فرهنگ و هنر

راه‌اندازی سامانه‌ای برای تخلف در خط و زبان فارسی

راه‌اندازی سامانه‌ای برای تخلف در خط و زبان فارسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی سامانه هشدار در مورد نقض استفاده از زبان و خط فارسی خبر داد.

به گزارش ایواره ، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمدمهدی اسماعیلی در جلسه شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی که 26 مهرماه برگزار شد ، اظهار داشت: این یک شغل است.

وی در عین حال اظهار داشت: من ماموریتی را به بخش طرح و برنامه وزارتخانه داده ام که سیستمی را ایجاد کند که از طریق آن هشدار در مورد نقض عدم استفاده از زبان و خط فارسی صادر شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: ما باید در زمینه حفظ و حراست از زبان و ادبیات فارسی تعصب و همت ایجاد کنیم و این در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار خواهد گرفت ، و همه باید با تعصب و غیرت نسبت به زبان و ادبیات فارسی صحبت کنند. “بگو.

اسماعیلی افزود: زبان فارسی یکی از مظاهر غرور و هویت ملی است و توجه به آن ضروری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: زبان و ادبیات فارسی آنقدر اهمیت دارد که در صورت نیاز به وضع قوانین سخت تر در قوانین آن ، از آن پیروی می کنیم زیرا یکی از مظاهر غرور ملی محسوب می شود.

وی گفت: با توجه به تأکید مستمر مقام معظم رهبری بر حفظ و حراست از زبان فارسی و همچنین تلاش های رئیس جمهور و آقای حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی) در این زمینه ، ما در این زمینه توجه بیشتری خواهیم کرد. “و ما قصد داریم دبیرخانه های قوی تری در این زمینه ایجاد کنیم تا شاهد تغییرات قابل توجهی در زمینه حفاظت از زبان و ادبیات فارسی در دوره جدید فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. به

در بخشی از این نشست غلامعلی حداد عادل ، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: «در هفته های اخیر جشن هایی مانند روز حافظ ، روز شهریار و زبان و ادبیات فارسی و … داشتیم. ، که می تواند برای افزایش وضعیت زبان مورد استفاده قرار گیرد. “او از زبان فارسی در جامعه استفاده کرد و سود زیادی برد این بدان معناست که شهرداری ها می توانند با نصب تابلوهای مختلف در شهر بر استفاده و استفاده از زبان فارسی تأکید کرده و به حفظ و نگهداری این زبان اهمیت دهند. از طریق این علائم ، آنها می توانند روز زبان فارسی و توجه مردم را به خود جلب کنند.

وی افزود: وقتی فرهنگ سازی در این منطقه در شهر صورت گیرد ، تخلفات اصناف و عدم استفاده از زبان فارسی نیز کاهش می یابد.

حداد عادل در عین حال گفت: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در حال حاضر نشست هایی را با سازمان ها و ارگان های مختلف در حال برگزاری است. زبان فارسی باید برای مقامات مهم باشد و در این زمینه کوشا باشند.

وی همچنین اظهار داشت: مسائل زبان فارسی بر دو دسته است؛ دسته اول که پیچیده و فنی است و نیاز به تنظیم و تدوین قانون یا اصلاح قانون و هماهنگی بین دستگاه های مختلف دارد و دسته دوم که مشخص است و نیاز به غیرت ، تعصب و عشق به ملت با یک دارد بخشی از توجه به زبان فارسی با غیرت و تعصب در زبان فارسی همراه است.

همچنین در ابتدای این نشست محمود شلوئی مشاور وزیر و دبیر شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی گفت: از زمان تاسیس این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات موثری انجام شده است. گرفته شده زبان فارسی

وی افزود: نیروی پلیس همچنین در برخورد با متخلفان عدم استفاده از زبان فارسی همکاری خوبی داشته است و احترام به زبان و خط فارسی باید در جامعه نهادینه شود و از علائم در سطح شهر استفاده شود. . “

شالویی به همکاری صداوسیما در زمینه حفاظت از زبان فارسی اشاره کرد و ادامه داد: این سازمان در زمینه تبلیغات و رعایت ضوابط شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی نیز همکاری خوبی داشته است ، اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب راه درازی در پیش داریم.

وی سپس گفت: لازم است برخی سازمان ها و نهادها برای حفظ و حراست بیشتر با شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی همکاری کنند.

دبیر شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی در ادامه گفت: در زمینه پخش تبلیغات از سوی سازمان صدا و سیما باید به گونه ای عمل کرد که زبان فارسی تحریف نشود و استفاده صحیح از آن رعایت شود. به

شالویی سپس گفت: همه دستگاهها و سازمانها باید به مصوبات شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی توجه کنند ، زیرا مصوبات آن مطابق قانون است و باید اجرا شود.

همچنین در این جلسه ، اعضای حاضر گزارشی از عملکرد سازمان خود در زمینه حفظ و حراست از زبان فارسی ارائه کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا