علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

بهترین قرص برای پرپشت شدن مو شامل چه ویتامین هایی است؟

برای بسیاری از افراد داشتن موهای سالم نشانه سلامت یا زیبایی است، مانند سایر قسمت بدن موها نیز برای سلامت و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند. در واقع عامل ریزش مو در برخی موارد کمبودهای تغذیه ای و رژیم غذایی ناسالم می باشد. درحالی که نمی توان از تاثیر ژن روی ریزش مو، تاثیر تغییرات هورمونی و سن هم روی رشد و هم ریزش مو غافل شد ، وجود یا کمبود ویتامین ها نیز روی رشد موها موثرند. بررسی و انتخاب بهترین قرص برای پرپشت شدن مو نیاز به شناخت دقیق از نیازهای مو و مشاوره از افراد متخصص در زمینه بهداشت مو دارد.

بهترین قرص برای پرپشت شدن مو شامل چه ویتامین هایی است؟

در حالی که هیچ درمان جادویی برای ریزش مو وجود ندارد، برخی از ویتامین ها می توانند به حمایت از مو، پوست و ناخن های سالم کمک کنند. به خصوص اگر کمبود ویتامین دارید، مکمل های حاوی ویتامین ها می توانند به سلامت موهای شما کمک کنند و موهای نازک شما را تقویت کنند. به عنوان مثال، ویتامین C گردش خون را در پوست سر افزایش میدهد؛ در نتیجه تحریک فولیکول های مو باعث رشد مو می شود. در ادامه اثر ویتامین ها و مواد مغذی بر رشد مو توضیح داده شده است.

آیا مکمل های حاوی ویتامین های موثر بر رشد مو بی خطر هستند؟

مسئله این است که مکمل ها و ویتامین های عرضه شده در بازار توسط FDA یا سازمان بهداشت تنظیم نمی شوند، به این معنی که تولیدکنندگان دارویی می توانند هر ترکیبی از مواد را که می خواهند به فرمول های خود اضافه کنند. البته این بدان معنا نیست که همه آنها به طور خودکار ترسناک و ناامن هستند، اما از آنجا که آنها توسط شرکت های خصوصی تولید می شوند، بهتر است برای اقدام به مصرف آنها در ابتدا تحقیقاتی در خصوص تمام عناصر موجود انجام دهید.

دلایل ریزش مو

همان طوری که شما هم می‌دانید ریزش مو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. به همین دلیل اولین قدم پیش از مصرف هر گونه مکمل و دارویی برای کاهش و یا قطع ریزش مو مشخص کردن منشا ریزش موهای شما است. به همین خاطر توصیه می‌شود ابتدا با مراجعه به پزشک متخصص از نوع ریزش مویی که دارید مطلع شوید؛ سپس از انواع مکمل ها برای بهتر شدن وضعیت موها کمک بگیرید. در واقع با توجه به تنوع زیاد انواع مکمل ها، بعد از مشخص شدن نوع و منشا ریزش مو می‌توانید مفیدتر از آنها استفاده کنید.

قرص ریزش مو

همانطور که اشاره شد، نخستین قدم برای درمان ریزش مو تشخیص منشا اصلی آن است. بعد از آن، می‌توانید از انواع داروهای موضعی، خوراکی یا تزریقی برای کنترل و متوقف کردن ریزش مو استفاده نمایید. اما در میان تمام راهکارهای پزشکی و خانگی، مصرف قرص ریزش مو، یکی از پرطرفدارترین راهکارها است. حقیقت این است که مکمل‌ها و ویتامین‌های زیادی به عنوان قرص، برای مبارزه با ریزش مو تولید و عرضه می‌شوند. اما بهترین کار برای یافتن قرص مناسب، مراجعه به پزشک است. این دست از مکمل‌ها، اغلب در دوزهای مختلفی تولید می‌شوند و مصرف خودسرانه آنها ممکن است عوارض ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. در ادامه مطلب به معرفی قرص و مکمل‌های مختلفی که در بازار موجودند و می‌توانید آنها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید، پرداخته ایم.

بسیاری از مطالعاتی که در حمایت از مکمل های مو پیدا می کنید، در واقع توسط خود برندها تأمین مالی شده اند؛ بهترین کار این است که با پزشک خود صحبت کنید و سپس برخی از محصولات را امتحان کنید. ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو کدامند ؟ یک رژیم غذایی سالم که حاوی 13 ویتامین ضروری برای بدن باشد، می تواند در حفظ سلامت مو موثر باشد. بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی که می توانند به حفظ سلامت مو و رشد مو کمک کنند، در رژیم غذایی وجود دارند، همچنین می توانید با استفاده از روغن های گیاهی برای تقویت موها و رساندن ویتامین به آنها استفاده کنید.

ویتامین های اصلی و ضروری برای رشد و تقویت موها شامل ویتامین  A، C، D، E و K و همچنین B کمپلکس هستند. با این حال هیچ مدرکی برای اثبات اینکه ویتامین های خاصی بر رشد مو موثرند وجود ندارد. ویتامین دی D برای جلوگیری از ریزش مو مطالعه ای در سال 2019 انجام شد که نشان داد در موارد متعددی، بین کمبود ویتامین D و آلوپسی آره آتا ارتباط مستقیمی وجود دارد، این شرایط می تواند منجر به ریزش شدید مو شود؛ در بررسی های انجام شده در این تحقیق افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا کمبود ویتامین D موجود در خون خود داشتند.

در مطالعه دیگری در سال 2016 بر اساس داده های 55929 زن در ایالات متحده، محققان ارتباطی بین مصرف ویتامین D و ریزش مو پیدا نکردند؛ همچنین برای اثبات اینکه ویتامین D می تواند منجر به رشد مجدد مو شود شواهد کمی وجود دارد. بنابراین برای تأیید فواید ویتامین D برای رشد مو تحقیقات بیشتری لازم است. اگرچه ویتامین D ممکن است ارتباط مستقیمی با رشد مو نداشته باشد، اما مصرف آن از عوارض سطح پایین ویتامین D و در نتیجه ریزش بیشتر مو جلوگیری می کند. اداره مکمل های تغذیه ای توصیه می کند که بزرگسالان روزانه 600 واحد بین المللی یا 15 میکروگرم ویتامین D دریافت کنند.

بدن انسان ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه خورشید تولید می کند، با این حال بسیاری از مردم دارای کمبود ویتامین D هستند؛ آمارها نشان می دهد که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین D دارند. زمانی که مکمل رشد موی شما حاوی ویتامین D باشد، توسط سلول های اپیدرم متابولیزه می شود که کراتین ایجاد می کنند. یکی از مشکلات آزار دهنده‌ای که ممکن است آن را تجربه کنید، نازک شدن موها است. برای اینکه موهایی پر پشت و ضخیمی داشته باشید، می‌توانید از ویتامین‌ها کمک گرفته یا تغییراتی در سبک غذا و رفتار خود اعمال کنید. در این مقاله از داروبیار قصد داریم به بررسی ویتامین‌های مورد نیاز برای ضخیم شدن مو و قرص افزایش ضخامت مو بپردازیم، با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث نازک شدن مو می‌شود؟

تمام خانم‌ها و آقایان با افزایش سن دچار مشکلاتی نظیر ریزش یا نازک شدن مو می‌شوند اما به چند دلیل در سنین کمتر هم احتمال بروز آن وجود خواهد داشت. یکی از عمده دلایل ایجاد مشکلات مو، تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند، به طور مثال خانم‌ها در دوران بارداری یا دوران یائسگی این تغییرات را تجربه می‌کنند که نازک شدن مو، از اثرات آن است. همچنین عوامل دیگری مانند بیماری، ژنتیک، سطح تستوسترون و برخی داروها وجود دارند که می‌توانند باعث نازک شدن یا ریزش مو شوند.

چه ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث ضخیم شدن مو می‌شوند؟

همه ما می‌دانیم که مصرف مواد معدنی و ویتامین‌ها مهم‌ترین اقدام برای داشتن بدنی سالم است. این مواد مغذی بر روی سلامت مو هم تاثیر گذاشته و در صورت استفاده منظم، موها حالت بهتری پیدا می‌کنند. اگر از ویتامین‌های مناسب برای رشد مو استفاده نکنید، ممکن است سلامت و رشد موها دچار مشکل شود. ویتامین‌های زیادی می‌توانند باعث حفظ سلامت مو شوند اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

آهن اکسیژن را به مو می رسانده و باعث رشد آن می‌شود، به همین دلیل برای حفظ سلامت مو باید به مقدار کافی از این ماده معدنی استفاده کنید. بدن می‌تواند آهن مورد نیاز خود را از طریق گوشت جذب کند، بنابراین اگر رژیم غذایی شما فاقد گوشت است، احتمالا دچار کمبود آهن خواهید شد. خانم‌ها در دوره باروری یا بارداری نیز ممکن است دچار کمبود آهن شوند. برای اطمینان از مصرف میزان مناسب قرص آهن، حتما با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بیش از حد آهن می‌تواند مشکل ساز باشد اما در صورت استفاده صحیح، برای سلامت مو و بدن مفید است.

روی یک ماده معدنی مهم برای سلامت مو بوده و در صورت کمبود آن ممکن است علائمی مانند شوره سر یا ریزش مو مشاهده شود. روی به تولید سلول‌های جدید کمک کرده و باعث رشد و ترمیم بافت‌ها می‌‌گردد. یکی از اثرات قابل توجه روی در بدن، کمک به عملکرد بهتر غدد ترشح کننده چربی است که بر روی فولیکول‌های مو اثر مثبت دارند. برای اثبات اثر روی بر افزایش ضخامت مو و کاهش ریزش آن، یک مطالعه بر روی 15 فرد انجام شد. این 15 نفر به مدت 12 هفته 50 میلی‌گرم روی در طول روز مصرف کردند و نتیجه آن بهبود سلامت مو در 9 فرد شد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا