علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

قبل خواب به صورت خود وازلین بزنیم؟

تقریباً در همه خانه‌ها یک قوطی وازلین پیدا می‌شود و یکی از مفیدترین وسایل موجود در خانه است. یکی از کاربردهای اصلی  وازلین کمک به شاداب و مرطوب ماندن پوست است. زدن وازلین قبل از خواب به صورت عادت برخی افراد است که در ادامه می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

منبع این مطلب  مقاله زدن وازلین قبل از خواب به صورت، آری یا خیر از مجله آچاره است.

وازلین چگونه روی پوست تاثیر می‌گذارد؟

برقی که وازلین بر روی سطح پوست ایجاد می‌کند ظاهری درخشان به آن می‌دهد و  باعث می‌شود پوست منعطف شود. جالب است بدانید که حتی برخی افراد از آن به عنوان‌ هایلایتر استفاده می‌کنند. این ماده با تشکیل یک لایه محافظ روی پوست، از خروج رطوبت جلوگیری کرده و ظاهر شاداب‌تری به آن می‌دهد.

بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها، از جمله وازلین، با ایجاد یک سد محافظ روی پوست، از آن مراقبت می‌کنند. این کار مانع از خروج رطوبت در طول روز و در هنگام خواب می‌شود. آب یکی از اجزای ضروری در فرآیند بهبودی پوست است. بنابراین با حفظ رطوبت پوست در زیر این لایۀ محافظ، اسکارها و لکه‌های ناشی از آکنه می‌توانند در شرایط بهتری قرار گرفته و بهبود پیدا کنند. علاوه بر التیام اسکارها و لک‌ها، وازلین می‌تواند پوست را مرطوب‌تر و در نتیجه جوان‌تر نشان دهد.

ملایم، در دسترس بودن و هزینه کم وازلین می‌تواند استفاده از آن را به یک روش طولانی مدت و خوب برای مبارزه با پیری و جلوگیری از افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک تبدیل کند.

قبل خواب به صورت خود وازلین بزنیم؟

روش درست زدن وازلین قبل از خواب به صورت

برای استفاده از وازلین قبل از خواب، روش یا ابزار خاصی مورد نیاز نیست. با استفاده از انگشت و یا یک برس کوچک تمیز، لایه نازکی از وازلین را به کل صورت و گردن خود بمالید. بهتر است هنگام استفاده از وازلین، از یک حوله نازک و یا یک روبالشی بر روی بالش خود استفاده کرده و از نفوذ چربی و کثیف شدن آن  جلوگیری کنید.

مقدار وازلین مورد نیاز، بسته به میزان خشکی و حساسیت پوست افراد متفاوت است. بهتر است صبح بعد از بیدار شدن از خواب، وازلین باقی مانده روی پوست خود را کاملا بشویید و سپس از مرطوب‌کننده‌های معمولی روزانه خود استفاده کنید.

زیرا وازلین باقی مانده از شب بر روی پوست، می‌تواند باعث چرب شدن پوست در طول روز شود. توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از محصولاتی مانند وازلین که بسیار سنگین و چرب هستند، احتیاط کرده و با مقدار کم شروع کنید. مقدار بسیار کمی‌ از آن را روی تمام صورت و گردن خود بمالید و به مرور زمان مقدار آن را به میزان دلخواه افزایش دهید. حتما قبل از استفاده از وازلین صورت خود را بشویید.

حتما دقت کنید که با توجه به قابلیت وازلین در گیر انداختن رطوبت روی سطح پوست و ممانعت از خروج آن، در صورت آلوده بودن پوست، آلودگی‌ها، باکتری‌ها و یا سایر محرک‌های آکنه زا روی سطح پوست نیز مسدود خواهند شد.

قبل خواب به صورت خود وازلین بزنیم؟

مزایای زدن وازلین قبل از خواب به صورت

بیش از 150 سال است که از وازلین به صورت موضعی استفاده می‌شود. داشتن پوستی صاف و جوان یکی از بارزترین مزایای استفاده از وازلین است. سایر خواص وازلین عبارتند از:

  1. تسکین درد و خارش ناشی از حساسیت پوستی
  2. جلوگیری از تاول
  3. محافظت در برابر هوای سرد و آبریزش بینی در زمستان
  4. حفظ رطوبت پوست
  5. نرم کردن پوست

وازلین کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد و در کارهای مختلفی از آن بهره گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال پاک کردن آرایش، تسکین هموروئید، مراقبت از کوتیکول و غیره.

اگرچه وازلین یک محصول قدیمی، قابل اعتماد و به طور کلی بی خطر است، اما برخی خطرات و اثرات منفی نیز در استفاده از آن وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در بخش بعد به معایب زدن وازلین قبل از خواب به صورت خواهیم پرداخت.

معایب استفاده از وازلین

استفاده از هر محصول موضعی با معایبی همراه است که واکنش آلرژیک شایع‌ترین آن‌ها است. درنظر داشته باشید که خطر واکنش آلرژیک به وازلین بسیار کم است اما غیرممکن نیست.

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد واکنش آلرژیک و یا بثورات پوستی، تست مقدار کمی از آن بر روی پوست است. مقدار کمی از آن را روی ناحیه ای از پوست مانند قسمت داخلی مچ دست یا ران پا بمالید. 24 ساعت صبر کنید. اگر واکنشی نشان نداد، می‌توانید از آن در سایر قسمت‌های بد مانند صورت خود استفاده کنید.

در صورت مشاهده هر گونه جوش یا ایجاد قرمزی، مصرف وازلین را سریعا قطع کنید.

علاوه بر واکنش آلرژیک، پیامدهای بالقوه منفی دیگری نیز برای زدن وازلین قبل از خواب به صورت وجود دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، وازلین  می‌تواند باعث ایجاد جوش شود زیرا به دلیل چربی می‌تواند عوامل ایجاد کننده آکنه را روی پوست به دام بیندازد. اگر بعد از استفاده از وازلین روی صورت جوش مشاهده کردین فورا آن را بشویید و استفاده از آن را متوقف کنید.

یکی دیگر از پیامدهای منفی استفاده از وازلین برای پوست، تجمع آن در ریه می‌باشد. اگر برای تسکین درد و پوسته‌های نوک بینی در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا از آن استفاده می‌کنید، ممکن است با هربار نفس کشیدن، مقادیر میکروسکوپی آن وارد ریه شود. کودکان ممکن است به تجمع این ذرات حساس باشند پس بهتر است این مسئله را نیز درنظر داشته باشید و اگر علائمی مانند عطسه و سرفه مشاهده کردید وازلین را از صورت پاک کنید.

جمع بندی

در پایان باید گفت وازلین محصول پرکاربرد و مقرون به صرفه‌ای است که بیش از 150 سال است که در دسترس همگان قرار دارد. فهرست کاربردهای وازلین  و مزایایش برای زدن وازلین قبل از خواب به صورت بلند بالا است. اگرچه وازلین برای بسیاری از این کاربردها آزمون خود را پس داده است، اما بهتر است که از خطرات و عوارض جانبی احتمالی آن آگاه باشید؛ به خصوص اگر برای کودکان و نوزادان استفاده می‌شود.

منبع:

زدن وازلین قبل از خواب به صورت، آری یا خیر

دکمه بازگشت به بالا