آشنایی با انواع عایق الاستومری برای عایق صدا

عایق الاستومری یکی از انواع عایق های گرما، سرما و صوت است. و برای لوله های گرمایش و سرمایش، کانال ها و سیستم های تهویه مطبوع، لوازم خانگی و غیره گزینه ای عالی است. عایق الاستومری یکی از کامل ترین و موثرترین عایق ها در ساخت و ساز است که منجر به ارتقای کیفیت کار در ساختمان و پروژه ها می شود.

این کالا به صورت رولی و لوله ای (خام) تولید و توزیع می شود که در مدل رولی به ضخامت های ۶میل ۹میل ۱۳میل ۱۶میل ۱۹میل ۲۵میل و۳۲میل تولید و در مدل لوله ای برای سایز های لوله های مسی و آلومینیومی تولید می شوند.

عایق الاستومریک به عنوان یک عایق حرارتی جهت عایق کاری مخازن و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد.عایق الاستومریک انعطاف پذیر بوده و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

نصب عایق الاستومریک آسان بوده و در فضاهای داخلی و خارجی قابل نصب می باشد.

ساختار عایق الاستومریک بصورت سلول بسته می باشد.این ساختار مانع از اتلاف حرارت شده و از رشد قارچ و کپک ممانعت بعمل می آورد.عایق الاستومریک سبک وزن بوده و هیچ گونه الیاف و فرمالدئید تولید و ساخته می شوند.

عایق الاستومری به دلیل اینکه در مقابل اشعه UV مقاوم است دیرتر دچار تخریب شده و در نتیجه طول عمر بالایی دارد.ضریب انتقال حرارت عایق های الاستومریک بسیار پایین می باشد.عایق الاستومری دارای سطحی صاف می باشد که این مسئله کاهش میزان آلودگی را در بر خواهد داشت.

استفاده ازین نوع عایق مزایای بسیاری چون بهینه سازی مصرف انرژی به سبب دارا بودن ضریب انتقال حرارتی مناسب، جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی لوله، سهولت نصب و انعطاف پذیری، قابلیت چسبندگی و رنگ پذیری، جلوگیری از کندانس و .. داراست.

این نوع عایق ها برتری زیادی نسبت به سایر عایق های حرارتی و برودتی  از جمله پشم سنگ، پشم شیشه ،پلی یورتان و .. دارند.

این عایق الاستومری شانه تخم مرغی جهت عایق بندی صوتی استفاده می شود.

4  دلیل برای استفاده از عایق الاستومری بجای عایق پشم شیشه :

  1. عایق الاستومریک بدلیل اینکه از سلول بسته ساخته شده مقاومت بسیار زیادی در برابر آب، بخار آب، آلودگی و کثیفی دارد اما عایق پشم شیشه به دلیل اینکه از فیبر ساخته شده است و در برابر آب و بخار آب استحکام کمتری دارد .
  2. . با نفوذ آب به داخل عایق پشم شیشه ای از مقاومت حرارتی آن کم میشود.
  3. به علت اینکه پشم شیشه در برابر بخار و آب استحکام کمتری نسبت به عایق الاستومری رولی دارد اگر در فضای باز نصب بشود باید از پوشش های فویل آلومینیومی و ضد رطوبت ها حتما استفاده گردد.
  4. از نظر بهداشتی به دلیل اینکه در عایق الاستومری گرد و غباری وجود ندارد و در زمانی که با چشم، پوست برخورد داشته باشه مشکلی به وجود نمی آورد. اما در پشم شیشه قضیه برعکس اتفاق می افتد و باعث مشکل در سیستم تنفسی و پوست میشود.

طبق گزارش های به دست آمده از استنشاق پشم شیشه احتمال گرفتن بیماری سرطان ریه را زیاد میکند و طبق توصیه در همه مواقع کارگران باید در مواقع کار با عایق پشم شیشه از تجهیزات ایمنی از قبیل ماسک و لباس های مناسب استفاده کنند

کاربرد عایق های الاستومریک لوله ای برای عایق کاری لوله های سرد و گرم در سیستم های سرمایشی و گرمایشی ،رایزر ها مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع عایق الاستومری:

 عایق الاستومری رولی:

الف- عایق الاستومریک رولی ساده: 

همانطور که از نام این نوع عایق الاستومریک پیداست ساختار آن بدون پوشش و کاور بوده و به دو صورت خام و پشت چسبدار قابل فروش می باشد.در مرحله اول سطوح عایق الاستومریک رولی ساده بصورت خام و بدون چسب می باشد که با درخواست کارفرما یا خریدار می توان یک سمت از سطوح آن را به چسب عایق الاستومریک آغشته نمود و در واقع عایق الاستومریک را بصورت آماده به نصب تحویل خریدار نمود تا مجری صرفا با برداشتنِ پوششِ کاغذیِ چسب عایق الاستومریک ،اقدام به نصب و چسباندنِ عایق الاستومریک در محل مورد نظر نماید. 

عایق الاستومریک رولی ساده در ضخامت های گوناگون از قبیل ۶-۹-۱۳-۱۹ تا ۵۰ میلیمتر تولید و عرضه می گردد. 

از جمله کاربردهای عایق الاستومریک رولی ساده و پشت چسبدار بر روی سطوح کانال های تهویه هوا می باشد. 

ب- عایق الاستومریک رولی با روکش آلومینیوم: 

جهت افزایش مقاومت سطوح عایق الاستومریک در برابر عوامل طبیعی و آسیب های ناشی از ضربه،کشیدگی و پارگی از پوشش فویل آلومینیوم بر سطح عایق الاستومریک استفاده می گردد.ضخامت های پوشش این فویل آلومینیومی ۱۳۰- ۱۷۰ و ۲۳۰ میکرون می باشد.لازم به ذکر است هرچه این ضخامت بیشتر باشد،مقاومت عایق الاستومریک نیز در برابر ضربه و آسیب های طبیعی، بیشتر خواهد بود.نکته مهم در استفاده از فویل آلومینیوم جهت پوشش سطوح عایق الاستومریک ،این می باشد،که برای مقاومت بیشترِ این پوشش می توان 

ضخامت عایق الاستومریک رولیِ آلومینیومی دقیقا دارای همان ضخامت عایق الاستومریک رولی ساده می باشد که باید به آن ضخامت ها ضخامت فویل های آلومینیوم را نیز افزود. 

رول های عایق الاستومریک با روکش آلومینیوم دارای عرض یک متر و یک متر و بیست سانتی متر می باشند

پ- عایق الاستومریک رولی آکوستیک

جهت جلوگیری از انتشار ارتعاشاتِ صوتیِ مزاحم و همچنین ایجاد محیط های بی صدا برای مصارف خاص از قبیل استودیوهای صدا و نیز ایجاد صداگیر در کانال های هوا برای مهار زوزه ی فشار هوا و همچنین برای ایجاد عایق صوتی در میان جداره ی دیوارها و حتی کف ساختمانهای مسکونی از عایق الاستومریک صوتی(شانه تخم مرغی) استفاده می گردد.

عایق الاستومریک

مزایای استفاده از عایق الاستومریک:

۱-عایق الاستومریک از آلودگی های زیست محیطی از جمله مواد سرطان زا که در موارد مشابه،مثل عایق های سنتی از جمله پشم شیشه و پشم سنگ وجود دارد،کاملاً عاری است. 

۲- عدم تاثیرگذاری و نفوذ گردوخاک ،ریزگرد و غبار در ساختار عایق الاستومریک. 

۳- مقاومت عایق الاستومریک در برابر رطوبت،شبنم،بخار و آب باران و برف بسیار بالاست.

۴- عایق الاستومریک در برابر آلودگی های بیولوژیکی بسیار مقاوم می باشد .

۵- مقاومت عایق الاستومریک در برابر پارگی و از هم گسیختگی بسیار بالا است.

۶- عایق الاستومریک در برابر اثراتِ سوء اشعه ماورای بنفش مقاوم است  . 

۷- ساختار فیزیکیِ عایق الاستومریک طوری است که در برابرِ خوردگی و اثرات اسیدی و شیمیایی مقاومت می کند. 

۸- از جمله مهمترین و اساسی ترین ویژگی ها،ضریب انتقال حرارتیِ بسیار پایینِ آن می باشد. 

۹- نصب و اجرای آسانِ عایق الاستومریک به صورت خودبست 

۱۰-  عاری از هرگونه فیبر بوده و از تولید هرگونه ریزگرد و غبار مصون می باشد. 

۱۱- انعطاف پذیریِ بالا و امکان استفاده از عایق الاستومریک  در مواضعِ مختلف با اشکال گوناگون. 

۱۲- خاصیت غیرسمّی بودنِ عایق الاستومریک  عایق الاستومریک وجود دارد. 

۱۴- قابلیتِ از پیش چسب زدن و تجهیزِ سطح عایق الاستومریک به چسب 

۱۵- امکان رنگ آمیزیِ سطح بیرونیِ عایق الاستومریک 

۱۶- امکان تولید انواع عایق الاستومریک به صورت رولی و لوله ای. 

۱۷- قابلیت تولید  در ضخامت های گوناگون.

محصولات جانبی عایق الاستومریک

الف- نوار درزبندی عایق الاستومریک : 

بعد از نصب و چسباندن عایق الاستومریک بر روی سطوح مورد نظر، برای اتمام کار و پوشاندنِ درزهای نقاط اتصال که بصورت لب به لب به هم متصل شده اند نیاز به نوار درزگیر عایق الاستومریک می باشد.  

نوار درزگیر عایق الاستومریک به صورت رولی و در طول ۱۰ متر تولید می گردد. 

ضخامت نوار درزگیر عایق الاستومریک در حد ۳میلیمتر می باشد. 

لازم به ذکر است نوار درزگیر عایق الاستومریک در انواع ساده، نخدار (مسلح) و فویل دار(آلومینیومی) قابل تولید و مصرف می باشد. 

نوار درزگیر عایق الاستومریک برای پوشش درزِ هر دو نوع عایق رولی و لوله ای امکانِ کاربرد دارد. 

از جمله مزایای نوار درزگیر عایق الاستومریک ،همجنس بودنِ آن با خودِ عایق الاستومریک می باشد.این مزیت هم باعث افزایش راندمان در صرفه جویی از انرژی می باشد و هم در زیبایی و تناسب نمای نقطه ی اتصال با کلِ ساختار عایق الاستومریک موثر می باشد. 

خصوصیتِ ضد حریق یودنِ نوار درزگیر عایق الاستومریک آنرا در برابر محصولات مشابه از قبیل نوار درزگیر برزنتی و نوار درزگیر آلومینیومی، بارزتر می نماید. 

نوار درزگیر عایق الاستومریک مقاومت خوبی در برابر برودت و حرارت داشته و بازه ی مقاومت دماییِ آن بین ۲۰۰- تا ۱۵۰+ درجه سانتیگراد می باشد. 

استحکام و پایداریِ نوار درزگیر عایق الاستومریک نیز جزو خصوصیات مثبت آن به شمار می آید بطوریکه این قوام باعث جلوگیری از هرگونه پارگی و گسستگی می شود. 

ب- نوار چسب درزگیر آلومینیومیِ جهت عایق الاستومریک: 

 نوار چسب آلومینیومی برای درزبندی و حتی آب بندی و هوابندی درزهای اتصال به کار می رود.

ساختار نوار درزگیر الومینیومیِ عایق الاستومریک از فویل آلومینیوم مجهز به آستری که باعث تقویت نوار درزگیر می گردد،تشکیل شده است. 

جنس مواد چسبیِ نوار درزگیر آلومینیومیِ عایق الاستومریک ،از نوع چسب پایه رزین بوده و میزان چسبناکیِ ان بسیار بالا می باشد. 

نوار چسب آلومینیومیِ عایق الاستومریک به صورت رولی و در طول های ۲۵ و ۵۰ یار تولید و به بازار مصرف عرضه می گردد. 

جنس نوار چسب آلومینیومیِ عایق الاستومریک دارای دوام و استحکام خوبی می باشد.

جنس نوار چسب درزگیر آلومینیومی عایق الاستومریک ،هم از فویل آلومینیوم ساده(غیرمسلح) و هم از فویل آلومینیوم نخدار(مسلح) قابل تولید می باشد. بدیهی است عمر مفید و دوام نوار چسب آلومینیومیِ نخدار(مسلح) بیشتر و بالاتر از نوعِ ساده ی آن می باشد. 

پ- نوار چسب برزنتیِ عایق الاستومریک:

این نوار درزگیر نیز برای  پوشاندن منافذ و درزهای نقاط اتصالِ از جمله درزهای نقاط اتصال عایق الاستومریک به کار می رود. در واقع این نوع نوار علاوه بر خاصیت درزبندی دارای خاصیت هوابندی و آببندی نیز هم می باشد.

عرض هر رول نوار درزگیر برزنتی به صورت استاندارد۵،۷ و ۱۰ سانتیمتر می باشد،اما محدودیتی در تولیدِ این نوار چسب درزگیر وجود ندارد و بطور سفارشی در هر عرضی می توان آن را تولید نمود. 

از نوار درزگیر برزنتی هم برای درزگیریِ عایق الاستومریک رولی و هم برای درزبندیِ عایق الاستومریک لوله ای بطور یکسان قابل استفاده می باشد.

فروشگاه الموت تهویه با چندین سال تجربه کاری در حوزه عایق الاستومری می تواند انواع عایق الاستومری با کیفیت و درجه یک را برای شما عزیزان فراهم نماید. جهت مشاهده سایت الموت و خرید عایق می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

ت- رنگ مخصوص عایق الاستومریک : 

رنگ پلیمریِ عایق الاستومریک ،جهت پوشاندن سطوح عایق الاستومریک به کار می رود.تنوع رنگ های عایق الاستومریک عبارتست از سفید،قرمز،آبی و طوسی می باشد. 

از ویژگی های رنگ مخصوص عایق الاستومریک می توان به جلوگیری از تاثیر فرسایشیِ اشعه ی “یو وی” در اثر تابش نور خورشید اشاره نمود،که این ویژگی به تنهایی می تواند عایق الاستومریک را از استهلاک زودرس محافظت نماید. 

رنگ مخصوص عایق الاستومریک ،باعث جلوگیری از هرنوع لطمه ی ظاهریِ فیزیکی از جمله ضربه ، پارگی و خوردگی جلوگیری نماید.

خروج از نسخه موبایل