کشور نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی وجود دارد و کتابخانه مرکزی قم نیز به عنوان دوازدهمین کتابخانه بزرگ کشور است و چند کتابخانه بزرگ دیگر نیز در آستانه افتتاح است که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دنبال می‌شود.

اسماعیلی تاکید کرد: سیاست کلی دولت این است که به صورت ویژه به حوزه کتابخانه‌ها نگاه کند، امسال برای نخستین بار رئیس جمهور در جمع کتابداران حاضر شد و دغدغه‌های این بزرگواران را شنید و دستورهای خیلی خوبی صادر کرد که بخشی مهمی از آن، قبل از پایان سال برای کارکنان و کتابداران اجرا شد.

وی با قدردانی از تلاش خبرنگاران و اصحاب رسانه یادآور شد خبرنگاران همیشه سربازان گمنام عرصه فرهنگی هستند و فعالیت‌ها را منعکس می‌کنند، خودشان دیده نمی‌شوند ولی در اجر و ثواب آن اگر بیش از همه سهیم نباشند، کمتر نیز نیست.

شایان ذکر است این کتابخانه واقع در خیابان امام خمینی (ره) است که در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است.

مخزن این کتابخانه به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام به مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع و کاربری‌هایی نظیر نشریات، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰ متر مربع است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا