علت بزرگ شدن سينه سمت راست زنان

داشتن سینه های نامتقارن، به ویژه در دوران رشد پستان در نوجوانی، بسیار معمول و شایع است. اما این عدم تقارن سینه ها در پایان زمان رشد کامل سینه ها برطرف می شود. با این حال،  25٪ از زنان کل زندگی خود را با عدم تقارن پستان می گذارنند، که این امر نیز کاملا طبیعی است و لزوماً نشان دهنده یک بیماری زمینه ای نیست. در خانم هایی که این عدم تقارن سینه ها بسیار چشمگیرتر است، می تواند مربوط به ساختار و بافت های پستان باشد. اکثر توده های موجود در سینه زنان زیر 50 سال معمولاً خوش خیم هستند، اما هر توده در خانم های بالای 30 سال باید ارزیابی شود. معاینات پستان، شامل تصویربرداری و نمونه برداری از پستان می باشد که همگی از روش های رایج در ارزیابی سینه در خانم ها می باشد.

نشانه های سینه نامتقارن

از جمله نشانه هایی که می توان نامتقارن بودن سینه را تشخیص داد عبارتند از:

اگر عدم تقارن پستان آشکارتر یا آزار دهنده باشد، باید به یک جراح سینه مراجعه کنید.

علل نامتقارن بودن سینه خانم ها از نظر رشد

بلوغ

عدم تقارن در دوران رشد سینه در نوجوانی معمول است. به طور معمول، عدم تقارن پستان با رشد کامل سینه ها برطرف می شود، که به طور معمول در سن 18 سالگی اتفاق می افتد. درجه نهایی عدم تقارن پستان تا این زمان تعیین نمی شود. بسیاری از زنان در دوران بلوغ پستان نامتقارن دارند و حدود 25٪ از این زنان تا بزرگسالی عدم تقارن پایدار دارند.

آسیب به سینه قبل از بلوغ

آسیب به بافت پستان قبل از رشد کامل آن می تواند منجر به عدم تقارن پستان شود. ضربه، عفونت یا اشعه به یک طرف قفسه سینه از آسیب های احتمالی است که ممکن است منجر به رشد نامتقارن پستان شود. همچنین عدم تقارن در دوره بلوغ طبیعی است معمولا رشد یکی از پستان ها ز‌ودتر شروع می شود و پستان مقابل تا دو سال بعد ممکن است شروع به رشد کند. جراحی آبسه پستان در دوران نوزادی از علل اصلی است.

علل نامتقارن بودن سینه خانم ها از نظر رشد توده ها

سینه های نامتقارن ممکن است به دلیل وجود توده ای در پستان باشد که می تواند به عنوان یکی از موارد زیر مشخص شود.

عفونت پستان (ورم پستان)

آبسه پستان، به طور معمول به صورت یک توده قابل لمس، متورم در یک سینه همراه با درد، قرمزی و گرما ظاهر می شود. به طور معمول، آبسه پستان در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. مجاری شیر در پستان نیز می تواند آلوده شود. ماستیت معمولاً در خانم هایی که در دوران شیردهی هستند بروز می کند، اگرچه گاهی اوقات این وضعیت در زنانی که شیرده نیستند نیز ممکن است ایجاد شود.

علائم اصلی عفونت پستان شامل: خستگی، حالت تهوع، درد پستان، علائم التهاب پستان مانند قرمزی ، تورم یا تب

کیست پستان

کیست پستان کیسه ای پر از مایع (مانند یک بالون کوچک) در داخل پستان است. کیست پستان در زنان شایع است. ممکن است کمی درد ایجاد کنند ، اما معمولاً خوش خیم هستند (سرطانی نیستند).

علائم شایع شامل: درد پستان، توده پستان، توده پستانی دردناک، توده متحرک پستان. البته علائمی که هرگز با کیست پستان بروز نمی کند: توده زیر بغل و تب می باشد.

توده خوش خیم پستان

عدم تقارن پستان ممکن است به دلیل ندولاریتی دوطرفه (که خود به خود برطرف می شوند) قابل لمس پستان یا توده ای در پستان باشد که احساس کنید. توده های قابل لمس پستان شایع است و 90٪ آنها در زنان 20 تا 50 ساله خوش خیم هستند. در زنان زیر 30 سال، ندولاریتی دوطرفه پستان خود به خود برطرف می شوند. برخی از انواع احتمالی شامل تغییرات فیبری همراه با چرخه قاعدگی ، کیست یا آسیب بافتی پس از ضربه به پستان است.

اغلب بیماری های پستان مانند به وجود آمدن توده در سینه خانم ها بسیار شایع است و وجود هر توده دلیلی بر وجود سرطان پستان نیست. پاپیلوم داخل حفره ای هدایتی همان توده های خوش خیم پستان هستند که در مجاری شیری ایجاد می شوند.

تغییرات فیبروکیستیک یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف انواع تغییرات خوش خیم در پستان استفاده می شود. علائم این بیماری شامل تورم یا درد پستان و همچنین گره، برآمدگی یا است.

علائم پاپیلوم داخل حفره ای شامل توده پستان، توده دردناک پستانی، توده پستانی بدون درد، نشت مایع سفید یا شفافی از سینه می باشد. اما به وجود آمدن توده زیر بغل از جمله علائمی است که هرگز با پاپیلوم داخل حفره ای رخ نمی دهد.

توده خوش خیم توده های فیبروادنوم یا فیلودس هستند که در خانم های جوان شایع هستند و وقتی بزرگ باشند حتما باید جراحی شوند.

توده بدخیم پستان یا سرطان پستان

گاهی توده های بدخیم بسیار یزرگ می شوند و باعث غیر قرینگی می شوند.

در بسیاری از موارد نیز علائم مشابه ممکن است ایجاد شود، بنابراین مراجعه به یک متخصص جراحی سینه در مورد بررسی هر یک از این علائم مهم است.

دیگر عوامل عدم تقارن سینه ها

ناهنجاری های اسکلتی

ممکن است سینه ها به دلیل ناهنجاری استخوان های ستون فقرات یا دنده ها نامتقارن به نظر برسند. ناهنجاری های دنده مانند شکستگی یا تغییر شکل ممکن است شکل دیواره قفسه سینه را تغییر داده و منجر به عدم تقارن شود.

ستون فقرات منحنی

اسکولیوز بیماری است که در آن ستون فقرات بیش از حد معمول خم می شود، یا از جلو به عقب یا از راست به چپ. اسکولیوز شدید می تواند تنه را بچرخاند و نامتقارن بودن پستانها را حتی در اندازه یکسان نشان دهد. اسکولیوز معمولاً در دوره بلوغ ایجاد می شود.

ناهنجاری قفسه سینه

سندروم پولند که در این سندروم عضلات قفسه سینه تشکیل نمی شود و قوس دنده ها دچار ناهنجاری هستند. به همین دلیل یک طرف قفسه سینه، سینه اصلا رشد نمی کند و سمت مقابل رشد طبیعی خود را دارد. این سندروم می تواند به درجات مختلفی از عدم تشکیل پستان عدم تشکیل عضلات و یا همزمان با ناهنجاری ها استخوانی و اسکلتی باشد. بنابراین همه انواع اقسام این ناهنجاری ها می تواند سبب ایجاد غیرقرینگی در پستان ها شود.

هایپوپلازی پستان که ممکن است یکی از پستان ها بخش تحتانی و زیرین آن تشکیل نشود.

پستان توبولر که پستان به صورت لوله ای فقط درون هاله سینه رشد می کند لذا یکی از هاله ها، هاله قهوه ای رنگ پستان بسیار بزرگ و لوله ای شکل شده و پستان فقط در این بخش قرار دارد و زیر آن هیچ بافت پستانی وجود ندارد.

