عمومیمدیریت کسب و کار

انواع گیج فشار عقربه ای

با توجه به اهمیت اندازه گیری فشار در سیستم های صنعتی و پالایشگاهی، استفاده از ابزارهایی مانند فشار سنج و ترانسمیتر فشار می تواند نقش مهمی در سیستم های مانیتورینگ داشته باشد.

گیج های فشار یکی از پرکاربردترین ابزارها در بسیاری از صنایع برای نشان دادن مقادیر فشار هستند. فشارسنج ها را مانومتر یا فشارسنج نیز می نامند و انواع دستی و دیجیتالی دارند.

مانومترها بر اساس فناوری های مختلفی ساخته می شوند که انتخاب هر کدام بر اساس نوع و کارایی فناوری است. گیج های فشار از مواد مختلفی ساخته می شوند: فولاد ضد زنگ، برنج، آلومینیوم و غیره.

گیج فشار چیست و چگونه کار می کند؟

مانومتر یا مانومتر یک دستگاه اندازه گیری فشار ویژه است که می تواند در خطوط لوله یا مخازن استفاده شود و تغییرات فشار را در شرایط مختلف کنترل کند. در واقع این ابزار مانند یک فشارسنج عمل می کند و تغییرات فشار محیط را به صورت حرکت دست یا داده های دیجیتالی نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش به کاربر نشان می دهد.

ساده ترین و قدیمی ترین روش اندازه گیری فشار استفاده از لوله بوردون است که در حال حاضر اساس ساخت مانومتر است. در این دستگاه از یک لوله انعطاف پذیر استفاده می شود که جریان مایع از طریق آن موقعیت لوله و در نتیجه حرکت دست دستگاه را تغییر می دهد. سوزن در انتهای لوله قرار دارد و هنگامی که مایع پرفشار وارد لوله انعطاف پذیر می شود، لوله زانویی تمایل دارد موقعیت خود را به سمت راست تغییر دهد که سوزن را حرکت می دهد و فشار را نشان می دهد.

البته امروزه سیستم های مختلفی برای اندازه گیری فشار تعریف شده است که در دستگاه های تحت فشار نیز استفاده می شود; بنابراین طبیعی است که با مدل های مختلفی از این دستگاه ها مواجه شویم که هر کدام روش خاص خود را دارند; اما در نهایت نتیجه همه آنها یکسان است و نتایج گزارش شده برای فشار و تغییر بسیار ناچیز و ناچیز است.

گیج فشار با استفاده از مکانیزم مکانیکی متشکل از یک لوله یا دیافراگم هواپیمای بدون سرنشین و در برخی موارد یک عنصر دمنده با تغییر حالت عنصر اندازه گیری در اثر فشار و انتقال این تغییر حالت به بازوی مدرج متناسب با فشار روی صفحه نمایش. مقادیر فشار را در محدوده وسیعی تا فقط 1000 بار اندازه گیری می کند. سنسور فشار معمولاً فشار یک گاز یا مایع را اندازه گیری می کند.

واحد وزن:

وزن به واحدهای مختلفی بیان می شود. واحد استاندارد ما در سیستم SI پاسکال است. یک پاسکال برابر است با یک نیوتن نیرویی که به یک متر مربع از بدن وارد می شود. بهترین واحدی که می تواند به عنوان نقطه مرجع برای سایر واحدهای هوا استفاده شود که به عنوان میانگین مقدار هوای روی دریا تعریف می شود. همچنین در نوار، mbar، mmHg، psi، mmH2O نمایش داده می شود.

از آنجایی که پاسکال یک واحد کوچک فشار است، معمولاً از کیلوپاسکال (kpa) استفاده می شود که برابر با 1000 پاسکال است. هر اتمسفر حدود 100 کیلو پاسکال است. هواشناسان از واحد میلی بار استفاده می کنند که برابر با یک دهم پاسکال است. سایر واحدهای فشار را می توان dyn/cm2 یا torr نامید.

هنگام انتخاب گیج فشار آنالوگ مناسب، باید به موارد زیر توجه کنید:

محدوده مورد نیاز فشار پرس

قطر صفحه نمایش فشار سنج

نوع و اندازه رزوه گیج فشار

دقت گیج فشار

جنس گیج معمولاً فولاد یا برنج است

با تنظیم محدودیت سرعت افقی یا عمودی (به جلو یا عقب) باشد
انواع گیج فشار عقربه ای
انواع فشار سنج از نظر کارایی

گفتیم که روش های اندازه گیری فشار در فشار سنج ها با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی همه آنها بر اساس اصول اولیه استفاده شده در لوله بوردون طراحی شده اند و نتایج اندازه گیری فشار آنها یکسان است. اما روش استفاده شده در آنها می تواند در اعمال اندازه گیری فشار در نواحی مختلف موثر باشد و به همین دلیل باید به مدل های مختلف آنها بپردازیم:

شماره گیری فشار سنج

فشار سنج دیجیتال

تست فشار سنج

فشار سنج روغن

تست فشار دیفرانسیل

گیج فشار منفی

فشار سنج خلاء

اندازه گیری فشار دیافراگم

فشار سنج اکسیژن

انواع فشار سنج بسته به نوع فشار

روش های مختلفی برای طبقه بندی اندازه گیری فشار وجود دارد. در این مقاله به انواع کاهش استرس بسته به نوع استرس می پردازیم.

سنسورهای فشار می توانند بر اساس موارد زیر باشند:

محدوده اندازه گیری

دمای عملیاتی

نوع اندازه گیری فشار

کلاس

با توجه به نوع فشار اندازه گیری فشار سنج، مانومترها را می توان به 5 دسته طبقه بندی کرد.

سنسور فشار صحیح

این طراحی حسگر فشار را نسبت به موتور کامل (0 psi) اندازه گیری می کند. فشار اتمسفر در سطح دریا 101325 کیلو پاسکال (یا 14.7 psi) نسبت به خلاء است.

سنسور فشار

این نوع سنسور در بسیاری از موقعیت ها برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. این مدل را می توان برای اندازه گیری فشار در یک مکان نسبت به فشار اتمسفر در مکان دیگر کالیبره کرد. گیج فشار نمونه ای از گیج فشار است.

هنگامی که فشار سنج لاستیک 0 psi را نشان می دهد، فشار تایر 14.7 psi است. این یعنی برابر با فشار اتمسفر.

سنسور فشار خلاء

این مدل حسگر در سیستم برای اندازه گیری فشار زیر اتمسفر استفاده می شود.

مرجع سنسور خلاء بسته به صنعت متفاوت است. فشار را می توان نسبت به فشار اتمسفر (به عنوان مثال با اندازه گیری فشار منفی) یا نسبت به فشار خلاء اندازه گیری کرد.

سنسور فشار دیفرانسیل

این مدل سنسور فشار برای اندازه گیری اختلاف فشار بین دو منبع مجزا یا دو قسمت مختلف از یک سیستم استفاده می شود.

به عنوان مثال، یک سنسور فشار دیفرانسیل می تواند برای اندازه گیری افت فشار در فیلتر روغن استفاده شود.

همچنین می توان از فشارسنج تفاضلی برای اندازه گیری دبی یا سطح مخازن استفاده کرد.

سنسور فشار مهر و موم شده

این سنسور شبیه سنسور فشارسنج است با این تفاوت که توسط سازنده از قبل کالیبره شده است تا فشار را نسبت به فشار سطح دریا اندازه گیری کند.

دکمه بازگشت به بالا