مراحل بازسازی ساختمان به ترتیب + هزینه ها

بدون شک هر خانه ای پس از چندین سال از زمان ساخت خود نیاز به بازسازی دارد. میزان بازسازی با توجه به کیفیت مصالح مصرف شده، متفاوت است. ممکن است یک خانه از مصالح مرغوب ساخته شده و پس از گذشت چندین سال، مشکل یا آسیب جدی پیدا نکرده باشد و با یک بازسازی جزیی، مجددا در اختیار افراد قرار بگیرد. ترتیب مراحل بازسازی خانه باید با دقت رعایت شود تا نتیجه کار رضایت بخش باشد.

مراحل بازسازی خانه از ابتدا تا انتها با هدف بازسازی جذاب و رضایت بخش انجام می شود و افراد باید پیش از انجام بازسازی تمامی شرایط را سنجیده و نکات مهم بازسازی را در نظر داشته باشند. اطلاع از ترتیب مراحل بازسازی خانه به افراد کمک می کند تا با دانش کافی و با اطلاعات قبلی برای بازسازی خانه خود تصمیم بگیرند. در این مقاله این مراحل را به شما عزیزان معرفی می نماییم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چه خانه هایی نیاز به بازسازی دارند؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم چه خانه های نیاز به بازسازی دارند. پس از گذشت چند سال از ساخت ساختمان، کم کم نشانه های فرسوده شدن آن نمایان می شود. فرسوده شدن خانه علاوه بر اینکه زیبایی ظاهر خانه را از بین می برد، باعث کاهش مقاومت بافت آن نیز می گردد و به همین دلیل خانه های فرسوده باید مورد بازسازی قرار بگیرند. شرایط محیطی، آب و هوا، زمین لرزه، تخریب ساختمان های مجاور و شست و شوهای مکرر باعث فرسوده شدن ساختمان می شود و عاملی برای ضرورت بازسازی می باشد. تفاوت بازسازی و نوسازی در چیست؟

تفاوت در اجرای تغییرات و تعمیرات: در بازسازی عمدتا ساختمان شامل تغییرات و تعمیرات اساسی در قسمت های داخلی و خارجی می شود. در نوسازی تنها بخش هایی از ساختمان در اولویت تغییر و تعمیر قرار می گیرد. مثلا محیط آشپزخانه یا سرویس های بهداشتی دستخوش تعمیرات می شوند یا تغییراتی مثل رنگ یا کاغذ دیواری می شود.

اگر نمی دانید که خانه شما اکنون نیاز به بازسازی دارد، باید نمای خانه خود را مورد بازبینی قرار دهید. پس از آن، بخش هایی که از نظر ظاهری شکل اولیه و زیبایی خود را از دست داده اند، یادداشت کنید. اگر این بخش های آسیب دیده، تعداد زیادی داشته باشند، یعنی زمان بازسازی خانه شما فرا رسیده است. پس از بازبینی ظاهری باید به سراغ بافت خانه بروید و اگر پوسیدگی هایی مشاهده می کنید، برای رفع آنها از مصالح مناسب برای بازسازی استفاده نمایید.

کسانی که قصد فروش خانه خود را دارند بهتر است پیش از فروش، بازسازی انجام دهند تا بتوانند خانه خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند. خریداران معمولا برای خانه های شیک و زیبا حاضر به پرداخت هزینه بیشتری هستند اما خانه های فرسوده با نمای نامناسب، خریداران کمتری دارند. اگر قصد فروش خانه خود را ندارید می توانید با بازسازی، دکوراسیون خانه خود را تغییر دهید. تغییر دکوراسیون، باعث تنوع در خانه و ایجاد انرژی مثبت در ساکنین می گردد.

اولین مرحله: انتخاب نوع و میزان بازسازی

بازسازی انواع مختلفی دارد و افراد باید در ابتدا به مشخص کردن نوع بازسازی و میزان آن بپردازند زیرا این مرحله بر سایر مراحل بازسازی تاثیر می گذارد. برای مشخص شدن این موضوع باید اینطور گفت که افراد باید تعیین کنند که چه بخش هایی از ساختمان را تا چه حدی بازسازی کنند.

مثلا اگر بازسازی آشپزخانه برای افراد در اولویت قرار دارد باید مشخص کنند که کدام بخش های آشپزخانه مورد بازسازی قرار بگیرد تا ادامه روند کار با مشکلی روبرو نشود. بهترین کار این که مجموعه عملیات لازم را فهرست کنند تا همه چیز مطابق با آن پیش رود.

دومین مرحله: مشاوره با متخصصان فعال در این زمینه

افرادی که می خواهند خانه خود را بازسازی کنند باید از متخصصان فعال در این زمینه مشورت گرفته و با راهنمایی آنان برای بازسازی تصمیم بگیرند و ترتیب مراحل بازسازی خانه را رعایت کنند. متخصصان میزان بودجه لازم برای بازسازی قسمت های لیست شده و راهکارهای لازم را ارائه می دهند. گاهی ممکن است بازسازی بخش مورد نظر افراد، خطراتی را در پی داشته باشد برای همین متخصصان، به افراد در امر بازسازی بی خطر کمک می کنند.

سومین مرحله: انتخاب پیمانکار ماهر

بازسازی خانه کار بسیار حساسی است که نیاز به تخصص و مهارت دارد و به همین منظور باید این کار را به یک پیمانکار ماهر سپرد. پیمانکار را باید بر اساس مهارت ها و توانایی هایش انتخاب کرد زیرا قرار است بازسازی خانه که کار بسیار حساسی است را به وی سپرد، پس توانایی او اهمیت زیادی دارد. افراد باید در انتخاب پیمانکار به رزومه وی دقت کنند و در این زمینه صرفا بر اساس پیشنهاد آشنایان، تصمیم نگیرند.

چهارمین مرحله: برآورد هزینه ها

پس از انتخاب پیمانکار نوبت به برآورد هزینه ها می رسد. برای این بخش می توان به دو صورت عمل کرد:

۱- می توان بودجه مشخصی را در نظر گرفت و از پیمانکار خواست که تنها با استفاده از همین مقدار بودجه به بازسازی بپردازد.

۲- فرد می تواند با پیمانکار مشورت کند و سپس با همفکری هم و با توجه به قسمت های مورد نظر برای بازسازی، برآورد هزینه ها را انجام دهند و آن را مشخص نمایند.

نکات مهم برآورد هزینه ها

۱- در برآورد هزینه ها باید دقت کرد که نمی توان هزینه ها را به طور دقیق مشخص کرد و ممکن است در پایان کار، هزینه ها کمی بیشتر یا کمتر از مقدار برآورد شده باشد.‌

۲- در برآورد هزینه ها باید به تمامی جزییات دقت کرد و دستمزد و قیمت مصالح مورد نیاز را نیز در نظر گرفت.

پنجمین مرحله: طراحی و پردازش ایده

در این مرحله از ترتیب مراحل بازسازی خانه باید هر آنچه که در ذهن فرد وجود دارد روی کاغذ پیاده شود تا طرحی از نتیجه کار به دست آید. در این مرحله می توان از نظرات اعضای خانواده نیز استفاده کرد و ایده آنها را با پیمانکار در میان گذاشت. طراحی و پردازش ایده ها سبب دریافت طرح ابتدایی شده و فرد می تواند در صورت رضایت نداشتن از بخش هایی، در آن تغییراتی را اعمال کند.‌ طرح هایی که با تغییر کاربری ساختمان همراه باشند، نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارند.

ششمین مرحله: اخذ مجوز

انجام بازسازی خانه در بخش هایی نیاز به گرفتن مجوز ندارد و در بخش هایی نیز حتما باید مجوزهای لازم اخذ شود تا کار بازسازی انجام گیرد.

الف) برای اجرای عملیات زیر نیازی به اخذ مجوز نیست.

۱- تعمیر پشت بام با ایزوگام، قیرگونی و نصب شیروانی

۲- سفیدکاری و رنگ آمیزی دیوارهای تمامی طبقات

۳- نصب کاشی

۴- تعمیر و تغییر در نمای خانه

۵- تعمیر و نصب کفپوش همه طبقات

۶- تعمیر و تغییر دیوارهای حیاط به گونه ای که تغییری در بخش های اصلی خانه مثل پارکینگ ایجاد نشود.

۷- تعمیر و نصب انواع تجهیزات سرویس بهداشتی ملزم به رعایت اصول نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان می باشد.

۸- تعمیر و تعویض درب و پنجره ها نیز ملزم به رعایت اصول نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان است.

۹- لوله کشی آب، گاز، شوفاژ و فاضلاب به شرط اینکه نیاز به احداث موتورخانه نباشد.

۱۰- حفر و تخلیه چاه فاضلاب

ب) عملیاتی که اجرای آن نیاز به دریافت مجوز دارد به صورت زیر است.

۱- تخریب دیوارها و تیغه های داخلی باربر

۲- جابجایی راه پله

۳- تغییر کاربری قسمت های مختلف خانه

۴- جابجایی بخش هایی از ساختمان که با توجه به قوانین شهرسازی ممنوع می باشد.

۵- جابجایی دیوارهای پارکینگ به صورتی که منجر به از بین رفتن بخشی از پارکینگ شود.

هفتمین مرحله: برنامه ریزی برای بازسازی خانه

پس از اینکه مجوزهای لازم برای بازسازی اخذ گردید باید برای اجرای بازسازی آماده شد و برای آن برنامه ریزی کرد. وجود یک برنامه ریزی مناسب با در نظر گرفتن شرایط زمانی، ترتیب مراحل بازسازی خانه را به خوبی پیش می برد. برنامه ریزی باید بر اساس اولویت ها انجام شود و افراد بتوانند بر آن نظارت های لازم را داشته باشند. برای تدوین برنامه ریزی حتما باید با پیمانکار مشورت کرد و با هماهنگی های لازم، برنامه را اجرا نمود.

هشتمین مرحله: تخریب

یکی از مراحل مهم در بازسازی خانه، تخریب آن می باشد. منظور از تخریب این است که تمامی بخش هایی که قصد بازسازی آن را دارند باید تخریب شود. تخریب می تواند تخریب یک دیوار و یا اینکه کاغذ دیواری آن باشد و این بستگی به هدف افراد دارد. برای تخریب دیوارها باید از وجود تاسیسات الکتریکی و مکانیکی اطلاع داشت و قبل از تخریب باید برق، آب و گاز قطع گردد تا ایمنی لازم حاصل شود.

 

خروج از نسخه موبایل