جراحی های سینه

عمل لامپکتومی (برداشتن قسمتی از بافت پستان) یا ماستکتومی (برداشتن کل پستان) درمان های رایج سرطان پستان است. برخی از زنان برای حفظ تقارن پستان ترجیح می دهند جراحی ترمیمی انجام دهند، در حالی که برخی دیگر برای این جراحی اقدامی انجام نمی دهند.

تشخیص نامتقارن بودن سینه

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. اما ممکن است پزشک از بیمار درخواست انجام تصویربرداری مانند سونوگرافی، یا MRI و گاهی نمونه برداری کند.

درمان عدم تقارن سینه ها

عدم تقارن بسته به درجه پیشرفت و اختلاف سینه ها نیاز به جراحی دارد. انواع جراحی ها از جمله کوچک کردن سینه، بزرگ کردن سینه به روش تزریق چربی و همچنین گذاشتن پروتز و گاهی چرخاندن فلپ های اسکلتی عضلانی در نقص های عضلانی، می تواند طی یک یا سه عمل جراحی عدم تقارن را اصلاح کند.

در سینه های غیر قرینه، قرینه سازی کاملا شبیه به هم معمولا طی یک عمل جراحی انجام نمی شود و ممکن است نیاز به دو تا سه بار جراحی باشد تا سینه ها شبیه به هم شوند.

برخی موارد عدم تقارن پستان در منزل قابل درمان است. بیشتر توده ها در زنان زیر 30 سال خوش خیم هستند و خود به خود برطرف می شوند. اگر بیش از 30 سال سن دارید و متوجه توده جدیدی هستید، باید به یک مراجعه کنید، مخصوصاً اگر فکر می کنید که عفونت دارید.

درمان های خانگی

درمان های زیر برای نابرابر بودن سینه زنان  می تواند در خانه تکمیل شود. بالشتک کاپ سینه می تواند ظاهر سینه های نامتقارن را بهبود بخشد. این روش به ویژه برای نوجوانانی که عدم تقارن سینه های آنها به دلیل این است که سینه های آنها در حال رشد است بسیار مفید است. این روش همچنین برای افرادی که عدم تقارن سینه آنها پس از جراحی لامپکتومی یا عمل ماستکتومی به وجود می آید نیز مفید است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

داشتن سینه های نا متقارن، به ویژه در دوران رشد پستان در نوجوانی، بسیار معمول و شایع است. اما این عدم تقارن سینه ها در پایان زمان رشد کامل سینه ها برطرف می شود. با این حال، 25٪ از زنان کل زندگی خود را با عدم تقارن پستان می گذارنند، که این امر نیز کاملا طبیعی است و لزوماً نشان دهنده یک بیماری زمینه ای نیست. در خانم هایی که این عدم تقارن سینه ها بسیار چشمگیر تر است، می تواند مربوط به ساختار و بافت های پستان باشد. اکثر توده های موجود در سینه زنان زیر 50 سال معمولاً خوش خیم هستند، اما هر توده در خانم های بالای 30 سال باید ارزیابی شود. معاینات پستان، شامل تصویربرداری و می باشد که همگی از روش های رایج در ارزیابی سینه در خانم ها می باشد.

از جمله نشانه هایی که می توان نا متقارن بودن سینه را تشخیص داد عبارتند از:

اگر عدم تقارن پستان آشکار تر یا آزار دهنده باشد، باید به یک جراح سینه مراجعه کنید.

عدم تقارن در دوران رشد سینه در نوجوانی معمول است. به طور معمول، عدم تقارن پستان با رشد کامل سینه ها برطرف می شود، که به طور معمول در سن 18 سالگی اتفاق می افتد. درجه نهایی عدم تقارن پستان تا این زمان تعیین نمی شود. بسیاری از زنان در دوران بلوغ پستان نا متقارن دارند و حدود 25٪ از این زنان تا بزرگسالی عدم تقارن پایدار دارند.

خروج از نسخه موبایل