نگهداری و تعمیر پکینگ برج خنک کننده

به صورت کلی بیشترین خرابی در سیستم کاهش دور کولینگ تاور مربوط به تسمه پولی است. دلیل این مساله رطوبت بالا، تابش نور خورشید و آسیب دیدن تسمه ها در بالای فن استک برج خنک کننده است. با توجه به همین موضوع پیشنهاد می شود در برج های خنک کننده صنعتی از سیستم گیربکس و یا موتور دور پایین با کوپل مستقیم استفاده شود.

نگهداری و تعمیر پکینگ برج خنک کننده

باید توجه داشت که اگر قطر فن بیش از 1.2 الی 1.5 متر باشد، و از موتور دور پایین برای چرخش فن استفاده گردد، سرعت خطی لبه فن به بیش از 60 متر بر ثانیه میرسد که این سرعت در برج خنک کننده قابل قبول نیست و باید در قطرهای بالا حتما از گیربکس کاهنده دور استفاده کرد.

رسوب گرفتن و خرابی کویل گالوانیزه و استیل در برج خنک کن مدار بسته

بیشترین ایراد و خرابی در ، بعد از سیستم فن مربوط به کویل فلزی و گالوانیزه است. در برج مدار بسته، کولینگ واتر داخل کویل فلزی و بدون تماس با محیط بیرون در حرکت است و آب مدار ثانویه، بر روی کویل پاشیده می شود. به مرور زمان و به خاطر سختی آب، بر روی کویل ها رسوب ایجاد می شود. رسوب بیرون کویل باعث می شود انتقال حرارت کمتر شده و در عین حال، بعد از مدتی کویل زنگ بزند. بهترین راهکار برای از بین رفتن رسوب و گل و لای روی کویل کولینگ تاور مدار بسته، استفاده از است.

رسوب گرفتن، ایجاد گل و لای و زنگ زدن کویل گالوانیزه برج خنک کننده

بدنه، سازه و استراکچر  به خاطر اینکه در معرض آفتاب، وزش باد و ضربه قرار می گیرد، باید استحکام زیادی داشته باشد. کولینگ تاور های مدرن معمولا بدنه هایی از جنس کامپوزیت فایبرگلاس(FRP-GRP)، بتن و ورق آهن گالوانیزه یا استیل دارند. بدنه در واقع استراکچر اصلی برج خنک کننده است و باید تحمل وزن فن، موتورف گیربکس، پکینگ، فن استک و غیره را داشته باشد. به همین علت اگر بدنه، ستون و پنل های کولینگ تاور دچار ترک خوردگی، شکستگی و یا جابجایی شوند، خطر های زیادی برای افرادی که اطراف Cooling tower هستند ایجاد می شود.

در بازرسی بدنه، باید نقاط اتصال ستون ها به حوضچه و بسین، اتصال ستون ها به فن استک و اتصال ستون ها به پنل ها را به دقت بررسی کرد تا جایی دچار شکستگی و یا ترک نباشد. اگر در زمان بازدید و بازرسی برج، متوجه وجود دفرمگی و تغییر شکل در بدنه و ستون ها شدید، حتما ناحیه مورد نظر را بررسی کنید چون معمولا تغییر شکل ها به مرور زمان باعث خرد شدن بدنه کولینگ تاور می شود.

در بشتر موارد شکستگی و خرد شدن بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس کامپوزیت، به دلیل خرید از تولید کنندگانی است که کیفیت محصول برایشان اهمیتی ندارد و برای کم شدن قیمت پکینگ برج خنک کننده و سفارش پروژه ها از مواد اولیه و رزین بی کیفیت استفاده می کنند و یا داخل رزین فیلر کربنات کلسیم میریزند.

زنگ زدن و خورده شدن بدنه کولینگ تاور فلزی گالوانیزه

وضعیت بازرسی بدنه در با نمونه های فایبرگلاس و فلزی تفاوت دارد. در کولینگ تاور ساخته شده از بتن، آسیب بدنه به صورت کنده شدن قسمتی از بتن و مشاهده میلگرد های داخل بدنه اتفاق می افتد. در این موارد، به مرور زمان میلگرد به علت تماس مستقیم با آب زنگ می زند و باعث کمتر شده استحکام بدنه بتنی و در مواردی ریزش جزئی و کلی کولینگ تاور خواهد شد. خرابی بدنه بتنی معمولا در Cooling tower پتروشیمی، پالایشگاه، کارخانه های فولاد و نیروگاه ها اتفاق می افتد.

