علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

فرق ایمپلنت با پروتز دندان

فرق ایمپلنت با پروتز دندان

زمانی که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست می دهد، زندگی روزمره او فورا آسیب می بیند، جویدن غذا برای او دشوارتر خواهد شد، ممکن است در صحبت کردن دچار مشکل شود و حتی کمتر لبخند بزند. زیرا آنها خجالت می کشند که بر عزت نفس و اعتماد به نفس آنها تأثیر می گذارد.

اما خوشبختانه امروزه تکنیک های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد، مانند پروتزهای متحرک، روکش ها و ایمپلنت دندان.

بسیاری از بیماران اغلب در مورد اینکه کدام گزینه بهترین است سوالاتی را از دندانپزشک خود می پرسند. پاسخ متخصصین نیز اغلب اوقات کاملا واضح است. آنها می گویند که نباید همیشه بر مبنای یک معیار اقتصادی تصمیم گیری کنید.

تصمیم شما عمدتا باید بر اساس معیارهای پزشکی و بالینی، بر اساس نیازهای هر بیمار با توجه به نیازها و شرایط بهداشت دهان و دندان و به طور کلی سلامت باشد. با این وجود، ملاحظاتی وجود دارد که باعث می‌شود افراد به جای پروتز دندان، ایمپلنت را انتخاب کنند.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک پیچ تیتانیومی است که در استخوان فک بالا یا فک پایین قرار گرفته و به عنوان یک ریشه مصنوعی عمل می کند. روی این ریشه روکشی قرار می گیرد که از رنگ و شکل دندان های طبیعی فرد تقلید می نماید. ایمپلنت را می توان روی یک دندان یا چند دندان، حتی روی یک فک کامل یا کل دهان انجام داد.

فرق ایمپلنت با پروتز دندان

به طور قطع، حسی که هنگام جویدن با ایمپلنت دندان دارید، بسیار شبیه دندان های طبیعی بوده و از راحتی پروتز متحرک و گاهی بریج ثابت فراتر می رود. پس هر چند قیمت ایمپلنت دندان نسبت به این روش ها بیشتر است اما واقعا آن ارزش سرمایه گذاری دارد.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان یک ساختار اکریلیک با پایه گسترده کام و یک سری قلاب های فلزی است که برای نگه داشتن آن روی دندان های مجاور عمل می کند. با گذشت زمان یعنی بین پنج تا هفت سال، هم در سطح لثه و هم در قلاب هایی که پروتز را نگه می دارند، شل می شود. عیب بزرگ پروتز هنگام جویدن این است که می تواند حرکت کند، تاب بخورد و همچنین غذا به زیر کام نفوذ کند.

امروزه دندانپزشکان فقط در صورتی پروتز را توصیه می کنند که محدودیت های بهداشتی وجود داشته باشد که ایمپلنت را منع کند، یا اگر فرد با محدودیت اقتصادی مواجه باشد و نتواند هزینه ایمپلنت دندان را تقبل کند.

تفاوت بین پروتز و ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان و پروتزها از چندین جهات تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد:

– مواد

پروتزها معمولا از مواد اکریلیک، رزین و سرامیک ساخته می‌شوند تا سبک باشند و تا حد امکان دندان ‌های طبیعی که به آن چسبیده‌اند را آسیب نزنند. در مقابل، ایمپلنت ها معمولا از تیتانیوم ساخته می شوند، ماده ای بسیار زیست سازگار، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و سبک وزن.

علاوه بر این، پس از چند ماه، تیتانیوم اجازه می دهد تا استخوان در اطراف آن رشد کند، که به آن پیوند استخوان یا osseointegration می گویند.

– زیبایی شناسی

در سطح زیبایی شناسی، پروتز و ایمپلنت به خوبی به نیازهای زیبایی بیمار پاسخ می‌دهند، اگرچه پیشرفت در تکنیک‌ها و مواد ایمپلنتولوژی باعث می‌شود که دندان‌ها بیشتر شبیه دندان‌های طبیعی به نظر برسند.

– عملکرد

از لحاظ عملکرد، ایمپلنت‌ ها بسیار بهتر از پروتزها هستند، زیرا حرکت نمی کنند یا خطر افتادن ندارند، آنها همچنین محکم‌ تر و ایمن ‌تر هستند. علاوه بر این، با ایمپلنت فوری، بیمار می تواند فورا غذا بخورد، بنوشد و زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

– سازگاری

به عنوان یک قاعده کلی، پروتز دندان نسبت به ایمپلنت به زمان سازگاری طولانی تری نیاز دارد. ایمپلنت‌ ها مانند دندان ‌های طبیعی عمل می ‌کنند، در حالی که پروتز یک جسم خارجی است که نیاز به عادت کردن دارد. البته هر بیمار در این زمینه متفاوت است، زیرا تا حد زیادی به شرایط آناتومیکی استخوان و توانایی فرد برای سازگاری با تغییرات بستگی دارد.

– ماندگاری

هم ایمپلنت و هم پروتز دندان نیاز به مراقبت و نگهداری کافی دارند، مانند بهداشت دندان های طبیعی و معاینات منظم. در بهترین شرایط، یک پروتز بین هشت تا دوازده سال دوام می‌آورد، در حالی که ایمپلنت ‌ها در صورت مراقبت صحیح می ‌توانند تا آخر عمر باقی بمانند.

سخن پایانی

به دلیل مزایای فراوان و منحصر بفردی که ایمپلنت دندان ارائه می دهد پس جای هیچگونه تعجب باقی نمی ماند که در بیشتر موارد ایمپلنت دندان به جای پروتز توصیه شود. ایمپلنت دندان نه تنها نتایج زیباتر و طبیعی تری دارد، بلکه از ماندگاری بسیار بالاتری نیز برخوردار است.

دکتر شهاب محمدی یکی از شناخته شده ترین دندانپزشکان در حوزه کاشت دندان است که از سال ها تجربه و آموزش پیشرفته در زمینه انواع ایمپلنت های دندانی برخوردار می باشد. تخصص و هنر او به بسیاری از بیماران کمک کرده تا لبخند و اعتماد به نفس خود را پس از این جراحی بازیابند.

دکمه بازگشت به بالا