علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

قبل، حین و بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه اتفاقی می افتد؟

هرکسی که قصد کاشت دندان با روش ایمپلنت را داشته باشد، قطعا میخواهد از مراحل ایمپلنت دندان در تهران اطلاع داشته باشد. کاشت ایمپلنت دندان مراحل مختلفی دارد از کشیدن دندان آسیب دیده تا قرار دادن تاج دندان. این روش به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و قبل از اینکه بتوانید به مرحله بعدی بروید، بدن شما یک دوره بهبودی را طی می‌کند.

مراحل ایمپلنت دندان آسیاب، دندان نیش و دندان جلو شامل 3 گام اصلی کاشت ایمپلنت، بهبود و رشد استخوان، قرار دادن تاج و دندان مصنوعی است اما ممکن است بنا به شرایط بیمار در این بین مراحل اضافه تری نیز طی شود. اگر بیماران با مراحل ایمپلنت دندانی آشنا باشند، کمتر دچار تردید می شوند زیرا می دانند که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد و در هر مرحله چه اتفاقاتی می افتد. در این مقاله میخواهیم مراحل ایمپلنت دندان را به طور کامل برای شما توصیف کنیم.

قبل، حین و بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه اتفاقی می افتد؟

مراحل قبل از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک جراحی است و مانند هر عمل جراحی دیگری باید پیش از آن اقداماتی مانند مراجعه به متخصص ایمپلنت و انجام مشاوره، بررسی عکس های رادیوگرافی توسط دندانپزشک، کشیدن دندان و انجام جراحی پیوند استخوان (در صورت نیاز) از جمله مراحلی هستند که پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام می گیرند. در ادمه مهم ترین مراحل پیش از کاشت دندان با روش ایمپلنت را توضیح میدهیم.

  • مشاوره اولیه: قبل از انجام هر کاری ابتدا باید با متخصص ایمپلنت مشاوره انجام دهید. متخصص ایمپلنت دندان که یک دندانپزشک عمومی است که در کاشت و ترمیم ایمپلنت آموزش ویژه دیده است، تعیین می کند که آیا شما کاندیدای واجد شرایط برایکاشت دندان هستید یا خیر.
  • معاینه جامع: دندانپزشک دندان شما را به دقت معاینه کرده تا سابقه آن را بررسی کند. او همچنین از لثه‌ها و دندانهای بیمار به‌علاوه ناحیه‌ای که دندان از دست رفته در آن است، با اشعه ایکس عکس برداری میکند.
  • سی تی اسکن از دهان: همچنین مواردی وجود دارد که در آن اسکن توموگرافی کامپیوتری (که به عنوان CAT یا سی تی اسکن نیز شناخته می شود) از دهان بیمار لازم است تا دندانپزشک به طور کاملا دقیق فرآیند کاشت دندان را انجام دهد. مثلا سی تی اسکن به متخصص ایمپلنت کمک میکند که مقدار استخوان فک که برای کاشت دندان نیاز است را تعیین کند. یا اینکه تشخیص دهد آیا بیمار به جراحی پیوند استخوان نیاز دارد یا خیر. اعصاب و سینوس ها: سی تی اسکن همچنین به مکان یابی ساختارهایی مانند سینوس ها و اعصاب کمک می کند که در حین انجام جراحی ایمپلنت باید از آنها اجتناب کرد. مطمئننا هیچ بیماری دلش نمیخواهد که دچار آسیب های عصبی شود یا سینوس های او آسیب ببیند. هرگز فراموش نکنید که قرار نیست با حل یک مشکل، یک مشکل دیگر اضافه شود.

مراحل ایمپلنت دندان

مهم ترین مرحله قبل از ایمپلنت دندان، بررسی وضعیت دندان ها، سلامت لثه ها و انسجام و استحکام استخوان های فک و آرواره است. مراحل ایمپلنت دندان کاملا مشابه نحوه انجام ایمپلنت دندان جلو و دندان نیش میباشد، در نتیجه مراحلی که در ادامه ذکر می شوند هم برای ایمپلنت دندان جلو و هم برای سایر دندان ها کاربرد دارد.

  • اولین مرحله ایمپلنت دندان، کشیدن ریشه دندان باقی مانده توسط دندانپزشک است. این مرحله با بی حسی موضعی انجام شده و با روش آتروماتیک که متفاوت از روش های معمول است انجام می شود.
  • پس از آن نیاز است که چند هفته از زمان کشیدن دندان بگذرد تا کاشت ایمپلنت انجام شود. دندانپزشک در این مرحله به بررسی وضعیت استخوان های فک بیمار می پردازد. برای انجام این کار از بررسی عکس های رادیوگرافی دندان و سی تی اسکن استفاده می کند.
  • در صورت نیاز پیوند استخوان، مرحله بعدی انجام جراحی ایمپلنت دندان خواهد بود که باید انجام شود. در این مرحله بسته به وضعیت سلامت استخوان ها از پودر استخوان یا استخوان های سالم فرد بیمار برای پیوند زدن به استخوان فک او استفاده می شود. دوران نقاهت بعد از انجام پیوند استخوان نیز چیزی حدود 3 ماه زمان نیاز دارد.
  • حال فک بیمار شرایط مناسبی برای کاشت ایمپلنت دارد. ایمپلنت با استفاده از جراحی در فک بیمار کاشته می شود. پس از طی دوران osseointegration که حدود 5 ماه زمان می برد، استخوان فک و ایمپلنت به یکدیگر جوش خورده و نوبت به نصب اباتمنت می رسد. در طول این دوران برای پر کردن فضای خالی و محافظت از ایمپلنت کاشته شده از healing cap استفاده می شود.
  • در مرحله بعد اباتمنت به ایمپلنت وصل شده و از یک تاج مصنوعی موقت استفاده می شود. این تاج تا زمان بهبود کامل بافت نرم لثه در دهان باقی می ماند. این مدت زمان معمولاً چیزی حدود 1 تا 1.5 ماه است. پس از بهبود کامل از دندان ها قالب گیری می شود. ساخت روکش مصنوعی یا همان تاج ایمپلنت نیز چیزی حدود دو هفته زمان نیاز دارد. تاج دندان به وسیله چسب مخصوص یا به کمک پیچ به اباتمنت متصل می شود. سوراخ پیچ به کمک مواد همرنگ دندان پر می شود. پس از طی تمامی مراحل بالا، کاشت ایمپلنت دندان به پایان رسیده و قابل استفاده خواهد بود.

    پس از به اتمام رسیدن مراحل ایمپلنت دندان، ممکن است برخی از ناراحتی ها و مشکلاتی را که با کاشت دندان مرتبط است را تجربه کنید مانند تورم لثه و صورت، کبودی پوست و لثه، درد در محل ایمپلنت و خونریزی جزئی. در چنین شرایطی متخصص ایمپلنت شما ممکن است پس از آن داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک تجویز کند.

مراقبت های بعد از ایمپلنت تا 72 ساعت بعد از جراحی

پس از 24 ساعت از جراحی، دهان خود را صبح، بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب با آب نمک شستشو دهید. ممکن است در 72 ساعت اول مقداری تورم یا کبودی در ناحیه اطراف ایمپلنت ایجاد شود. این اتفاق کاملا طبیعی است و می توان با قرار دادن یک کیسه یخ کوچک روی ناحیه به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را به حداقل رساند. به یاد داشته باشید که از دهانشویه ای که دندانپزشک شما توصیه کرده است سه تا چهار بار در روز استفاده کنید که به روند بهبودی کمک کند. اگر دندانپزشک به شما آنتی بیوتیک داده است، باید سر ساعت طبق برنامه ریزی، آن را مصرف کنید.

مراقبت های پس از ایمپلنت تا 3 روز بعد از عمل

پس از سه روز، هر تورمی باید کاهش یافته باشد و ناحیه اطراف ایمپلنت باید به خوبی در مسیر بهبود قرار بگیرد. اگر بخیه‌هایی زده‌اید، متخصص ایمپلنت یک وقت ویزیت به شما میدهد تا حدود هفت تا ۱۰ روز پس از کاشت ایمپلنت، بخیه‌ها را بکشد.

مراقبت های ایمپلنت بعد از چهار تا هشت ماهگی

بین 4 تا 8 ماه طول می کشد تا ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش بخورد و بعد از بهبودی لثه نوبت به نصب روکش سرامیکی دندان میرسد تا دندان یا دندان های دائمی خود را نصب کنید. نکاتی که باید در این چند ماه رعایت کنید، شامل مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه و سایر نکات مروبط به رزیم غذایی است که پیشتر گفته شد.

اگر دندان های کاشته شده به خوبی تمیز نشوند، باکتری ها تجمع کرده و باعث التهاب می شوند. در صورت عدم درمان، التهاب می تواند باعث از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شود. در نهایت، ایمپلنت تکیه گاه خود را در استخوان از دست می دهد، شل می شود و احتمال افتادن آن وجود دارد.

بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

پس از جراحی ایمپلنت دندان، به هر نوع غذای نرمی که نیاز به جویدن زیاد ندارد، بچسبید. در روز اول پس از کاشت ایمپلنت دندان، فقط باید غذاهای بسیار نرم یا مایع مصرف کنید. متخصصان ایمپلنت دندان بلافاصله پس از جراحی، خوردن اسموتی، ماست، بستنی، پودینگ، سس سیب، پوره سیب زمینی، سوپ خامه ای و آبگوشت و سایر غذاهای نرم و مایع را توصیه میکند.

سپس در یک هفته بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان، می توانید به سراغ غذاهایی بروید که به جویدن بیشتری نیاز دارند، مانند ماکارونی و پنیر، پنکیک، برنج، نان نرم، سبزیجات پخته شده، تخم مرغ و پاستا.

پس از 1 تا 2 هفته بعد از ایمپلنت دندان میتوانید دوباره غذاهای سفت و جویدنی مانند گوشت و سبزیجات خام فیبری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حال، این مسئله بستگی به سرعت بهبودی شما دارد. همچنین باید حداقل به مدت 2 هفته از جویدن غذا در سمتی که دندان ایمپلنت شده قرار دارد، جلوگیری کنید.

چند ساعت بعد از ایمپلنت دندان می توانم به طور معمول غذا بخورم؟

به طور معمول، حدود یک هفته طول می کشد تا بیماران پس از جراحی ایمپلنت دندان به عادات غذایی منظم خود برگردند، اما اگر شما یک درمانگر سریع هستید، ممکن است بتوانید 24 تا 48 ساعت پس از جراحی به غذاهای جامد (اما نه سفت یا ترد) برگردید. رژیم غذایی در دوران بهبودی اهمیت زیادی دارد و در روزهای اول بعد از عمل نباید غذاهای سفت مصرف کنید.

بعد از ایمپلنت دندان چی نخوریم؟

مصرف برخی از مواد غذایی تا مدتی بعد از جراحی ایمپلنت دندان ممنوع است زیرا به ساختار دندان و فک آسیب می رساند یا اینکه روند بهبودی را کند می کند. رژیم غذایی شما بعد از کاشت دندان با روش ایمپلنت نباید حاوی مواد زیر باشد:

  • غذاهای سفت مانند چیپس، آجیل یا سیب
  • غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، لیمو، لیموترش، آب پرتقال
  • ذرت بو داده
  • غذاهای تند زیرا ممکن است باعث ناراحتی شوند.

ورم بعد از ایمپلنت دندان

ممکن است پس از این درمان مقداری تورم یا کبودی در اطراف ایمپلنت داشته باشید. این ورم صورت بعد از ایمپلنت معمولاً دو تا سه روز بعد به اوج خود می رسد که البته این یک عارضه کاملا طبیعی است و معمولا پس از چند روز فروکش می کنند. ورم بعد از ایمپلنت دندان به دلیل قرار دادن ایمپلنت درون لثه می باشد که بعد از انجام این کار دندانپزشک آن محل را بخیه می زند.

همانطور که پیش تر گفته شد استفاده از کیسه آب یخ و نخود فرنگی یخ زده که درون یک حوله پیچیده شده سبب می شود این تورم و التهاب‌ کم تر گردد. هر بار حداکثر ده دقیقه با بیست دقیقه استراحت روی ناحیه گونه نگه دارید. بعد از بیست و چهار ساعت گرمای ملایم مفیدتر است. خوابیدن کمی روی دو تا سه بالش نیز ممکن است کمک کننده باشد.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا