فساد فوتبال ایران به جشنواره فیلم فجر رفت

نشست خبری فیلم سینمایی «بازی را بُکش» با حضور محمد ابراهیم عزیزی کارگردان و مصطفی کیایی تهیه کننده اثر در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست مصطفی کیایی تهیه کننده فیلم گفت: من از طریق محمد بحرانی با فیلمنامه این کار آشنا شدم. با توجه به فضا و مضمونی که داشت احساس کردم این متن قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم خوب را دارد. فیلم ساختن در فضای ملتهب و پرهیجان فوتبال چالش ها و سختی های خود را داشت اما در نهایت خوشحالم که این فیلم ساخته شد.
محمدابراهیم عزیزی کارگردان فیلم درباره شکل گیری ایده اولیه گفت: در ابتدا قرار بود همراه همسرم فیلمی کوتاه بسازم درباره ماجرا هایی که بین دو نیمه در رختکن پیش می آید. بعد ها همسرم یک خبر فوتبالی دید و به من آن را نشان داد. با کمی پرداخت و گفت و گو درباره آن به طرحی کلی از مفهوم “تبانی” در فوتبال رسیدیم. یکی از دوستانم فیلمنامه را به دست مصطفی کیایی رساند و در نهایت فیلمنامه اثر نوشته و فیلم ساخته شد.
او درباره تحقیقات میدانی فیلم بیان کرد: ما به قهوه خانه ها سر می زدیم و در لوکیشن های مختلف تحقیق می کردیم. آن جا با شخصیتی عجیب آشنا شدم که من را تهدید می کرد اگر فیلم برداری کنی دوربینت را می شکنم و کمی ما را ترساند. ساختن این فیلم بیشتر از پول نیاز به جسارت داشت که خوشبختانه گروهی جسور پای فیلم آمدند و کار ساخته شد.
عزیزی با اشاره به رویکرد فیلم در نمایش فساد گفت: این که ما به موضوعاتی درباره فساد اقتصادی بخندیم و موقعیت و اثر را کمدی بسازیم کم لطفی کرده ایم. زیرا این موضوع بسیار تلخ و تراژیک است.
محسن کیایی بازیگر این فیلم درباره تجربه حضور در این پروژه گفت: در چند سال گذشته جدا از آثار کمدی در فیلم های جدی بسیاری نیز ایفای نقش کرده ام. ابتدا قرار بود در این پروژه سرمایه گذاری کنم و فیلم را تولید کنیم. اما بعد کارگردان به من این نقش را پیشنهاد داد و ما شروع به مذاکره درباره مختصات شخصیت کردیم.
پوریا رحیمی سام دیگر بازیگر فیلم گفت: اغلب پسربچه های ایرانی رویای فوتبالیست شدن را گوشه ذهن خود داشته اند. همه ما درباره فوتبال حرف می زنیم و دقیقه نود هایی را به یاد داریم که آرزو می کردیم ای کاش نتیجه تنها حاصل یک حادثه باشد.
محسن کیایی درباره فضای کلی فیلم و نحوه پرداختن به فساد در فوتبال گفت: من نمی توانستم رئیس فدراسیون فوتبال را بیاورم و درباره او صحبت کنم یا از اسامی خاصی استفاده کنم. این کار می شد یک گزارش خبری یا مستند اما در سینما ما درام و قصه را تعریف می کنیم.
محمد بحرانی با اشاره به علاقه اش به فوتبال بیان کرد: من فوتبال را بسیار دوست دارم. ابراهیم عزیزی را از دوران دانشکده می شناسم و می دانم که در برهه ای می توانست فوتبالیست شود اما مسیرش جوری رقم خورد که فیلمی فوتبالی بسازد.
حسین جلیلی مدیر فیلم برداری فیلم نیز توضیح داد: تمام قواعدی که در این کار استفاده شده است برآمده از نگاه مستندگونه کارگردان است. من بر همین اساس سعی کردم به فیلم و کارگردان کمک کنم. ما روزانه پلان ها و سکانس های روز بعد را چک می کردیم تا به نتیجه ای هماهنگ برسیم.