مدیریت کسب و کارورزشی

لباس های ورزشی بچه گانه مناسب فصل سرما

راهنمای انتخاب لباس ورزشی برای ورزش در هوای سرد

ورزش کردن در هوای سرد, چه برای تفریح و چه برحسب عادت روزانه, به شرط اینکه بتوانید یک دست لباس ورزشی مناسب برای چنین شرایطی بپوشید, بسیار نشاط آور و جذاب می باشد. در ادامه این مطلب به بررسی عوامل مهمی که در زمان انتخاب یک دست لباس ورزشی برای هوای سرد بهتر است در نظر داشته باشید می پردازیم.

بطورکلی, برای انتخاب لباس ورزشی برای ورزش در هوای سرد بهتر است تا 3 نکته را در نظر داشته باشید. ابتدا اینکه, در زمان ورزش کردن, شما بطور پیوسته در حال عرق کردن می باشید, لذا لباسی را انتخاب کنید که عرق بدن را از شما دور کند. دوم اینکه لباسی را انتخاب کنید که شما را از سرمای هوا محفوظ نگه دارد, و سوم اینکه لباس ورزشی مورد نظر باید شما را از ریزش برف و باران احتمالی نیز محافظت کند. در این رابطه, سه لایه اصلی که در زمان انتخاب لباس ورزشی بچه گانه باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر می شود:

لباس های ورزشی بچه گانه مناسب فصل سرما

1- لایه زیرین

بطور کلی هر لباسی که بطور مستقیم با بدن شما در ارتباط می باشد در این گروه قرار می گیرد, مانند شورت و تیشرت در آقایان و نیم تنه (سوتین), تیشرت و شورت در خانم ها. ترجیحا در زمان خرید لباس زیر برای ورزش سعی کنید از لباس ساخته شده از الیافی نظیر پلی استر استفاده کنید. پوشاک ساخته شده از الیافی از این دست قبیل یک خاصیت فیتیله ای دارند و عرق بدن را به خود جذب می کنند و از بدن شما دور می کنند.

2- لایه محافظت کننده از گرما

ست های ورزشی نظیر, ست گرمکن و شلوار در این ردیف قرار می گیرند که وظیفه محافظت از شما در مقابل سرمای بیرون را دارد. معمولا جنس لباس های ورزشی در این گروه در حیطه وسیعی قرار می گیرد و شما می توانید از لباس از جنس پارچه غواصی, پارچه بیلسی, پلی استر و غیره نیز استفاده کنید.

3- لایه محافظت کننده از باد و باران

لباس هایی که در قسمت بیرونی و در تماس مستقیم با هوا قرار دارند در این گروه قرار دارند. در زمانهای باد و بارانی این قسمت شما را از باد و باران مخافظت می کند و مانع از خیس شدن شما در هوای بارانی و برفی می شود. برای انتخاب لباس ورزشی مناسب این شرایط بهتر است که لباس با قابلیت تنفس بالا را انتخاب نمائید.

این لباس ها علاوه بر محافظت در مقابل باد و باران, باعث می شود تا رطوبت بدن شما تبخیر شود. بدون شک بهترین جنس برای این منظور, لباس های ساخته شده از جنس کورتکس (GoreTex) می باشد. از جمله لباس های متداول در این گروه می توان به انواع بادگیرها و گرمکن های ساخته شده از مواد به اصطلاح پارچه شمعی اشاره نمود.

در بسیاری از موارد بعنوان مثال در زمانیکه هوا سرد است و باد و بارانی وجود ندارد شما فقط باید موارد یک و دو را در نظر داشته باشید و در مواردی که هوا بارانی یا برفی است می توانید موارد یک و سه را در انتخاب لباس ورزشی لحاظ کنید و نهایتا در موارد سرمای شدید بهمراه باد سوزناک باید هر سه مورد فوق را در انتخاب لباس ورزشی لحاظ کنید.

با چه لباسی در هوای سرد ورزش کنیم؟

لباس ورزشی زمستانی یکی از نکات مهمی است که برای ورزش در هوای سرد باید به آن توجه داشت. شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که بهتر است با چه لباسی در هوای سرد ورزش کنیم؟ ازاین‌رو لازم است بدانید قبل از هر چیز جنس لباس مهم می‌باشد. درواقع جنس لباس نخی برای ورزش در هوای سرد توصیه نمی‌شود.

چراکه این جنس از پارچه و با لباس مانند یک عایق حرارتی عمل نمی‌کند. ازاین‌رو لباس ورزشی زمستانی لباسی است که قابلیت عایق کنندگی حرارتی داشته باشد؛ مانند لباس پشمی، کرک مصنوعی و پلی‌پروپیلن. استفاده از این نوع لبس زمستانه ورزشی باعث می‌شود یک لایه از هوای گرم اطراف بدن باقی بماند و بدن را از سرما دور کند.

همچنین در صورت بارش باران و برف پوشیدن لباس ورزشی زمستانه ضد آب به ورزشکاران توصیه می‌شود. در خرید کفش ورزشی مردانه یا زنانه در فصل زمستان دقت داشته باشید که از جنس ضد آب باشند. پوشاندن دست‌ها با استفاده از دستکش نخی کار چندان مناسبی نیست و بهتر است از دستکش‌هایی با الیاف مصنوعی استفاده شود.

لباس ورزشی زمستانی باید چندلایه باشد!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه لباس ورزشی زمستانی وجود دارد آن است که این لباس باید متناسب با محیط ورزش انتخاب شود. همچنین توصیه می‌شود، ورزشکاران در فصل زمستان و هوای سرد به‌جای پوشیدن یک لباس ضخیم تک لایه از چندلایه لباس برای پوشش بدن خود در برابر سرما استفاده کنند. در این صورت ورزشکاران موقع افزایش حرارت بدن خود می‌توانند یک یا دولایه از لباس‌های خود را کم کنند و از تعریق بیش‌ازحد جلوگیری نماید.

بیس لایر، گرمکن و لایه رویی

اگر یک ورزشکار حرفه‌ای باشید، قطعا اسم بیس لایر به گوش شما رسیده است. بیس لایر یکی از لباس ورزشی زمستانی است که به‌تازگی و به‌صورت حرفه‌ای در میان ورزشکاران شاخه‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌واسطه کارایی خود در بین کاربران محبوبیت زیادی یافته است.base layer  در لغت به معنای یک لباس پایه است؛ اما در مفهوم بدین معنا است که شما با پوشیدن این لباس نباید احساس کنید که لباسی را پوشیده‌اید بلکه باید حس کنید مانند پوست دوم شما است؛ چراکه قرار نیست این پوشیدنی جایگزین لباس اصلی شما شود و کارایی‌اش با لباس معمول کاملا متفاوت است.

یکی از ویژگی این نوع لباس آن است که بدن را گرم نگه می‌دارد و بهترین نوع پوشش و لباس ورزشی زمستانی است. همچنین فشرده‌سازی، انقباض و ثبات ماهیچه‌ها کارایی اصلی بیس لایر است که برای تمرینات سنگین ورزشکاران بسیار مفید می‌باشد. گرمکن و یا لایه رویی یکی دیگر از پوشش‌های مفید برای ورزش در هوای سرد و یا به عبارتی لباس زمستانی ورزشی است که بدن را از نفوذ هوای سرد در امان می‌دارد. استفاده از گرمکن و یا لایه رویی نه‌تنها بدن را از سرما دور نگه می‌دارد، بلکه به‌راحتی می‌توانید آن را در مواقع غیرضروری از تن خود دربیاورید یا بپوشید.

کلاه گرم یا دستمال سر

سر یکی از نقاط حساس بدن است که لازم است در هوای سرد به‌طور ویژه‌تری از آن مراقبت شود. ازآنجایی‌که ورزش فعالیتی است که باعث بالاتر رفتن سوخت‌وساز بدن می‌شود و عرق کردن را به دنبال دارد، بهتر است از نوعی پوشش برای سر مانند کلاه و یا دستمال سر استفاده شود. این پوشش خصوصا این نوع لباس مناسب دویدن در زمستان است و عرق حاصل‌شده از ورزش را به خود جذب می‌کند و مانع از نفوذ هوای سرد به سر فرد می‌شود.

شلوار ورزشی زمستانی

یکی دیگر از پوشش‌های لازم برای ورزش در هوای سرد و یا به عبارتی لباس ورزشی زمستانی، شلوار ورزشی است. این نوع شلوار در جنس‌های مختلف متناسب با نوع فصل‌ها وجود دارد. شلوار ورزشی زمستانی به‌نوعی شبیه شلوار گرم‌کن است که از پاها در برابر نفوذ هوای سرد جلوگیری می‌کند. استفاده از این نمونه شلوار باعث می‌شود، فرد به‌راحتی ورزش خود را پیش ببرد و با دویدن در فصل سرما هیچ‌گونه ورود هوای سرد را به پاهای خود احساس نکند. با توجه به پوشش مرسوم در برخی ورزش‌ها برای استفاده از شلوارک ورزشی مردانه و زنانه در فصل‌های سرد استفاده از جوراب‌های زخیم و بلند نیز توصیه می‌شود.

ورزش در هوای سرد را شروع کنید

هوای سرد اگرچه ورزشکاران را ملزم به پوشیدن لباس بیشتر و خود مراقبتی زیادتر می‌کند، اما ویژگی‌های خوبی را نیز به همراه دارد که باعث می‌شود، ساعات ورزش با حال بهتر سپری شود. در ادامه تعدادی از ویژگی‌های مفید برای ورزش در هوای سرد را خواهیم گفت:

·        سوزاندن کالری

یکی از مزایای ورزش در هوای سرد سوزاندن هرچه بیشتر کالری است. با توجه به تحقیقات پزشکی سرما باعث می‌شود که انرژی بیشتری صرف شود تا دمای بدن بالا برسد و تعادل خود را بیابد. به عبارتی اگر در سرما ورزش کنید ۱۰ تا ۴۰ درصد بیشتر کالری سوزانده می‌شود و این برای افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند بسیار مفید است.

·        افزایش قدرت استخوان‌ها

همان‌طور که می‌دانید معمولا افراد در فصل زمستان وقت خود را در خانه سپری می‌کنند و کمتر در معرض خورشید قرار می‌گیرند. به عبارتی با افراد با ماندن در خانه انرژی کمتر و ویتامین D کمتری را جذب خواهند کرد. وجود ویتامین دی در بدن افراد به قدرت مند شدن استخوان‌ها و بالاتر رفتن سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد. ازاین‌رو ورزش در فصل زمستان و هوای سرد باعث می‌شود فرد بیشتر در معرض نور خورشید قرار گیرد و ویتامین گفته‌شده را جذب کند. در این صورت سلامتی فرد ارتقا یافته و قدرت استخوان‌ها بالاتر می‌رود.

·        بهبود بخشیدن روحیه

ازآنجایی‌که در فصل زمستان اغلب روزها ابری است و یا افراد بیشتر در فضای خانه ماندگار هستند ممکن است در این فصل روحیه خوبی نداشته باشند و یا احساس افسردگی ‌کنند. قدم زدن و ورزش کردن در هوای سرد می‌تواند روحیه افراد را بهبود ببخشد. البته ورزش کردن در هوای سرد اگر همراه با برف باشد می‌تواند موجب کاهش استرس فرد شود.

·        افزایش کیفیت ورزش

مطالعات مختلف در زمینه ورزش نشان داده است که ورزش در فضای باز و در طبیعت بازده بالاتری نسبت به ورزش در باشگاه و یا محیط سرپوشیده دارد. ازاین‌رو در فصل سرد اگرچه می‌توان به باشگاه‌ها مراجعه کرد، اما بهتر است بدانید زمانی بازدهی و کیفیت ورزش شما بالاتر می‌رود که در فضای باز و هوای سرد ورزش کنید.  همچنین افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند فعال‌تر هستند و بیشتر از ورزش لذت می‌برند. ازاین‌رو با انتخاب لباس مناسب ورزش در هوای سرد می‌توانید ورزش باکیفیت‌تری را تجربه کنید.

جمع‌بندی

ورزش یکی از ارکان اساسی در حفظ و ارتقا سلامتی انسان است که در رشته‌های مختلف و مکان‌های متنوع قابل انجام است. ورزش در هوای سرد اگرچه فرد را ملزم به‌نوعی پوشش خاص و خود مراقبتی ویژه می‌کند؛ اما مزایای متنوعی را نیز به دنبال دارد. در این مقاله در خصوص لباس ورزشی زمستانی نکاتی را بیان کردیم. امیدواریم این مقاله راهنمای دقیقی برای خرید آنلاین لباس ورزشی یا خرید سنتی را در اختیار شما قرار داده باشد.

به دنبال باشد که روی گوش‌ها را بپوشاند یا کلاه گوش دار باشد. قسمت داخلی کلاه را لمس کنید تا مطمئن شوید پارچه آن زبر نباشد و پوست کودکتان را تحریک نکند. پوشش بسیاری از کلاه‌های نوزاد از پارچه پشم است که این امر باعث راحتی و عایق بودن آن‌ها می‌شود. کلاهی را انتخاب کنید که بند داشته باشد تا بتوانید آن را زیر چانه نوزاد ببندید. به‌این‌ترتیب احتمال برداشتن کلاه توسط کودک کمتر می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا