فرهنگ و هنر

تصویری از زندگی شهید شوشتری در نمایش «نوری در نیمروز»

ایواره/خراسان رضوی کارگردان نمایش نوری در نیمروز گفت: جنبه‌های حائز اهمیتی در زندگی شهید شوشتری وجود داشت که به آن‌ها پرداخته نشده بود و با توجه به اهمیت این موضوع  تلاش کردیم تا این صحنه‌ها را در این نمایش به تصویر بکشیم.

محمد جهان‌پا در گفت‌وگو با ایواره در خصوص نمایش نوری در نیمروز اظهار کرد: نمایش نوری در نیمروز برگرفته از زندگی شهید سردار نورعلی شوشتری است و به داستان زندگی ایشان قبل از انقلاب اسلامی و استخدام ایشان در سپاه پاسداران و همچنین شهادتش در سیستان و بلوچستان می‌پردازد.

وی ادامه داد: با کمک سند و روایاتی که از همرزمان و خانواده ایشان به جا مانده است، زندگی این شهید را به تصویر می‌کشیم. شهید شوشتری در عملیات والفجر۳، عملیات مهران و عملیات مرصاد نقش مهمی ایفا کردند؛ در نمایش نوری در نیمروز ۲ عملیات دفاع مقدس این شهید را به تصویر می‌کشیم. صحنه آخر نمایش مربوط به سال ۱۳۸۸ و حضور ایشان در قرارگاه قدس سپاه در سیستان و بلوچستان و شهادت ایشان توسط گروه جندالله است.

کارگردان نمایش نوری در نیمروز در خصوص انتخاب این موضوع برای اجرای نمایش گفت: مردم مشهد باید با زندگی شهید شوشتری آشنا شوند و نسبت به حضور ایشان در صحنه‌های مهم و حساس شناخت کافی داشته باشند. جنبه‌های حائز اهمیتی در زندگی ایشان وجود داشت که به آن‌ها پرداخته نشده بود و با توجه به اهمیت این موضوع  تلاش کردیم تا این صحنه‌ها را به تصویر بکشیم.

تصویری از زندگی شهید شوشتری در نمایش «نوری در نیمروز»

جهان‌پا اضافه کرد: در این چند شب اجرا هرشب حدود ۲۰۰۰ مخاطب داشتیم و با توجه به ارزیابی که توسط مخاطبان انجام شده، خوشبختانه نمایش مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته است و نزدیک به ۸۰ درصد مخاطبان با اثر ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی با اشاره به تفاوت نمایش‌های میدانی نسبت به نمایش‌هایی که در سالن برگزار می‌شوند، تصریح کرد: نمایش‌های میدانی نمایش‌هایی هستند که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی اجرا می‌شوند و از امکانات بیشتری نسبت به نمایش‌هایی که در سالن اجرا دارند برخوردار هستند، به عنوان مثال رفت و آمد خودرو به صحنه نمایش، صحنه‌های بزرگ و انفجار مواردی هستند که در سالن‌های تئاتر وجود ندارند.

کارگردان نمایش نوری در نیمروز افزود: حدود ۱۰ سال است که فرهنگسرای سردار حاج قاسم سلیمانی در زمینه نمایش‌های میدانی فعالیت می‌کند و این نمایش‌ها از لحاظ صحنه‌های انفجار و هیجانی که دارد یکی‌از گونه‌های دلخواه نمایش‌های مردم است و با استقبال زیاد مردم رو به رو است و استقبال خوب مردم نشان می‌دهد که مشهد نیازمند سالن‌های اختصاصی برای نمایش‌های میدانی است؛ مانند بوستان ولایت تهران که برای نمایش‌های میدانی تدارک دیده شده است و برگزاری نمایش‌های میدانی فرصت خوبی است که مخاطبان بیشتری بتوانند تئاتر تماشا کنند.

جهان پا با اشاره به اینکه نمایش میدانی نیازمند تعامل ارگان‌های مختلف است، گفت: نمایش‌های میدانی یک کار گروهی است و به یک تعامل فرهنگی بین دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد. ارگان‌هایی مانند شهرداری، وزارت ارشاد، آستان قدس رضوی، سپاه و ارتش باید در کنار این چنین نمایش‌های بزرگی بایستند و امکانات لازم را برای برگزاری این چنین نمایش‌هایی فراهم کنند؛ چراکه داشتن یک سالن دائمی می‌تواند باعث شود که در زمینه‌های ملی و مذهبی و دفاع مقدس شاهد نمایش‌های میدانی بوده و به طور فاخری میزبان زائران و مجاوران باشیم.

وی درخصوص حمایت‌های صورت گرفته از نمایش نوری در نیمروز بیان کرد: تهیه کننده و اسپانسر اصلی نمایش شهرداری مشهد است، همچنین فرهنگسرای شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و پایگاه عملیاتی مرزبانی، سپاه امام رضا(ع) و لشکر ۷۷ثامن الائمه ارتش برای تهیه امکانات جنگی مانند ماشین‌های جنگی‌ همگی همکاری‌های لازم را داشتند. همچنین بخش عمران شهرداری مشهد برای شکل‌گیری فضای نمایش کمک بسیاری به گروه کردند.

تصویری از زندگی شهید شوشتری در نمایش «نوری در نیمروز»

کارگردان نمایش نوری در نیمروز با بیان اینکه استقبال مخاطبان از نمایش بسیار خوب است، ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی نمایش و در دسترس نبودن وسایل حمل‌ونقل و مسافت دور نمایش نسبت به مرکز شهر، خوشبختانه استقبال‌ها بسیار خوب است و علاقمندان با تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی توسط مخاطبان نمایش به یکدیگر به تماشای نمایش نوری در نیمروز می‌پردازند. البته این مورد که خانواده‌ها می‌توانند شب‌های متمادی در کنار یکدیگر نمایش را تماشا کنند بسیار جذاب است و تاکنون هرشب حدود ۲۰۰۰ نفر مخاطب داریم .

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا