برای سرماخوردگی دستگاه بخور سرد خوبه یا گرم

بخور گرم و بخور سرد چیست؟

رطوبت، میزان آب در پوست و یا بخار آب موجود در هوا است. مقدار ایده آل این رطوبت برای منزل باید از 30% تا 50% باشد. زمانی که رطوبت یا بخار آب موجود در هوا کم شود، باعث ایجاد خشکی در پوست و هوای محیط شده و می تواند زیان آور باشد. استفاده از بخور با بخار آب است. این عمل به دو صورت بخور سرد و بخور گرم صورت می گیرد که هر کدام به شیوه های مختلفی انجام می شود. در ادامه روش های انجام بخور سرد و گرم را به طور مختصر توضیح می دهیم. استفاده از سینک یا ظرف حاوی آب داغ

این روش قدیمی ترین و رایج ترین راه برای استفاده از بخور گرم است. برای این منظور سینک یا یک کاسه را پر از آب گرم کرده و صورت خود را با فاصله در مقابل این ظرف قرار دهید. هنچنین یک حوله بالای سر خود و ظرف بگذارید تا گرما و بخار خارج نشود. شما می توانید زمانی که آب داخل ظرف در حال جوشیدن روی حرارت است، مقداری گیاه یا اسانس دارویی و طبیعی به آن اضافه کنید تا دم بکشد. سپس بخور را انجام دهید. بهتر است حدودا بین 10 تا 20 دقیقه به همراه ظرف در زیر حوله بمانید.

  1.  استفاده از حوله گرم

در این روش تنها کافی است، حوله تمیزی را به مدت چند دقیقه درون ظرف پر از آب گرم قرار دهید تا کاملا خیس شود. سپس حوله را درآورده و آب اضافی آن را بگیرید. پس از آن، حوله مرطوب را روی تمامی قسمت های صورت به جز بینی قرار داده و تا حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. در آخر نیز حوله را از روی صورت بردارید.

  1.  استفاده از دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور کلین وسایلی کاربردی هستند که به جای روش های خانگی استفاده می شوند. این دستگاه ها فرآیند بخور دادن صورت را به طور موثرتر و آسان تری فراهم می کنند. کافی است تنها مطابق با دستورالعمل هر دستگاه عمل کنید. محفظه درون آن با آب معمولی یا آب مقطر و معدنی و در صورت تمایل با کمی اسانس و روغن های گیاهی و طبیعی پر می شوند. پس از اتصال به برق و گرم شدن آب و تولید بخار، با قرار دادن صورت در فاصله 12 تا 25 سانتی متری در بخش مخصوص دستگاه، بخور انجام می شود. بخار تولید شده از دستگاه های بخور به مراتب قوی تر از سایر روش ها است. بنابراین باید با احتیاط عمل کنید.  نحوه استفاده از بخور سرد هدف از بخور سرد، افزایش رطوبت و مرطوب نگه داشتن فضای محیط می باشد. از این رو شیوه انجام آن با بخور گرم متفاوت است. استفاده از بخور سرد نیز به روش های مختلفی انجام می شود که در این قسمت توضیح می دهیم.

  1.  استفاده از ظرف آب

به منظور افزایش رطوبت در فضای منزل، چند ظرف را پر از آب کرده و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. یا این که همان ظرف آب را روی رادیاتور یا بخاری بگذارید. این کار باعث می شود آب داخل ظرف به کمک گرما و حرارت تبخیر شده و در نهایت هوای محیط را مرطوب نگه دارد.

  1.  قرار دادن رخت آویز لباس داخل خانه

برای آن که به راحتی بتوانید یک بخور سرد خانگی تهیه کنید، کافی است رخت آویزی که لباس های شسته شده خود را روی آن پهن می کنید تا خشک شوند را از بالکن یا حیاط به درون خانه بیاورید. این کار موجب آن می شود تا علاوه بر این که لباس های خیس با دمای محیط خانه خشک شوند، بخار آب حاصل از لباس ها فضای اتاق را دربرگرفته و رطوبت را به هوا باز می گرداند. یا این که می توانید با قرار دادن یک حوله خیس روی رادیاتور، رطوبت هوای درون خانه را به سطح مطلوبی برسانید.

  1.  استفاده از دستگاه بخور سرد

دستگاه های بخور سرد نسل جدیدی از بخورها هستند که بهترین روش برای مرطوب نگه داشتن محیط محسوب می شوند. این دستگاه ها قابلیت های متنوعی داشته و باعث می شوند بخار بیشتری وارد مجاری تنفسی گردد. ذرات آب در بخور سرد به علت روش اولتراسوند بسیار ریزتر از بخور گرم است. بعلاوه افزایش رطوبت بدون افزایش دما از مزیت های مهم این نوع بخور می باشد. از آنجایی که دستگاه های بخور سرد قابلیت تنظیم رطوبت دهی بر اساس مقدار رطوبت هوا را دارند، ضمن کنترل رطوبت هوا، نمی گذارند رطوبت از مقدار استاندارد فراتر رود. در بخورهای سرد، باید محفظه آب هر روز با آب و صابون تمیز شده و بهتر است که مخزن را با آب مقطر پر کنید. همچنین در خصوص طرز استفاده از دستگاه بخور سرد نیز دستورالعمل آن را مطالعه نمایید.

مهم ترین تفاوت های بخور سرد و بخور گرم چیست؟

–    طریقه استفاده

همان طور که در قسمت بالا متوجه شدید، یکی از تفاوت های عمده بخور سرد و گرم، روش استفاده از آن ها می باشد. زیرا هر یک به چند طریق مختلف انجام می شوند که با یکدیگر تفاوت دارند.

–    زمان و فصل مورد استفاده

با توجه به گرم بودن بخور گرم، معمولا در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. بخور گرم باعث افزایش دمای محیط در فصل زمستان شده و احساس مطلوبی ایجاد می کند. در مقابل، استفاده از بخور سرد به دلیل قابلیت کاهش دما بیشتر در فصول گرم مانند بهار و تابستان صورت می گیرد. البته بخور سرد به دلیل مرطوب نگه داشتن فضا در فصل پاییز و هوای خشک نیز استفاده می شود.

–    مدت زمان لازم برای استفاده

مدت زمانی که از هر نوع بخور می توان استفاده کرد نیز متفاوت است. از بخور گرم نباید بیشتر از 15 دقیقه استفاده کرد. زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند. حتی توصیه می کنیم چنانچه پوست خشک و حساسی داشته یا دچار مشکلات پوستی و اگزما هستید، بخور گرم صورت را به 2 دقیقه محدود کنید. در مورد بخور گرم در محیط نیز بهتر است هر چند ساعت یکبار و به مدت یک ساعت صورت گیرد. زیرا رطوبت بیش از حد هم تنفس را سخت تر کرده و هم برای برخی اشیاء مناسب نیست. اما در مورد مدت زمان استفاده از بخور سرد محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد. می توانید با توجه به مقدار رطوبت موجود در خانه، بخور را تا زمان رسیدن به رطوبت کافی و استاندارد که عمدتا بین 30 – 50 % است، ادامه دهید. البته در دستگاه های بخور سرد میزان رطوبت هوا همواره تحت کنترل می باشد. لذا می توان به صورت مداوم و  24 ساعته از این روش بخور سرد استفاده نمود.

–    امکان اضافه کردن روغن یا اسانس گیاهان معطر و دارویی

شما در بخور گرم می توانید به آب در حال جوش یا آب درون دستگاه، اسانس گیاهان یا روغن های طبیعی اضافه نمایید. این کار علاوه بر خواص بخور، مزایای مضاعفی از جمله آرامش بخشی، بهبود مشکلات پوستی و … را به همراه خواهد داشت. اما این کار در بخور سرد هیچ توجیه و فایده ای ندارد.  بخور سرد ایمنی بیشتری نسبت به بخور گرم دارد. این موضوع در مورد تمام روش ها خصوصا استفاده از دستگاه های بخور صدق می کند. به دلیل بکارگیری آب داغ در بخور گرم، ایمنی آن ها برای کودکان و حیوانات خانگی بسیار کمتر بوده و احتمال آسیب دیدن آن ها وجود دارد. خصوصا از انجایی که مخزن دستگاه بخور گرم حاوی آب داغ است، بهتر است دور از دسترس کودکان قرار بگیرد. اما دستگاه بخور سرد را می توان در اتاق کودکان نیز قرار داد.

–    کاربردهای متفاوت و مزایا و معایب مختلف

همان طور که متوجه شده اید، بخور سرد و گرم هر کدام هدف و کاربردهای متفاوتی دارند. در واقع فواید و معایب مختلف این بخورها از دلایل عمده و اصلی متفاوت بودن آن ها با یکدیگر هستند. برای مثال از دستگاه های بخور گرم بیشتر برای خشکی و گرفتگی بینی، عفونت دستگاه تنفسی، سرفه های خشک در هوای سرد پاییز و زمستان استفاده می شود. دستگاه بخور سرد نیز در ایجاد رطوبت کافی در هوا، درمان خشکی سینوس ها، بهبود سرماخوردگی و کاهش سرفه و ریسک سرایت بیماری های مسری موثر است. در ادامه مزایا و فواید بخور سرد و گرم همچنین معایب هر یک را به صورت جداگانه برای شما شرح می دهیم.

فواید استفاده از بخور گرم

  1.  پاکسازی پوست بخور گرم به پاکسازی پوست صورت و باز کردن منافذ مسدود شده کمک می کند. در نتیجه تمامی آلودگی ها را از سطح پوست برطرف نموده و پوستی تمیز و لطیف به شما می دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله اطلاعات لازم در مورد بخور را کسب کرده اید. البته عملکرد بخور سرد و گرم به طور کلی مشابه بوده و کمک می کنند تا با افزایش رطوبت، شرایط بهتری فراهم شود. جالب است بدانید که دستگاه بخور گرم برق بیشتری مصرف می کند. از طرفی نسبت به دستگاه بخور سرد ارزان تر و در دسترس تر می باشد. حال شما می توانید با مطالعه نکات ذکر شده در این مطلب و با توجه به فصل، ویژگی های جسمانی و همچنین نیاز و نوع استفاده از دستگاه ها، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

خروج از نسخه موبایل