عمومیمدیریت کسب و کار

راه‌هایی برای مسدود کردن دریچه کولر

راه‌هایی برای مسدود کردن دریچه کولر بدون استفاده از دریچه

آیا به دنبال مسدود کردن دریچه کولر خود هستید؟ مسدود کردن دریچه‌های HVAC می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی سیستم داشته باشد و فشار جریان هوا را در جاهای دیگر افزایش دهد. همچنین راندمان سیستم ممکن است کاهش یابد، رطوبت ایجاد شود (که منجر به قالب می‌شود)، و فشار اضافی می‌تواند عمر اجزای حیاتی را کاهش دهد. بنابراین بسیار مهم است که بیش از یک چهارم تا یک سوم دریچه‌های تهویه مطبوع خود را مسدود نکنید، اما گاهی اوقات، بنا به دلایلی مانند عدم استفاده از کولر، نیاز است که دریچه آن بسته شود که در ادامه نحوه مسدود کردن ایمن دریچه‌های تهویه مطبوع آورده شده است تا در صورت نیاز، از این راهنمایی های تارا تهویه  استفاده کنید.

راه‌هایی برای مسدود کردن دریچه کولر

مسدود کردن دریچه کولر

بستن دستی دریچه: این دریچه‎ها معمولاً از باله‌های فلزی تشکیل شده‌اند که دریچه را باز یا بسته می‌کنند. با استفاده از یک اهرم کناری می‌توانید زاویه این باله‌ها را تنظیم کنید. هرچند که پره‌های توری هواکش مهر و موم کاملی ایجاد نمی کنند، اما می‌توانند جریان هوا را به سطح مناسب تری کاهش دهند.

دریچه را مسدود کنید: برای مسدود کردن انواع دریچه کولر، می‌توانید با قرار دادن یک تکه شئ در دهانه یا خرید یک دمپر مغناطیسی که به اندازه کافی قوی است، دریچه را مسدود کنید. ورق‌های پلاستیکی را می‌توان روی دهانه نیز قرار داد و یا می‌توانید یک فیلتر توری دریچه نصب کنید که اگرچه می‌تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد، اما جریان هوا را به خوبی مسدود نمی‌کند.

بستن انواع دریچه کولر آبی

نحوه بستن هر دریچه ممکن است تفاوت هایی با دیگر دریچه ها داشته باشد. با بستن صحیح دریچه کولر می توانید جلو ورود گرد و غبار را بگیرید. در زیر به نحوه بستن انواع دریچه ها می پردازیم:

دریچه معمولی

این دریچه ها به صورت مستطیلی شکل موجود است و ابعاد مختلفی دارد. برای بستن این دریچه، آن را به طرف پایین بکشید تا جریان هوا برقرار شود. پس از آن با دو دست دریچه را به سمت بالا فشار داده و ببندید.

دریچه شکافی

این نوع دریچه نیز در اندازه و شکل های مختلف وجود دارد و به منظور جلوگیری از ورود گرد و خاک و حشرات به داخل کولر طراحی شده است. برای بستن این دریچه آن را به سمت پایین بکشید سپس آن را به راست و چپ حرکت دهید تا دریچه در جای خود قرار بگیرد.

دریچه قابل حرکت

این نوع دریچه برای تنظیم جریان کولر طراحی شده و در فضاهای بزرگ به کار می رود. برای بستن این دریچه آن را به سمت پایین بکشید سپس به طرف بالا فشار داده تا دریچه بسته شود.

نکات ایمنی هنگام پوشاندن دریچه کولر

بستن دریچه کولر ممکن است در نگاه اول نکات ایمنی خاصی نداشته باشد؛ اما اگر نسبت به آن بی توجه باشید ممکن است با آسیب جسمانی مواجه شوید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

  1. قبل از شروع کار مطمئن شوید که کولر خاموش است. بستن دریچه کولر آبی در حالی که روشن است ممکن است باعث آسیب به شما شود.
  2. از دور به دریچه کولر نگاه کنید و اطمینان حاصل کنید هیچ قطره آبی در حال خروج از آن نیست.
  3. اگر دریچه کولر دارای اهرم باز و بسته کردن است، با دستان خود دریچه را به سمت پایین کشیده تا هوای داخل با هوای بیرون تعادل پیدا کند. در آخر مطمئن شوید که دریچه کولر آبی به درستی بسته شده است و جای هیچ شکافی در آن نیست.

نحوه مسدود کردن دریچه کولر

اگر هوا، بو یا صدا از یکی از دریچه‌های گرمایش عبور می‌کند، مسدود کردن آن می‌تواند کمک کننده باشد. چند راه آسان وجود دارد که می‌توانید دریچه گرمایش را مسدود کنید، و در صورت نیاز، دوباره انسداد را رفع کنید.

استفاده از درپوش مغناطیسی

ارتفاع و طول دریچه را اندازه گیری کنید؛ برای اندازه گیری ارتفاع دریچه، از لبه پایین تا لبه بالایی را اندازه گیری کرده و برای اندازه گیری طول، از لبه چپ دریچه تا لبه راست آن را اندازه بگیرید. اندازه گیری‌هایی را که انجام می‌دهید یادداشت نمایید تا آنها را فراموش نکنید.

یک آهنربای ورقه‌ای بخرید که حداقل به اندازه دریچه هوا باشد. آهنرباهای ورقه‌ای قطعات نازک و کاغذ مانندی از آهنربا هستند که اغلب برای ساخت برچسب سپر یا آهنرباهای تزئینات درب یخچال استفاده می‌شوند. شما به قطعه‌ای نیاز دارید که حداقل به اندازه دریچه شما باشد و اگر کوچکتر باشد، کار نخواهد کرد.

آهنربای ورقه‌ای را برش دهید تا به اندازه دریچه باشد. از اندازه‌گیری دریچه‌ای که گرفته‌اید برای علامت‌گذاری جایی که باید آهن‌ربا را برش دهید، استفاده کنید تا با اندازه دریچه همخوانی داشته باشد. سپس، با استفاده از قیچی، قطعه آهنربا را از ورق جدا کنید. حال  می‌توانید آهنربای ورقی را با مداد یا خودکار علامت گذاری کنید. اگر قیچی کار نمی‌کند، می‌توانید از یک چاقوی کاربردی برای برش آهنربای ورق استفاده کنید.

قطعه آهنربای ورقی را روی دریچه قرار دهید. آن را روی دریچه نگه دارید تا تمام لبه‌ها در یک راستا قرار گیرند. سپس، آهنربا را روی دریچه فشار دهید؛ با این کار، باید به راحتی به دریچه بچسبد. برای باز کردن مجدد دریچه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ورق آهنربایی را بیرون بکشید.

مسدود کردن دریچه با چوب

صفحه هواکش را باز کنید. صفحه هواکش پوشش فلزی است که روی دهانه هواکش قرار می‌گیرد و با استفاده از یک پیچ گوشتی، پیچ‌هایی را که صفحه هواکش را در جای خود نگه می‌دارند بردارید، سپس صفحه را از دریچه هواکش دور کنید. اگر دریچه روی سقف قرار دارد، ممکن است لازم باشد روی یک نردبان یا صندلی بایستید تا صفحه هواکش را باز کنید.

ارتفاع و طول دنده‌ها را اندازه بگیرید. دنده‌ها شکاف‌هایی روی صفحه هواکش هستند که به هوا اجازه عبور از دریچه را می‌دهند. برای اندازه گیری ارتفاع قسمت دنده‌ها از پایین دنده‌ها به سمت بالا را اندازه گیری کنید و برای اندازه گیری طول، از لبه بیرونی دنده سمت چپ تا لبه بیرونی سمت راست ترین دنده اندازه گیری نمایید.

اندازه گیری‌هایی را که انجام می‌دهید یادداشت کنید تا بعداً آنها را داشته باشید. حال تکه‌ای از تخته سه لا را که به اندازه قسمت دنده‌ها است برش دهید. از اندازه گیری‌هایی که قبلا انجام دادید برای علامت گذاری تخته سه لا در جایی که باید آن را برش دهید استفاده کنید. سپس از یک اره مانند اره مدور یا اره دستی برای بریدن تکه تخته سه لا استفاده نمایید. اگر اره ندارید، سعی کنید تخته سه لا را به فروشگاه لوازم خانگی محلی خود ببرید و از آنها بخواهید آن را برای شما برش دهند.

در مرحله بعدی، چوب را روی دنده‌های پشت صفحه هواکش بچسبانید. صفحه هواکش را رو به پایین روی یک سطح صاف قرار دهید و لبه‌های چوب را با لبه‌های بخش دنده‌ها به سمت بالا بچینید. سپس چوب را با نوار چسب محکمی مانند نوار چسب به پشت صفحه هواکش بچسبانید. هر 4 طرف قطعه چوب را به صفحه هواکش بچسبانید تا محکم شود.

صفحه هواکش را روی دریچه هواکش به عقب بپیچانید. طرف صفحه هواکشی که چوب به آن چسبانده شده است باید پس از پیچیدن صفحه در داخل دریچه پنهان شود. پس از اینکه صفحه هواکش دوباره به داخل پیچ شد، قطعه چوب باید از عبور هوا از داخل توری‌ها جلوگیری کند. اگر می‌خواهید دریچه گرمایش را دوباره باز کنید، فقط صفحه هواکش را باز کنید و تکه چوب را بردارید.

نگهداری از کولرها در فصول سرد

احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده که با شروع فصل گرما به مکانی خنک فکر کرده باشید تا از شر گرما خلاص شوید و البته این مکان تنها با وجود کولرها میسر خواهد بود. کولرها از زمان‌های بسیار دور برای خنک کردن هوای محیط داخل به وجود امده‌اند و در طول مسیر تکامل خود تغییرات زیادی داشته‌اند.

اما همانطور که با شروع فصل گرما به فکر سرویس کولرهای آبی و گازی خود خواهید بود، در فصول سرما نیز بایستی اقدام به انجام یکسری مراقبت‌ها نمایید که یکی از آنها بستن دریچه کولر خواهد بود.

دریچه‌های کولر یکی از لوازمی هستند که با شروع فصل سرما به راحتی هوای بیرون را به داخل راه می‌دهند و همینطور باعث اتلاف انرژی داخل ساختمان می‌شوند از این رو باید با انجام روش‌هایی خاص جهت بستن دریچه‌ها اقدام به جلوگیری از انتشار هوای بیرون به داخل نمود.

دستگاه کولرهای آبی در فصول سرد بلا استفاده هستند از این رو بایستی اقدام به تعطیل کردن آنها نماییم. برای جلوگیری از نشست گرد و غبار در کولرها می‌توان اقدام به خالی کردن آب داخل آنها نمود و با پوششی از جنس پارچه، برزنت و یا هر چیز کاربردی دیگری اقدام به پوشاندن دستگاه نمایید. البته این به معنی خداحافظی تمام مدت تا رسیدن فصل گرم سال نخواهد بود بلکه پیشنهاد می‌شود هر ماه یکبار اقدام به سرکشی از دستگاه خود نمایید و آن را مجدد بپوشانید.

دکمه بازگشت به بالا