فیلترینگ اینستاگرام، مانع مالیات گرفتن از اینفلوئنسرها شد!

به گزارش ایواره موضوع مالیات دهی اینفلوئنسرها از حدود چهار سال پیش کلید خورد و حتی برای برخی از اینفلوئنسرهایی که شناسایی شدند پرونده مالیاتی نیز تشکیل شد؛ این موضوع تا جایی پیش رفت که درسال ۱۴۰۱ اینستاگرام فیلتر شد درنتیجه اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم غیرمجاز شناخته و دیگر سازمان مالیات اجازه دریافت مالیات به دلیل فعالیت های اقتصادی روی این پلتفرم را نداشت.
به نقل از پیوست مرجان نکوآمال معاون دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی گفت: در سال ۱۴۰۰ یک ماده قانونی وجود داشت مبنی بر اینکه فعالان در فضای مجازی که بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند باید بابت درآمدهای ناشی از تبلیغات در فضای مجازی مالیات پرداخت کنند.
نکوآمال درباره مالیات ستانی از اینفلوئنسرها توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ حدود هزار آیدی در اینستاگرام را استخراج و با سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فناوری اطلاعات همکاری کردیم و با شناسایی افراد پرونده مالیاتی برایشان تشکیل دادیم. در آن زمان پرونده مالیاتی مستمر ایجاد کردیم و مودیان تکالیف قانونی شان را انجام دادند.
معاون دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی با اشاره به موضوع فیلترینگ گفت: در سال ۱۴۰۱ اینستاگرام فیلتر شد و از نظر قانونی ما نمی توانستیم از اینفلوئنسرها مالیات بگیریم. درواقع از نظر ما اینستاگرام یک اپلکیشن مجاز نبود که بتوانیم ورود کنیم. ما در آن زمان هزار آیدی را شناسایی کردیم ولی به دلیل فیلترینگ این موضوع در بلندمدت نتیجه ای نداد. در اصل همان برخوردی که با یوتیوب داشتیم با اینستاگرام نیز انجام دادیم چرا که از ابتدا به یوتوب دسترسی نداشیم.
او تاکید کرد که بعدتر در راستای حمایت از سکوهای داخلی اعلام شد فعالان اقتصادی که در فضاهای الکترونیکی و بسترهای داخلی فعالیت می کنند امتیازاتی می گیرند که یکی از آنها معافیت کامل از مالیات بود. در واقع همه فعالان اقتصادی که بسترهای داخلی فعالیت می کنند و اسامی شان اعلام می شود معاف از مالیات هستند.
این درشرایطی است که اسفند سال ۱۳۹۹ نمایندگان در نشست علنی مجلس با پیشنهاد یکی از نماینگان مبنی بر دریافت مالیات از اینفلوئنسرها موافقت کردند. در آن زمان طبق تبصره ۶ ماده واحد لایحه بودجه بندی گفته شد که درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد شوند.
معاون دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی با اشاره به چالش های دریافت مالیات از اینفلوئنسرها ادامه داد: در این موضوع از ۱۵ هزار فعال اقتصادی که سازمان امور مالیات شناسایی کرده بود فقط ۲۵۰ هزار نفر از آنها در ایران بودند و درآمد ناشی از تبلیعات داشتند؛ زیرا عده ای مغازه داشتند و در اینستاگرام نیز فعالیت می کردند و پرونده مشاغل هم دارند؛ از نظر ما اینفلوئنسر کسی بود که از تبلیغات کسب درآمد کند. به همین دلیل مشمولان این طرح کم شده بود و بعدتر به صورت کلی حذف شد.
نکوآمال درباره مجوز فعالیت اینفلوئنسرها در اینستاگرام توضیح داد: در آن زمان اعلام شد هرکسی که در اینستاگرام فعالیت می کند باید مجوز بگیرد. مجوز را سازمان تبلیغات اسلامی که زیرمجموعه وزارت ارشاد است صادر می کرد. در آن زمان ما با آنها نیز ارتباط گرفتیم و مواردی که به آنها اعلام شده بود را دریافت کردیم و طبق مجوزها و اطلاعات پرونده مالیاتی تشکیل دادیم؛ پرونده مودیان به اداره مالیاتی متوسط آمد و وارد سیکل مالیاتی شد.
قانون مسکوت
معاون دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی با تاکید بر پیچیده بودن مودیان مالیاتی گفت: شناسایی مودیان خیلی سخت بود؛ مثلا اینفلوئنسری که به جای پول کالا دریافت می کرد شناسایی آن ساده نبود البته ما مطالعات تطبیقی را نیز در این خصوص انجام دادیم اما نتیجه آن مشخص نبود.
به گفته نکوآمال این موضوع فقط مخصوص ایران نبود؛ مثلا بسیاری از کاربران هندی که از طریق یوتیوب کسب درآمد می کنند باید به آمریکا مالیات بدهند. درواقع آمریکا به کمپانی گوگل دستور داده بود که در پرداخت مالیات کاربر کسر شود و هند نیز گفته بود که دولت هند هم باید بخشی از مالیات را دریافت کند.
تمام این موارد در شرایطی است که در ایران به دلیل فیلترینگ اینستاگرام این پلتفرم غیرمجاز است درنتیجه سازمان مالیات حق ورود به این موضوع را ندارد.
حدود چهار سال است که سازمان امور مالیاتی مکلف شده ظرف ۲ماه پس از لازم الاجرا شدن تبصره ۶ ماده واحد لایحه بودجه بندی که مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد برساند اما با فیلترینگ اینستاگرام این قانون مسکوت ماند.
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای اولین بار پیش نویس طرح مسئولیت تاییدکنندگان در تبلیغات بازرگانی را به قوه مقننه پیشنهاد داد تا اولین گام جدی در جهت کنترل چهره های شبکه های اجتماعی در حوزه تبلیغات تحت عنوان «تاییدکنندگان» برداشته شود.
این پیش نویس که ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ به همراه اظهار نظر کارشناسی مرکز پژوهش ها روی پورتال رسمی این مرکز قرار گرفت مشخص کرده است تاییدکننده در این قانون پیشنهادی هر شخصی به غیر از سفارش دهنده آگهی مانند ورزشکاران بازیگران پزشکان کاربران تاثیرگذار و غیره است که کالاها یا خدمات دیگران را معرفی و ویژگی کیفیت اثربخشی یا نتایج خاصی را تایید و تصدیق می کنند. همه دسته هایی که موضوع این قانون هستند در شبکه های اجتماعی به تبلیغ کالاها یا خدمات می پردازند درواقع منظور همان اینفلوئنسرها هستند. در این پیش نویس اولین باری بود که در کشور به حوزه اینفلوئنسرهای ایرانی هویتی منحصر به فرد بخشیده شده بود.
در شرایط فعلی به نظر می رسد تا زمانی که موضوع فیلترینگ حل نشود موضوع مالیات دهی اینفلوئنسرها نیز به جایی نمی رسد و دولت از عددی که می تواند به صورت قانونی دریافت کند عقب نشینی می کند.
۵۸۵۸