اطلاعات تکمیلی در مورد عایق الاستومری

عایق بندی لوله آب تا حد بسیار زیادی از یخ زدگی لوله‌ها جلوگیری می کند. عایق کاری لوله‌ها فواید و مزایای دیگری نیز دارد. عایق لوله پکیج در ساختمان و یا عایق کاری انواع لوله‌های استفاده شده در صنعت، علاوه بر جلوگیری از یخ زدگی و هدر رفت گرما، از نفوذ رطوبت به لوله‌ها، خوردگی و زنگ زدگی در لوله‌های فولادی، صدا و میزان لرزش در لوله‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

همچنین در محیط‌های صنعتی که از لوله‌ها برای انتقال گرما استفاده می‌شود، عایق بندی لوله‌های تاسیسات نقش مهمی در سلامت افرادی دارد که در ارتباط به این لوله‌ها هستند. زیرا در صورت تماس با این لوله‌ها امکان سوختگی در آنها به شدت کاهش می‌یابد. با توجه به پوشش لوله‌ها با مواد عایق، امکان آسیب پذیری از طریق ضربه مکانیکی به لوله‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و طول عمر لوله‌ها تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد.

روش‌های مختلفی برای عایق کاری لوله‌ها چه لوله‌های تاسیسات گرمایشی و چه سایر لوله‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها و صنایع مختلف وجود دارد. برای عایق بندی لوله‌ها باید از انواع عایق‌های مخصوص برای لوله‌ها استفاده کرد. هر کدام از این عایق‌ها ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند. همچنین از لحاظ کاربرد نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

یکی از معروف‌ترین عایق‌های لوله‌ای که برای محافظ از لوله‌ها در برابر حرارت از آن استفاده می‌شود، عایق پشم سنگ است. این عایق ماده فیبری است که از ریسیدن و یا استخراج مواد معدنی یا سنگ گداخته ساخته می‌شود. پشم معدنی مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت بالا دارد و در جاهایی که احتمال آتش گرفتن لوله‌ها وجود دارد، می‌توان از این عایق استفاده کرد. همچنین عایق پشم معدنی را می‌توان به عنوان عایق لوله پکیج در ساختمان و انواع لوله‌های صنعتی که در معرض دمای بسیار بالا هستند نیز به کار برد.

عایق الاستومری یکی از بهترین عایق‌ها برای عایق بندی لوله‌ها است. این عایق انعطاف پذیر بوده و یک عایق سلول بسته پلیمری است که به طور کلی در دو نوع NBR و EPDM وجود دارند. خواص عایق الاستومری لوله‌ای بسیار بی نظیر است و باعث شده به سرعت جای بسیاری از عایق‌های لوله‌ای سنتی و قدیمی‌تر نظیر پشم سنگ و یا پشم شیشه را بگیرد. این عایق را هم می‌توان برای جلوگیری از یخ زدگی لوله‌ها در محیط بیرون استفاده کرد و هم می‌توان از آن به عنوان یک عایق حرارتی برای عایق لوله پکیج، عایق کاری لوله‌های تاسیسات ساختمانی و یا صنعتی و… استفاده کرد.

این عایق سبک، نرم، انعطاف پذیر، مقاوم در برابر نفوذ رطوبت، بخار آب، صدا، آتش، مواد شیمیایی، قارچ، کپک و… بوده و نصب بسیار ساده ای دارد. عایقی ساخته شده از فوم پلاستیکی انعطاف پذیر است که از آن می‌توان به عنوان یک عایق مناسب برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌ها در سرما و کاهش میزان هدر رفت گرما و حرارت در ساختمان‌های دارای سیستم گرمایش مرکزی یا پکیج استفاده کرد. از این نوع عایق لوله‌ای به ندرت در صنعت استفاده می‌شود و بیشتر دارای مصارف مسکونی است. عایق‌های پلی اتیلن یا فوم خاکستری ارزان قیمت هستند.

مقایسه انواع روش‌های عایق کاری لوله

پشم شیشه، با وجود اینکه فواید بسیاری همچون چگالی‌های مختلف، وزن سبک، سازگار با محیط زیست، نصب آسان، شکل پذیری و انعطاف پذیری، قیمت مقرون به صرفه و… دارد، نمی‌توان از مضرات استفاده از آن چشم پوشی کرد. کارا انرژی ماندگار متعهد به ارتقای سطح زندگی افراد و حفظ محیط زیست از طریق بهبود بهره‌وری انرژی است . استفاده از پشم شیشه یا فایبر گلاس ممکن است برای کسانی که با آنها دائما کار می‌کنند و یا سایر کسانی که با این مواد در ارتباط هستند باعث مشکلات پوستی، ریوی، کاهش دید، ایجاد خراش و… شود.

اگر کسی به طور مداوم در معرض استفاده از پشم شیشه یا فایبرگلاس قرار بگیرد، احتمال بروز سرطان ریه در او وجود دارد. همچنین پشم شیشه و فایبر گلاس به دلیل ساختار سلولی بازی که دارند، آب و بخار آب به راحتی در آن نفوذ می‌کند. به همین دلیل نباید از این عایق‌ها بدون روکش مناسب برای محیط‌ها و لوله‌های روکار در فضای باز استفاده کرد. اگر پشم شیشه در مجاورت رطوبت قرار بگیرد و روکش نداشته باشد، احتمال رشد قارچ و کپک در لوله‌ها تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود.

مزایای عایق الاستومری چسبدار مسلح

عایق الاستومری رولی پشت چسبدار نخدار جزء مواد سلول بسته انعطاف پذیر بوده و دارای ضریب انتقال حرارت پایینی می باشد.عایق الاستومری سبک بوده و دارای ویژگی های برشی عالی است.این عایق ها در دو نوع لوله ای و رولی موجود می باشند و در رنج های دمایی متوسط به پایین مورد استفاده قرار می گیرند. از عایق الاستومری برای عایقکاری سیستم های تهویه و تجهیزات HVAC مورد استفاده قرار می گیرد.این مواد در مورد لوله هایی با دمای پایین به دلیل خاصیت مقاومت در برابر رطوبت ترجیح داده می شوند.در حالیکه این ماده دارای قابلیت بازدارندگی آتش است ، اما توجه داشته باشید که این یک ماده پلاستیکی است.

ساختار سلول بسته عایق الاستومری رولی پشت چسبدار نخدار می تواند بطور کارآمدی مانع از انتقال حرارت گردد.عایق الاستومریک رولی پشت چسبدار دارای ضریب انتقال حرارت  ۰.۰۳۴W/m.k می باشد و ضریب انتشار حرارت از سطح آن  ۹W/m2k می باشد.فوم الاستومری توانایی بالایی در جلوگیری از نفوذ بخار داشته و در برابر رطوبت مقاوم می باشد.سطح داخلی عایق الاستومر دارای پوشش ضد بخار بوده و مقاوم در مقابل آتش می باشد. براحتی نصب می گردد و بدون CFC، HFC، HCFC و یا مواد دیگر حاوی فلوئور، فرمالدئید و گرد و غبار و الیاف است.

اطلاعات نصب عایق الاستومری رولی پشت چسبدار

عایق الاستومری رولی پشت چسبدار نخدار را به راحتی و سرعت می توان توسط چسب پشت محصول بر روی سطوح نصب کرد. برای لبه هایی که چسب ندارند پیشنهاد می شود از چسب مایع مخصوص عایق الاستومری و جهت پوشش دهی درزهای موجود می توان از نوار درزگیر های مخصوص عایق الاستومری استفاده نمود. همچنین برای بریدن عایق الاستومری رولی به ابعاد مورد نظر، قیچی یا کاتر مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که اجرا و نصب سایر عایق های قدیمی همانند پشم شیشه، زمانبر بوده عوارض پوستی و تنفسی عمده ایی برای نصابان ایجاد می کند،

استفاده از عایق الاستومری رولی ساده پشت چسبدار نخدار، که علاوه بر سادگی نصب، موجب صرفه جویی در زمان، هزینه و نیروی انسانی می شود توصیه می گردد. عایق  الاستومری لوله ای ساده بدلیل ساختار سلول بسته ،مقاومت بالایی در برابر رطوبت، بخار آب ، آلودگی و گرد وخاک دارد اما عایق پشم شیشه بدلیل ساختار فیبری و متخلخل خود، در مقابل رطوبت و نفوذ بخار و آب ،مقاومت پایینی داشته  و با نفوذ رطوبت  و بخار آب به درون عایق، از مقاومت حرارتی ان کاسته می گردد. به دلیل عدم مقاومت پشم شیشه در مقابل رطوبت و بخار،

در صورت نصب در فضای باز، استفاده از پوشش های ضدرطوبت و فویل های آلومینیومی امری اجباری تلقی می گردد .همچنین عایق الاستومری، از نظر عوارض زیستی و ایجاد امراض ، بدون عوارض و بدون تولید ذرات گرد وغبار بوده در صورتیکه تماس مستقیم پشم شیشه با پوست، چشم و سیستم تنفسی ایجاد مشکل خواهد کرد.. در بسیاری از گزارش ها، تنفس مستقیم گرد پشم شیشه علت افزایش نرخ ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان ریه عنوان شده است. توصیه اکید می شود که کارگران و عایق کاران، هنگام کار با پشم شیشه از ماسک و لباس محافظ مناسب استفاده کنند.

خروج از نسخه موبایل