علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

12 دلیل قانع کننده ای که می گوید از پرسشنامه آنلاین استفاده کنید

یکی از دغدغه‌های مهم فکری دانشجویان و پژوهشگران، پایان نامه آنهاست. حال می‌خواهد رشته تحصیلی آن ها علوم انسانی باشد یا دانشجوی پزشکی و یا فنی و مهندسی.

از این بابت می گوییم دغدغه، چون واقعاً فرایندی زمان‌بر، انرژی بر و هزینه زاست که پس از تلاش های طولانی در تهیه و آماده سازی پرسشنامه ها و فرم های نظرسنجی و جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات، بالاخره شما را گیر میندازد و به بن بست می‌خورید. مشکل از آنجا شروع می‌شود که مجبور می شوید این روند را دوباره از نو شروع کنید و یا نتوانید در تجزیه و تحلیل آن به درستی عمل کند و رضایت استاد راهنما را جلب کنید.

این مشکلاتی که در طی پروسه جمع آوری داده ها و آنالیز آنها مواجه می شوید، بیشتر ناشی از روش غلطی است که دانشجویان در جمع آوری داده ها پیش می گیرند.

12 دلیل قانع کننده ای که می گوید از پرسشنامه آنلاین استفاده کنید

 پس راهکار چیست؟!

جواب سوال بسیار ساده است، با روی کار آمدن سامانه پرسشنامه آنلاین دیگر کمتر کسی است که برای جمع آوری اطلاعات پژوهش خود از پرسشنامه‌های کاغذی استفاده می کند.

دلایل مهم استفاده از پرسشنامه آنلاین بجای پرسشنامه کاغذی

در عصر تکنولوژی امروز که همه کسب و کارها به اینترنت و دنیای دیجیتال روی آورده اند، کمتر کسی را دیده اید که با فناوری اینترنت آشنایی نداشته باشد و می توان این ادعا را کرد بستر اینترنت اساس و رکن تحصیلی هر دانشجو و پژوهشگری به شمار می رود.

 در اینجا چند دلیل مهم برای استفاده از پرسشنامه آنلاین به جای پرسشنامه کاغذی را به اختصار آورده ایم.

  1. محدودیت به کار بردن صوت در پرسشنامه های کاغذی
  2. عدم امکان استفاده از عکس رنگی و با کیفیت در پرسشنامه های کاغذی
  3. محدودیت های جذابیت بصری در پرسشنامه کاغذی به دلیل هزینه بر بودن آن
  4. نیاز به داشتن چند نیروی انسانی آزاد جهت توزیع و جمع آوری پرسشنامه های کاغذی و فرم ها
  5. عدم تمایل افراد در تکمیل کردن فرم ها به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی آنها
  6. درگیر کردن چند نیروی انسانی به جهت توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها و تهیه گزارش و نمودارهای آماری
  7. هزینه‌های بالای تهیه و چاپ فرم و پرسشنامه ها
  8. وجود خطای انسانی در ورود داده ها به نرم افزارهای آنالیز
  9. عدم خوانایی پاسخ های افراد مشارکت کننده در پرسشنامه های کاغذی
  10. زمان‌بر بودن پروسه تحقیق طی مراحلی مانند تهیه، چاپ، توزیع فرم ها، جمع آوری و ورود داده ها به نرم افزار های آماری
  11. مشقت حمل فرم های کاغذی و وسایل جانبی مورد نیاز در مقایسه با پرسشنامه های آنلاین
  12. محدودیت های جغرافیایی و جامعه آماری پایین

 اینها تنها بخشی از مشکلات پرسشنامه های کاغذی است که عنوان کردیم. قطعا زمانی که شما در بطن پژوهش و یا تحقیق قرار دارید،  لمس و رویارویی با این مشکلات به وضوح آشکار تر و سخت تر خواهد بود.

 صرفنظر از اینکه چقدر انرژی و زمان و هزینه باید صرف کنید تا داده های فرم ها را وارد نرم افزار های آماری  کنید، خوانا نبودن فرم ها و یا پاسخ های ناقص پرسشنامه ها معظلی است که همه رشته های شما را پنبه می کند. چون بعضی از شرکت‌کنندگان در روش سنتی کاهلی می کنند و سوالات را یکی در میان پاسخ می دهند، اما در روش نوین پرسشنامه آنلاین، در صورت خالی گذاشتن سوال، به شرکت کننده خطای عدم تکمیل می دهد و وارد صفحه بعد نمی شود.

12 دلیل قانع کننده ای که می گوید از پرسشنامه آنلاین استفاده کنید

تازه این اول ماجراست، تصورش هم سخت است که بعد از جمع آوری اطلاعات، آن فرم ها را باید به صورت دستی وارد نرم افزار های آماری کنید. تازه به شرط درستی داده ها و اینکه خطای انسانی رخ ندهد. لذا قطع به یقین پرسشنامه‌های آنلاین قابل اطمینان تر است.

 بد نیست بدانید یکی از نرم افزار های آماری رایجی که میتوانید به کمک ان عملیات  تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهید، نرم افزار spss است که در روش پرسشنامه آنلاین تنها کافیست با چند کلیک ساده، فرم های آنلاین تکمیل شده را در فایل نرم افزار  spss دانلود کنید  تا دیگر زحمت وارد کردن دستی داده ها در نرم افزار نداشته باشید

در آخر بد نیست مجددا خاطرنشان کنیم که با استفاده از پرسشنامه های آنلاین شما علاوه بر صرفه جویی در انرژی، زمان و پولتان می‌توانید بسیار کارآمدتر عمل کنید و رضایت بیشتری داشته باشید.

اما ممکن است این سوال برایتان پیش آید که کدام سامانه ساخت و انتشار فرم و پرسشنامه آنلاین، بیشترین و بهترین امکانات را دارد. کافیست عبارت «پرسشنامه آنلاین» را گوگل کنید تا انبوهی از سامانه های پرسشنامه آنلاین را مشاهده کنید.اما باید توجه داشته باشید که امکانات و کاربری های آن ها با هم بسیار متفاوت است.

سامانه پُرس‌آل می تواند بیش از 17 نوع سوال از تک انتخابی (لیکرت) گرفته تا سوالات ترکیبی را پشتیبانی کند و بدون هیچ زحمتی، می توانید از ساخت پرسشنامه آنلاین تا جمع آوری داده ها و پاسخ ها و در اخر تجزیه و تحلیل آنها را  با نرم‌افزار‌های Spss  و دیگر نرم افزار های اماری به سامانه پُرس‌آل بسپارید.

چنانچه قصد دارید برای پژوهش پروژه دانشگاهیتان فرم نظر سنجی و یا پرسشنامه آنلاین تهیه و توزیع کنید، با مراجعه به https://porsall.com می بینید که از صفر تا صد ساخت انواع فرم ها و پرسشنامه آنلاین را آموزش داده است. و میتوانید از خدمات متنوع آن استفاده کنید .

دکمه بازگشت به بالا