فرهنگ و هنر

تازه‌هایی از شهاب حسینی، مرضیه برومند و جواد یحیوی

تازه‌هایی از شهاب حسینی، مرضیه برومند و جواد یحیوی

سالگرد درگذشت کیارستمی، تشییع پیکر خسرو حسن‌زاده، اظهارنظر جانشین وزیر ارشاد درباره واگذاری نمایش خانگی، برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر، نگرانی مرضیه برومند از ناهنجاری‌های اطراف تئاتر شهر، ماجرای اخراج نوازندگان ارکستر سمفونیک، رد ادعای ثبت یک پرونده در یونسکو، رقابت جهانی ۸ روستای ایران و جزئیات برپایی «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» گزیده‌هایی از اخبار فرهنگی هنری روز چهارشنبه بود.

به گزارش ایواره، چهارشنبه ۱۴ تیرماه، هفتمین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی گارگردان صاحب‌نام سینمای ایران بود که پس از یک دوره بیماری از دنیا رفت تا با نزاعی که بر سر پرونده پزشکی او به وجود آمد، یکی از پربحث‌ترین مرگ‌ها برای یک هنرمند ایرانی رقم بخورد. از این رو در گزارشی یادی کردیم از او و به بازخوانی صحبت‌هایش پرداختیم.

وداع با هنرمندی که شکاف میان هنر و مردم را برداشت

در این روز همچنین مراسم بدرقه پیکر خسرو حسن‌زاده با تاکید بر جایگاه هنری او و همچنین تاثیرگذاری‌اش بر برداشتن شکاف میان مردم و هنر، از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

زمزمه درباره تغییر مدیرعامل فارابی و چند خبر سینمایی

همچنین زمزمه‌های تغییر سیدمهدی جوادی از مدیریت بنیاد سینمایی فارابی مجددا قوت گرفته و شنیده می‌شود مجید زین‌العابدین در روزهای آینده سکان مدیریت این نهاد مهم سینمایی را برعهده می‌گیرد.

از سویی نامزدهای هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند. این جشنواره قرار است جمعه (۱۶ تیرماه) در گالری پردیس ملت برگزار شود. 

در خبری دیگر هم اعضای شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منصوب شدند.

اظهارنظر جانشین وزیر ارشاد درباره واگذاری نمایش خانگی

در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما و نگرانی‌های مطرح‌شده، معاون وزیر ارشاد اعلام کرد قرار است طبق درخواست رییس جمهور و تصمیم وزارت ارشاد چند جلسه مجزا با ذینفعان و دست‌اندرکاران حوزه صوت و تصویر برگزار شود.

در ادامه، مدیران و نمایندگان پلتفرم‌ها و سکوهای نمایش در نشستی با قائم‌مقام وزیر ارشاد دغدغه‌های خود را درباره مصوبه اخیر درباره شبکه نمایش خانگی مطرح کردند.

فیلم ایرانی نامزد یوزپلنگ طلایی لوکارنو شد

علاوه بر این، «منطقه بحرانی» جدیدترین ساخته علی احمدزاده در نخستین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه اصلی هفتاد و ششمین جشنواره فیلم لوکارنو به روی پرده می‌رود.

«ملخ» در کارلووی واری و «یاشماق» در بلگراد

همچنین فیلم «ملخ» دومین ساخته بلند فائزه عزیزخانی که به بخش ویژه «تولدی دیگر: سینمای ایران این‌جا و اکنون» در پنجاه‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی کارلووی واری راه یافته، طی روزهای آینده در دو سانس نمایش داده خواهد شد.

و این‌که مستند «یاشماق» به کارگردانی رضا غلامی مطلق (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در جشنواره فیلم بلگراد حضور خواهد داشت.

از سینما بیشتر بخوانید: 

روایت قربانی ادعایی تجاوز علیه «کوین اسپیسی»

رشد ۵۳ درصدی سینمای چین

شایعه‌ جذابی که «تارانتینو» رد کرد

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر

مدیر عامل خانه تئاتر از همکاری شهاب حسینی با این خانه برای انجام فعالیت‌های آموزشی هنری خبر داد. او در گفت‌وگو با ایواره اظهار کرد که شهاب حسینی به دعوت رضا دادویی مسوول کمیته آموزش خانه تئاتر بنای همکاری با این خانه را دارد و به زودی قرارداد این همکاری امضا خواهد شد.

سیدجواد یحیوی به صحنه می‌آید

سیدجواد یحیوی و فربد فرهنگ با بازی در نمایش «سایه روشن» به کارگردانی سعیده آجربندیان از ۲۳ تیر در تالار سایه تئاترشهر روی صحنه می‌روند.

همچنین معرفی بازیگران جدید نمایش «جریان» و رونمایی از پوستر نمایش«آخرین سه‌شنبه سال» از تازه‌ترین خبرهای نمایشی بود.

نگرانی مرضیه برومند از ناهنجاری‌های اطراف تئاتر شهر

در ادامه، مرضیه برومند با اشاره به این‌که نمایش عروسکی عامل تعقل و تفکر است، بر لزوم تعریف دوباره‌ای از حریم تئاتر شهر برای حفظ سلامت روانی و امنیت محیطی در فضای باز این مجموعه تأکید کرد.

بیشتر بخوانید:

اشک‌های تماشاگران برای قصه عاشقانه غواص شهید

بیانیه اداره کل هنرهای نمایشی علیه “جوسازی‌های اخیر”

ماجرای حاشیه‌های حضور افراد خاص در «صداتو»

برنامه «صداتو» که این روزها در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، با حاشیه‌هایی مبنی بر ادعای برخی درباره پول گرفتن از اجراکنندگان و همچنین نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان مواجه بوده است که تهیه‌کننده این برنامه در توضیحاتی به ایواره تلاش کرده‌ است به این حاشیه‌ها پاسخ دهد و در این زمینه شفاف‌سازی کند.

خبرهای جدید صندوق هنر برای پیشکسوتان و مستمری‌بگیران

مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از افزایش ۱۵۰ و ۷۰ درصدی پرداختی‌ها در قالب طرح مستمری (سلوا) و طرح تکریم خبر داد.

چند خبر کوتاه ادبی با حاشیه‌های خانه پارک ورشو

بیست‌ویکمین جایزه «قلم زرین» روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه  همزمان با روز قلم با معرفی برگزیدگانش به ایستگاه پایانی‌ رسید.

در ادامه، روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پی انتشار خبر درباره “سرقت از خودروها در پارکینگ کتابخانه ملی” که در فضای مجازی منتشر شده، توضیحاتی ارائه کرد.

همچنین خبردار شدیم که شهرداری تهران خواستار تخلیه خانه‌ اندیشمندان علوم انسانی و تحویل آن به شهرداری شده است.

دیگر این‌که ابراهیم کریمی زنجانی، رئیس جدید اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شد و سمت باقی اعضا نیز مشخص شد.

یک مقایسه درباره قراردادهای فوتبالی

در این روزها که حواشی مربوط به علیرضا بیرانوند و مبلغ قراردادی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، داغ است، معاون فرهنگی وزارت ارشاد به مقایسه مبلغ قراردادهای فوتبالی و اعتبار خرید کتاب پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

۱۴ تیر چه روزی است؟

نویسندگان کوچک برنده

کنسرت‌های رایگان سالار عقیلی و شهرام شکوهی در آب و آتش

در ادامه برنامه‌های همنشینی و دورهمی شب‌های لبخند و همزمان با عید غدیر خم، سالار عقیلی روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه و شهرام شکوهی روز جمعه ۱۶ تیرماه در گِرادان منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد کنسرت برگزار می‌کنند.

ماجرای اخراج نوازندگان ارکستر سمفونیک

در شرایطی که خبر حضور بیش از ۸۰ نوازنده در آزمون ارکستر سمفونیک تهران اعلام شده بود، برخی خبرهای جدید و البته گفته‌های تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران با ایواره، حاکی از قطع همکاری این ارکستر با ۴۰ نفر از اعضای پیشین است که البته مدیرعامل بنیاد رودکی در گفت‌وگویی با ایواره این خبر را نادرست خواند.

همچنین ارکستر ملی ایران در جریان هفته فرهنگی ایران در روسیه در سالن مالی تئاتر در مرکز شهر مسکو روی صحنه رفت.

رد ادعای ثبت یک پرونده در یونسکو

سرپرست گروه آوای تبری در حالی مدعی شده است پرونده «دوتار تبری»  را برای ثبت در یونسکو آماده کرده است، که مسؤول تهیه پرونده جهانی «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار» تاکید کرد که هیچ پرونده‌ای به نام «دوتار تبری» در یونسکو ثبت نمی‌شود.

مسوولیت فرماندهی سواحل آزادشده مشخص شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات آزادسازی سواحل گفت: بر اساس پیشنهادی که در لایحه برنامه هفتم ارائه شد برای در اختیار گرفتن سواحل آزادشده از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مسوولیت فرماندهی این مساله به عهده استانداران و شورایی با مسوولیت استانداران و دبیری مدیرکل میراث گردشکری و صنایع دستی گذاشته شد.

رقابت جهانی ۸ روستای ایران

همچنین رییس گروه توسعه جاذبه‌ها و محصولات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد که ۸ روستای کشور برای انتخاب به عنوان روستای جهانی توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به رقابت می‌پردازند.

جزئیات برپایی «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر»

در نهایت این‌که دبیر ستاد «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» آخرین جزئیات برپایی این مهمانی را تشریح کرد و گفت: در طول مسیر این جشن ۱۳۰۰ گروه مردمی ارائه خدمات خواهند داشت و بزرگترین شهربازی سیار کودکان با ۳۰۰۰ اقلام و حضور ۴۰۰۰ مربی کودک فضای شادی را در این‌ مسیر برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

کشف گنج در بازسازی خانه + عکس

هتلی در اعماق زمین!

«دیوار مرگ» شهرت کدام منطقه جنگی بود؟

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا