اقتصادیمدیریت کسب و کار

اسپات تریدینگ چیست | این روش ترید چطور کار می‌کند و مزایای آن چیست

اسپات تریدینگ و دریافت مالکیت دارایی‌های ارزشمند در لحظه

اسپات تریدینگ یکی از روش‌های ترید است که با تحویل فوری دارایی خریداری‌شده در لحظه انجام معامله تعریف می‌شود. این روش که با عنوان معاملات نقدی یا نقطه‌ای هم شناخته می‌شود با انتقال مالکیت فوری به معامله‌گر انجام می‌شود و در انواع بازارهای بورس و صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه می‌شود. برخلاف معاملات آتی یا معاملات مارجین که تغییرات قیمت مستقیما در سرمایه‌گذاری تاثیر دارند، اسپات تریدینگ به معامله‌گران آزادی بیشتری برای حفظ دارایی خریداری شده می‌دهد.

برای بررسی بروکر هایی که امکان اسپات تریدینگ را میدهند، به لینک زیر مراجعه کنید:

https://itsca-brokers.com/forex/brokers-for-iranian/

اسپات تریدینگ چیست | این روش ترید چطور کار می‌کند و مزایای آن چیست

برای آشنایی بیشتر با نحوه کار کردن این روش معاملاتی و مزایای آن، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

اسپات تریدینگ چیست؟

بازارهای اسپات تریدینگ یا معاملات نقدی یا معاملات فوری، با خرید و فروش لحظه‌ای و نقدی دارایی‌ها یا محصولات مالی متمایز می‌شوند. درست مثل بازارهای سنتی، وقتی یک معامله‌گر احساس می‌کند قیمت یک محصول برای خرید و سرمایه‌گذاری مناسب است، آن را نقدا خریداری می‌کند و مالکیت آن را به دست می‌آورد.

معامله‌گران البته این کار را با این پیش‌بینی که قیمت محصول رشد خواهد داشت انجام می‌دهند. بعد از اینکه این اتفاق افتاد و قیمت به حدی رشد کرد که آنها بتوانند از طریق فروش آن به سود مورد نظر برسند، در بازار نقدی محصول را به فروش می‌رسانند.

به نقل از بلاگ بروکر آمارکتس ، اسپات تریدینگ مفهوم جدیدی نیست و شباهت زیادی به معاملات بازارهای سنتی دارد. این روش معاملاتی در بازارهای بورس سنتی، ارزهای خارجی، و همچنین ارزهای دیجیتال با فروش محصولات با قیمتی که در لحظه ارائه می‌شود انجام می‌شود.

اسپات تریدینگ چیست | این روش ترید چطور کار می‌کند و مزایای آن چیست

تفاوت اسپات تریدینگ با معاملات مشتق

در بازارهای معاملات مالی انواع گوناگونی از روش‌های معامله در دسترس معامله‌گران قرار دارد. محصولات مالی مشتق مثل سهام، معاملات آتی، معاملات مارجین، قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش از جمله این موارد هستند. اسپات تریدینگ به معامله نقدی و تحویل فوری (حداکثر دو روز پس ازمعامله) دارایی یا محصول مالی اشاره دارد.

معامله‌گران در هنگام خرید و فروش در معاملات اسپات فقط قیمت لحظه‌ای، حجم بازار و حجم سفارشات را مورد توجه قرار می‌دهند. در مقابل، تصمیم‌گیری و معامله محصولات مالی مشتق با توجه به متغیرهای بیشتری انجام می‌شود.

با این حساب اسپات تریدینگ یکی از ساده‌ترین راهکارها برای معامله و خرید و فروش در بازارهای گوناگون و کسب سود از تغییرات و نوسانات قیمت دارایی‌ها محسوب می‌شود.

تفاوت اسپات تریدینگ و مارجین تریدینگ

در بازار ارزهای خارجی یا فارکس، معامله‌گران روی جفت‌های ارزی سرمایه‌گذاری می‌کنند. نوسان قیمت این جفت‌های ارزی بسیار محدود است. مارجین تریدینگ یا معاملات ضریب‌دار به معامله‌گران امکان می‌دهد با تامین بخش یا درصد کوچکی از معامله، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری انجام بدهند.

مارجین تریدینگ حالا دیگر محدود به بازار ارزهای خارجی نیست و در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال و بورس‌های محصولات مالی توسط شرکت‌های کارگزاری به معامله‌گران ارائه می‌شود. در این معاملات فقط یک قرارداد مالی تنظیم می‌شود و محصول مورد معامله به خریدار تحویل داده نمی‌شود. معامله‌گران مارجین با گمانه‌زنی روی تغییرات و نوسانات قیمت سود کرده یا زیان می‌کنند.

در مقابل، در اسپات تریدینگ ماکلیت دارایی یا محصول مورد معامله با پرداخت نقدی تمام ارزش آن در لحظه معامله، مستقیما به خریدار منتقل می‌شود. به‌این‌ترتیب در معاملات لحظه‌ای هیچ ضریب یا حاشیه سرمایه‌گذاری به معامله‌گر ارائه نمی‌شود.

اسپات تریدینگ چیست | این روش ترید چطور کار می‌کند و مزایای آن چیست

تفاوت اسپات تریدینگ با معاملات آتی

معاملات آتی یکی دیگر از انواع محصولات مالی محسوب می‌شود که به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اجازه می‌دهد روی قیمت دارایی‌ها و محصولات مالی در آینده گمانه‌زنی کرده و از افزایش یا کاهش قیمت‌ها در آینده سود کسب کنند. این مفهوم که در ابتدا در بورس‌های کالایی و فرابورس‌ها به کار می‌رفته، حالا در بسیاری از بازارهای ارز دیجیتال هم در دسترس معامله‌گران است.

درست مثل معاملات مارجین، در این بازارها معامله‌گران مالکیت اصل دارایی یا محصول مالی را به دست نمی‌آورند بلکه یک قرارداد از سوی کارگزار دریافت می‌کنند. این قراردادها البته اوراق بهادار محسوب می‌شوند، اما متغیرهای گوناگون و پیچیده‌ای برای سود بردن آنها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اسپات تریدینگ با انتقال دارایی به خریدار درست مثل بازارهای سنتی، به آنها اجازه می‌دهد دارایی‌ خریداری‌شده را در بازارهای گوناگون با توجه به قیمت و محاسبه سود به فروش برسانند، یا برای بلند مدت و افزایش قیمت در آینده حفظ کنند.

مزایای اسپات تریدینگ

بازارهای مالی با محاسبات نسبتا پیچیده‌ای عمل می‌کنند و معامله‌کردن موفق در آنها نیاز به توجه به متغیرهای گوناگونی دارد. در اسپات تریدینگ اما معامله شباهت زیادی به معاملات بازارهای سنتی نقدی دارد و این باعث می‌شود این نوع از ترید به‌خصوص برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران غیرحرفه‌ای مناسب باشد.

قیمت‌های شفاف

در بازارهای اسپات تریدینگ قیمت‌ها فقط بر پایه عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود. در مقابل در بازارهای مشتق معمولا چندین مرجع قیمت‌گذاری مثل حجم سرمایه‌گذاری و تامین مالی، شاخص قیمت و میانگین‌های متحرک و حتی نرخ بهره بانکی روی قیمت تاثیر می‌گذارند.

در مقابل تحلیل قیمت در بازارهای اسپات تریدینگ سادگی بیشتری دارد و با در نظر گرفتن حجم معاملات، موجودی بازار و البته عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

سادگی معاملات

بازارهای مالی عملکرد پیچیده‌ای دارند و برای کسب سود در آنها با دانش و تجربه بالایی نیاز است. در مقابل معاملات اسپات تریدینگ به همان سادگی خرید کردن در بازارهای سنتی است. تریدرها برای انجام این معاملات کافی است در بازار مورد نظر خود سفارش خرید یا سفارش فروش ایجاد کنند و گزینه‌های مناسب برای معاملات را شناسایی کنند.

عدم نیاز به پیگیری

بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای در طول روز لازم است مدام اخبار و تغییرات بازار را دنبال کنند تا بتوانند فرصت‌های معاملاتی سودآور را شناسایی کنند. نوسانات بازار ممکن است باعث شود آنها برای باقی ماندن در موقعیت سرمایه‌گذاری نیاز به افزایش سرمایه داشته باشند. بسیاری از این معاملات سررسید دارند و در موعد مقرر معامله‌گر گزینه‌های محدودی دارد.

در مقابل سرمایه‌گذارانی که از روش اسپات تریدینگ استفاه می‌کنند مالکیت دارایی را در اختیار می‌گیرند. این موضوع به آنها اجازه می‌دهد در صورت مواجهه با سیر نزولی بازار در موقعیت سرمایه‌گذاری باقی بمانند و هر وقت فرصت سودآوری پیدا کردند برای معامله و فروش اقدام کنند.

اسپات تریدینگ چیست | این روش ترید چطور کار می‌کند و مزایای آن چیست

اسپات تریدینگ گزینه مناسبی برای کسب سود از نوسانات بازار

در این مطلب اسپات تریدینگ یا معاملات نقدی معرفی شد و مزایای آن همراه با تفاوت‌هایی که با انواع بازارهای مالی دیگر دارد مورد بررسی قرار گرفت. معاملات اسپات در لحظه انجام می‌شوند و با رسیدن قیمت به آستانه مورد انتظار معامله‌گر، امکان فروختن دارایی خریداری‌شده و کسب سود وجود دارد. این ویژگی باعث می‌شود معاملات اسپات برای معامله‌گران با استراتژی‌های مختلف از نوسان‌گیرها گرفته تا سرمایه‌گذاران بلند مدت گزینه‌ای مناسب باشد.

اسپات تریدینگ در مقایسه با معاملات مشتق ریسک کمتری دارد و سود و زیان معامله‌گران محدود به حجم سرمایه و محصولی است که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود معامله‌گرانی که با فرایندهای پیچیده بازارهای مالی آشنایی زیادی ندارند هم بتوانند از این روش ترید کردن برای کسب سود و درآمد بهره ببرند. امکان خرید و فروش لحظه‌ای یا فوری به آنها آزادی عمل بیشتری در مقایسه با انواع معاملات مالی می‌دهد و گزینه‌های بیشتری برای کسب سود در اختیار آنها قرار می‌دهد.

منبع : ایتسکا

سعید محمدی

سعید محمدی یکی از مشاوران مالی و مدیران وبسایت ایتسکا است که همزمان به عوان مشاور با سازمان های غیر انتفاعی نیز فعالیت میکند. در حال حاضر، مدیریت وبسایت ایتسکا، حقیقت سنجی محتوا در وبسایت های مالی و همچنین آموزش های خصوصی در خصوص بازار های مالی، از فعالیت های اصلی سعید است.
دکمه بازگشت به بالا