فرهنگ و هنر

سردار رستگار پناه:دولت‌های غربی واردات داروهای جانبازان شیمیایی توسط ایران را تحریم کرده‌اند

سردار رستگار پناه:دولت‌های غربی واردات داروهای جانبازان شیمیایی توسط ایران را تحریم کرده‌اند

رییس مرکز مطالعات دانشگاه امام حسین (ع) گفت: در دوران جنگ تحمیلی علی رغم شعارهای حقوق بشری، اگر کشوهای اروپایی از صدام حمایت نمی‌کردند قطعا با این حجم از مصدومان شیمیایی در کشورمان روبرو نبودیم‌.

به گزارش ایواره، سردار حسن رستگارپناه که در «نشست تخصصی واکاوی جنایت علیه زنان و کودکان مصدومان شیمیایی سردشت» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سخن می‌گفت، افزود: جنگ تحمیلی بیشترین نوع و حجم  از سلاح شیمیایی از سوی اروپاییان در اختیار صدام قرار گرفت.
وی ادامه داد: بیشترین تولید مواد شیمیایی از  تنوع سلاح و به کارگیری در آمریکا و آلمان مشاهده می‌شود. همچنین بیشترین استفاده از سلاح شیمیایی توسط آمریکا علیه ویتنام، کوبا و کره شمالی به کار گرفته شد. همچنین استفاده از این سلاح‌ها ۲۹ آنلاین ۱۳۵۹ در یکی از روستاهای بانه و بعد در جبهه جنوب مشاهده شد. پس از آن، عراق این روند را ادامه تا در سردشت و حلبچه به اوج خود رسید.  در سردشت هیچ مجمع بین‌المللی به صدام ایران نگرفتند اما درباره حلبچه دو کشور اروپایی به صدام اعتراض کردند که چرا علیه کردها از سلاح شیمیایی استفاده کردید. غافل از این که بالای ۲۲ هزار شهید شیمیایی در کشور داریم. در سردشت خانواده‌ای داریم که تمام اعضای آن به شهادت رسیده‌اند.
سردار رستگار پناه گفت: دولت‌های غربی ما را تحریم کرده‌اند و اجازه واردات دارو برای رسیدگی درمانی به مصدومان نمی‌دهند. در طول جنگ تحمیلی رژیم عراق ۲۳ هزار ۶۱۰ مورد علیه ما شلیک سلاح شیمیایی داشته است. این حدود ۱۵ برابر جنگ‌های جهان است. حدود ۲۵ هزار شهید شیمیایی در کشور داریم که به طور رسمی ثبت شده است. همچنین ۲۴۸ هزار و ۸۵۳ مورد مجروح شیمیایی شناسایی شده‌اند. صدام آنقدر در کاربرد سلاح شیمیایی عجله داشت که حتی مارک و نشانی شرکت سازنده جنگ‌افزاری که از آلمان خریداری کرده بود را استتار نکرده بود.ما می‌توانیم با استناد به همین علیه آلمان اقدام حقوقی کنیم.
وی گفت: ایجاد سامانه‌ای برای زنده نگهداشتن روایت‌های مصدومان شیمیایی در سطح بین‌المللی، ایجاد ساز و کار مجزای حقوقی توسط کشورمان علیه کشورها و افراد و شرکت‌هایی که صدام را حمایت کردند از جمله اقداماتی است که می‌توان در رابطه با حمایت از مصدومان و قربانیان شیمیایی انجام داد.

سردار رستگارپناه یادآور شد: در حلبچه بیش از ۵۰۱۵ مصدوم شیمیایی ثبت شد. بیشترین دغدغه انسان دوستانه ایران برای نجات زنان، فرزندان و کهنسالان بود. منافع و سیاست خبیثانه اروپاییان این بود که این اقدامات را علیه کشورمان انجام بدهند تا تسلیم اراده آنها بشویم.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا