علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

فواید شگفت‌انگیز گرانولا وگن برای سلامتی شما

دوست دارید یک وعده صبحانه سالم و رژیمی بخورید؟ آیا از خوردن غلات با مخلوط آجیل لذت می برید؟ اگر جواب شما مثبت است این مقاله را دنبال کنید .زیرا ما در اینجا شما را با  گرانولا وگان آشنا می کنیم و توضیح خواهیم داد که گرانولا از چه چیزی ساخته شده است و چگونه می توان آن را با طعم های مختلف استفاده کرد. اگر برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن دارید یک انتخاب مناسب برای شما می باشد، اگر در طول روز فعالیت زیادی دارید و به یک میان وعده پر انرژی نیاز دارید گرانولا بهترین است.

گرانولا چگونه و از چه موادی تهیه  می شود؟

همانطور که شاید در youtube.com هم دیده باشید، برای تهیه گرانولا آجیل و غلات دلخواه را با هم مخلوط می کنیم مقداری عسل طبیعی به آن اضافه می کنیم و مخلوط را تا زمانی که ترد شود در یک ماهی تابه تفت می دهیم. در طول فرآیند تفت دادن، مخلوط به هم زده می شود تا از ترکیب یکنواخت آن اطمینان حاصل شود که به آن اجازه می دهد بافت معمولی این غلات را که اغلب در صبحانه خورده می شوند، داشته باشد. پس از پختن مخلوط، میوه خشک شده مانند کشمش، زردآلو، زغال اخته، موز و نارگیل به آن اضافه می شود. ترکیب به دست آمده سرشار از فیبر، کربوهیدرات، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که  به ویژه برای ورزشکارانی که به انرژی و پروتئینی که این مخلوط فراهم می‌کند نیاز دارند، کمک خواهد کرد.

فواید شگفت‌انگیز گرانولا وگن برای سلامتی شما

فواید و خواص گرانولا

تأثیر گرانولا بر سلامتی قلب و عروق

یکی از فواید گرانولا، تأثیر مثبت آن بر سلامتی قلب و عروق است که به دلیل ترکیبات غنی از فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم آن حاصل می‌شود. غلات، جزئی اساسی از ترکیب گرانولا را تشکیل می‌دهند و این غلات حاوی فیبر قابل حل و غیر قابل حل هستند. این فیبرها به کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در خون کمک می‌کنند. همچنین به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی (Index Glycemic) این محصول و تاثیر غیر مستقیم آن بر عروق، باعث بهبود عملکرد قلبی و عروقی می‌شوند. ضمناً ویتامین‌های گروه B و اسیدفولیک موجود در گرانولا به تقویت عملکرد قلبی کمک می‌کنند و احتمال اختلالات قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

ارتباط گرانولا با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

گرانولا به دلیل دارا بودن فیبر قابل حل و مواد مغذی، می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش مهمی ایفا کند. فیبر موجود در گرانولا باعث کنترل بهتر قند خون می‌شود و از نوسانات ناگهانی گلوکز خون جلوگیری می‌کند. این تنظیم قند خون به ویژه برای افرادی که در معرض خطر دیابت نوع ۲ هستند، اهمیت دارد.

اثرات آنتی‌اکسیدانی مواد موجود در گرانولا

از دیگر فواید گرانولا وجود میوه‌های خشک و ترکیبات طبیعی دیگر در آن است که منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد، از آسیب به سلول‌ها و بافت‌های بدن جلوگیری می‌کنند. این مواد مهم به بهبود وضعیت سلامتی عمومی بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و افزایش مقاومت در برابر عوامل آلودگی کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف منظم گرانولا می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این خوراکی حاوی موادی مانند ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و روی است که نقش مهمی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. با تقویت سیستم ایمنی، بدن شما بهتر در مقابل عفونت‌ها، بیماری‌ها و عوامل آلرژیک مقاومت خواهد داشت.

تقویت دستگاه گوارش

یکی از خواص گرانولا داشتن فیبر محلول و نامحلول در آن است که به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند. داشتن مقدار زیادی فیبر، موجب عملکرد بهتر روده شده و کالری دریافتی را کاهش می‌دهد.

خواص گرانولا برای کودکان

در ادامه مطلب با خواص و فواید گرانولا برای کودکان آشنا می‌شوید:

کمک به کنترل مصرف شیرینی‌ها

از خواص گرانولا می‌توان به داشتن شیرینی‌های طبیعی اشاره کرد. با گرانولا می‌توان میل به مصرف شیرینی‌جات در کودکان را از طریق خوراکی‌های سالم برآورده کرد. طبیعتا مصرف زیادی قند و محصولات دارای شکر افزوده برای کودکان چیز خوبی نیست و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از محصولات سالم و با قندهای طبیعی کودکان استفاده کنند.

ایجاد تنوع در رژیم غذایی

گرانولا می‌تواند به رژیم غذایی کودکان تنوع جذابی بدهد. با ترکیب گرانولا با مواد دیگر مانند شیر، ماست، میوه‌ها یا تنقلات، می‌توانید وعده‌های غذایی متنوع و شادابی برای کودکان خلق کنید.

ترویج علاقه به صبحانه

یکی دیگر از فواید گرانولا تنوع طعم و مزه در آن است. گرانولا با طعم لذیذ و مقوی خود می‌تواند عادت به صبحانه خوردن را در کودکان تقویت کند. بی‌شک مصرف گرانولا به‌عنوان صبحانه، می‌تواند باعث حفظ انرژی کودک در زمان مدرسه شود.

تقویت عضلات و عملکرد جسمی

کودکان به میزان زیادی از پروتئین نیاز دارند که مصرف گرانولا می‌تواند این نیاز را برطرف کرده و به تقویت رشد عضلانی آنها منجر شود.

تقویت عملکرد مغز

کودکان در دوره‌های رشد و توسعه ذهنی هستند و نیاز به تأمین مواد مغذی مخصوصی دارند. گرانولا حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است که می‌توانند به بهبود عملکرد مغزی و افزایش تمرکز و توجه کمک کنند.

وگان گرانولا و مواد تشکیل دهنده آن

این گرانولا حاوی توت فرنگی، بادام و جودوسرپرک است. در این ترکیب از عسل استفاده نشده و به جای آن شیره انگور ک به کار رفته تا مناسب افرادی باشد که محصولات و فرآورده‌های حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند. عاشق توت فرنگی نبودن سخت است. اضافه کردن این جواهرات یاقوت رنگ به هر غذایی آن را خوشمزه می‌کند. اما علاوه بر طعم خوب دلایل دیگری برای دوست داشتن این میوه وجود دارد، در واقع یک فنجان از این میوه‌ی شیرین و خوشمزه بیشتر از یک عدد پرتقال ویتامین C، نصف یک عدد سیب قند و یک سوم یک عدد موز کالری و دو برابر انگور فیبر دارد. مصرف بادام به دلیل داشتن کلسیم، پتاسیم، چربی مفید غیر اشباع و …. می تواند به سلامت بدن بسیار کمک کند، خواص بادام و ویژگی های آن بسیار متنوع است یکی از این خواص، میزان پروتئین موجود در بادام است که با میزان پروتئین موجود در یک عدد تخم مرغ برابر است، پس بادام می تواند یکی از جایگزین مناسب مصرف تخم مرغ برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن باشد.

خواص وگان

مصرف بادام به دلیل داشتن کلسیم، پتاسیم، چربی مفید غیر اشباع و …. می تواند به سلامت بدن بسیار کمک کند، به همین دلیل می­شود از بادام برای درمان برخی بیماری ها نیز بهره برد. از جمله خواص درمانی آن می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیر زیاد در کاهش فشار خون

موثر قوی برای رشد و براق شدن موها

عالی برای تقویت بینایی

کمک به رفع چین و چروک های صورت

توت فرنگی سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، فولات، ویتامین C، اسید الاگیک و فلانوئیدهاست که بر اساس تحقیقات از سرطان جلوگیری می‌کنند. محققان معتقدند این مواد مغذی با هم کار می‌کنند تا آسیب سلولی ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند. محققان بر این باورند اضافه کردن توت فرنگی به رژیم غذایی به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش فشار خون کمک می‌کند. چرا که سرشار از مواد مغذی محافظت کننده‌ی قلب مانند ویتامین C، فولات، فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان هستند. تحقیقات نشان می‌دهد توت فرنگی حتی احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

گرانولا چه مزه ای است؟

طعم گرانولا کاملاً به مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد.انواع گرانولا با مزه های مختلف درست می شود مثلا شامل  بادام ‌های برشته‌ شده ،جو دوسر، کنجد و پسته خورد شده که طعم شور،شیرین و ترش با هم ترکیب می شوند که معمولا شیرنی آن بر دیگر طعم ها قالب است  استفاده از وانیل می‌تواند طعم را عمیق ‌تر کند.

گرانولا را با چی بخوریم؟

در حین پیاده روی  و یا انجام کار در طول روز برای پر انرژی شدن  از گرانولا استفاده کنید، گرانولا را می توانید به صورت  ساده میل کنید یا در وعده صبحانه  روی یک کاسه شیر بریزید. گرانولا را به ماست اضافه کنید تا ترد شود، یا با تخم مرغ و شکر مخلوط کنید و یک دسر انرژی ‌زای خوشمزه درست کنید. از گرانولا در ترکیب اسموتی هایی که درست می کنید نیز می توانید استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا