دوربین های مداربسته به تکنولوژی 4K مجهز می شوند

خوب میدانیم که سالهاست تکنولوژی HD تمایل ما را به دیدن تصاویر با کیفیت و وضوح بالا، بیشتر کرده است کسی نیست که بتواند تحمل ویدئو های بی کیفیت را داشته باشد.

تمام تولید کنندگان مانیتور مثل سامسونگ و دوربین مداربسته مثل هایک ویژن، و سایر صنایع تصویری همواره در تلاش هستند که بیشترین رزولوشن و کیفیت تصویر را به مصرف کنندگان خود ارائه دهند. امروزه همه تمایل دارند که کیفیت های 4K را مورد استفاده قرار دهند. هرچند 8K و بالاتر هم رو نمایی شده اند و بعید نیست به زودی انتظار مردم از دیدن تصاویر فوق العاده با کیفیت چنان زیاد گردد که بازار 4K نیز به نسخه های بالاتر انتقال یابد.

با این حال در حال حاضر تکنولوژی 1080p و 4k بیشترین متقاضیان را هم در صنف تولید و هم در صنف مصرف کننده داراست. حال به نظر می‌رسد وقت آن است که قبل از کوچ کردن کامل به تکنولوژی های بالاتر کمی با  چیستی و کارکرد آنها آشنا شویم تا بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم که آیا واقعا به خرید چنین تکنولوژی هایی نیازمند هستیم یا خیر؟

4K چیست؟

این تکنولوژي برگفته شده از تکنولوژي پیشین خود یعنی DCI است و درواقع رزولوشنی مشخص در سینمای دیجیتال است که ابعاد تصاویر 4096 در 2160  پیکسلی ارائه می‌کند.

از کیفیت های 4k و 8k به عنوان استاندارد  UHD یاد می‌شود که ULTRA HD هم خوانده می‌شود. رزولوشن های 4K حدود 8.3 مگاپیکسل کیفیت دارند و لنز های 8K نیز حدود 32.20 مگاپیکسل هستند. این تکلولوژی ها بین 24 تا 120 فریم برثانیه قادر به تصویر برداری هستند.

به عبارتی این حد از کیفیت تصویربرداری جزو بالاترین کیفیت ها محسوب می‌شوند.

در حال حاضر فناوری 4K در صنایع زیادی مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله آنها می‌توان به دوربین های مداربسته هایک ویژن و داهوا و به طور کلی صنعت نظارت تصویری اشاره کرد.

البته علی رغم مزایای زیاد فناوری 4K و مشتریان بالقوه‌ای که دارد، ولی به دلیل گران بودن این ابداع، همچنان روند رشد آن سرعت کمی دارد.

از دیگر مشکلات تکنولوژی 4K می‌توان به مصرف بالای برق، و مهمتر از آن احتیاج به فضای ذخیره سازی خیلی بالا اشاره کرد. ولی بدون شک دانشمندان همواره در حال بروزرسانی این محصولات و ارائه راهکار های بهتر جهت رفع این مشکلات هستند و شاید در آینده نزدیک تکنولوژی های جایگزین بهتر و ارزانتری نیز ابداع شود و به تولید انبوه برسد.

ویژگی های اصلی دوربین های مداربسته 4K

ابتدا لازم به یادآوری است که به دلیل ساختار دوربین های مداربسته تحت شبکه، اکثر محصولاتی که با کیفیت 4K یا بالاتر تولید می‌شوند جزو دوربین های IP هستند و تعداد کمتری در دوربین های HD معمولی به کار می‌رود.

ویژگی اصلی دوربین های مداربسته تحت شبکه 4k UHD کیفیت بسیار بالا و رنگ تصاویر عالی آن است. اگر قرار باشد از میان مدل های مختلف دوربین های مداربسته، مدلی که بیشترین فواید را از ویژگی های این رزولوشن می‌برد نام ببریم، دوربین های مداربسته اسپید دام یا PTZ است.

علاوه بر این در مقایسه با 1080 full HD، تکنولوژی 4k ultra HD وضوح تصویر بسیار بیشتری دارد که این برتری می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌هایی با جزئیات خیلی بیشتر را ارائه کند. برای مثال تشخیص چهره، پلاک‌خوانی و دیگر فعالیت‌های تحلیل تصویر دقیق‌تر و بهتر می‌شود.

 

این موضوع بدین معناست که دوربین های مدار بسته 4K در فضاهای خارجی مانند میادین شهرها، ورزشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، ساحل‌ها و غیره می‌توانند بسیار کارآمدتر از نمونه‌های دیگر باشند.

خروج از نسخه موبایل