
هنگامی که عینک ویژن پرو (Vision Pro) اپل در سال ۲۰۲۳ معرفی شد شرکت اپل این هدست ۳۵۰۰ دلاری را «پلتفرم اصلی» بعدی خود نامید. دو سال بعد و یک سال پس از آغاز فروش آن این دستگاه هنوز اپلیکیشن های محدودی دارد.
به گزارش ایواره اپل به طور منظم آماری از تعداد اپلیکیشن های ویژن پرو (Vision Pro) که در دسترس هستند منتشر نمی کند و تشخیص تعداد اپلیکیشن های جدید در هر ماه دشوار است. از زمانی که این دستگاه در ماه فوریه ۲۰۲۴ وارد بازار شد تعداد اپلیکیشن های جدید آن هر ماه کاهش یافته است.
به نقل از سی ان بی سی هنگامی که اپل از ویژن پرو رونمایی کرد مدیران گفتند که توسعه دهندگان می توانند تجربیات جدیدی ایجاد کنند که با رایانه های سنتی امکان پذیر نیست. اما تاکنون توسعه دهندگان برتر بیشتر بر موارد دیگر متمرکز شده اند و شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل متا و نتفلیکس هنوز مهمترین اپلیکیشن های خود را برای این هدست منتشر نکرده اند.
بسیاری از اپلیکیشن ها و ایده های جدید ویژن پرو از سوی توسعه دهندگان مستقل فراهم می شوند.
یک برنامه نویس در لهستان به نام آدام روزیک (Adam Roszyk) از زمان عرضه این هدست ۱۷ اپلیکیشن ایجاد کرده است.
برنامه دید در شب روزیک به کاربر اجازه می دهد تا برای دیدن اشیاء در تاریکی به دوربین های تشخیص عمق دستگاه دسترسی پیدا کند. اپلیکیشن وکیوم (Vacuume) یک بازی ویدئویی است که باید در آن سکه های مجازی را که روی زمین را می پوشانند با یک جاروبرقی جمع کنید. برنامه اسکن اکسپورت (Scan Export) به کاربران این امکان را می دهد که یک اسکن دیجیتالی سه بُعدی از کل ساختمان را فقط با قدم زدن در اطراف آن ایجاد کنند که ابزاری مفید برای کسانی است که در ساخت و ساز یا املاک و مستغلات هستند. تمامی این اپلیکیشن ها نیاز به پرداخت مالی دارند.
روزیک به کار بر روی اپلیکشن های ویژن پرو ادامه می دهد زیرا او معتقد است «محاسبات فضایی» پلتفرم بزرگ بعدی خواهند بود. او بر این باور است که توسعه اپلیکیشن ها در حال حاضر می توانند او را زمانی که افراد بیشتری با یک ویژن پرو یا عینک های سبک وزن راه می روند در موقعیتی برتر قرار دهند.
تلاش های روزیک برای او پول ساز بوده است اما به قدری کافی نبوده که به شغل تمام وقت او تبدیل شود. ۱۷ اپلیکیشن او در سه ماه گذشته حدود ۴۰۰۰ دلار در اپ استور برای او درآمد داشته اند. روزیک می گوید که این تعداد در حال افزایش است زیرا او اپلیکیشن های بیشتری را منتشر می کند و افراد بیشتری در مورد آنها اطلاع پیدا می کنند.
اپل آخرین تعداد اپلیکیشن های ویژن پرو خود را در ماه اوت به روزرسانی کرد و تیم کوک مدیر عامل شرکت طی تماسی به سرمایه گذاران گفت که این پلتفرم ۲۵۰۰ اپلیکیشن دارد. این عدد شامل اپلیکیشن های کاملا فراگیر است که اشیاء مجازی را در دنیای واقعی در بر می گیرند. بر اساس شمارش AppFigures کمتر از ۱۹۰۰ مورد از این اپلیکیشن ها در پایان ماه ژانویه فعال باقی ماندند. اپل در این مورد اظهار نظر نکرده است.
متا یک شرکت رقیب
متا در سال ۲۰۲۳ گفت که ۵۰۰ اپلیکیشن در فروشگاه کوئست (Quest) خود دارد و این شرکت سال گذشته گفت که این تعداد ۱۰ برابر شده است.
قیمت عینک واقعیت مجازی Quest ۳S که بسیاری از ویژگی های ویژن پرو را دارد از ۳۰۰ دلار شروع می شود. در حالی که متا تعداد کاربران خود را فاش نکرده است برنامه متا کوئست (Meta Quest) آن در سال ۲۰۲۴ حدود ۶ میلیون بار دانلود شد.
همچنین حدود ۱.۵ میلیون برنامه ویژن پرو وجود دارد که نسخه های پورت شده اپلیکیشن های آیفون و آی پد هستند. اپل به طور خودکار برنامه های آیفون و آی پد را هنگام آپلود به ویژن پرو پورت می کند. این اپلیکیشن ها را می توان در داخل هدست استفاده کرد اما به صورت صفحه های مسطح دوبعدی ظاهر می شوند. متا سال گذشته شروع به تقلید از این استراتژی با برنامه های اندروید دوبعدی برای کوئست کرد.
اپل آمار فروش ویژن پرو را منتشر نمی کند اما یک تخمین از سوی IDC نشان می دهد که کمتر از یک میلیون دستگاه فروخته شده است.
اپل نگفته است که آیا ویژن پرو را به روز خواهد کرد یا خیر. به گفته تحلیلگران این شرکت در حال کار بر روی یک جانشین است. توسعه دهندگان می خواهند این نسخه جدید سبک تر و ارزان تر باشد. آنها از هر گونه پیشرفتی که باعث شود این عینک روی صورت ها دیده شود استقبال می کنند.
انتهای پیام