خرابی و آسیب دیده بدنه داخلی و بتن برج خنک کن – Concrete cooling tower

سوالات رایج در مورد خرابی، اسید شویی، تعمیر، رسوب گیری و تعویض قطعات برج خنک کننده

بهترین گزینه برای تعویض پکینگ رندوم اسپلش یا رندوم مدیا چیست؟

مدیای رندوم اسپلش که شکل استوانه ای دارد در اصل یک مدیا برای تصفیه فاضلاب است. این مدیا بعد از مدتی به عنوان پکینگ از سوی برخی تولید کنند برج خنک کننده معرفی شد. مشکل اصلی رندوم اسپلش، نحوه قرار دادن آن در برج خنک کننده و سپس سرویس آن ها در زمان تعمیرات کولینگ تاور است. فیلینگ رندوم اسپلش استوانه ای به صورت عمده به داخل برج خنک کننده در شرایطی که کف آن توری نصب شده ریخته می شود. البته توری ها به مرور زمان شکم داده و در برخی موارد پاره می شوند که در نتیجه مدیای رندوم به داخل مخزن ریخته می شود. علاوه بر این مساله در زمانی که نیاز به رسوب گیری است، تخلیه این پکینگ ها بسیار سخت است

 استفاده از توری برای ریختن پکینگ رندوم اسپلش در برج خنک کن

بهترین گزینه برای جایگزینی و تعویض رندوم اسپلش، استفاده از پکینگ با کیفیت تریکل (نت) اسپلش است که عمر مفید بسیار بالایی دارد و چیدمان و خارج کردن آن از کولینگ تاور بسیار آسان است.

شکستگی، رسوب و خوردگی بدنه فایبرگلاس برج خنک کننده گرد یا بطری شکل

در پکینگ برج خنک کننده و گالوانیزه، خرابی بدنه معمولا به صورت زنگ زدگی خود را نشان می دهد و پس از مدتی ضخامت آن بخش از بدنه کم شده و در نهایت سوراخ خواهد شد. باید دقت کرد که در کولینگ تاور پکیج استیل و گالوانیزه، ترک خوردن و شکستگی کمتر از نمونه های فایبرگلاس است و خرابی ها بیشتر از نوع خوردگی و زنگ زدن است. خوردگی و زنگ زدن به مرور زمان باعث سوراخ شدن بدنه برج خنک کننده، نشتی و هدر رفتن آب و کم شدن استحکام بدنه خواهد شد.

با توجه به تفاوت راندمان پکینگ فیلم با اسپلش ضد رسوب، حجم پکینگ نت اسپلش برای تعویض چقدر باید بیشتر باشد؟

با توجه به این مساله که سطح مفید پکینگ فیلم در حدود 150 متر مربع بر متر مکعب است و سطح مفید تبخیر پکینگ نت اسپلش ویژه، 130 متر مربع در متر مکعب است، به صورت میانگین به ازای ارتفاع 60 سانتیمتر پکینگ فیلم، باید 90 سانتیمتر یعنی دو بلوک پکینگ اسپلش ضد رسوب استفاده کرد.

سطح مفید تبخیر پکینگ نت اسپلش و پکینگ اسپلش گرید مدل FC70.34

فصل و زمان مناسب برای سرویس برج خنک کن و تعمیرات و نگهداری چه وقت است؟

به دلیل اینکه معمولا در نیمه دوم بهار و تابستان برج خنک کننده به صورت کاملا در مدار است و همچنین سرما در فصل زمستان کار را بر روی کولینگ تاور سخت می کند، ما فصل پاییز را به عنوان بهترین زمان برای تعمیر، سرویس دوره ای و عوض کردن پکینگ و فن برج خنک کن پیشنهاد می کنیم.

نوع فن و کیفیت آن چه تاثیری بر راندمان کولینگتعمیرات برج خنک‌ کننده شامل مجموعه اقداماتی جهت بازسازی، بروز رسانی و بهسازی برج خنک‌ کننده است. اقداماتی از جمله تعویض قطعات مصرفی شامل پکینگ، تسمه، نازل، آب پخش‌کن، بازسازی بدنه و رفع نشتی کولینگ تاور، تعویض قطعات معیوب از جمله پروانه یا الکتروموتور و یا ارتقا عملکرد دستگاه شامل کاهش مصرف آب یا کاهش مصرف انرژی.

تعمیر کولینگ تاور می‌ تواند شامل تعویض قطعه‌ ای کوچک و گاه تعویض و یا تعمیر مجموعه‌ ای گسترده‌ ای از قطعات برج خنک‌ کننده باشد. برج خنک‌ کننده از جمله دستگاه‌ هایی است که به دلیل در معرض رطوبت قرار داشتن به سرعت دچار خوردگی و فرسودگی می‌ شود. بنابراین نیاز است تا عملیات سرویس، نگهداری و تعمیرات برج خنک کن به صورت دوره‌ ای طبق زمان‌ بندی مشخص انجام شود.

تعمیرات برج خنک کن

“لطفا جهت هماهنگی بازدید و استعلام قطعات با بخش مشاوره شرکت بادران تهویه صنعت حاصل فرمایید.“

اقدامات قبل از شروع تعمیرات برج خنک‌ کننده

جهت شروع اقدامات مربوط به تعمیرات برج خنک‌ کننده نیاز است که مراحل زیر طی شود تا از نظر ایمنی مشکلی بوجود نیاید. وقتی برج خنک‌ کننده خاموش است دسترسی به بخش های مختلف آن به راحتی امکان پذیر است و کاربر می‌ تواند تعمیر و یا تعویض قطعات را به سرعت انجام دهد. در تمام مراحل در نظر داشته باشید که حفظ ایمنی در هنگام کار بسیار مهم است.

تعمیرات کولینگ تاور

جدول زمان‌ بندی بازرسی کولینگ تاور

بسیاری از در دوره‌ های زمان‌بندی مشخصی نیاز به بازرسی، تعمیر و یا تعویض دارند که در این دوره‌ ها، بازرسی قطعات باید مطابق جدول زمان‌ بندی صورت پذیرد.

جدول زمانبندی بازرسی کولینگ تاور

تعمیر، سرویس و نگهداری کولینگ تاور

پس از خاموش کردن سیستم می‌ توان قطعاتی که نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارند را تشخیص داد. برخی از قطعات را می‌ توان در همان محل پروژه تعمیر و بازسازی نمود و برخی از قطعات هم بایستی جایگزین شوند.

قطعات مصرفی از جمله از جمله قطعاتی هستند که در دوره زمانی مشخص نیاز به تعویض دارند. در ادامه به نحوه تعمیر برج خنک‌ کننده اشاره می‌ گردد.

تعمیرات برج خنک کننده

نحوه تعمیر برج خنک‌ کننده

  1. آب موجود داخل حوضچه بوسیله پمپ‌ های تخلیه، خالی شود.
  2. گل و لای و لجن‌ های موجود در حوضچه به صورت دستی و یا با استفاده از خشک کن از حوضچه تخلیه شود.
  3. بخش مکش پمپ‌ ها بازدید شده و صافی‌ های آنها تمیز گردد.
  4. یاتاقان‌ های الکتروموتورها در صورت نیاز تعمیر شود.
  5. فن‌ ها بازدید و تعمیر گردد.
  6. زاویه فن‌ ها در صورت نیاز تنظیم شود.
  7. لوورها، پکینگ‌ ها و قطره‌ گیرهای شکسته تعویض گردد.
  8. شیرها باز شده و روانکاری شوند.

تعمیر برج خنک کننده

پس از تعمیرات تمام تجهیزات و قطعات اضافی را از خارج کنید و دستگاه را تمیز کنید . مطمئن شوید که کلیه قطعات در جای خود مونتاژ شده‌اند و سپس برج خنک‌ کننده را روشن کنید. اگر پس از روشن کردن صدای غیر معمول شنیده شد و یا عملکرد برج دچار نقص بود به سرعت برج خنک‌ کننده را خاموش کنید و مجدداً آن را بررسی کنید. جهت تماس مستقیم با کارشناسان فروش برج خنک کننده می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل