فرهنگ و هنر

تئاتر به ما چه می‌گوید؟

تئاتر به ما چه می‌گوید؟

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی صادر کرد.

به گزارش ایواره، محمدعلی خبری، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«تئاتر در طول تاریخ خود همواره آینه تمام نمای زندگی بشر بوده و تجربیات زیسته بشر را به تصویر کشیده است. ایده های کلیدی اصلی زندگی انسان را می توان در آثار نمایشی تجربه کرد.

تئاتر تنها هنری است که با تماشاگر خلق می کند و اگر مخاطب نباشد، اجرای تئاتر شکل نمی گیرد. پس انسان محوری ترین عنصر در تئاتر است و در واقع آنچه در تئاتر نشان داده می شود به مشکل اصلی و پرسش اصلی انسان در هر دوره تاریخی مربوط می شود.

من کی هستم؟ زندگی چیست؟ عشق چیست؟ مرگ چیست؟ آزادی چیست؟ صلح و دوستی چیست؟ چرا من در این دنیا هستم؟ رابطه من با جهان و هستی چیست؟ وظیفه و هدف من در این زندگی چیست؟

تئاتر نشان می دهد که چگونه شخصیت انسان تثبیت می شود و بیزاری خود را از تمام صفات غیرانسانی اصطلاحات، انحرافات، ظلم ها، بی عدالتی ها، جنگ ها، خونریزی ها، قدرت طلبی ها و نادرستی ها در صحنه ای که از زندگی می سازد، بیان می کند.

تئاتر به ما می گوید که انسان همیشه در حال زندگی می کند، خودش و کیش شخصیتش را می شناسد و خودش را می یابد و خودش را می شناسد.

انسان امروزی در عصر جدید در خطر بیگانه شدن است و فرار او از خود در رفتار انسان امروزی کاملاً مشخص است. در هیچ دوره ای ارتباط انسانی به اندازه امروز امکان پذیر نبوده است. با وجود این همه امکانات ارتباطی، هیچ گاه روابط انسانی به سختی زمان ما نبوده و انسان ها تا این حد از هم دور نبوده اند. امروز زمان و مکان معنای دیگری پیدا کرده است و تقسیم بندی های نسلی به گونه ای صورت می گیرد که حتی همجنس گرایان هم دیگر نمی توانند یکدیگر را درک کنند.

انسان امروز برخی از حقایق وجودی خود را پوشش می دهد تا برخی از ضعف های فعلی خود را بپوشاند. انسان با ایستادن بر قله دانش، پژوهش، فناوری های پیشرفته و دنیای ارتباطات، خود را در هستی تحقیر می کند. تغییرات عمیقی در زندگی بشر امروزی رخ داده است و بیگانگی او را به شدت تهدید می کند. اما این هنر تئاتر است که می تواند به کمک انسان امروزی به شکلی خاص و مناسب بشتابد. در همه اعصار به کمک انسان آمده است و این را وظیفه خود می داند. هیچ رسانه دیگری جز هنر تئاتر، رسالت و توانایی این مهارت را برای کمک به انسان مدرن ندارد.

تئاتر بهترین تجربیات انسانی را ارائه می دهد، مانند زندگی، همانطور که مردم در زمان زندگی خود بازی نمی کنند. تئاتر همه پنجره ها را می گشاید، تئاتر زبان مشترک همه نسل ها و همه انسان ها در زمان و مکان است. تئاتر می تواند همه فضاهای انسانی را نزدیک به هم و یک زبان مشترک ایجاد کند.

اگر باور داشته باشیم که تئاتر این ویژگی ها و ویژگی ها را دارد در سال 1401 و در قرن جدید شرایطی را فراهم می کنیم که هیچ تئاتری بدون اجرا نباشد و همه هنرمندان تئاتر در سراسر ایران اسلامی بتوانند فرهنگ غنی و اصیل انسانی را خلق کنند. که مملو از مضامین است، نمایشی است برای انسان امروزی که در یک فضا و زبان مشترک نمایش داده شود.

جست و جوی گوهر معدنی، معدنی
هوس کردن یک لقمه نان، نان
این راز است اگر بدانید، می دانید
هر چیزی که در جستجوی فوری، آنی باشد
محمدعلی خبر »

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا