اجتماعیمدیریت کسب و کار

در مشاوره طلاق توافقی چه بگوییم؟

بر اساس قانون حمایت از خانواده در سراسر کشور مراکز مشاوره خانواده احداث گردید و متقاضیان طلاق می‌بایست پیش از هرگونه اقدامی ابتدا در سامانه تصمیم طلاق مشخصات خود را ثبت نموده و نسبت به دریافت نوبت مشاوره اقدام نمایند‌. در حقیقت قاضی پس از پایان جلسات مشاوره نسبت به رسیدگی به پرونده و صدور رأی اقدام می‌نماید.

اگرچه تقاضای طلاق در مواردی تنها راه نجات از بن‌بست روابط زناشویی می‌باشد، ولی نظر قانون‌گذار همیشه بر این بوده است تا با صیانت از بنیان خانواده، طلاق در موارد غیر ضروری را محدود کند‌. این موضوع در قانون حمایت از خانواده با در نظر گرفتن مشاوره پیش از طلاق مورد پیش ‌بینی‌ قرار است. ممکن است طی این جلسات مشاوره اختلافات کوچک برطرف شود.

بر همین اساس در حال حاضر سامانه‌ای با عنوان سامانه تصمیم طلاق راه‌اندازی گردیده ‌است که بع موجب آن متقاضیان طلاق لازم است ابتدا به واحدهای مشاوره و مددکاری پیش ‌از طلاق مراجعه کنند تا در صورت دعاوی طلاق منجر به سازش شود. در غیر این‌ حالت پرونده طلاق در دادگاه خانواده و نزد قاضی مطرح می‌شود.

حامد امیری بهترین وکیل طلاق در اصفهان در این مقاله به بررسی کامل مراحل ثبت درخواست تصمیم طلاق و اینکه در مشاوره طلاق توافقی چه بگوییم خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

در مشاوره طلاق توافقی چه بگوییم؟

سامانه تصمیم طلاق چیست؟

به موجب قانون حمایت از خانواده در حال حاضر توافقی بین دادگستری و سازمان بهزیستی صورت گرفته است که پیش از مراجعه به دادگاه، طی مراحلی به منظور ثبت تقاضای طلاق الزامی گردیده است و این مرحله عبارتند از ثبت تصمیم طلاق در سامانه تصمیم طلاق. این سامانه به منظور طلاق توافقی و در طلاق از جانب زن و طلاق از جانب مرد کاربرد دارد.

از این رو متقاضیان طلاق با رجوع به این سامانه، به روش اینترنتی نوبت گرفته و در تاریخ مشخص، به مراکز مقرر جهت مشاوره و مددکاری ارجاع داده می‌شوند. چنانچه زوجین بعد از گذراندن روال قانونی و اخذ مشاوره طلاق و مددکاری به سازش نرسند، پرونده طلاق به منظور ادامه رسیدگی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع داده خواهد شد.

در صورتی که زوجین پیش از آنکه به مراکز مشاوره مراجعه نمایند، جهت ثبت دادخواست طلاق مراجعه کنند، موجب به تعویق افتادن زمان صدور حکم طلاق خود می‌شوند. چرا که قاضی بدون گذراندن جلسات مشاوره اقدام به صدور حکم طلاق نمی‌کند.

اگر در مرحله نخست دادخواست طلاق ثبت گردد، با رسیدن زمان دادگاه، قاضی زن و مرد را نخست به مراکز مشاوره ارجاع داده و سپس بعد از پایان جلسات مشاوره در رابطه با پرونده تصمیم‌ اتخاذ می‌کند. پس بهتر است که ابتدا به مراکز مشاوره مراجعه شود تا مانع از اتلاف وقت گردد.

سایت مشاوره طلاق توافقی

به پیشنهاد وکیل خانواده اصفهان، نخستین اقدام جهت اخذ طلاق توافقی ثبت ‌نام برای مشاوره طلاق توافقی و دریافت نوبت مشاوره طلاق از سامانه تصمیم در سامانه تصمیم انجام جلسات مشاوره به منظور طلاق توافقی می‌باشد که زوجین بایستی در ابتدا استان محل سکونت خود را انتخاب نموده و بعد از آن در سامانه تصمیم ثبت ‌نام کنند و کد پیگیری ضمن ثبت ‌نام به منظور پیگیری درخواست مشاوره طلاق به آن‌ها داده خواهد شد؛

سپس می‌توانند جهت مشاوره یکی از مراکز مشاوره طلاق توافقی معرفی شده در سامانه که به محل اقامتشان نزدیک است را انتخاب کرده و نوبت مشاوره طلاق خود را دریافت کنند. زن و مرد بایستی در زمان و تاریخ مقرر، به مرکز مشاوره طلاق توافقی مراجعه نموده و در جلسات مشاوره طلاق توافقی که حداقل ۵ جلسه است حضور پیدا کنند. فاصله‌ای بین این جلسات به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در طول هفته یک جلسه مشاوره طلاق توافقی تشکیل گردد. امکان دارد به تشخیص مشاور تعداد جلسات بیشتری هم برای زن و مرد پیش بینی شود.

مشاوره برای طلاق توافقی

عمدتا در جلسات مشاوره طلاق توافقی، مشاور روان‌شناس که دارای تحصیلات تخصصی در این حوزه است، سعی در به وجود آوردن صلح و سازش و حفظ کیان خانواده و تحکیم آن دارد که طی جلسات بسیاری که با زوجین برگزار می‌کنو به دنبال برطرف نمودن اختلافات و سازش میان زوجین می‌باشد. در آخر چنانچه پس از گذراندن جلسات مشاوره طلاق توافقی زوجین با یکدیگر به منظور ادامه زندگی مشترک به توافق نرسند، مشاور نامه مشاوره طلاق یا گواهی عدم سازش را برای طرح دادخواست طلاق توافقی صادر می‌کند.

نکته‌ای که زوجین بایستی آن را در نظر داشته باشند این است که در جلسات مشاوره طلاق توافقی لازم است حتما حضور به عمل آورند و عدم حضور در جلسات مشاوره‌ طلاق یا عدم حضور مرد در جلسه مشاوره طلاق مفهوم انصراف دادخواست مشاوره طلاق را خواهد داشت و مشاور در اینگونه موارد نامه مشاوره طلاق را که به منظور ادامه روند طلاق توافقی مورد نیاز است به آنها تحویل نخواهد داد.

جلسه مشاوره طلاق توافقی

زوجین در جلسه مشاوره طلاق توافقی بایستی هردو حضور پیدا کنند. با نظر به آمار بالای طلاق در ایران به ویژه در شهرهای بزرگ، تشکیل جلسات مشاوره میش از طلاق بسیار حائز اهمیت است. اکثر زوجینی که نسبت به طلاق توافقی می‌کنند امکان دارد به کمک مشاور حاذق و دلسوز خانواده، مشکلات خود را حل کنند و از طلاق منصرف گردند.

در مواقعی که زوجین فرزند مشترک نیز دارند آسیب طلاق به‌ مراتب بیشتر و بعضا امکان دارد برای جامعه هم جبران ناپذیر باشد. بر همین اساس ممکن است برخی مواقع حضور فرزندان نیز در جلسات مشاوره طلاق توافقی ضروری باشد که مشاور در صورت تشخیص این اقدام را انجام می‌دهد. در شهرها و استان‌های مختلف هزینه مشاوره طلاق توافقی متفاوت می‌باشد. بسته به تعداد جلساتی که مراکز مشاوره طلاق توافقی لازم ببیند بر حسب تعرفه از زوجین اخذ خواهد شد.

مشاوره طلاق توافقی چگونه است؟

نخستین جلسه مشاوره طلاق که تشکیل می‌گردد، مشاور ابتدا در پی فهمیدن دلیل اینکه چرا زوجین تصمیم به طلاق گرفتن است و سپس سعی دارد با بهره‌گیری از دانش و تجارب شخصی خود در موارد مشابه، چنانچه با جلسات مشاوره و صحبت در خصوص حل روابط زناشویی زوجین مشکلشان قابل‌ رفع باشد، این اقدام را انجام دهد و در صورتی که پس از پایان جلسات مشاوره همچنان زوجین تصمیم به طلاق توافقی داشته باشند نامه مشاوره به منظور طلاق یا همان گواهی عدم سازش را صادر می‌کند.

در مشاوره طلاق توافقی چه بگوییم؟

در جلسه‌ مشاوره‌ طلاق علی‌رغم طرح مسائل و اختلافات و چاره اندیشی در خصوص آنها و در نتیجه سعی بر رفع اختلافات چنانچه تلاش در این خصوص میسر واقع نگردد، از دیگر مواردی که در جلسات مشاوره طلاق توافقی عنوان می‌گردد توافق در رابطه با حقوق مالی و غیر مالی ایجاد شده از زوجیت که زوجین بایستی در مورد آن صحبت و تصمیم بگیرند و همچنین حقوق مالی به دست آمده از زوجیت مانند مهریه و نفقه و اجرت‌المثل و جهیزیه است که زوجین بایستی در خصوص تمام این موارد به توافق برسند.

به طور مثال چنانچه زن بخواهد مهریه خود را وصول کند نحوه پرداخت را بایستی با توافق شوهر تعیین کنند. مثلاً مرد تا پیش از جاری شدن صیغه طلاق مهریه زن را پرداخت کند و یا در خصوص نفقه چنانچه زن ادعایی ندارد بایستی اعلام نماید.

یکی دیگر از مواردی که در جلسه مشاوره طلاق برای شخصی که حضانت با وی نیست حضانت فرزند یا فرزندان مشترک و ملاقات با آنها  می‌باشد که در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. این مسئله جزو حقوق غیرمالی ناشی از زوجیت است که در جلسه مشاوره طلاق توافقی در خصوص آن هم بایستی تصمیم‌گیری شود.

مراجعه به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق در طلاق توافقی

به موجب ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده ۹۱: «مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی طلاق ۳ ماه پس ‌از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود و یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف ۳ ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است.»

تبصره: هر موقع گواهی عدم امکان سازش صادر گردیده به موجب توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط گردد، تمامی توافقاتی که گواهی مذکور بر اساس آن صادر گردیده است ملغی می‌شود.

سخن آخر

حامد امیری یکی از بهترین وکلای اصفهان به سامانه تصمیم طلاق اشاره میکند که به موجب آن متقاضیان طلاق لازم است ابتدا به واحدهای مشاوره و مددکاری پیش ‌از طلاق مراجعه کنند تا در صورت دعاوی طلاق منجر به سازش شود. در غیر این‌ حالت پرونده طلاق در دادگاه خانواده و نزد قاضی مطرح می‌شود. چنانچه زن بخواهد مهریه خود را وصول کند نحوه پرداخت را بایستی با توافق شوهر تعیین کنند. مثلاً مرد تا پیش از جاری شدن صیغه طلاق مهریه زن را پرداخت کند و یا در خصوص نفقه چنانچه زن ادعایی ندارد بایستی اعلام نماید.

سوالات متداول

  1. سامانه تصمیم طلاق چیست؟

پیش از مراجعه به دادگاه، طی مراحلی ثبت تصمیم طلاق در سامانه تصمیم طلاق الزامی گردیده است. این سامانه به منظور طلاق توافقی و در طلاق از جانب زن و طلاق از جانب مرد کاربرد دارد.

  1. در مشاوره طلاق توافقی چه بگوییم؟

چنانچه زن بخواهد مهریه خود را وصول کند نحوه پرداخت را بایستی با توافق شوهر تعیین کنند. مثلاً مرد تا پیش از جاری شدن صیغه طلاق مهریه زن را پرداخت کند و یا در خصوص نفقه چنانچه زن ادعایی ندارد بایستی اعلام نماید.

  1. مشاوره طلاق توافقی چگونه است؟

مشاور ابتدا در پی فهمیدن دلیل اینکه چرا زوجین تصمیم به طلاق گرفتن است و سپس سعی دارد با بهره‌گیری از دانش و تجارب شخصی خود در موارد مشابه، چنانچه با جلسات مشاوره و صحبت در خصوص حل روابط زناشویی زوجین مشکلشان قابل‌ رفع باشد، این اقدام را انجام دهد.

دکمه بازگشت به بالا