عمومیمدیریت کسب و کار

علت الک کردن آرد

اهمیت الک کردن آرد و استفاده از آن موضوعی میباشد که ذهن بسیاری از نانوایان و قنادان عزیز را به خود مشغول کرده است.بسیاری از مردم تصور می کنند که چون آرد در کارخانه تنظیم آرد، پاک می‌شود دیگر نیازی به الک کردن آن وجود ندارد. با یک پرس و جوی ساده متوجه می‌شوید این طور نیست. با مطالعه ی دستور های پخت انواع کیک و نان و شیرینی متوجه می شویم که حدودا در کلیه فراورده هایی که از آرد تهیه می‌شوند  جز جدایی ناپذیر مراحل تهیه و تنظیم محصول میباشد. اگر علاقمند به استعلام قیمت و خرید دستگاه تمام اتوماتیک نانوایی هستید حتما تا انتهای این صفحه همراه ما باشید و مطالب این صفحه را از دست ندهید.

علت الک کردن آرد

در فرایند کیسه گیری و انبارداری همواره موادی مانند نخ، کاغذ، قطعات کوچک چوب و آهن و حتی حشرات موذی مانند کرم وارد آرد می‌شوند. البته مسلما تا به حال دیده اید که افرادی که کیک یا شیرینی خانگی می پزند و با وجود اینکه آرد هایی در کیسه های کوچک و بسته بندی های بسیار پاک و آرد عاری از هرگونه ضایعات به کار گیری می کنند نیز آرد را الک میکنند.
شاید این پرسش به ذهن تان آمده باشد که چرا قنادان حرفه‌ای آرد را الک میکنند آن هم نه یک بار بلکه سه بار! در‌صورتی‌که فکر کرده اید که‌این فعالیت از روی وسواس انجام می‌شود و دلیل کافی برای این کار وجود ندارد، بایستی بگوییم که سخت دچار اشتباه می‌باشید. درضمن بعید است که کلیه اشخاص ماهر در صنعت نان و شیرینی در گیر وسواس باشند.
مقصود از اهمیت الک کردن آرد ارتقا کیفیت قابل ملاحضه خمیر و در نتیجه محصول میباشد. آرد نول به دلیل یکنواخت بودن بافت و همچنین دانه بندی ریز و نرمی که دارد در قنادی، کیک پزی و … کاربرد فروانی دارد. مجموعه آرد جوانه با یکی ار معتبرترین شرکت ها در این زمینه می باشد که شما میتوانید با مراجعه به این فروشگاه با کیفیت ترین محصولات را تهیه و استفاده کنید.

الک کردن آرد چه گونه موجب افزایش کیفیت کالا میشود؟

ذرات آرد به دلایل پایین به هم فشرده می گردند و رطوبت مو جود در هوا را جذب می نمایند:
• گذر زمان
• وضعیت نگه داری انبار
• حمل و نقل و جابجایی
• وضعیت نگه داری فروشگاه یا کارخانه
ذرات به هم فشرده و چسبیده آرد سطح تماس کمتری با هوای پیرامون خود دارند و همینطور در صورت اضافه شدن آب نیز به خاطر سطح تماس کم، آب را به خوبی جذب نمی‌کنند.
اصطلاح عامیانه پوک شدن آرد نیز به همین دستور اشاره دارد:
اصولا جدا کردن ذرات آرد به هم چسبیده از اهمیت الک کردن آرد و ارتقا سطح تماس ذرات آرد با محیط پیرامون منجر به پوک شدن آرد می‌شود. افزایش سطح تماس ذرات آرد با هوای پیرامون یا اصطلاحا هوادهی آرد باعث می گردد نشر باکتری های هوازی که در مراحل تخمیر آرد نقش مهمی دارند زیاد گردد و همینطور دامنه فعالیت این میکرو اورگانیسم ها ارتقاء یابد. پدیده ای که ما نتیجه آن را به طور ور آمدن سریع و زیاد نان می‌شناسیم.

شیوه الک کردن آرد

شیوه های گوناگونی برای این فعالیت وجود دارد.

1-به کار گیری از الک دستی (برای کسب و کار های کوچک وخرد)
2-به کارگیری از امکانات صنعتی و دستگاه الک آرد

برای الک کردن آرد چقدر زمان نیاز میباشد؟

بسته به شیوه ای که برای الک کردن استفاده میکنید زمان این فعالیت گوناگون میباشد. در حالتی‌که از دستگاه های الک استفاده می‌کنید جواب به‌این پرسش به صورت دقیق مشخص و معلوم میباشد. هر دستگاه دارای خصوصیات فنی میباشد که یکی‌از این خصوصیات ظرفیت الک کردن آرد به کیلوگرم در ساعت یا در ۸ ساعت میباشد. امروزه یکی از اصلی ترین دغدغه های هر خانواده ای استفاده از مواد غذایی با کیفیت بالا می باشد. شرکت تلیدی آرد جوانه در راستای رفع ای دغدغه محصولات خود را با ضمانت به شما ارائه می دهد. برای خرید آرد سنگک با کیفیت این فروشگاه مناسب ترین انتخاب شما می باشد.

مزایای الک کردن آرد چیست؟

جدا شدن حشرات از آرد

حذف کردن ضایعات آرد

پرهیز از ورود زباله و نخ گونی و … به خمیر

هوادهی و کاهش رطوبت آرد

ورود اکسیژن بیشتر به آرد

افزایش تکثیر و فعالیت باکتری های تولیدکننده اسید لاکتیک

ارتقا سرعت ور آمدن خمیر

کاهش بوی غیر مطلوب و کپک زدگی

ارتقا جذب آب

ارتقاء سرعت بسیار زیاد

ارتقا کیفیت بیشتر نسبت به حالت الک دستی

حذف نیاز به نیروی کار برای الک

ار اهمیت الک کردن آرد هستند.

آیا خرید دستگاه الک کردن آرد از نظر اقتصادی به صرفه است؟

سوالی که همواره هر صاحب کسب و کاری به‌دنبال جواب آن میباشد و درهر اقدامی برای مکانیزه کردن همه کسب و کار ها مطرح میگردد. جواب با یک مقایسه ساده دستمزد یک کارگر روزمزد، حق بیمه،ایاب و ذهاب ،مرخصی و سرعت و ظرفیت کاری و… به راحتی قابل پاسخ گویی میباشد. برای و همچنین با کیفیت به مجموعه آرد جوانه مراجعه کنید.

به این ترتیب از روش الک کردن می توان به نتایج پایین دست یافت:

1- ناخالصی های آرد جدا می‌شوند
2- بازدهی خمیر ارتقا مییابد
3- ذرات به هم چسبیده آرد از هم جدا میگردند وخمیر سریع تر ور می‌آید.
4- هوای بیشتری وارد آرد گردیده و باکتری های خالق اسید لاکتیک انتشار مییابند.
5- بوی نا و کپک زدگی آرد کاهش می‌یابد.
6- درصد رطوبت آرد تا حدودی کاهش مییابد

شرکت آرد جوانه با تولید باکیفیت ترین انواع آرد به وسیله پیشرفته ترین و مدرن ترین دستگاه ها در تلاش است رضایت مشتریان خود را جلب کند. این گروه توانمند در زمینه فروش عمده آرد نول فعالیت قابل ملاحظه ای دارد. شما هم وطنان عزیز میتوانید با مراجعه به فروشگاه مجموعه ی آرد جوانه علاوه بر ، خرید آرد ستاره و خرید آردالک آرد استفاده از آن مسئله ای است که ذهن بسیاری از نانوایان و قنادان عزیز را درگیر کرده است.

  • الک برای چه نان هایی استفاده می شود؟
  • چرا باید آرد را الک کرد ؟
  • آیا الک کردن برای نان های سنتی و فانتزی الزامی است؟
  • آیا کیفیت محصول پس از الک کردن به قدری افزایش می یابد که ارزش صرف زمان و هزینه را داشته باشد؟

در این مطلب به سوالاتی از این دست خواهیم پرداخت.

مقدمه

بسیاری تصور می کنند که چون آرد در کاخانه تهیه آرد تمیز می شود دیگر نیازی به الک کردن آن نیست.

با یک پرس و جوی ساده متوجه می شوید این طور نیست.

الک کردن آرد چگونه  موجب افزایش کیفیت محصول می شود؟

ذرات آرد به دلایل ذیل به هم فشرده می شوند و رطوبت موجود در هوا را جذب می کنند:

  • گذر زمان
  • شرایط نگه داری انبار
  • حمل و نقل
  • شرایط نگه داری مغازه یا کارگاه

ذرات به هم فشرده و چسبیده آرد سطح تماس کمتری با هوای پیرامون خود دارند و همچنین در صورت اضافه شدن اب نیز به خاطر سطح تماس کم آب را به خوبی جذب نمیکنند.

مزایای الک کردن آرد چیست؟

  • جدا کردن از آرد
  • حذف ضایعات آرد
  • جلوگیری از ورود آشغال و نخ گونی و … به خمیر
  • هوادهی و کاهش رطوبت
  • ورود اکسیژن بیشتری به آرد
  • افزایش تکثیر و  فعالیت باکتری های هوازی تولید کننده اسید لاکتیک
  • افزایش سرعت ور آمدن خمیر
  • کاهش بوی نامطلوب و کپک زدگی
  • افزایش جذب آب

آیا خرید دستگاه برای الک کردن توجیه اقتصادی دارد؟

سوالی که همواره هر صاحب کسب و کاری به دنبال پاسخ آ ن است و درهر اقدامی برای مکانیزه کردن تمامی کسب و کار ها مطرح می شود.

پاسخ با یک مقایسه ساده دستمزد یک کارگر روزمزد، حق بیمه،ایاب و ذهاب ،مرخصی و سرعت و ظرفیت کاری و… به راحتی قابل پاسخ گویی است.

مزایای  دستگاه الک چیست؟

  • افزایش سرعت بسیار زیاد
  • افزایش کیفیت بیشتر نسبت به حالت دستی
  • حذف نیاز به کارگر برای الک

نتیجه گیری

الک کردن یکی از مراحل اصلی در فرایند تولید فراورده های صنعت نان و شیرینی هست و به طور قابل ملاحضه ای بر کیفیت خمیر و محصول می افزاید. با بررسی کیفیت فرآورده های حوزه نان و شیرینی در سال ها اخیر و حذف تدریجی یارانه گندم، آرد و نان که شاهد آن بوده ایم به نظر می رسد سیاست حذف یارانه آرد شاه کلید افزایش کیفیت از نظر مسولان در نظر گرفته شده است.

نظر به بازار رقابتی شدید در بین تولید کنندگان محصولات حوزه نان و شیرینی گام برداشتن به سوی افزایش کیفیت امری اجتناب ناپذیر می نماید. انتظار می رود در آینده نه چندان دور شاهد حضور گسترده دستگاه های الک کننده آرد بیش از پیش در مغازه های پخت نان و شیرینی باشیم  تافتون و لواش سوال های خود را با تیم متخصص و حرفه ای ما مطرح کنید و در کمترین زمان پاسخ خود را دریاف نمایید.

دکمه بازگشت به بالا